Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!

Tråden skapades och har fått 506 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-08 22:48

Tack för tipset, här skall testas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 19:46

ceel, säkerligen många med mig som undrat hur ett ärende hos Tre med upplåst iPhone kan arta sig. tack för sammanfattningen

Threeeeee is a maaaaagic number, haha. Föga oväntat att det skulle uppstå problem. Att du ens gick med på att betala upplåsning är ju banalt. När ska folk lära sig att stå på sig? VÄGRA betala upplåsning förfan! Om de fortsätter jävlas du lite, ringer apple och trycker dig till supporten och hyvlar av någon där. Ring aftonblaskan och berätta också när du ändå är på gång, de gillar att svarmåla företag med stora rubriker när det är nyhetstorka =D

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-14 22:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Threeeeee is a maaaaagic number, haha. Föga oväntat att det skulle uppstå problem. Att du ens gick med på att betala upplåsning är ju banalt. När ska folk lära sig att stå på sig? VÄGRA betala upplåsning förfan! Om de fortsätter jävlas du lite, ringer apple och trycker dig till supporten och hyvlar av någon där. Ring aftonblaskan och berätta också när du ändå är på gång, de gillar att svarmåla företag med stora rubriker när det är nyhetstorka =D

Jag har inte gått med på att betala upplåsning. Inte skrivit på något, utan den fighten får jag ta då om de nu byter ut telefonen och inte bara reparerar den (som jag faktiskt bedömer som det mest sannolika). Orkar inte ta den redan nu ifall de kommer byta luren.

Apple, som är de som lämnar garantin, kommer aldrig att försöka smita undan det åtagandet. Det som däremot kan vara ett problem är återförsäljarna. De vägrar ofta rena garantireparationer och hotar nästan alltid med att det kostar 1000 kr att skicka dit en produkt "om de inte hittar felet". Jag har tillbringat många timmar i telefon med återförsäljareinnan jag insåg att det är lika bra att hoppa över det ledet i processen. Om ni nödvändigtvis ska prata med en återförsäljare – i det här fallet Tre – be ALLTID att få prata med en person som får ta beslut. Alltså INTE kundtjänst-gunvor eller service-bengt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-15 17:47
Ursprungligen av MrSinatra:

Apple, som är de som lämnar garantin, kommer aldrig att försöka smita undan det åtagandet. Det som däremot kan vara ett problem är återförsäljarna. De vägrar ofta rena garantireparationer och hotar nästan alltid med att det kostar 1000 kr att skicka dit en produkt "om de inte hittar felet". Jag har tillbringat många timmar i telefon med återförsäljareinnan jag insåg att det är lika bra att hoppa över det ledet i processen. Om ni nödvändigtvis ska prata med en återförsäljare – i det här fallet Tre – be ALLTID att få prata med en person som får ta beslut. Alltså INTE kundtjänst-gunvor eller service-bengt.

Problemet är att i Sverige är det inte Apple som erbjuder garantin på iPhone utan de har lagt ut det helt på operatörerna.

Ursprungligen av zappee:

Problemet är att i Sverige är det inte Apple som erbjuder garantin på iPhone utan de har lagt ut det helt på operatörerna.

Apple har fortfarande egen garanti och ska stå för den. Jag är helt säker på att man kan få de att hjälpa till om Tre jävlas. Jag kan garantera att Tre kommer få smäll på fingrarna av Apple när det börjar ringa mer och mer kunder som vill ha hjälp med sina telefoner.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 16:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Apple har fortfarande egen garanti och ska stå för den. Jag är helt säker på att man kan få de att hjälpa till om Tre jävlas. Jag kan garantera att Tre kommer få smäll på fingrarna av Apple när det börjar ringa mer och mer kunder som vill ha hjälp med sina telefoner.

Ingen blir gladare än jag om du kan motbevisa mig, men det var det svaret jag fick i kontakt med Tre, Apple och Macsupport.

Ursprungligen av zappee:

Ingen blir gladare än jag om du kan motbevisa mig, men det var det svaret jag fick i kontakt med Tre, Apple och Macsupport.

Jag har inget att bevisa. Jag har ett Telenor-abonnemang och en lur låst till Telenor. Får jag problem blir det inga problem, haha;)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-17 10:39
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har inget att bevisa. Jag har ett Telenor-abonnemang och en lur låst till Telenor. Får jag problem blir det inga problem, haha;)

Dåså, sluta hitta på

Kan bara meddela att det fungerade tiptop för mig. Inga problem med Tre öht.

Faktum är att jag kommer att behålla deras kontantkort i reservtelefonen eftersom det var så bra priser på det. (Men täckningen suger verkligen)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-20 18:20
Ursprungligen av MrSinatra:

Kan bara meddela att det fungerade tiptop för mig. Inga problem med Tre öht.

Faktum är att jag kommer att behålla deras kontantkort i reservtelefonen eftersom det var så bra priser på det. (Men täckningen suger verkligen)

Har du råkat ut för några problem/garantiärenden än då?

Ursprungligen av ceel:

Har du råkat ut för några problem/garantiärenden än då?

Har också varit i kontakt med personal i 3:s butik i början av oktober som säger att att garantin upphör vid upplåsning från 3:s nät. Skulle kännas grymt surt att köpa en 3gs och sedan låsa upp för totalt runt 7000 kr för att sedan kasta den i ån om hårdvarufel skulle uppstå:'(

Ingen som råkat ut för något garantiärende som kan delge hur det gått?

/ En som funderar fortfarande, innan det är dags att slå till.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-21 22:08
Ursprungligen av speedy79:

har också varit i kontakt med personal i 3:s butik i början av oktober som säger att att garantin upphör vid upplåsning från 3:s nät. Skulle kännas grymt surt att köpa en 3gs och sedan låsa upp för totalt runt 7000 kr för att sedan kasta den i ån om hårdvarufel skulle uppstå:'(

ingen som råkat ut för något garantiärende som kan delge hur det gått?

/ en som funderar fortfarande, innan det är dags att slå till.

konsumentköplagen!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-21 22:32
Ursprungligen av speedy79:

Har också varit i kontakt med personal i 3:s butik i början av oktober som säger att att garantin upphör vid upplåsning från 3:s nät. Skulle kännas grymt surt att köpa en 3gs och sedan låsa upp för totalt runt 7000 kr för att sedan kasta den i ån om hårdvarufel skulle uppstå:'(

Ingen som råkat ut för något garantiärende som kan delge hur det gått?

/ En som funderar fortfarande, innan det är dags att slå till.

Läs en sida tillbaka,
Min är på reparation nu.

Ursprungligen av ceel:

Läs en sida tillbaka,
Min är på reparation nu.

Sorry, läst tråden kasst. Väntar med spänning på ditt kommande inlägg här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 09:57

Ringde 3 nyss. Såhär ligger de till

Om ni köper en iPhone 3GS, så har ni garanti ni kan få den och kolla på den.. om den är kass har ni garanti .

MEN!!! såfort man låser upp den slutar garantin att gälla det säger dem till alla som låser upp nu . Detfinns inget sätt att komma förbi detta. Om man skulle lämna in den upplåst så ser dem det sedan, och då får du betala för reperationen.

Tänk på detta, det ger ett riktigt kasst andrahandsvärde på er 3GS

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-22 10:14

Alla säger olika beroende på vem du talar med, och detta har tagits upp ett antal ggr i tråden. Ceel har lämnat in sin och det borde ju bevisa att garantin gäller, Kan iaf jag tycka.
När jag pratade med tres kundtjänst första gången så kunde personen jag pratade med inte svara på om garantin gällde. Andra gången jag ringde så menade de att garantin upphör och tredje gången så svarade man att garantin fortsätter gälla dock så försvinner tres supportansvar på deras tjänster.

Har även pratat med folk i butik som menar att jag ska kunna lämna in den hos dem och få den lagad om det skulle hända något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 10:46
Ursprungligen av Qvarna:

Alla säger olika beroende på vem du talar med, och detta har tagits upp ett antal ggr i tråden. Ceel har lämnat in sin och det borde ju bevisa att garantin gäller, Kan iaf jag tycka.
När jag pratade med tres kundtjänst första gången så kunde personen jag pratade med inte svara på om garantin gällde. Andra gången jag ringde så menade de att garantin upphör och tredje gången så svarade man att garantin fortsätter gälla dock så försvinner tres supportansvar på deras tjänster.

Har även pratat med folk i butik som menar att jag ska kunna lämna in den hos dem och få den lagad om det skulle hända något.

jaså? känns som dem kommer satsa på detta då dem förlorar på att folk låser upp den..

jag menar, man är ju livrädd om man inte får den lagad

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-22 10:52

Jo. Det är ju klart. Jag har följt dina problem, så jag förstår dig.

Man verkar inte kunna få några glasklara besked och det är lite konstigt. Vi får vänta på att ceel får tillbaka sin och se vad som händer.

Frågan är om Esa ens läst tråden... Känns inte så efter det inlägget...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 12:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är om Esa ens läst tråden... Känns inte så efter det inlägget...

jo jag har läst ceels möte med 3 osv.. ville bara höra vad 3 hade att säga.. men problem för mig är det inte då man kan få laga den innan man låser upp den.. problemet är om man skall sälja den i framtiden utan garanti eller reklamationsrätt.

Men om man går till konsumentverket, så lär dem fixa reklamation. kan dock ta tid..

Som ni säkerligen vet tröttnade jag på TELIA, så hoppas på detta istället

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 21:48
Ursprungligen av Esa:

jo jag har läst ceels möte med 3 osv.. ville bara höra vad 3 hade att säga.. men problem för mig är det inte då man kan få laga den innan man låser upp den.. problemet är om man skall sälja den i framtiden utan garanti eller reklamationsrätt.

Men om man går till konsumentverket, så lär dem fixa reklamation. kan dock ta tid..

Som ni säkerligen vet tröttnade jag på TELIA, så hoppas på detta istället

Konsumentköplagen kan de INTE komma undan.

Du behöver inte gå till konsumentverket, bara att gå in och be dem laga din telefon.

Ursprungligen av Esa:

Som ni säkerligen vet tröttnade jag på TELIA, så hoppas på detta istället

Med tanke på att telefonerna kommer från samma ställe, och skickas på service på samma ställe, kommer du nog få samma situation. Dock är nog personalen på Telia glad över att du bytt till en konkurrent.

Ursprungligen av Marcus_R:

Med tanke på att telefonerna kommer från samma ställe, och skickas på service på samma ställe, kommer du nog få samma situation. Dock är nog personalen på Telia glad över att du bytt till en konkurrent.

Är det bara Telenor som har egen service på de altså?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-25 20:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Är det bara Telenor som har egen service på de altså?

Nej, vad jag vet är det bara Anovo som har iPhone-verkstad i sverige.

Ursprungligen av zappee:

Nej, vad jag vet är det bara Anovo som har iPhone-verkstad i sverige.

Vad jag vet skickades min Iphone till Telenors Service-verkstad i Malmö. Och det var även dit jag ringde när det strulade med att skicka den. Till skillnad från min Telia 3G som skickades till Anovo.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 23:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad jag vet skickades min Iphone till Telenors Service-verkstad i Malmö. Och det var även dit jag ringde när det strulade med att skicka den. Till skillnad från min Telia 3G som skickades till Anovo.

Telenor har sin egen service de stämmer. Sedan om de internt skickar den vidare till ANOVO vet jag inte...

På tal om det tidigare. Snackat med 3 igen, och dem säger verkligen att garanti tiden försvinner då dem inte kan ansvara för en telefon som är i andra nät om problem uppstår pga dem. De säljer en telefon med deras tjänster, det har du garanti på att de skall fungera. men såfort du går ifrån det är det adjö.

Så var varsamma med vad ni gör, så ni inte står där en dag ..

Själv fick jag ett väldigt bra erbjudande av telenor som jag hakade på dock var även denna iPhone kass, jag och min otur, så malmö får fixa den .... hoppas de inte tänder eld på den

Ursprungligen av Esa:

Telenor har sin egen service de stämmer. Sedan om de internt skickar den vidare till ANOVO vet jag inte...

På tal om det tidigare. Snackat med 3 igen, och dem säger verkligen att garanti tiden försvinner då dem inte kan ansvara för en telefon som är i andra nät om problem uppstår pga dem. De säljer en telefon med deras tjänster, det har du garanti på att de skall fungera. men såfort du går ifrån det är det adjö.

Så var varsamma med vad ni gör, så ni inte står där en dag ..

Själv fick jag ett väldigt bra erbjudande av telenor som jag hakade på dock var även denna iPhone kass, jag och min otur, så malmö får fixa den .... hoppas de inte tänder eld på den

Har haft min telefon i malmö två gånger. De verkar inte direkt kompetenta. Jag beskrev problemet för killen i affären och berättade att jag återställt och uppdaterat och att det INTE hjälpte. Den åker ner till Malmö, är tillbaka efter en vecka med åtgärden: "återställd och uppdaterad". Jag försöker säga att det inte hjälper. Blir lite otervligt bemött med att han inte kan göra något och att jag får komma tillbaka om felet kommer igen. Jag säger okej, går åt sidan, sätter igång telefonen, knappar lite på den tills felet uppstår. Går fram till disken igen och visar.

Då blir han VÄLDIGT tillmötesgående och av en tillfällighet dyker killen som jag lämnade in den till första gången upp och hör vad som hänt. Han skäms så in i helvete och ber tusen gånger om ursäkt. Skickar iväg telefonen till Malmö med ett milt sagt argt brev. fyra dagar senare kommer en ny telefon tillbaka från Malmö. Antagligen hade jag tur som hade en sånn service-minded säljare som den första killen var, för i Malmö tar de nog lite för mycket jazzgräs på rasterna

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-26 17:02
Ursprungligen av Esa:

Telenor har sin egen service de stämmer. Sedan om de internt skickar den vidare till ANOVO vet jag inte...

På tal om det tidigare. Snackat med 3 igen, och dem säger verkligen att garanti tiden försvinner då dem inte kan ansvara för en telefon som är i andra nät om problem uppstår pga dem. De säljer en telefon med deras tjänster, det har du garanti på att de skall fungera. men såfort du går ifrån det är det adjö.

Så var varsamma med vad ni gör, så ni inte står där en dag ..

Själv fick jag ett väldigt bra erbjudande av telenor som jag hakade på dock var även denna iPhone kass, jag och min otur, så malmö får fixa den .... hoppas de inte tänder eld på den

Gäsp, du har fortfarande Konsumentköplagen i 3år att luta dig på.

Bevaka tråden