Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!

Tråden skapades och har fått 506 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-19 10:28
Ursprungligen av zappee:

Det är inga problem, Tre har inget val än att ta emot telefonen.

Låste upp min idag, de sa inget om att garantin försvann. Fick bara ett kvitto på att den var upplåst och att det skulle ta upp till fyra veckor.

Fick du ett kvitto på att den var upplåst. Gjorde du det i en butik?
Jag fick inget kvitto, utan bara info om att det skulle ta 3-6 dagar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-19 14:43
Ursprungligen av Qvarna:

Fick du ett kvitto på att den var upplåst. Gjorde du det i en butik?
Jag fick inget kvitto, utan bara info om att det skulle ta 3-6 dagar.

Vanlig kassakvitto alltså, samma som man fick när man låste upp sing 3G på Telia.

Ja, i butik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-18 22:14
Ursprungligen av RoHHbiN:

Min avbeställa iPhone 3GS vit 16gb kom också idag. Beställde den 31 augusti och avbeställde den den 8 september.
Så det blir att sitta i Tre's telefon kö igen för att få dem att ta tillbaks den utan kostnad.

Angående garantin så skall tydligen Apple's 12 månader garanti ännu gälla (enligt tre) efter upplåsningen. Dock så kan inte Apple utnyttja garantin utan bara operatörerna, i detta fall tre som säger upp sig skyldigheterna med support och garanti och hänvisar till tillverkaren. Så tog kontakt med anovo som sköter garantiärenden och frågade om man som privatperson kunde skicka in den till dem och att dem sedan kunde utnyttja garantin. Dock kunde dem bara utnyttja garantin om operatören först gör någon slags registrering av telefonen innan den skickas till dem.

Så det verkar som man sitter med en garanti på 12 mån som bara tre kan se till att man som privatperson kan utnyttja och dem i sin tur hänvisar till tillverkaren, låter idiotiskt.:tveksam:

Mvh Robin Hansson

Supporten kan de avsäga sej men inte garantin!

Ursprungligen av RoHHbiN:

Min avbeställa iPhone 3GS vit 16gb kom också idag. Beställde den 31 augusti och avbeställde den den 8 september.
Så det blir att sitta i Tre's telefon kö igen för att få dem att ta tillbaks den utan kostnad.

Angående garantin så skall tydligen Apple's 12 månader garanti ännu gälla (enligt tre) efter upplåsningen. Dock så kan inte Apple utnyttja garantin utan bara operatörerna, i detta fall tre som säger upp sig skyldigheterna med support och garanti och hänvisar till tillverkaren. Så tog kontakt med anovo som sköter garantiärenden och frågade om man som privatperson kunde skicka in den till dem och att dem sedan kunde utnyttja garantin. Dock kunde dem bara utnyttja garantin om operatören först gör någon slags registrering av telefonen innan den skickas till dem.

Så det verkar som man sitter med en garanti på 12 mån som bara tre kan se till att man som privatperson kan utnyttja och dem i sin tur hänvisar till tillverkaren, låter idiotiskt.

Mvh Robin Hansson

Varför?
Idiotiskt alltså.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-19 10:18
Ursprungligen av theplague:

Varför?
Idiotiskt alltså.

Varför undrar jag med. Men har pratat med 4 olika personer på tre's kundservice som sagt att garantin slutar gälla om man låser upp mobilen via dem. Låter skumt att det skall finnas 12 månaders garanti kvar hos apple dem kan utnyttja men den vägrar göra det.

Mvh Robin Hansson

Det här med garantin är en mycket enkel sak. Tre ger vanlig 12månaders garanti, men ska du däremot ha den upplåst så får du ingen garanti från tre på telefonen. Däremot har du en tillverkar-garanti från Apple. Så den dag telefonen strular får du ta kontakt med Apple för att lösa biffen typ. Det här kan bli lite halvjobbigt för Tre eftersom Apple förmodligen inte är så förtjusta i att hantera garantiärenden på en produkt de lagt ut på ett annat företag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-19 20:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här med garantin är en mycket enkel sak. Tre ger vanlig 12månaders garanti, men ska du däremot ha den upplåst så får du ingen garanti från tre på telefonen. Däremot har du en tillverkar-garanti från Apple. Så den dag telefonen strular får du ta kontakt med Apple för att lösa biffen typ. Det här kan bli lite halvjobbigt för Tre eftersom Apple förmodligen inte är så förtjusta i att hantera garantiärenden på en produkt de lagt ut på ett annat företag.

Enligt konsumentköplagen ska reklamationer alltid ske med det företag där man har köpt den, oavsett vad de säger (gäller privatpersoner). Så ja, det är enkelt, men Tre kommer inte undan.

Ursprungligen av kenjon:

Enligt konsumentköplagen ska reklamationer alltid ske med det företag där man har köpt den, oavsett vad de säger (gäller privatpersoner). Så ja, det är enkelt, men Tre kommer inte undan.

ehhh, typ, du-har-fel-läs-lagen...

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-20 10:42
Ursprungligen av PeeMaN:

ehhh, typ, du-har-fel-läs-lagen...

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Menar du att kenjon har fel eller Tre?

Ursprungligen av zappee:

Menar du att kenjon har fel eller Tre?

Kenjon. Jag skummade igenom lagen och jag hittar ingenstans att säljaren är tvungen att ta hand om reklamation. Däremot om man ska häva ett köp eller liknande måste man vända sig till säljaren. Jag gick igenom några av de här turerna med Acer och Inet-data på den tiden då jag fortfarande ägde PC.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-20 11:39
Ursprungligen av PeeMaN:

Kenjon. Jag skummade igenom lagen och jag hittar ingenstans att säljaren är tvungen att ta hand om reklamation. Däremot om man ska häva ett köp eller liknande måste man vända sig till säljaren. Jag gick igenom några av de här turerna med Acer och Inet-data på den tiden då jag fortfarande ägde PC.

Jo enligt KonsumentVerket är konkurs enda sättet för säljaren att klara sej. Har ingen länk just nu, men ska kolla

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-20 11:43
Ursprungligen av PeeMaN:

Kenjon. Jag skummade igenom lagen och jag hittar ingenstans att säljaren är tvungen att ta hand om reklamation. Däremot om man ska häva ett köp eller liknande måste man vända sig till säljaren. Jag gick igenom några av de här turerna med Acer och Inet-data på den tiden då jag fortfarande ägde PC.

"Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom."

Ingen annan som har åtagit sig att göra det annat än Tre ju?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-20 11:56
Ursprungligen av PeeMaN:

Kenjon. Jag skummade igenom lagen och jag hittar ingenstans att säljaren är tvungen att ta hand om reklamation. Däremot om man ska häva ett köp eller liknande måste man vända sig till säljaren. Jag gick igenom några av de här turerna med Acer och Inet-data på den tiden då jag fortfarande ägde PC.

Säljaren är inte tvungen att själv ta hand om reklamationen, han kan låta någon annan utföra den, men kundens kontakt ska alltid vara mot säljaren. Låter han någon annan utföra "arbetet" ska detta ske utan någon kostnad för kunden.
Jag hade en diskussion med AppleStore om en extern hårddisk för några år sedan. de hävdade att jag skulle ta kontakt med Iomega för reklamation. Jag hänvisade till Konsumentköplagen och sa att jag hade köpt den som privatperson. Jag fick hårddisken utbytt. Vilket inte är ett bevis för att jag har rätt, utan mer en indikation på att de är förhandlingsbara, och kanske ser sin skyldighet...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-20 12:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här med garantin är en mycket enkel sak. Tre ger vanlig 12månaders garanti, men ska du däremot ha den upplåst så får du ingen garanti från tre på telefonen. Däremot har du en tillverkar-garanti från Apple. Så den dag telefonen strular får du ta kontakt med Apple för att lösa biffen typ. Det här kan bli lite halvjobbigt för Tre eftersom Apple förmodligen inte är så förtjusta i att hantera garantiärenden på en produkt de lagt ut på ett annat företag.

När jag pratade med apple så förklarade dem att apple inte alls kunde hjälpa en med garantiäreden för iPhone då detta inte ens går att genomföra i deras system.
Och den 12 månaders garantin tre ger är väl apple's 12 månaders garanti. Och för att anovo skall kunna utnyttja garantin vid en reparation måste tre först registrera telefonen, vilket dem inte verkar villiga att göra.
Skall ta och ställa dessa funderingar när jag ringer och säger att jag fått en telefon jag avbokat. Kanske att tre är villiga att registrera telefonen om man sen själv tar kontakt med anovo och står för frakt, vem vet.

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-20 21:55
Ursprungligen av RoHHbiN:

När jag pratade med apple så förklarade dem att apple inte alls kunde hjälpa en med garantiäreden för iPhone då detta inte ens går att genomföra i deras system.
Och den 12 månaders garantin tre ger är väl apple's 12 månaders garanti. Och för att anovo skall kunna utnyttja garantin vid en reparation måste tre först registrera telefonen, vilket dem inte verkar villiga att göra.
Skall ta och ställa dessa funderingar när jag ringer och säger att jag fått en telefon jag avbokat. Kanske att tre är villiga att registrera telefonen om man sen själv tar kontakt med anovo och står för frakt, vem vet.

Mvh Robin Hansson

Det ÄR garanti från Tre på telefonen. Säljer de en upplåsning till sin egen telefon och sedan ska de avsäga sej garantin pga ett upplåsningsjobb de har gjort, och dessutom tagit betalt för???
Stäm de dj....na om de trilskas. Som privatkund kommer du att vinna.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-21 11:58
Ursprungligen av kenjon:

Det ÄR garanti från Tre på telefonen. Säljer de en upplåsning till sin egen telefon och sedan ska de avsäga sej garantin pga ett upplåsningsjobb de har gjort, och dessutom tagit betalt för???
Stäm de dj....na om de trilskas. Som privatkund kommer du att vinna.

Dem är ju inte skyldiga att ge en garanti, så det skulle mycket väl kunna stämma. Skall tydligen vara så på att mobiler man väljer att låsa upp. Skall fråga en sista gång innan jag avbeställer den.

Mvh Robin Hansson

Ni som gjorde en upplåsning i butik. Hur gick dom tillväga?
Jag var inne i tre butiken idag och gjorde en upplåsning idag på min iphone. Men han i butiken var inte säker på hur det funkade på iphone och han bredvid visste inte heller men trodde det funkade som vanligt att dom registrerade det och man fick hemskickat en kod. Det skulle ta upp till två veckor. Och jag sa att det var precis så. Men nu är jag osäker på att det blivit rätt. Fick ni andra också hem en kod?

Ursprungligen av Cappachino:

Ni som gjorde en upplåsning i butik. Hur gick dom tillväga?
Jag var inne i tre butiken idag och gjorde en upplåsning idag på min iphone. Men han i butiken var inte säker på hur det funkade på iphone och han bredvid visste inte heller men trodde det funkade som vanligt att dom registrerade det och man fick hemskickat en kod. Det skulle ta upp till två veckor. Och jag sa att det var precis så. Men nu är jag osäker på att det blivit rätt. Fick ni andra också hem en kod?

ehum. Jag är rätt säker på att det INTE är så det går till. Jag är tämligen säker på att jag läst någonstans att man gör en uppdatering/restore och att Apples server då "känner" att telefonen nu ska vara upplåst och meedelar detta när man uppdaterar den. Detta gäller 3GS.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-19 16:07
Ursprungligen av Cappachino:

Ni som gjorde en upplåsning i butik. Hur gick dom tillväga?
Jag var inne i tre butiken idag och gjorde en upplåsning idag på min iphone. Men han i butiken var inte säker på hur det funkade på iphone och han bredvid visste inte heller men trodde det funkade som vanligt att dom registrerade det och man fick hemskickat en kod. Det skulle ta upp till två veckor. Och jag sa att det var precis så. Men nu är jag osäker på att det blivit rätt. Fick ni andra också hem en kod?

När jag var inne så la de ett "case" på upplåsning och sa att det skulle gå snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 20:14

Själv fick jag ett kvitto men de visste inte riktigt hur lång tid det skulle ta. Fulhackat den fram tills den är helt upplåst. Saknar 3.1an

Är det 2-3 arbetsdagare eller kan man hoppas på en upplåsning Måndag om man beställde Lördag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 20:27
Ursprungligen av sirandrew:

Är det 2-3 arbetsdagare eller kan man hoppas på en upplåsning Måndag om man beställde Lördag?

Det vore så jävla gött om det endast tog 2-3 dagar, jag fick höra 2-5 veckor :/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-20 21:54
Ursprungligen av sirandrew:

Är det 2-3 arbetsdagare eller kan man hoppas på en upplåsning Måndag om man beställde Lördag?

Fyra veckor fick jag höra :/

Låste upp min i fredags men inget än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 21:55
Ursprungligen av zappee:

Fyra veckor fick jag höra :/

Låste upp min i fredags men inget än.

Same here ... Håll mig uppdaterad om du får din upplåst så gör jag desamma! Enligt personen i butik skulle jag få ett brev och tyvärr det enda sättet att verkligen se om den är upplåst eller ej är att återställa den har jag förstått. Vill kasta in 3.1an direkt när den är upplåst!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-20 23:24
Ursprungligen av 20hz:

Same here ... Håll mig uppdaterad om du får din upplåst så gör jag desamma! Enligt personen i butik skulle jag få ett brev och tyvärr det enda sättet att verkligen se om den är upplåst eller ej är att återställa den har jag förstått. Vill kasta in 3.1an direkt när den är upplåst!

Mm, jag återställer min dagligen

Ursprungligen av sirandrew:

Är det 2-3 arbetsdagare eller kan man hoppas på en upplåsning Måndag om man beställde Lördag?

Var också inne i lördags och fick min upplåst. Det rör sig om cirka 5-9 dagar tills den blir upplåst om man ska gå på dom andra som fått sina upplåsta.
Av säljaren fick jag veta att det kan röra sig om upp emot 2 veckor. Sen har folk fått så olika info av Tre. En del säger 5-9 veckor andra 1-3veckor.
brevet verkar komma efter en vecka och har man tur har man redan kunnat göra en återställning i itunes ett par dagar innan och funnit att den redan är upplåst med en annan operatörs simkort i telefonen.

En vecka har gått, fortfarande låst..

Ursäkta en dum fråga - kan mycket väl vara så att jag har missat en post eller två om detta - men om Tre är dom enda i Sverige som Apple har authorizerat att låsa upp iPhone's - låser dom även upp telefoner som är bundna till säg Telenor el. Telia?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 16:14
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Ursäkta en dum fråga - kan mycket väl vara så att jag har missat en post eller två om detta - men om Tre är dom enda i Sverige som Apple har authorizerat att låsa upp iPhone's - låser dom även upp telefoner som är bundna till säg Telenor el. Telia?

Denna tråd handlar om iPhone 3GS med 3kontantkort. Men svaret finner du om du testar att söka lite.

(Lathund: De enda som säljer iPhones lagligt här i Sverige är Tre, Telenor, Telia (med Halebop mf). Alla förutom Tre har sina mobiler låsta till operatör i 12 månader sedan får du låsa upp den och använda vilken operatör du vill) Tre är de enda här i Sverige som du direkt kan köpa en iPhone och mer eller mindre direkt få den upplåst.)

Ursprungligen av 20hz:

Denna tråd handlar om iPhone 3GS med 3kontantkort. Men svaret finner du om du testar att söka lite.

(Lathund: De enda som säljer iPhones lagligt här i Sverige är Tre, Telenor, Telia (med Halebop mf). Alla förutom Tre har sina mobiler låsta till operatör i 12 månader sedan får du låsa upp den och använda vilken operatör du vill) Tre är de enda här i Sverige som du direkt kan köpa en iPhone och mer eller mindre direkt få den upplåst.)

Tack för lathunden

Bevaka tråden