Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!

Tråden skapades och har fått 506 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 17:23
Ursprungligen av theplague:

Kan de inte?
Är garanti något lagstadgat? Tror faktiskt inte det.

Visst, står det att man har garanti i papprena och inget nämns om att den försvinner vid upplåsning etc etc, då kommer de så klart inte undan.

I övriga länder där telefoner säljs olåst försvinner inte garantin. Tror inte Apple går med på att Tre tar bort garantin så.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-09-06 17:26

hm

verkar inte fungera.Jag har återställt den med båda simkorten i. Både tre och tele2. säkerhetskopierat och återställt etc.

Får ingen sändning med tele2 kortet och den hittar den lixom inte. Sen i Itunes får jag typ "sätt i ett giltigt sim eller det som kom med telefonen"

Antar att jag är för ivrig och att tre inte hunnit låsa upp den?

Jag la beställningen kl 19 i tisdags kväll.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 20:29
Ursprungligen av dodok85:

verkar inte fungera.Jag har återställt den med båda simkorten i. Både tre och tele2. säkerhetskopierat och återställt etc.

Får ingen sändning med tele2 kortet och den hittar den lixom inte. Sen i Itunes får jag typ "sätt i ett giltigt sim eller det som kom med telefonen"

Antar att jag är för ivrig och att tre inte hunnit låsa upp den?

Jag la beställningen kl 19 i tisdags kväll.

Kolla med Tre?

De sa väl någon tid?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-09-06 20:33

jo ska ringa dem imorn å kolla. Dock är jag väl lite ivrig. Inte fått brevet sen har det bara gått 3 arbetsdagar.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-06 21:08
Ursprungligen av dodok85:

jo ska ringa dem imorn å kolla. Dock är jag väl lite ivrig. Inte fått brevet sen har det bara gått 3 arbetsdagar.

Man får alltså brevet efter man låst upp den?
Man blir alltså inte informerad innan upplåsningen att garantin slutar gälla?

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-09-06 21:22

som jag förstått så får man brevet när dom låst upp den

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-06 21:50
Ursprungligen av dodok85:

som jag förstått så får man brevet när dom låst upp den

Det verkar ju såfall konstigt eftersom man då inte vet att garantin upphör. Låter konstigt, är det verkligen så?

Mvh Robin Hansson

Ursprungligen av zappee:

I övriga länder där telefoner säljs olåst försvinner inte garantin. Tror inte Apple går med på att Tre tar bort garantin så.

Nej, antagligen inte.

dodok85:
Och du är säker på att tele2-kortet du har är ett 3G-simkort?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-09-06 18:53

ja det är ett 3g tele2 kort.

Men eftersom itunes säger fel sim å right carrier så känns det som att dom fortfarande inte låst upp den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-06 21:50

Man får brevet när de låst upp den. Det står redan tidigare i tråden, men som sagt redan där så fick jag ingen info alls om garantin skulle sluta gälla när jag beställde upplåsning. Pratade med två personer på kundtjänst om det vid två olika tillfällen (första gången hur jag skulle göra, andra gången beställningen). Brevet man får från 3 finns citerat tidigare i tråden.

Det tog 7 arbetsdagar innan jag hade brevet, så rimligtvis borde den varit upplåst efter ca 5. Den andra personen i kundtjänst hävdade dock att det skulle ta 5-6 veckor. Tur han hade fel.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-06 22:03
Ursprungligen av ceel:

Man får brevet när de låst upp den. Det står redan tidigare i tråden, men som sagt redan där så fick jag ingen info alls om garantin skulle sluta gälla när jag beställde upplåsning. Pratade med två personer på kundtjänst om det vid två olika tillfällen (första gången hur jag skulle göra, andra gången beställningen). Brevet man får från 3 finns citerat tidigare i tråden.

Det tog 7 arbetsdagar innan jag hade brevet, så rimligtvis borde den varit upplåst efter ca 5. Den andra personen i kundtjänst hävdade dock att det skulle ta 5-6 veckor. Tur han hade fel.

Det verkar ju mycket konstigt. "I det här brevet hittar du instruktioner för att låsa upp din iPhone med IMEI-nummer XXXXXXXXXXXXXXX" men då är den alltså redan upplåst?

Så borde dem ju inte kunna göra:tveksam:

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-06 22:14
Ursprungligen av RoHHbiN:

Det verkar ju mycket konstigt. "I det här brevet hittar du instruktioner för att låsa upp din iPhone med IMEI-nummer XXXXXXXXXXXXXXX" men då är den alltså redan upplåst?

Så borde dem ju inte kunna göra:tveksam:

Mvh Robin Hansson

Ja, fast den blir det ju inte förrän iTunes trycker ut själva upplåsningen till luren egentligen. Det som 3 gör är väl att registrera mitt IMEI-nummer hos Apple som upplåst - that's it från deras sida. Sen sköter iTunes om kopplingen till telefonen.

Hursomhelst är jag inte alls orolig för garantin. Jag gillar att tjafsa när jag vet att jag har rätt, och jag har väldigt svårt att se att 3 har så mycket att komma med. Det är ingen lag som säger att de måste ha garanti, men de säljer en upplåsning som de tjänar pengar på och om jag får ett fel på telefonen (som yttrar sig även med 3s simkort istoppad) så kan det nästan bli lite kul att argumentera med dem hur det skulle ha uppkommit pga min andra operatör. Sen har man alltid konsumentköplagen, som de första 6 månaderna ger ett starkt skydd.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-07 14:51
Ursprungligen av ceel:

Ja, fast den blir det ju inte förrän iTunes trycker ut själva upplåsningen till luren egentligen. Det som 3 gör är väl att registrera mitt IMEI-nummer hos Apple som upplåst - that's it från deras sida. Sen sköter iTunes om kopplingen till telefonen.

Hursomhelst är jag inte alls orolig för garantin. Jag gillar att tjafsa när jag vet att jag har rätt, och jag har väldigt svårt att se att 3 har så mycket att komma med. Det är ingen lag som säger att de måste ha garanti, men de säljer en upplåsning som de tjänar pengar på och om jag får ett fel på telefonen (som yttrar sig även med 3s simkort istoppad) så kan det nästan bli lite kul att argumentera med dem hur det skulle ha uppkommit pga min andra operatör. Sen har man alltid konsumentköplagen, som de första 6 månaderna ger ett starkt skydd.

"Jag gillar att tjafsa när jag vet att jag har rätt", det är väl ändå tre som kommer har "rätt" då dem avsagt sig från garantin och support.

När väl tre har registrerat upplåsningen till apple kan man väl inte hindra den från att gå igenom, det gör den väl av sig själv när man kopplar in den till Itunes? :tveksam::tveksam:

Dock tycker jag det är dåligt att dem på kundservice inte tycks veta hur det ligger till, fick svaret "det skall inte vara några problem, det är bara att tuta och köra" efter att han på kundservice "kollat" upp det. Man skall väl inte behöva ringa fyra gånger för att få reda på att garantin tydligen inte gäller (tre stycken som sagt att den fungerar och 1 som sagt att de inte göra det).


Mvh Robin Hansson

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-07 15:09
Ursprungligen av RoHHbiN:

det är väl ändå tre som kommer har "rätt" då dem avsagt sig från garantin och support.

Det är bara du som sagt att Tre sagt att garantin försvinner. Dom som fått brev av Tre säger inte att det står så.

Garanti

Hej,

Angående om hurvida garantin försvinner eller inte.

Enkelt att kolla:

Konsumentverket/KO - Om konsumentköplagen

Konsumentköplagen är tvingande, dvs den går inte att förhandla bort. Den gäller alltid i den butik man köpt varan. De kan alltså inte hänvisa till någon annan.

Man har också rätt att avbeställa innan varan leverats. Vid distansköp (Internet) har man ytterligare rättigheter, se Konsumentverkets hemsida.

/Daniel

PS. Obs att jag inte är jurist.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-07 17:30
Ursprungligen av Daniel B:

Konsumentköplagen är tvingande, dvs den går inte att förhandla bort. Den gäller alltid i den butik man köpt varan. De kan alltså inte hänvisa till någon annan.

Jo Konsumentköplagen är tvingande, det har du rätt i, men den lägger sig inte hur eller ens om du får garanti.

Konsumentverket/KO - Garanti

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-07 18:32
Ursprungligen av Mija:

Det är bara du som sagt att Tre sagt att garantin försvinner. Dom som fått brev av Tre säger inte att det står så.

Står ju klart och tydligt i brevet man får i och med upplåsningen:

- 3 kan inte längre ge någon support på 3mobilen och dess funktioner efter upplåsning. Vi hänvisar istället till tillverkaren av mobilen, eller din nya operatör.
- 3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer.

Ringde för övrigt igen för att höra om detta/avbeställa. Då sa dem som förra gången, garantin gäller endast på låsta iPhone's,

Mvh Robin Hansson

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-07 18:34
Ursprungligen av RoHHbiN:

Står ju klart och tydligt i brevet man får i och med upplåsningen:

Det står lite blaj om att dom inte kan garanterat si och så. Det står inte att GARANTIN EJ LÄNGRE GÄLLER.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-07 18:39
Ursprungligen av Mija:

Det står lite blaj om att dom inte kan garanterat si och så. Det står inte att GARANTIN EJ LÄNGRE GÄLLER.

Frågan är ju hur tydliga med måste vara:tveksam:
Tycker också det är svårtolkat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-07 20:29
Ursprungligen av RoHHbiN:

Står ju klart och tydligt i brevet man får i och med upplåsningen:

- 3 kan inte längre ge någon support på 3mobilen och dess funktioner efter upplåsning. Vi hänvisar istället till tillverkaren av mobilen, eller din nya operatör.
- 3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer.

Ringde för övrigt igen för att höra om detta/avbeställa. Då sa dem som förra gången, garantin gäller endast på låsta iPhone's,

Mvh Robin Hansson

Detta handlar ju om support vid eventuella problem. Inte om garanti om mobilen går sönder.
Garanti är frivillig som Mija skrev. Men Konsumentlagen innehåller många skrivningar om säljaren ansvar. Det går inte att förhandla bort (reklamationsrätten osv). Och de skrivningarna är oftast starkare än den garanti som säljaren lämnar. Det är därför Konsumentverket skrivet att garantin är frivillig. Däremot inte säljarens ansvar vid en felaktig vara.

Råd&Rön är en mycket bra tidning som Konsumentverket gav ut, jag tror den är fristående från verket nu, men fortfarande lika bra. Där står mycket om köparens rättigheter.

Nu har jag beställt en svart 3Gs 32 GB. Ringde kundtjänst. 3 veckors leverans. Låses upp för 350 kronor. 7500 totalpris...dyyyrt men vad gör man inte för precious?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-07 20:53

Det står "support" och inte garanti. Jag är inte jurist, och jag är övertygad om att 3 säkert kan välja att hävda att det betyder även "ansvar vid felaktig produkt", men that's not the point.

1. I sex månader ger konsumentköplagen ett skydd som räcker oavsett garanti eller ej
2. Garantin gäller från Apple - står ju tydligt på deras hemsida när jag skriver in mitt serienr, även om det sen är återförsäljarna som får ansvara för det praktiska med returer.
3. Återförsäljaren säljer en tilläggstjänst som utförs av tillverkaren - inget vettigt företag kommer ju under de omständigheterna att dra tillbaka sin garanti! Som att du lämnar in din soffa till butiken du köpte den hos för att byta klädsel och de skickar den till tillverkaren för att göra jobbet.

Men händer det något och 3 tjafsar så ska jag gladeligen berätta om det här.

Sen är det ju så att vill du ha en olåst iPhone kan du antingen göra såhär eller köpa en färdigupplåst för 1500 kr mer. För de pengarna tar jag lätt risken och tjafset.

Låter som ett fall för Sverker det här med garantin. Som Mija skrev, så står det inte att garantin inte gäller längre. Då borde man kunna få rätt även om Tre börjar tjafsa. Support låter inte i mina öron som garanti.
Jag fick en bekräftelse igår på min order 16GB svart. Dom beräknar kunna leverera den nästa vecka.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-08 22:14
Ursprungligen av Cappachino:

Låter som ett fall för Sverker det här med garantin. Som Mija skrev, så står det inte att garantin inte gäller längre. Då borde man kunna få rätt även om Tre börjar tjafsa. Support låter inte i mina öron som garanti.
Jag fick en bekräftelse igår på min order 16GB svart. Dom beräknar kunna leverera den nästa vecka.

Helt klart! Låt Sverker sätta fingrarna i detta!

Det står faktiskt inte något om det alls i avtalet om att garantin skulle upphöra, dem påstod dock att det stod med i tre's bestämmelser angående upplåsning eller vad han påstod.
Avbeställt min iPhone, lugnar ner mig lite till det finns någon klarhet i detta

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-08 23:58
Ursprungligen av RoHHbiN:

Helt klart! Låt Sverker sätta fingrarna i detta!

Det står faktiskt inte något om det alls i avtalet om att garantin skulle upphöra, dem påstod dock att det stod med i tre's bestämmelser angående upplåsning eller vad han påstod.
Avbeställt min iPhone, lugnar ner mig lite till det finns någon klarhet i detta

Mvh Robin Hansson

Känns lite överdrivet att avbeställa, du har ju alltid konsumentlagen också.

en liten amatör fråga men hur laddar man kontantkortet med 350kr, när man tittar på hemsidan så tycker jag det verkar som man bara kan ladda med 3x125 eller 300 etc...

Och kan man blanda 3Global och 3 Värdebevis? För i så fall kan man fixa det
150 + 125 + 75 =350

Upplys en obildad man.

Även jag ska få min 16GB Svart nästa vecka tur nr 2365....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-08 23:55
Ursprungligen av sirandrew:

en liten amatör fråga men hur laddar man kontantkortet med 350kr, när man tittar på hemsidan så tycker jag det verkar som man bara kan ladda med 3x125 eller 300 etc...

Och kan man blanda 3Global och 3 Värdebevis? För i så fall kan man fixa det
150 + 125 + 75 =350

Upplys en obildad man.

Även jag ska få min 16GB Svart nästa vecka tur nr 2365....

Om du har Swedbank, Nordea eller SHB så kan du fylla på direkt via din internetbank. Annars borde du kunna gå inte i en butik och välja belopp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-08 23:59
Ursprungligen av sirandrew:

en liten amatör fråga men hur laddar man kontantkortet med 350kr, när man tittar på hemsidan så tycker jag det verkar som man bara kan ladda med 3x125 eller 300 etc...

Och kan man blanda 3Global och 3 Värdebevis? För i så fall kan man fixa det
150 + 125 + 75 =350

Upplys en obildad man.

Även jag ska få min 16GB Svart nästa vecka tur nr 2365....

Jag laddade på 375 (300+75) och fick gratis sms och och sånt pga det. Sen använde jag upp de resterande 25 kronorna. Tog ju bara drygt en vecka att få den upplåst, men var rädd att det skulle ta längre.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-09-09 01:34

Jag slog min upplåsta telefon från italien där också och fick:

Our records indicate that your product is covered under Apple's Limited Warranty which is estimated to expire on 28 June 2010.

Your product is eligible for complimentary phone support which is estimated to expire on 27 October 2009.

Undrar vad dom menar med complimentary

Bevaka tråden