Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 6-10 juni 2011 - "We are going to unveil the future of iOS and Mac OS"

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-08 13:04
Ursprungligen av Spata:

Jag vet vilken du menar men i det fallet va det på en Magic Mouse om jag inte minns fel.. Å där blir det ju lite knivigare. Stackarn va ju svettig som en liten gris;)

Det var Craig Federighi (ja, kollade upp hans namn), och mig veterligen var det första gången han fick nöjet (?) att presentera något på en keynote, så det var nog inte så konstigt att det blev lite knasigt. Denna gång gick det ju mycket bättre.

Ursprungligen av Adzam 1:

Det var Craig Federighi (ja, kollade upp hans namn), och mig veterligen var det första gången han fick nöjet (?) att presentera något på en keynote, så det var nog inte så konstigt att det blev lite knasigt. Denna gång gick det ju mycket bättre.

Annars tycker ju jag att det var en himla massa felsägningar, mer än det brukat vara förut men de var iaf konsekventa för ALLA som var upp på scen bidrog med någon felsägning...

  • Avstängd
  • 2011-06-09 11:32
Ursprungligen av planB:

"Folk" är inte vana vid att arbeta på detta sätt i sitt gui. De sitter där med sin mus och klickar på samma sätt som de gjort sedan windows 3.1. De vill inte - tror jag - sitta där och göra en massa trix med fingrarna på en platta. Det är naturligare med musen eller kanske något tangentkombination.

Har man ett visst relativt komplext arbetsflöde kan de säkert vara väldigt effektivt, men för den vanlige dödlige finns inte incitamentet till alla de där finesserna.

Själv växlar jag mellan fönster med +< (samma prog) och +TAB mellan program. Alltid. Använder aldrig exposé.

Jag tillhör nog den gamla tröga stammen som kört mus sedan den uppfanns och har svårt att anamma allt nytt inom gestueres etc även fast jag gillar pekkplatta/pekskärm.
Ett av mina problem är att komma ihåg vilka gestueres som gör vad och i vilka program och appar.
Därför gillar jag inte att dom nu som i iPrylarna tex tar bort scrollbaren även i OSX... det är inte alltid självklart att det finns mer att se på nedan eller på sidan utan ibland får man prova och se om det studsar eller inte... typ :/

Inställningarna för App Store i iOS har också uppdaterats, så man kan ta emot "utpushning" av apps samt böcker som man köpt på andra enheter. Musikdelen saknas (bara för USA och Kanada enligt Apples hemsida).

Apple Rolls Out First iCloud Features: Automatic Downloads, Purchased Content Listings - Mac Rumors

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 00:41

Någon mer som noterade att Ipod-ikonen numera bara är en not, precis som på Ipod toucharna?

Ursprungligen av Adzam 1:

Någon mer som noterade att Ipod-ikonen numera bara är en not, precis som på Ipod toucharna?

Japp, syns tydligt här:

Gallery

Fattar inte hur Apple har fått skivbolagen att gå med på att låta en miljard pirat-låtar bli legala för några dollares per år och skalle Apple får tydligen igenom vad som helst nuförtiden.

Ursprungligen av Zimmerman:

Fattar inte hur Apple har fått skivbolagen att gå med på att låta en miljard pirat-låtar bli legala för några dollares per år och skalle Apple får tydligen igenom vad som helst nuförtiden.

Detta är i sort sett det enda jag imponeras av när jag tittar igenom engadgets lista nu på morgonen. Det är onekligen en riktig prestation. Det är nästan så man funderar på om det kan vara så att musikindustrin använder sig av det här för att komma åt riktiga data om pirater (knutna till kreditkortsnummer, inte ipnummer) för att kunna kunna köra effektivare stämningar: Jojo, herr kopierare, du har tvättat byken hos farbror Steve, men det gör ju inte din ursprungliga nerladdning mindre terroristisk och osolidarisk med de svaga grupperna i samhället! See you in court, typ. När ni laddar ner allt det här får någon gärna posta EULA:n. Det ska bli intressant läsning.

Foliehatten på

Ursprungligen av GustafMA:

Detta är i sort sett det enda jag imponeras av när jag tittar igenom engadgets lista nu på morgonen. Det är onekligen en riktig prestation. Det är nästan så man funderar på om det kan vara så att musikindustrin använder sig av det här för att komma åt riktiga data om pirater (knutna till kreditkortsnummer, inte ipnummer) för att kunna kunna köra effektivare stämningar: Jojo, herr kopierare, du har tvättat byken hos farbror Steve, men det gör ju inte din ursprungliga nerladdning mindre terroristisk och osolidarisk med de svaga grupperna i samhället! See you in court, typ. När ni laddar ner allt det här får någon gärna posta EULA:n. Det ska bli intressant läsning.

Ursprungligen av GustafMA:

Detta är i sort sett det enda jag imponeras av när jag tittar igenom engadgets lista nu på morgonen. Det är onekligen en riktig prestation. Det är nästan så man funderar på om det kan vara så att musikindustrin använder sig av det här för att komma åt riktiga data om pirater (knutna till kreditkortsnummer, inte ipnummer) för att kunna kunna köra effektivare stämningar: Jojo, herr kopierare, du har tvättat byken hos farbror Steve, men det gör ju inte din ursprungliga nerladdning mindre terroristisk och osolidarisk med de svaga grupperna i samhället! See you in court, typ. När ni laddar ner allt det här får någon gärna posta EULA:n. Det ska bli intressant läsning.

Det blir la görenkelt då; sammanställt belopp dras på ens kort bara

Ursprungligen av Goflorp:

Det blir la görenkelt då; sammanställt belopp dras på ens kort bara

Ja, och det finns ju en maxgräns på 25 000 låtar också, så i teorin blir det ju en maxtaxa på 250 000

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-07 12:23
Ursprungligen av GustafMA:

Detta är i sort sett det enda jag imponeras av när jag tittar igenom engadgets lista nu på morgonen. Det är onekligen en riktig prestation. Det är nästan så man funderar på om det kan vara så att musikindustrin använder sig av det här för att komma åt riktiga data om pirater (knutna till kreditkortsnummer, inte ipnummer) för att kunna kunna köra effektivare stämningar: Jojo, herr kopierare, du har tvättat byken hos farbror Steve, men det gör ju inte din ursprungliga nerladdning mindre terroristisk och osolidarisk med de svaga grupperna i samhället! See you in court, typ. När ni laddar ner allt det här får någon gärna posta EULA:n. Det ska bli intressant läsning.

Jag förstår inte vad du menar. Det kan vara lagligt rippade egna skivor. Ingen kan se någon skillnad.

  • Avstängd
  • 2011-06-07 12:28
Ursprungligen av GustafMA:

Detta är i sort sett det enda jag imponeras av när jag tittar igenom engadgets lista nu på morgonen. Det är onekligen en riktig prestation. Det är nästan så man funderar på om det kan vara så att musikindustrin använder sig av det här för att komma åt riktiga data om pirater (knutna till kreditkortsnummer, inte ipnummer) för att kunna kunna köra effektivare stämningar: Jojo, herr kopierare, du har tvättat byken hos farbror Steve, men det gör ju inte din ursprungliga nerladdning mindre terroristisk och osolidarisk med de svaga grupperna i samhället! See you in court, typ. När ni laddar ner allt det här får någon gärna posta EULA:n. Det ska bli intressant läsning.

Hypotetiskt: Vad avgör om en låt är av piratversion eller inte?
Har en hel del med musik som är köpta från andra ställen än iTunes, rippade CD skivor och "rippade" från mina gamla vinylskivor, eller vågar man inte lägga upp dom nu?

Ursprungligen av Zimmerman:

Foliehatten på

Foliehatt är gott. Jag är antagligen den ende androidanvändaren i hela universum som tog bort min mail- och kalender från google och lade upp det i en egen exchangeserver när jag skaffade deras nalle...

Ursprungligen av LaHe:

Hypotetiskt: Vad avgör om en låt är av piratversion eller inte?
Har en hel del med musik som är köpta från andra ställen än iTunes, rippade CD skivor och "rippade" från mina gamla vinylskivor, eller vågar man inte lägga upp dom nu?

Polisen får väl en lista med hushåll att göra husrannsakan i. Kan du inte visa upp CD-skivorna från dina tidigare analoga inköp blir det finkan och millionskadestånd!

Nä, jag är iofs övertygad om att musikbranschen gärna leker med tanken. Men jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Apple skulle gå med på att sälja ut sina kunder på det sättet. Och mot den bakgrunden är ju faktiskt den kommunicerade dealen helt enkelt ett sensationellt bra förhandlingsutfall för Apple - inte nog med att man fått skivbolagen att köpa legalisering mot en struntsumma, man kommer dessutom få någon del av de löpande inkomsterna från en massa skivor (och piratmaterial) som man aldrig sålt eller hanterat själv. Det är smart business, det.

  • Avstängd
  • 2011-06-09 11:20
Ursprungligen av GustafMA:

Polisen får väl en lista med hushåll att göra husrannsakan i. Kan du inte visa upp CD-skivorna från dina tidigare analoga inköp blir det finkan och millionskadestånd!

Nä, jag är iofs övertygad om att musikbranschen gärna leker med tanken. Men jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Apple skulle gå med på att sälja ut sina kunder på det sättet. Och mot den bakgrunden är ju faktiskt den kommunicerade dealen helt enkelt ett sensationellt bra förhandlingsutfall för Apple - inte nog med att man fått skivbolagen att köpa legalisering mot en struntsumma, man kommer dessutom få någon del av de löpande inkomsterna från en massa skivor (och piratmaterial) som man aldrig sålt eller hanterat själv. Det är smart business, det.

Haha, ja kanske det... problemet är ju all gamla kassetband man digitaliserade en gång i tiden och nu inte finns kvar då dom ju tappade i kvalitet relativt snabbt etc...

Vi får väl hoppas det då mycket av det man har är svårt att bevisa har man fått det

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-07 09:13

Eller så har skivbolagen insett att det inte går att fortsätta slåss mot piraterna. Stryk dem medhårs istället så långt det går. Detta är ett steg på vägen.

Många var inte så upphetsad över iPod, när den första gången lanserades. Nu är det en av de största produkterna. iCloud kanske börjar smått, men blir väldigt populärt när folk över längre tid lärt känna hur enklare deras liv blivit?!

En iPod kan vem som helst ha. iCloud måste man ha Lion och en Apple-burk för att köra. Jämförelsen haltar.
Men eftersom det blir gratis - följer med en Apple-burk precis som OS och apps (iLife i Mac t.ex.) så kommer nog iClous att lyfta. Synkning är ett måste för dagens - och framtidens - IT-konumenter ("alla" m.a.o.).
När Android synkar med Windows på samma transparenta och enkla sätt så är dom med i leken. Just nu leder Apple - igen. Man undrar om inte MS och Google måste göra en djupare deal för att hänga med i svängarna. Men MS har ju sitt eget mobil-OS :-D. Det synkar väl med Windows? fast...med vad då? Windows har väl varken bild, video eller musikprogram....
Mp3-spelare fanns länge - Apple klämde plötslig ur sig en och allt ändrades. Smartphones fanns länge och Apple klämde ur sig en och allt ändrades. Plattor fanns...egentligen inte alls och Apple ändrade allt. Molntjänster för synkning av burkar finns...kanske...jag vet inte; iCloud ändrar allt. Det är så här ett moln ska se ut. Föreställ er tredjeparts-appar (iOS och OSX) om 1-2 år och hur dessa utnyttjar molnet. bara fantasin sätter stopp. :-).
Apple lämnar dock publiceringsverktygen; webbhotell och Gallery. Dom lämnar över allt sådant till Flickr, YouTube, Vimeo etc. Dom har ändå 99,99% :-D. iDisk försvinner också - den diskplats vi får i molnet är "osynlig" - kan inte monteras med WebDav och användas för skyfflig av valfria filer. Diskplatsen är bara tillgänglig för vissa filformat inifrån vissa applikationer. Om denna diskplats även öppnas upp för fritt användande (typ DropBox) vet jag inte. Det skulle vara vackert om AirDrop@iCloud kom :-). Tills vidare kör jag vidare med DropBox - iDisk var föresten oanvändbart.

Ursprungligen av The Real Viking:

Många var inte så upphetsad över iPod, när den första gången lanserades. Nu är det en av de största produkterna. iCloud kanske börjar smått, men blir väldigt populärt när folk över längre tid lärt känna hur enklare deras liv blivit?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 12:17
Ursprungligen av Zimmerman:

iCloud måste man ha Lion och en Apple-burk för att köra.

Nej, fungerar under Windows också.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-07 10:23

Största fördelen med iCloud blir ju om man blir av med sin iPhone... gå in i en butik, köp en ny... logga in med ditt Apple ID och allt blir återställt till den senaste backupen direkt över nätet

Det är vackert, men inte tycker jag DET är en stor grej. Skillnaden är alltså att jag slipper promenera hem och göra det med Macen. So what? Ingen dealbraker direkt :-D. iCloud är något annat för mig. Kan bli stoooort.

Ursprungligen av kainen:

Största fördelen med iCloud blir ju om man blir av med sin iPhone... gå in i en butik, köp en ny... logga in med ditt Apple ID och allt blir återställt till den senaste backupen direkt över nätet

distribuerad attack... om det inte var det så blev Icloud ett hett byte hos hackers pga av push funktionen helt utan ditt godkännande (it's all automatic and in the background)

bortsett från de uppenbara riskerna med ett sådant system så överväger nog fördelarna för de som har flera devices, de familjära exemplena är nog där de kommer att slå mest. Business sidan kommer nog att vilja utvärdera stabilitet och tillgänglighet innan man slänger in hela foten.

OTA är välkommet, men än mer välkommet är delta uppgraderingar. Hoppas det har gjort det på ett smart icke riskabelt destruktivt sätt. Typ om man får en hängning under uppdateringen, vad händer? det kommer att hända förr eller senare för någon kund.

Ett apple ID blev i och med icloud en värdehandling som måste skyddas ordentligt. En sony story från apple ID systemet skulle vara katastrof.

Lion...gäsp... Men priset fick mig att vakna igen

itunes switch... jag anar ugglor i mossen att man skall betala för att behålla sina låtar som man redan köpt. Men att byta ut sina rippade mot itunes drm fria gratis måste vara en käftsmäll för konkurrenterna. Skall bli intressant att höra de första användarnas reaktioner om hur träffsäker den där "skanningen" egentligen är...

WWDC keynote tyckte jag var publikfrieri, men det andra som är nytt är nog lite för känsligt att ha ett keynote om? Vi får väl se när utvecklarna sätter tänderna i det vad det blir till i konsumentledet. Kul att se Steve Jobs vara med, trots att han är sjukskriven?

Jag hade hellre sett att Steve Jobs hade stannat hemma, han såg inte bra ut alls.

Ursprungligen av Capeman:

Jag hade hellre sett att Steve Jobs hade stannat hemma, han såg inte bra ut alls.

Nae, jag tror han sjunger på sista versen. Är nog död inom ett par år.

Det spelar väl ingen roll hur Steve Jobs ser ut.? Om han är döende så är han. Varför ska man inte få visa sig då? Kan han stå på benen eller sitta på en stol eller what ever och vill vara med är det inget problem. Problemet är endast skitnödiga aktiesnubbar som tar sig för pannan och får svettningar på allsköns ställen så fort något inte ser "normalt" ut. Döden är en del av livet. Även för Apple-direktörer.

Kollar man på inställningarna på denna bild så får man uppfattningen av att man först provar att skicka via iMessage, och sedan som ett SMS, och dessutom finns det läskvitton (på SMS också förhoppningsvis).

iOS 5 BETA 1 for iPhone hands-on - Engadget Galleries

  • Avstängd
  • 2011-06-07 12:22
Ursprungligen av Patrik D:

Kollar man på inställningarna på denna bild så får man uppfattningen av att man först provar att skicka via iMessage, och sedan som ett SMS, och dessutom finns det läskvitton (på SMS också förhoppningsvis).

iOS 5 BETA 1 for iPhone hands-on - Engadget Galleries

Ser ut så som du säger... kalas att slippa hålla reda på flera SMS tjänster, fast nu sabba dom nog lite för typ WhatsApp mfl.

WhatsApp finns på alla plattformar av smartphones. Åtminstone på dom stora. Så - om man bara vill messa över nätet till folk med iPhones - ja, det sabbar för WhatsApp etc. Men så lever man ju inte. Det blir som med FaceTime :-). Bäst men inte om man vill kommunicera med den där miljarden människor som inte har Apple-burk.
Coolt skulle ju vara om iMessage lirade med WhatsApp etc. Men det händer nog inte.

Det är egentligen samma sak med iDisk. Även OM iDisk lirat bra så hade man även haft t.ex. DropBox för att det lirar (delade mappar etc) även med Windows.
(ja, jag vet att iDisk kan köras i Windows, men det är ju inte så verkligheten ser ut - folk har DropBox - thats it)

Ursprungligen av LaHe:

fast nu sabba dom nog lite för typ WhatsApp mfl.

  • Avstängd
  • 2011-06-07 18:08
Ursprungligen av Zimmerman:

WhatsApp finns på alla plattformar av smartphones. Åtminstone på dom stora. Så - om man bara vill messa över nätet till folk med iPhones - ja, det sabbar för WhatsApp etc. Men så lever man ju inte. Det blir som med FaceTime :-). Bäst men inte om man vill kommunicera med den där miljarden människor som inte har Apple-burk.
Coolt skulle ju vara om iMessage lirade med WhatsApp etc. Men det händer nog inte.

Det är egentligen samma sak med iDisk. Även OM iDisk lirat bra så hade man även haft t.ex. DropBox för att det lirar (delade mappar etc) även med Windows.
(ja, jag vet att iDisk kan köras i Windows, men det är ju inte så verkligheten ser ut - folk har DropBox - thats it)

Sant, men jag tror och hoppas att iMessage kommer till övriga system också, eller appar som integrerar med iMessage mm, och som jag fattade det, så om inte inte mottagaren har iMessage skickas det som ett vanligt SMS?
Mitt problem om man nu ska kalla det så är att många av mina kompisar har olika appar typ WhatsApp, Palringo, Pingchat etc och en del går bara inte att övertyga om att byta så just nu kör jag med 4-5 olika appar. Rätt störigt och bökigt ibland

Jo, har både DropBox och iDisk med sina för och nackdelar, men gillar helhetslösningar som håller och förbättras och inte som nu bara försvinner, som nu iDisk, Gallery och iWeb... men man hittar väl något annat så småningom

Jo, men det är ju det man vill komma undan med alla dessa WhatsApp etc etc :-D. Slippa dyra SMS/MMS. Annars fanns ju inte denna diskussion över huvud taget - eller några WhatsApp etc etc

Ursprungligen av LaHe:

och som jag fattade det, så om inte inte mottagaren har iMessage skickas det som ett vanligt SMS?

Bevaka tråden