Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 6-10 juni 2011 - "We are going to unveil the future of iOS and Mac OS"

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av planB:

Digitaliseringen av all textproduktion via alltfler smarta prylar kommer tyvärr ha den effekten att alla vuxna i framtiden kommer ha en handstil som en tioåring.

Det är väl inget problem. I framtiden kommer det att vara helt irrelevant. Varför ska man skriva med papper och penna kommer man säga, på samma sätt som man kommer fråga varför man ska använda en mus.

"Typiskt för sekelskiftet..."

Ursprungligen av ilPadrino:

Det är väl inget problem. I framtiden kommer det att vara helt irrelevant. Varför ska man skriva med papper och penna kommer man säga, på samma sätt som man kommer fråga varför man ska använda en mus.

"Typiskt för sekelskiftet..."

Inte för att vi kommer att komma dit de närmaste seklena, men om så vore, vore det verkligen en förlust för mänskligheten. Skrivkonsten, och dess variant handskriften, är en av människans största landvinningar, och ett av de bästa exemplena på varför "low tech – high knowledge" är gångbart, inte bara "high tech – low knowledge".

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inte för att vi kommer att komma dit de närmaste seklena, men om så vore, vore det verkligen en förlust för mänskligheten. Skrivkonsten, och dess variant handskriften, är en av människans största landvinningar, och ett av de bästa exemplena på varför "low tech – high knowledge" är gångbart, inte bara "high tech – low knowledge".

Det är inget fel på din självsäkerhet i alla fall. Hur det ser ut om 50-100 år är givetvis omöjligt att sia om, just därför är det så roligt att spekulera om det. Men jag får säga som du själv gjorde ovan, jag håller inte med dig.

Ursprungligen av ilPadrino:

Det är inget fel på din självsäkerhet i alla fall. Hur det ser ut om 50-100 år är givetvis omöjligt att sia om, just därför är det så roligt att spekulera om det. Men jag får säga som du själv gjorde ovan, jag håller inte med dig.

Visst, men om man ser till utvecklingsnivån för stora delar av världen (en fjärdedel av jordens befolkning har inte elektricitet, en femtedel är analfabeter, 80% har inte telefon, fyra miljarder människor har inte tillgång till internet etc. etc.) och historiska tillväxtsiffror så framstår det, för mig, inte som sannolikt att de kan, eller ens skulle vilja, överge handskriften, som är ett enastående redskap för det de vill uppnå, om de ens skulle ha råd med det.

Däremot skrev jag fel, jag menade det närmaste seklet. Längre än så vågar jag inte gissa

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst, men om man ser till utvecklingsnivån för stora delar av världen (en fjärdedel av jordens befolkning har inte elektricitet, en femtedel är analfabeter, 80% har inte telefon, fyra miljarder människor har inte tillgång till internet etc. etc.) och historiska tillväxtsiffror så framstår det, för mig, inte som sannolikt att de kan, eller ens skulle vilja, överge handskriften, som är ett enastående redskap för det de vill uppnå, om de ens skulle ha råd med det.

Däremot skrev jag fel, jag menade det närmaste seklet. Längre än så vågar jag inte gissa

Asch, detaljer detaljer...

Jag håller med.

Tillbaka till wwdc.

Zimmerman, när tror du att musen har försvunnit?

Om 20 år är den helt borta. Man kan då möss - det finns några få tillverkare kvar - som att beställa/köpa specialmöss/kulor idag. Små serier tillverkas. Men konsumentdatorer säljs inte med möss om 20 år.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Zimmerman, när tror du att musen har försvunnit?

Ursprungligen av Zimmerman:

Om 20 år är den helt borta. Man kan då möss - det finns några få tillverkare kvar - som att beställa/köpa specialmöss/kulor idag. Små serier tillverkas. Men konsumentdatorer säljs inte med möss om 20 år.

Jag tror att du har fel - det kommer att gå snabbare än så

Jo, jag vill egentligen slå till med 10 år...men jag har levt ett halvt sekel och vet att gissningarna när det gäller teknisk utveckling ALLTID är fel - man tänker ALLTID att saker och ting ska gå snabbare än vad det gör. Gå tillbaka till IT-gissningar från 80-talet och 90-talet - eller början på 00-talet - och du ska se att även tunga analytiker ALLTID gissar för kort tid. Jämt. Det är ett mönster som gör att jag själv lägger på 50-100% på mina egna gissningar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att du har fel - det kommer att gå snabbare än så

För att återgå till WWDC - här är lite fakta kring Apples nätverkssetup på Moscone:

AppleInsider | Apple shows off its networking savvy at WWDC

Götta götta !! :-D. Detta blir läsning när tösen slocknat :-). Vilken nörd man är...det är ju rubbat...nå, att runkläsa om bilar - som halva jordens befolkning gör - är ju mera rubbat :-D.

Ursprungligen av Capeman:

För att återgå till WWDC - här är lite fakta kring Apples nätverkssetup på Moscone:

AppleInsider | Apple shows off its networking savvy at WWDC

Jag har ingen aning om människan kommer att ha förlorat sin förmåga att skriva med penna och papper i framtiden. Har svårt att se något som är snabbare än att göra en anteckning on the fly på en papperslapp. Innan kollegan fått upp sin iPhone och kickat igång anteckningsappen så är jag på väg därifrån :-D. Man kommer nog att ha behov av att skriva på olika material när man kontruerar saken också i framtiden.
Hursomhelst - om förmågan försvinner - så är det ingenting vi kan göra något åt. Det är som språk, ord, dialekter - försvinner dom så är det bara så. Det är oundvikligt. Bortom möjlig kontroll...om man inte inför total diktatur.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-09 11:37

Det handlar ju om vana, väldigt rotat hos människan. Dock något som förändras över tid när man användar det som känns nytt för tillfället.

Vanans makt är stor... Folk i regel är väldigt duktiga på att hålla fast vid saker man "kan" för det känns tryggt. Förändring är ju så himla farligt, varför prova en quattro stagioni när vesuvio smakat så himla bra dom tidigare 200 gångerna liksom.

Nej, mer gestures, mer trackpads! Varför inte byta till Dvorak över en natt när vi ändå håller på, då blir det ju gjort iaf!

Bevaka tråden