Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS med 3kontant kan låsas upp på en gång!

Tråden skapades och har fått 506 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-08-29 08:36

Hur gjorde du beställningen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-29 13:25

Det hade nog räckt med att stoppa in Tele2-simkortet 2-3 dagar tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 19:20

Då var det bekräftat iaf. Trevligt

Vill också få bekräftelse att jag får luren snart. Så slänger jag ut en annons på gamla 3Gn.

  • Medlem
  • Mark
  • 2009-08-29 19:23

Riktigt bra detta!

Orderlagd nu!

Gjorde också en beställning nu!
Blev lite förvånad att man inte skulle skriva in sin bostads adress.
Betalade du telefonen när du hämtade den på posten eller medföljde det en faktura?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-08-30 11:37
Ursprungligen av Cappachino:

Gjorde också en beställning nu!
Blev lite förvånad att man inte skulle skriva in sin bostads adress.
Betalade du telefonen när du hämtade den på posten eller medföljde det en faktura?

Man behöver inte skriva sin bostadsadress eftersom tre endast skickar dit man är bokförd. Från tre's hemsida "Vi levererar endast till din folkbokföringsadress, ange personnummer och kontaktuppgifter."

Skall nog själv också beställa snart, väntar nog tills imorgon så jag kan ringa och få det bekräftat att jag kan få den upplåst genom kundservice och inte att jag måste gå till en tre butik.. Verkade som det var delade uppfattningar/okunskap om detta hos kundservice.

Mvh Robin Hansson

Ursprungligen av RoHHbiN:

Man behöver inte skriva sin bostadsadress eftersom tre endast skickar dit man är bokförd. Från tre's hemsida "Vi levererar endast till din folkbokföringsadress, ange personnummer och kontaktuppgifter."

Skall nog själv också beställa snart, väntar nog tills imorgon så jag kan ringa och få det bekräftat att jag kan få den upplåst genom kundservice och inte att jag måste gå till en tre butik.. Verkade som det var delade uppfattningar/okunskap om detta hos kundservice.

Mvh Robin Hansson

Gissade det. Nu har jag precis flyttat. Har gjort adressändring. Men måste skicka in ett separat papper till skatteverket, Vilket jag fyllt i idag. Blev lite orolig nu att Tre kommer skicka telefonen till min gamla adress. Eftersom inte skatteverket har fått bekräftelsen än. Nu dröjer det ju ändå några veckor till telefonen skickas så Tre borde ju skicka till min nya adress. Får väl ringa och kolla med deras kundtjänst.

Senast redigerat 2009-08-30 14:24
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-31 18:48
Ursprungligen av Cappachino:

Gjorde också en beställning nu!
Blev lite förvånad att man inte skulle skriva in sin bostads adress.
Betalade du telefonen när du hämtade den på posten eller medföljde det en faktura?

Betalade direkt på Posten.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-08-31 19:52

Nu har jag beställt mig en iPhone 3gs 16bg vit:)


Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-08-31 09:39

Vill tacka första "inläggaren" för denna goda nyhet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-31 10:09

Haha, humor att det äntligen går att lösa när jag för några veckor sedan fick min Italienska variant, får hålla tummarna för att jag inte behöver nyttja garantin på ett år nu då

Kul att det äntligen går att köpa olåsta iPhones i Sverige, vem hade trott det skulle ske redan 2009?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-02 15:14

Läste precis ett inlägg från ett annat forum som kan vara intressant att ta del av.

Saxat från iphoninfo.se:
Nu tänkte jag informera alla att om du har tänkt på att införskaffa en telefon från 3 med 3kontant för att sedan fabriksupplåsa den(köra en annan operatör), så upphör de 12 månaders garanti 3 ger(från Apples sida vet jag inte).

Själv hade jag ingen aning om detta, men har pratat med kundtjänst nu och fått det bekräftat. Jag skriver konversationen:

<Me> Hejsan, jag har en fundering, om man införskaffar en iphone med 3kontant för att sedan beställa upplåsningskod/låsa upp den, upphör garantin att gälla?
<Anna Karlsson> Har du tänkt att göra det eller?
<Me> Det irrelevant, svara gärna på min fråga!
<Anna Karlsson> Det stämmer, garantin upphör att gälla, om du väljer att låsa upp den.
<Me> Hmm ok, ni tar alltså betalt för att låsa upp den, men garantin upphör?
<Anna Karlsson> Stämmer, du får läsa Apple policy, vi har inga förpliktelser om du låser upp den.
<Me> Ok, inget av detta står på er hemsida heller? i inga avtal?
<Anna Karlsson> Nej det gör det inte
<Me> Då får jag tacka så mycket!
<Anna Karlsson> Tack, hej!

Enligt konsumentköplagen, så är inte garanti och öppet köp lagstadgad, men att detta inte står på deras hemsida och att kunder inte informeras är felaktig.

I dette fallet, verkar 3 har bestämt sig för att upphäva garantin, om du bestämmer dig för att fabriksupplåsa telefonen.

Något att lägga på minnet kanske, har redan en polare som har beställt en 3G S och tänkt göra detta. Gissar på att han inte kommer bli glad över att få höra detta.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-02 18:07

Verkar vara delade meningar om detta såfall. Pratade med kundservice i förgår innan jag beställde min iPhone 3Gs. Då fick jag svaret att upplåsningen inte var någon som påverkade garantin.

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-02 20:17

Det där har diskuterats med garantin hit och dit. Detta är vad som står i brevet man får från 3 som bekräftar upplåsningen. Något annat än detta kan de inte hävda då ingen upplyste mig om någonting ang garantier när jag beställde upplåsning:

---

Hej!

I det här brevet hittar du instruktioner för att låsa upp din iPhone med IMEI-nummer XXXXXXXXXXXXXXX

Tänk på:
- Ditt tjänsteutbud är begränsat och styrs helt och hållet av operatören där du har ditt abonnemang.
- 3 kan inte längre ge någon support på hur den nya operatörens tjänster fungerar i din 3Mobil. För support, kontakta den operatör du använder.
- 3 kan inte längre ge någon support på 3mobilen och dess funktioner efter upplåsning. Vi hänvisar istället till tillverkaren av mobilen, eller din nya operatör.
- 3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer.

Gör så här:
[och så hur man kopplar en iPhone till datorn]

Med vänliga hälsningar
Kundservice på 3

---

Mao - 3 ger inte längre support på mobilen, utan hänvisar till Apple - men mig veterligen har Apple fortfarande garanti på luren. Och konsumentköplagen ger en fortfarande ett relativt bra skydd.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-02 21:29

Att tre inte kan ge support på den nya 3mobilen låter för mig inte som att garantin inte gäller. Dock så låter "3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer." mer oroväckande. Eller vad säger ni?

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 22:07

Det var som fan, kan man bara avsäga sig garantin sådär?

Det är ju trots allt Apples garanti och den lär ju vara kvar på 12 mån.

Någon som har kollat med Apple?

Jag kan också bekräfta upplåsningen av min iPhone 3GS. Dagen efter att den levererats med 3Kontant ringde jag och bad att få den upplåst. Så småningom kom brevet (som beskrivs av ceel här ovan). Dock fick jag inte meddelandet i iTunes om upplåsningen förrän jag smällde i ett danskt Telia-sim och anslöt den till datorn. Nu är den helt olåst i alla fall. Och garantin "går över till Apple" fick jag höra av kundtjänst, vad det nu innebär.
Det hela tog mig två veckor, men troligen går det snabbare om man trycker in ett annat sim tidigare än vad jag gjorde.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-03 07:32
Ursprungligen av stormstereo:

Jag kan också bekräfta upplåsningen av min iPhone 3GS. Dagen efter att den levererats med 3Kontant ringde jag och bad att få den upplåst. Så småningom kom brevet (som beskrivs av ceel här ovan). Dock fick jag inte meddelandet i iTunes om upplåsningen förrän jag smällde i ett danskt Telia-sim och anslöt den till datorn. Nu är den helt olåst i alla fall. Och garantin "går över till Apple" fick jag höra av kundtjänst, vad det nu innebär.
Det hela tog mig två veckor, men troligen går det snabbare om man trycker in ett annat sim tidigare än vad jag gjorde.

Kan inte du eller ceel kontrollera eran garanti hos apple genom denna länk https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do ?
Vad blir resultatet då?

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-03 07:50
Ursprungligen av RoHHbiN:

Kan inte du eller ceel kontrollera eran garanti hos apple genom denna länk https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do ?
Vad blir resultatet då?

Mvh Robin Hansson

Eller ringa 0771-199 519 och kolla.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-03 17:18
Ursprungligen av zappee:

Eller ringa 0771-199 519 och kolla.

Kostar ju pengar att ringa dit, "Under den 90 dagar långa perioden med kostnadsfri assistans för din produkt behöver du inte betala för assistansen. Samma sak gäller om produkten omfattas av AppleCare Protection Plan. I annat fall kan du köpa assistans från 459 kronor per förfrågan."
Sedan verkar det ju som Apple inte ger någon support alls själva på iPhone utan överlåtit det helt på operatörerna.:tveksam:

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-03 18:14

Förstod nu att du inte syftade på mig zappee!

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-03 18:28

Pratade precis med tre's kundservice igen angående detta. Fick då samma svar som jag fick förra gången, garantin påverkas inte av upplåsningen. Frågade om han var helt säker på detta, vilket han påstod sig vara men för säkerhets skull kopplade han mig vidare till en kollega som var mer kunnig. Han sa till en början att garantin tyvärr inte gällde, men om jag dröjde kvar skulle han kolla upp det. Efter lite väntetid så meddelade han att han hade fel i ärendet, garantin gällde även fast man låste upp den via tre.

Mvh Robin Hansson

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-03 11:13
Ursprungligen av RoHHbiN:

Kan inte du eller ceel kontrollera eran garanti hos apple genom denna länk https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do ?
Vad blir resultatet då?

Mvh Robin Hansson

Lite mysko, jag har en Telialåst lur och det står att Apple står för garantin, däremot inte för support. Men det kanske är det senare som ändras om man får den upplåst...

Our records indicate that your product is covered under Apple's Limited Warranty which is estimated to expire on 11 August 2010.

Your product is not eligible for complimentary phone support.

Tror det är personen på kundtjänst som blandar ihop saker och ting.
Kan inte tänka mig nått annat än att det bara är att gå in i en apple store med kvittot i handen och få den reparerad på garanti. Om det nu är en garanti grej..

Ursprungligen av Cappachino:

Tror det är personen på kundtjänst som blandar ihop saker och ting.
Kan inte tänka mig nått annat än att det bara är att gå in i en apple store med kvittot i handen och få den reparerad på garanti. Om det nu är en garanti grej..

Eh, nej. Inte i Apple Store.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-03 18:32

Detta står för min lur (upplåst via 3);

Our records indicate that your product is covered under Apple's Limited Warranty which is estimated to expire on 17 August 2010.

Your product is not eligible for complimentary phone support.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-03 18:38
Ursprungligen av ceel:

Detta står för min lur (upplåst via 3);

Our records indicate that your product is covered under Apple's Limited Warranty which is estimated to expire on 17 August 2010.

Your product is not eligible for complimentary phone support.

Då är det nog så att iPhone 3GS Faktiskt har garanti trots att man låser upp den!
För han jag pratade med på kundservice andra gången trodde ju som sagt att den inte hade garanti efter upplåsningen, men efter att han hade kollat så visade det sig att garantin faktiskt kvarstod.

2. Warranty information about your iPhone
Our records indicate that your product is covered under Apple's Limited Warranty which is estimated to expire on 18 August 2010.

Your product is not eligible for complimentary phone support.

Sen kan man klicka vidare till Apple - Legal

Kan man inte lämna in Apples produkter till vilken återförsäljare som helst om det är en garanti grej?

Ursprungligen av Cappachino:

Kan man inte lämna in Apples produkter till vilken återförsäljare som helst om det är en garanti grej?

Det tror jag inte, har du köpt den av Telia får du nog gå till en Teliabutik. I övrigt finns det inga Apple Stores i Sverige.

Bevaka tråden