Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 6-10 juni 2011 - "We are going to unveil the future of iOS and Mac OS"

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2011-06-07 18:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men det är ju det man vill komma undan med alla dessa WhatsApp etc etc :-D. Slippa dyra SMS/MMS. Annars fanns ju inte denna diskussion över huvud taget - eller några WhatsApp etc etc

Är väl tur att allt inte funkar enkelt å 100% jämt... vad skulle man då göra

Har han läspat förut?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-07 15:01

iMessage kommer i varje fall för mig hamna i mappen som heter "junk" som jag aldrig använder någonting ur men som inte går att radera.
WhatsApp är överlägset eftersom det finns till Android precis som Zimmerman skriver.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 15:14
Ursprungligen av kainen:

iMessage kommer i varje fall för mig hamna i mappen som heter "junk" som jag aldrig använder någonting ur men som inte går att radera.
WhatsApp är överlägset eftersom det finns till Android precis som Zimmerman skriver.

Men är inte iMessage samma sak som SMS/MMS-applikationen som redan nu finns? Eller pratar vi om en Ipad eller Ipod touch nu?

Ursprungligen av Adzam 1:

Men är inte iMessage samma sak som SMS/MMS-applikationen som redan nu finns? Eller pratar vi om en Ipad eller Ipod touch nu?

Det verkar vara samma app (Message) men med olika protokoll (både iMessage och SMS/MMS i samma app). Och den kommer att finnas för Ipad/Ipod Touch också

  • Medlem
  • 2011-06-07 19:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Det verkar vara samma app (Message) men med olika protokoll (både iMessage och SMS/MMS i samma app). Och den kommer att finnas för Ipad/Ipod Touch också

Betyder det att man kanske skulle kunna peta in ett sim i sin iPad3g å kanske kunna skicka "riktiga" sms?

  • Avstängd
  • 2011-06-07 19:08
Ursprungligen av Spata:

Betyder det att man kanske skulle kunna peta in ett sim i sin iPad3g å kanske kunna skicka "riktiga" sms?

Undrat detsamma ungefär, varför jag inte kan skicka sms på min 3g padda, så det blir ju intressant om det nu plötsligt går med iMessage.

Ursprungligen av Spata:

Betyder det att man kanske skulle kunna peta in ett sim i sin iPad3g å kanske kunna skicka "riktiga" sms?

Nej, det kan du inte men du kan skicka imessages till och från den

Ursprungligen av kainen:

iMessage kommer i varje fall för mig hamna i mappen som heter "junk" som jag aldrig använder någonting ur men som inte går att radera.
WhatsApp är överlägset eftersom det finns till Android precis som Zimmerman skriver.

Inte går?

Ursprungligen av eskimo:

Inte går?

Såsom Aktier, Väder och de övriga standardapparna som följer med IOS. De är få men ihärdiga:)

Ursprungligen av kainen:

iMessage kommer i varje fall för mig hamna i mappen som heter "junk" som jag aldrig använder någonting ur men som inte går att radera.
WhatsApp är överlägset eftersom det finns till Android precis som Zimmerman skriver.

Jag håller med om WhatsApp men iMessage verkar vara Meddelandeappen som känner av om du ska kommunicera med ett annat IOS device på något automatisk sätt. Jag vet inte riktigt vad jag tycker/tror om det.

Föräldraledig och knappt tid att sitta vid datorn, än mindre läsa allt som skrivits här, men här är iaf min kommentar till gårdagens keynote:

Lion känns riktigt bra, vi visste redan om mycket av nyheterna, men själva uppdateringsförfarandet, priset och datum var okänt innan. På det hela taget en gedigen uppdatering och till ett riktigt bra pris. Känns som framtiden att köpa och installera direkt över nätet. Tiden får utvisa om saker som Launchpad och Mission Control blir något man kommer att använda mycket eller lite (för min del använder jag aldrig Dashboard och Spaces t.ex, men Exposé rätt mycket).

Det är många andra bitar i Lion som verkar solida och ytterst vettiga, som autosparning och versionshantering direkt i OS:et. Snabbspola fram ett år i tiden när vi hunnit vänja oss vid Lion och tredjepartsutvecklare hunnit uppdatera sina program och jag tror ingen av oss vill se tillbaka på tidigare versioner av OS X (Apple verkar helt ha slutat kalla det "Mac OS X" och kallar det bara "OS X Lion").

iOS 5 var det jag mest såg fram emot, både för att få fixar på uppenbara problem (som notiser) men även en förhoppning om några mera radikala ändringar. Vad vi fick se var ett gäng riktigt bra förbättringar på många plan men inga omvälvande förändringar.

På det hela taget kändes det som att iOS 5 mest handlar om att komma ikapp konkurrenterna (främst Android) och göra det dom gör, fast bättre och snyggare. Det är inte mycket som framstår som nya innovationer däremot. Lite synd, men samtidigt en solid uppdatering som kommer att göra iOS-användingen mycket trevligare. Och hela transitionen mot trådlöst och PC-fritt är viktigare att få gjord nu än att ta nästa steg framåt.

Vad gäller Android-användare som klagar på att Apple kopierar Android så visst känns det så, men kom igen, hela Android är ju i grunden ett försök att kopiera iOS (och göra det bättre).

Mer upprörda än Android-användare är nog alla iOS-utvecklare som Apple slår undan benen för genom att göra deras appar överflödiga (kan t.ex. tänka mig att WhatsApp kommer att tappa rejält med intäkter nu, även om de har kvar sitt stöd för flera plattformar som trumfkort). Men det är inte helt oväntat, Apple har länge agerat precis så, de tänker inte låta en duktig fristående utvecklare stå iväg för bra funktioner som alla har nytta av. Och jag har svårt att se hur de skulle kunna göra på annat sätt om de vill förbättra iOS.

Att t.ex. Apples kamera-app blir bättre och kan börja göra enklare bildredigeringar känns som en fullt rimlig utveckling som även utvecklarna av t.ex. Camera+ och PhotoForge borde ha haft som framtida scenarier. Men det vore trevligt om Apple t.ex. kunde utforma någon form av belöning eller åtminstone ge cred till de utvecklare som banar vägen framåt.

iCloud känns lite som början på en ny epok, men inte lika akut trevligt som Lion och iOS 5 om ni förstår vad jag menar. Störst nytta tror jag att jag får av det när tredjepartsprogram börjar använde de API:er som Apple erbjuder eftersom jag själv inte använder t.ex. Pages för iPad. Men detta är helt klart framtiden.

Det jag är mest peppad på inom en snart framtid är en solid kontaktsynkning för synkningen mellan OS X <-> Google <-> iOS är horribelt dålig och aktivt tappar bort kontakter för min del. Jag vet att MobileMe fungerat bra för detta men jag har inte känt det värt att köpa hela MobileMe bara för den lilla delen (och till och med Jobs skämdes ju för MobileMe).

Angående Jobs, det var lite sorgligt hur... späd han verkade, utan tryck i rösten alls, vid introduktionen. Men när han kom tillbaka senare och presenterade iCloud verkade den genuina entusiasmen över detta nya syn på vårt sätt att använda datorer mm ha givit honom lite energi tillbaka i alla fall.

Annars var det en keynote späckad med info och massor av godsaker varav de flesta kommer gratis eller till en låg kostnad till oss inom ett halvår - så man borde vara supernöjd. Men det går inte att komma ifrån att det är något visst med att få se ny hårdvara också... Jag menar inte att jag förväntade mig hårdvara denna gång - tvärtom var det solklart att det inte skulle bli det - men jag gillar när det är hårdvara med, trots att det innebär hål i plånboken.

  • Medlem
  • 2011-06-07 18:45

Försöker komma in på apple.com, men lyckas inte... en glimt från framtiden?

(Naturligtvis kan det ha brakat på min sida, men kommer åt alla andra sajter)

Apples track-record när det gäller molntjänster gör att jag väntar till 10.7.1 med installationer...

Ursprungligen av lime:

Försöker komma in på apple.com, men lyckas inte... en glimt från framtiden?

(Naturligtvis kan det ha brakat på min sida, men kommer åt alla andra sajter)

Apples track-record när det gäller molntjänster gör att jag väntar till 10.7.1 med installationer...

Apple.com fungerar klockrent här, så det är något strul hos dig.

  • Medlem
  • 2011-06-07 19:07

Kom inte åt Apple.com under ca tio minuter. Kan ha många orsaker. Lär vara ganska många som är inne och kollar...

När det gäller hur människan använder sina händer för att styra en dator så är det förändringar som sker över generationer. Apple har - som alla bteendevetare och biologer - insett att allt slutar vid våra fingrar. Musen var en parentes p.g.a. dåtidens tekniska begränsningar. Apple är först med mycket - dom driver utvecklingen på många nivåer. Min 6-åriga dotter kommer att skratta åt datormöss när hon ser dom på bild som vuxen. Då görs nästan allt med fingrarna. Det enda konstiga med detta är att bara Apple är progressiva. Alla andra verkar bara hänga på - oavsett vad det gäller (smartphones, mp3-spelare, laptps, GUI, dumpa floppy, dumpa optisk, etc, etc). man tycker ju att det borde finnas åtminstone TVÅ företag inom IT som är progressiva och som banar väg "för tidigt" för vad som är den självklara framtiden enligt alla visionärer. Men bara ETT företag gör det. DET är konstigt. Helskumt. Så är det inte inom någon annan branch vad jag vet (bilindustrin t.ex.).

Ursprungligen av Zimmerman:

När det gäller hur människan använder sina händer för att styra en dator så är det förändringar som sker över generationer. Apple har - som alla bteendevetare och biologer - insett att allt slutar vid våra fingrar. Musen var en parentes p.g.a. dåtidens tekniska begränsningar. Apple är först med mycket - dom driver utvecklingen på många nivåer. Min 6-åriga dotter kommer att skratta åt datormöss när hon ser dom på bild som vuxen. Då görs nästan allt med fingrarna. Det enda konstiga med detta är att bara Apple är progressiva. Alla andra verkar bara hänga på - oavsett vad det gäller (smartphones, mp3-spelare, laptps, GUI, dumpa floppy, dumpa optisk, etc, etc). man tycker ju att det borde finnas åtminstone TVÅ företag inom IT som är progressiva och som banar väg "för tidigt" för vad som är den självklara framtiden enligt alla visionärer. Men bara ETT företag gör det. DET är konstigt. Helskumt. Så är det inte inom någon annan branch vad jag vet (bilindustrin t.ex.).

Nog finns det mycket även inom andra företag, men för Apple är det en bärande del av affärsmodellen, så alltså vansinnigt mycket mer framträdande. När det gäller diskussionen om fingrar/mus/pekdon förstår jag din poäng, men håller inte med helt och hållet: Människan som art är en varelse som utnyttjar redskap, och det finns saker som vi inte kan göra med våra händer, men som redskap låter oss göra. Försök t.ex. skriva din namnteckning med fingrar och touch-interface –.skrattretande omöjligt, medan en mus kan åstadkomma hjälpliga resultat, och en penna är helt överlägsen. Det är skillnaden mellan användarvänlighet och användbarhet. En penna är inte användarvänlig, tvärtom tar det oss människor många, många år att lära oss bemästra den hjälpligt, men när vi väl gör det är den ytterst användbar.

Sett från det perspektivet tror jag inte alls att musen kommer att försvinna, lika lite som tangentbordet gjort det, däremot att den kommer att kompletteras av, och på t.ex. touchenheter naturligtvis den.

Din jämförelse skriva med penna/finger och mus/platta/fingerstyra dator - håller inte. Jämförelsen är inte relevant. Inte heller en jämförelse med varför en ratt är bättre än en joystick när vi styr en bil. Man kan inte jämföra sådana här motoriska saker.
Musen kom inte till för att den passar oss som dom apor vi är. Vi pekar, sprättar och flyttar saker med fingrarna. Musen är en parentes.
(Pennan sköts med fingertopparna förresten och jag skriver utmärkt med pekfingret utan penna dessuton

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nog finns det mycket även inom andra företag, men för Apple är det en bärande del av affärsmodellen, så alltså vansinnigt mycket mer framträdande. När det gäller diskussionen om fingrar/mus/pekdon förstår jag din poäng, men håller inte med helt och hållet: Människan som art är en varelse som utnyttjar redskap, och det finns saker som vi inte kan göra med våra händer, men som redskap låter oss göra. Försök t.ex. skriva din namnteckning med fingrar och touch-interface –.skrattretande omöjligt, medan en mus kan åstadkomma hjälpliga resultat, och en penna är helt överlägsen. Det är skillnaden mellan användarvänlighet och användbarhet. En penna är inte användarvänlig, tvärtom tar det oss människor många, många år att lära oss bemästra den hjälpligt, men när vi väl gör det är den ytterst användbar.

Sett från det perspektivet tror jag inte alls att musen kommer att försvinna, lika lite som tangentbordet gjort det, däremot att den kommer att kompletteras av, och på t.ex. touchenheter naturligtvis den.

Ursprungligen av Zimmerman:

Din jämförelse skriva med penna/finger och mus/platta/fingerstyra dator - håller inte. Jämförelsen är inte relevant. Inte heller en jämförelse med varför en ratt är bättre än en joystick när vi styr en bil. Man kan inte jämföra sådana här motoriska saker.
Musen kom inte till för att den passar oss som dom apor vi är. Vi pekar, sprättar och flyttar saker med fingrarna. Musen är en parentes.
(Pennan sköts med fingertopparna förresten och jag skriver utmärkt med pekfingret utan penna dessuton

Jag håller som sagt inte med dig. Naturligtvis är musen en parentes, knuten till den stationära datorn som den är, men detsamma gäller tangentbordet, som varit med oss i sisådär 150 år, och som vi fortfarande inte lyckats ersätta, men dels tror jag att den stationära datorn kommer att hänga med ett bra tag till, och dels anser jag att touch inte är lösningen på alla problem. Fingrarna som enda inmatningsmetod är så inadekvat att vi till och med måste hålla oss med virtuella, simulerade tangentbord i vad som annars är rena touchenheter, eftersom det inte funkar att skriva med pekfingrar.

Tangentbordet stannar. Det är perfekt - det är slutstationen. Det börjar vid våra fingerspetsar. Tangentbordet är ett pekdon - som gjort för apan Homo Sapiens. Du tänker fel hela tiden. Sorry. Fingrarna ÄR inmatningsmetod för ett tangentbord. Du blandar ihop mina teser med touch. Jag har aldrig sagt att allt ska bli touch - bara att allt slutar vid våra fingrar och att vi kommer att styra datorer med fingrarna inom en generation till. Hur fingerrörelse/energi överförs (touch är nuvarande lösning) har jag inga teorier om. Har inte en susning vad framtiden har i sitt sköte där.
Man kan säga att ditt tangentbord som du gillar att snacka om - är ett starkt bevis för att plattan ersätter musen.

(när man utvecklar tester för chimpanser så gör man knappar dom ska trycka på med fingerspestarna - ett tangentbord är en massa knappar)

Sätt en fyraåring framför en dator med ett ritprogram eller primitivt spel. Barnet har aldrig sett en dator, mus eller platta förr. Kolla efter någon dag vad barnet använder och bemästrar bäst; musen eller platta. Vad är barnets naturliga inmatningsverktyg; musen eller plattan?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag håller som sagt inte med dig. Naturligtvis är musen en parentes, knuten till den stationära datorn som den är, men detsamma gäller tangentbordet, som varit med oss i sisådär 150 år, och som vi fortfarande inte lyckats ersätta, men dels tror jag att den stationära datorn kommer att hänga med ett bra tag till, och dels anser jag att touch inte är lösningen på alla problem. Fingrarna som enda inmatningsmetod är så inadekvat att vi till och med måste hålla oss med virtuella, simulerade tangentbord i vad som annars är rena touchenheter, eftersom det inte funkar att skriva med pekfingrar.

Senast redigerat 2011-06-08 10:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Tangentbordet stannar. Det är perfekt - det är slutstationen. Det börjar vid våra fingerspetsar. Tangentbordet är ett pekdon - som gjort för apan Homo Sapiens. Du tänker fel hela tiden. Sorry. Fingrarna ÄR inmatningsmetod för ett tangentbord. Du blandar ihop mina teser med touch. Jag har aldrig sagt att allt ska bli touch - bara att allt slutar vid våra fingrar och att vi kommer att styra datorer med fingrarna inom en generation till. Hur fingerrörelse/energi överförs (touch är nuvarande lösning) har jag inga teorier om. Har inte en susning.

(när man utvecklar tester för chimpanser så gör man knappar dom ska trycka på med fingerspestarna - ett tangentbord är en massa knappar)

Jag har en misstanke om att vi pratar förbi varandra, men skit samma, det är ju bara våra respektive spekulationer vi för fram, fakta har vi först om några decennier (tidigast)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-08 11:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Sätt en fyraåring framför en dator med ett ritprogram eller primitivt spel. Barnet har aldrig sett en dator, mus eller platta förr. Kolla efter någon dag vad barnet använder och bemästrar bäst; musen eller platta. Vad är barnets naturliga inmatningsverktyg; musen eller plattan?

Vi prövade detta när min dotter (då fyra år) blev intresserad av datorer. Vi köpte en jättefin Dora-mus till henne men hon tyckte plattan var bättre och kan idag (snart 6 år) bemästra både zoom/pinch, rotera, flerfingerskommandon. Vägrar använda "traditionell" mus.

Min 58-årige far däremot är helt tvärtom, visst använder han "plattan" när han kör "bärbart" men när han sätter sig på sitt kontor så åker den vanliga musen fram då han använder detta dagligen på sitt arbete med sin "PC".

Ursprungligen av Cokey:

Vi prövade detta när min dotter (då fyra år) blev intresserad av datorer. Vi köpte en jättefin Dora-mus till henne men hon tyckte plattan var bättre och kan idag (snart 6 år) bemästra både zoom/pinch, rotera, flerfingerskommandon. Vägrar använda "traditionell" mus.

Min 58-årige far däremot är helt tvärtom, visst använder han "plattan" när han kör "bärbart" men när han sätter sig på sitt kontor så åker den vanliga musen fram då han använder detta dagligen på sitt arbete med sin "PC".

Återigen, man måste göra skillnad mellan användarvänlighet och användbarhet.

Ursprungligen av Zimmerman:

När det gäller hur människan använder sina händer för att styra en dator så är det förändringar som sker över generationer. Apple har - som alla bteendevetare och biologer - insett att allt slutar vid våra fingrar. Musen var en parentes p.g.a. dåtidens tekniska begränsningar. Apple är först med mycket - dom driver utvecklingen på många nivåer. Min 6-åriga dotter kommer att skratta åt datormöss när hon ser dom på bild som vuxen. Då görs nästan allt med fingrarna. Det enda konstiga med detta är att bara Apple är progressiva. Alla andra verkar bara hänga på - oavsett vad det gäller (smartphones, mp3-spelare, laptps, GUI, dumpa floppy, dumpa optisk, etc, etc). man tycker ju att det borde finnas åtminstone TVÅ företag inom IT som är progressiva och som banar väg "för tidigt" för vad som är den självklara framtiden enligt alla visionärer. Men bara ETT företag gör det. DET är konstigt. Helskumt. Så är det inte inom någon annan branch vad jag vet (bilindustrin t.ex.).

Återigen är oraklet Zimmermann framme. Musen är, och kommer vara, det redskap som används mest även för nästa generation och den kommer inte försvinna. Det har redan funnits produkter som försökt ersätta musen, och enda anledningen till att det sitter pekplatta i den bärbara datorn är för att en mus helt enkelt inte får plats någonstans. Jag har inte sett någon som använder macen som arbetsverktyg som vill använda trackpaden i varesig macbook eller den "lösa" till vanliga. Tvärtom, de flesta brukar ha med sig en mus i datorväskan att koppla in.

Förresten, varför har inte alla sånna här?
http://www.communica.se/index.asp?artikel=2760876

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har inte sett någon som använder macen som arbetsverktyg som vill använda trackpaden i varesig macbook eller den "lösa" till vanliga. Tvärtom, de flesta brukar ha med sig en mus i datorväskan att koppla in.

Här har du en!

Ursprungligen av BlackSmp:

Här har du en!

+1, mus känns... handikappat... när man vant sig vid gestures för allt.

Ursprungligen av Brandylf:

+1, mus känns... handikappat... när man vant sig vid gestures för allt.

Speciellt när jag sitter i soffan med MBP på armstödet, benen i kors över soffbordet och slösurfar som nu! Då fungerar inte en mus speciellt bra

Men det ska sägas, Apples touchpads är det bästa som jag har träffat på. Min jobbdator är en Dell och där är plattan helt hopplös och omöjlig

Håller med kainen ovan. Tycker dessa gestures fungerar kanon, framförallt på en Magic Trackpad.

Att jag själv är helt beroende av mus och kan omöjligt t.ex. jobba med Final Cut och en trackpad - har ju inte med saken att göra. Min dotter kommer givetvis att göra vad som helst med en trackpad. Att inte alla fattar att detta handlar om vanesaker är för mig ett mysterium. Musen var en teknisk kompromiss - framtagen av nödtvång - inte ett resultat av människa kontra maskin ergonomi bilogi etc etc. Inte ett resultat av VAD som är BÄST för astt styra en dator - utan VAD kan vi åstadkomma NU (början 80-tal). Att en del tror att denna mus är en tidlös artefakt för människan - att den är här för att stanna - beror bara på snävt historiskt perspektiv och teknisk/biologisk okunskap i allmänhet. Hallelujah.
En del sa att skrivmaskinen skulle bli kvar - att den var det ultimata - när orbehandling och plastiga tangentbord kom (inget motstånd - kort/fel stallängd/etc). Guillou kan fortfarande inte skriva på dator.. För att inte nämna dom som sa att skrivandet i stort skulle fortsätta med penna även när den klumpiga skrivmaskinen kom. Jag kan ana att kilskriften hade sina försvarare när papyrus och bläck kom. :-D.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-08 18:05
Ursprungligen av Zimmerman:

En del sa att skrivmaskinen skulle bli kvar - att den var det ultimata - när orbehandling och plastiga tangentbord kom (inget motstånd - kort/fel stallängd/etc). Guillou kan fortfarande inte skriva på dator.. För att inte nämna dom som sa att skrivandet i stort skulle fortsätta med penna även när den klumpiga skrivmaskinen kom. Jag kan ana att kilskriften hade sina försvarare när papyrus och bläck kom. :-D.

Digitaliseringen av all textproduktion via alltfler smarta prylar kommer tyvärr ha den effekten att alla vuxna i framtiden kommer ha en handstil som en tioåring.

Bevaka tråden