Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!

Tråden skapades och har fått 506 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-01 12:15
Ursprungligen av Lindhardsen:

Vill bara säga att man INTE behöver att göra en Restore på telefonen för att denna skall låsas upp.

Igår när jag fick hem brevet från Tre om att telefonen var klar för upplåsning, gjorde jag följande:

  • Avinstallerade UltraSn0w via Cydia

  • Startade om telefonen (med mitt Tele2 simkort)

  • Först så hade telefonen ingen täckning

  • Kopplade in telefonen till Itunes

  • Efter ett litet tag kom "Registrera Iphonen med Itunes" (eler vad det nu står) skärmen upp på telefonen. Alltså den som man får när man sätter på telefonen för första gången.

  • Efter ännu ett litet tag så stod det fint och prydligt: Tele2 som operatör, och allt funkar klockrent (utom Tele2's taskiga 3G täckning):cool:

Jag fick aldrig något meddelande i Itunes om att telefonen var upplåst, men min polare som gjorde samma sak, fick meddelandet.

Skönt att inte behöva att göra en restore, och därmed bli av med Jailbreak!O:-)

Och du hade den inte upplåst med ultrasn0w innan?
Jag skulle nog göra en Återställning ändå, för att få in alla inställningar från .ipcc-filen korrekt...

Ursprungligen av kenjon:

Och du hade den inte upplåst med ultrasn0w innan?
Jag skulle nog göra en Återställning ändå, för att få in alla inställningar från .ipcc-filen korrekt...

Jo, den var upplåst med Ultrasn0w innan (som jag skriver i steg 1 ) - men efter avinstallation av denna, så fick jag jo ingen kontakt med nätet.

Sjölva grejen med att INTE göra en Restore, är att om man gör en Restore, så installeras automatisk 3.1 firmwaren, och den går inte att jailbreaka i dagsläget... Alltså får man vinka goodbye till Backgrounder, och det vill man jo inte:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 19:41

Lite rörigt dethär. Somliga säger att man måste återställa, andra inte. Någon som har koll på exakt vilken procedur som krävs för att upplåsningen ska gå igenom? Räcker det kanske med att bara slå av och på telefonen och sedan synka (en av de grejer som sker vid återställning är ju att telefonen slås av. Kanske "trillar" någon IMEI-data rätt vid omstart/avstängning)? Kenjon verkar ju bara ha bytt kort och avinstallerat Ultrsn0w -- något jag förutsätter inbegriper omstart eller avstängning.

Låste upp min idag, rapporterar (om jag kommer ihåg) när jag blivit upplåst.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-02 10:21
Ursprungligen av dogday:

Lite rörigt dethär. Somliga säger att man måste återställa, andra inte. Någon som har koll på exakt vilken procedur som krävs för att upplåsningen ska gå igenom? Räcker det kanske med att bara slå av och på telefonen och sedan synka (en av de grejer som sker vid återställning är ju att telefonen slås av. Kanske "trillar" någon IMEI-data rätt vid omstart/avstängning)? Kenjon verkar ju bara ha bytt kort och avinstallerat Ultrsn0w -- något jag förutsätter inbegriper omstart eller avstängning.

Låste upp min idag, rapporterar (om jag kommer ihåg) när jag blivit upplåst.

Återställ.

Annars kommer du få vänta i evigheter.

Testade att bara synka när jag låste upp min Telia-3G, efter en månad gav jag upp och återställde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 22:43

Enligt tre själva så står det såhär:
1. Anslut din iPhone till en dator med hjälp av medföljande USB-kabel.
2. Starta iTunes. Har du inte installerat iTunes på din dator kan du ladda ner det på: Apple - iTunes - Hämta iTunes nu.
3. iTunes känner av att din telefon har blivit godkänd för upplåsning och kommer därför ta bort operatörsspärren.
4. Nu är din iPhone upplåst och du kan använda den med ett SIM-kort från annan operatör.

Tre dagar tog det för 3 att låsa upp min telefon, som jag fick upplåst redan i affären när jag köpte den. Så nu kör jag Tele2 på min 3 köpta iPhone!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 21:08

Garantin då?

Ursprungligen av [email protected]:

Tre dagar tog det för 3 att låsa upp min telefon, som jag fick upplåst redan i affären när jag köpte den. Så nu kör jag Tele2 på min 3 köpta iPhone!!

Sitter med en nyinköpt 3GS med Tre abonnemang och svär över täckningen....

Hur har ni som låst upp era Tre-telefoner resonerat kring garantin som försvinner? Om telefonen nu verkligen skulle balla ur och kräva utbyte/service vad är chansen att Apple skulle ta detta under de första 12 månaderna...?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-04 21:56
Ursprungligen av FreddeB:

Sitter med en nyinköpt 3GS med Tre abonnemang och svär över täckningen....

Hur har ni som låst upp era Tre-telefoner resonerat kring garantin som försvinner? Om telefonen nu verkligen skulle balla ur och kräva utbyte/service vad är chansen att Apple skulle ta detta under de första 12 månaderna...?

Apple kommer inte ta det, Tre däremot kommer.

Det är SUPPORT på telefonen som de inte ger längre, garantin finns kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 22:02
Ursprungligen av zappee:

Apple kommer inte ta det, Tre däremot kommer.

Det är SUPPORT på telefonen som de inte ger längre, garantin finns kvar.

ok tack, då verkar de långa diskussionerna så fortlöper på ett flertal Svenska iPhoneforum onekligen vara en höna av en fjäder. Tre & support är liksom en motsägelse

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-04 22:04
Ursprungligen av FreddeB:

ok tack, då verkar de långa diskussionerna så fortlöper på ett flertal Svenska iPhoneforum onekligen vara en höna av en fjäder. Tre & support är liksom en motsägelse

Ja, de kan inte ta bort en garanti (som inte ens dem själva ger).

Finns en risk för att det kommer bli en del problem om/när man ska lämna in den och att de kommer be dig vända dig till Apple men jag tror Apple kommer läxa upp dem då.

Får väl se på första fallet

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-04 22:43

Det är möjligt att en del behöver återställa sina lurar, men för mig gick det bra genom att bara byta till Tele2-simkortet och synka med iTunes - då kände iTunes av det och meddelade att den var upplåst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-05 08:11
Ursprungligen av ceel:

Det är möjligt att en del behöver återställa sina lurar, men för mig gick det bra genom att bara byta till Tele2-simkortet och synka med iTunes - då kände iTunes av det och meddelade att den var upplåst.

Testade om min blivit upplåst genom att återställa i söndags kväll. Synkningar hade inte gett effekt så jag återställde (men böt inte simkort innan). Den var upplåst, så det tog alltså som längst från torsdag lunch till söndag kväll; antagligen var den upplåst redan fredag kväll.

IDG har en bra artikel som klurar ut det här med garanti och reklamationsrätt:
Så bra är din garanti - och så gör du när prylarna pajar - IDG.se

Ursprungligen av Lindhardsen:

IDG har en bra artikel som klurar ut det här med garanti och reklamationsrätt:
Så bra är din garanti - och så gör du när prylarna pajar - IDG.se

Där har vi det jag snackat om, svart på vitt!:
"
Rätten till reklamation ska inte blandas ihop med garantin. En garanti är inget annat än en överenskommelse mellan dig och den som sålde produkten och det finns inget som tvingar en säljare ska lämna någon som helst garanti, även om det är praxis. "

Altså kan Tre, om de känner för det, absolut neka reparationer och dylikt. Då blir man tvungen att göra en reklamation. Enkelt att få igenom sålänge det inte gått mer än tre månader. Apples garantier som det snackas om är just.... Apples garantier. Som Apple står för. Inte tre...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-05 18:13
Ursprungligen av PeeMaN:

Där har vi det jag snackat om, svart på vitt!:
"
Rätten till reklamation ska inte blandas ihop med garantin. En garanti är inget annat än en överenskommelse mellan dig och den som sålde produkten och det finns inget som tvingar en säljare ska lämna någon som helst garanti, även om det är praxis. "

Altså kan Tre, om de känner för det, absolut neka reparationer och dylikt. Då blir man tvungen att göra en reklamation. Enkelt att få igenom sålänge det inte gått mer än tre månader. Apples garantier som det snackas om är just.... Apples garantier. Som Apple står för. Inte tre...

Det som juridiskt kallas för reklamation är det Svenssons menar med garanti, därav problemet med tråden...
Reklamation är enkelt under 6 månader, då har säljaren beviskraven. Efter det har kunden beviskraven, men säljaren kan inte bara strunta i reparationerna ändå. Så Tre måste acceptera sina kunders problem. Om sedan kunden eller säljaren får betala kalaset beror på vem som kan bevisa vad. Men för en privatkund är inte Apple med i leken alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-05 18:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Där har vi det jag snackat om, svart på vitt!:
"
Rätten till reklamation ska inte blandas ihop med garantin. En garanti är inget annat än en överenskommelse mellan dig och den som sålde produkten och det finns inget som tvingar en säljare ska lämna någon som helst garanti, även om det är praxis. "

Altså kan Tre, om de känner för det, absolut neka reparationer och dylikt. Då blir man tvungen att göra en reklamation. Enkelt att få igenom sålänge det inte gått mer än tre månader. Apples garantier som det snackas om är just.... Apples garantier. Som Apple står för. Inte tre...

Men Apple hänvisar till Tre...

Ingen som har behövt lämna in sin?

Ursprungligen av zappee:

Men Apple hänvisar till Tre...

Ingen som har behövt lämna in sin?

Fast OM någon skulle få problem med garantireparation hos Tre, så är det bara att kontakta Apple. Sen kan man ju läsa lite fint i följande dokument:
http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_3GS_Viktig_information.pdf
På sidan 26 och framåt. Det är helt enkelt Apples ansvar att fixa prylen om Tre jävlas

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-10 16:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Fast OM någon skulle få problem med garantireparation hos Tre, så är det bara att kontakta Apple. Sen kan man ju läsa lite fint i följande dokument:
http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_3GS_Viktig_information.pdf
På sidan 26 och framåt. Det är helt enkelt Apples ansvar att fixa prylen om Tre jävlas

Tror det blir svårt att få Apple att göra något.

Kollade med macsupport.se och de hävdar att all garanti försvinner om man låser upp sin iPhone i Sverige, oavsett operatör.

Man får helt enkelt använda sig av KKL mot Tre om man skulle behöva reparera telefonen.

Och tydligen eftersom att det inte syns att telefonen är upplåst så stämmer inte alltid informationen på https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do.

Ursprungligen av zappee:

Tror det blir svårt att få Apple att göra något.

Det tror inte jag. Det är garantivillkor för deras produkt, och det är då dit man ska vända sig. Det är inte konstigare än den "tillverkargaranti" som vissa producenter lämnar, då man ska skicka sin produkt till något valfritt land för reparation..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-11 18:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Det tror inte jag. Det är garantivillkor för deras produkt, och det är då dit man ska vända sig. Det är inte konstigare än den "tillverkargaranti" som vissa producenter lämnar, då man ska skicka sin produkt till något valfritt land för reparation..

Tyvärr verkar det inte riktigt så i iPhone och Apples fall.

Men har du några tips om var hos Apple man vänder sig där de inte säger nej så får du gärna tipsa

Aukt. Applebutiker eller på 0771-400484 kan inte göra något i alla fall

Ursprungligen av zappee:

Tyvärr verkar det inte riktigt så i iPhone och Apples fall.

Men har du några tips om var hos Apple man vänder sig där de inte säger nej så får du gärna tipsa

Aukt. Applebutiker eller på 0771-400484 kan inte göra något i alla fall

Då har man två val. antingen gör man det enkelt för sig och använder Konsumentköplagen, eller om man råkar vara rik och vill jävlas tar man kontakt med en advokat

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-12 06:56
Ursprungligen av PeeMaN:

Då har man två val. antingen gör man det enkelt för sig och använder Konsumentköplagen, eller om man råkar vara rik och vill jävlas tar man kontakt med en advokat

Ja, KKL mot Tre är nog enklast

Får hoppas inte telefonen går sönder.

Upplåst

Upplåst efter en arbetsdag:)
Stoppade bara in Tele 2 kortet och anslöt till iTunes, och fick då meddelande om att telefonen är framgångsrikt upplåst, hur enkelt som helst.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-14 19:19

Ok, dags för en rejäl uppdatering av vad som gäller med garanti och 3. Jag har nämligen haft oturen att iPhonens hörlursuttag (eller något bakomliggande troligen) börjat glappa, så det har mest brusat i lurarna. Så det fick bli att lämna in den på reparation. Jag har ju hört om att folk här har fått veta från 3 att de inte ansvarar för garantin, men till mig sa de inget när jag beställde upplåsningen - och det var min utgångspunkt när jag lämnade in den.

Var i 3butiken först igår och skulle lämna in telefonen. Efter säljaren frågat om den var upplåst (som jag såklart svarade ärligt på) så säger han att då tar de inget ansvar för garantin utan hänvisar till Apple. Jag säger att det inte stämmer och att Apple inte tar emot returer på iPhones i Sverige alls. Han ber mig gå till M-Zone som enligt honom är en Apple-store. Efter att ha förklarat för honom att så inte är fallet ber jag om ett nummer till Apple eftersom han så tvärsäkert hävdar att det är de som ska ansvara för garantin. Han ger mig supportnumret och jag ringer det direkt på plats, trycker 4, får veta att alla reparationer ska ske genom operatörerna och berättar återigen för honom att Apple inte tar emot iPhones på garantireparationer.

Han går iväg och ringer sin chef (igen) och kommer efter ett tag tillbaka och ber mig återkomma imorgon (läs:idag) och prata med butikschefen. Jag säger att det kan jag göra, men säger att jag inte förstår hur de ska slingra sig ur detta då det även om garantin inte gäller är mindre än 6 månader sedan jag köpte den, och att konsumentköplagen gäller. Säljaren känner inte till den... *suck*

Så idag begav jag mig dit igen. Säljaren (samma som igår) fick syn på mig och sa att han ska in och ringa efter chefen. (som alltså uppenbarligen inte var där nu heller)
Efter ca 15 minuter kommer säljaren ut i butiken igen och säger att de tar in den på service, men om felet är så allvarligt att de måste byta ut den måste jag betala för en ny upplåsning. Jag känner inte att jag orkar ta även den diskussionen just nu, utan får ta den om de nu byter ut den, och jag vet inte vilka rättigheter jag har där heller, så jag säger ok for now iaf.

Jag får mitt inlämningskvitto, och kontrollerar IMEI-nr noga, men inte resten förrän jag kommer tillbaks till jobbet. Då upptäcker jag att han angett modellen som 16GB (den är 32) och felet som "sprucken högtalare", när högtalaren faktiskt är det som funkar, medan hörlursutgången inte gör det. Så på väg hem från jobbet blev det en ny tur till samma butik, men fick hjälp av hans kollega den här gången att rätta till felen. Så förhoppningsvis ska det nu vara på G med en garantireparation.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-14 19:50
Ursprungligen av ceel:

Ok, dags för en rejäl uppdatering av vad som gäller med garanti och 3. Jag har nämligen haft oturen att iPhonens hörlursuttag (eller något bakomliggande troligen) börjat glappa, så det har mest brusat i lurarna. Så det fick bli att lämna in den på reparation. Jag har ju hört om att folk här har fått veta från 3 att de inte ansvarar för garantin, men till mig sa de inget när jag beställde upplåsningen - och det var min utgångspunkt när jag lämnade in den.

Var i 3butiken först igår och skulle lämna in telefonen. Efter säljaren frågat om den var upplåst (som jag såklart svarade ärligt på) så säger han att då tar de inget ansvar för garantin utan hänvisar till Apple. Jag säger att det inte stämmer och att Apple inte tar emot returer på iPhones i Sverige alls. Han ber mig gå till M-Zone som enligt honom är en Apple-store. Efter att ha förklarat för honom att så inte är fallet ber jag om ett nummer till Apple eftersom han så tvärsäkert hävdar att det är de som ska ansvara för garantin. Han ger mig supportnumret och jag ringer det direkt på plats, trycker 4, får veta att alla reparationer ska ske genom operatörerna och berättar återigen för honom att Apple inte tar emot iPhones på garantireparationer.

Han går iväg och ringer sin chef (igen) och kommer efter ett tag tillbaka och ber mig återkomma imorgon (läs:idag) och prata med butikschefen. Jag säger att det kan jag göra, men säger att jag inte förstår hur de ska slingra sig ur detta då det även om garantin inte gäller är mindre än 6 månader sedan jag köpte den, och att konsumentköplagen gäller. Säljaren känner inte till den... *suck*

Så idag begav jag mig dit igen. Säljaren (samma som igår) fick syn på mig och sa att han ska in och ringa efter chefen. (som alltså uppenbarligen inte var där nu heller)
Efter ca 15 minuter kommer säljaren ut i butiken igen och säger att de tar in den på service, men om felet är så allvarligt att de måste byta ut den måste jag betala för en ny upplåsning. Jag känner inte att jag orkar ta även den diskussionen just nu, utan får ta den om de nu byter ut den, och jag vet inte vilka rättigheter jag har där heller, så jag säger ok for now iaf.

Jag får mitt inlämningskvitto, och kontrollerar IMEI-nr noga, men inte resten förrän jag kommer tillbaks till jobbet. Då upptäcker jag att han angett modellen som 16GB (den är 32) och felet som "sprucken högtalare", när högtalaren faktiskt är det som funkar, medan hörlursutgången inte gör det. Så på väg hem från jobbet blev det en ny tur till samma butik, men fick hjälp av hans kollega den här gången att rätta till felen. Så förhoppningsvis ska det nu vara på G med en garantireparation.

Va?

Betala för en ny upplåsning?!

Det var det jävligaste...

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-10-06 23:29

Jag har satt i mitt Tele2 SIM kort och det står "Telia 3g" uppe i hörnet på telefonen... är den upplåst? =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 00:00
Ursprungligen av Samie:

Jag har satt i mitt Tele2 SIM kort och det står "Telia 3g" uppe i hörnet på telefonen... är den upplåst? =/

Tror den frågan är ställd vad jag sett iaf minst 10 ggr. Svaret är fortfarande ja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-08 22:31

Så, tänkte bringa lite klarhet här.
* Köpte en iPhone 3Gs från Tre och beställde upplåsning direkt i butiken i tisdag vid 17-tiden
* Gick hem och kopplade in och konfade telefonen
* Idag vid 19-tiden kunde jag bara genom att ta ur 3-SIM-kortet ur telefonen (med telefonen igång tom.) och stoppa in mitt Tele2-SIM och sen koppla telefonen till iTunes på Mac'en och sen starta om telefonen få den upplåst. (jag fick inget meddelande i iTunes om att telefonen var upplåst, märkte först efter omstart av telefonen att den faktiskt var upplåst)

Så:
* Man behöver _inte_ göra en restore för att låsa upp telefonen
* 3 kunde på drygt 48h göra en upplåsning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 15:20
Ursprungligen av aminoff:

Så, tänkte bringa lite klarhet här.
* Köpte en iPhone 3Gs från Tre och beställde upplåsning direkt i butiken i tisdag vid 17-tiden
* Gick hem och kopplade in och konfade telefonen
* Idag vid 19-tiden kunde jag bara genom att ta ur 3-SIM-kortet ur telefonen (med telefonen igång tom.) och stoppa in mitt Tele2-SIM och sen koppla telefonen till iTunes på Mac'en och sen starta om telefonen få den upplåst. (jag fick inget meddelande i iTunes om att telefonen var upplåst, märkte först efter omstart av telefonen att den faktiskt var upplåst)

Så:
* Man behöver _inte_ göra en restore för att låsa upp telefonen
* 3 kunde på drygt 48h göra en upplåsning

Jag köpte min telefon för ca 2 veckor sedan och beställde upplåsning via kundtjänsten. Fick sedan vänta 8 dagar innan telefonen skulle vara upplåst enligt brev från 3. Den var dock inte upplåst, troligtvis pga den nya uppdateringen 3.1.2 som släpptes igår. Det var fler än jag som haft samma problem enligt 3s kundtjänst, min iphone hade nog varit upplåst ett par dagar innan jag kunde få ta del av det. Men en helt olåst Iphone på mellan 48h till 9 dagar är inte helt fel, tycker att 3 har ett lysande koncept att sälja Iphones på

Köpt en 3gs via tre och deras kontantkort, beställde upplåsning idag och blev förvånad över TRE:s kundtjänst som var utomordentligt tillmötesgående, tyvärr kan jag inte använda TRE då jag har behov av 2g i mitt jobb. Får se nu hur lång tid det tar att få den upplåst.

Bevaka tråden