Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 11:28
Ursprungligen av Mattias Svensson:

Alla här verkar ha fått spårningsnummer, här händer det då tusan ingenting

Det är inte så att jag inte vill unna någon en ny leksak, men min bitterhet lyser igenom.
Jag har sjukt svårt att förstå hur det kan gå att skeppa en dator till privatperson på 7-8 dagar, när det verkar ta 2+ veckor att skeppa till återförsäljare.

Skönt å veta att jag inte är den enda som inte får idag då

Morr!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 12:07

När kommer UPS-bilen egentligen! Väntan är olidlig

Och plötsligt ringde det på dörren! Min Air är här!

Hmm, min var på Bromma kl 6 i morse.. Ursprungligen skulle den komma idag, men senaste dagarna har det stårr "NYTT DATUM 2010-11-08", dvs på måndag. Däremot är den notisen bortplockad igen nu. Vågar man hoppas att den hinner hela vägen fram idag? Håller tummarna väldigt hårt!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 13:53

Någon som vet om man kan åka ut till UPS i mölndal och hämta sin dator om den inte dyker upp idag?

Ursprungligen av imported_Larson:

Någon som vet om man kan åka ut till UPS i mölndal och hämta sin dator om den inte dyker upp idag?

Det kan man. Det gjorde jag senast jag beställde från Apple.

Ursprungligen av imported_Larson:

Någon som vet om man kan åka ut till UPS i mölndal och hämta sin dator om den inte dyker upp idag?

Det kan vara bra att ringa i förväg och få ok på det. Jag brukar göra så ibland också, men sist hos DHL svängde jag förbi "oanmäld", och då låg mitt paket inpackat längst in i en lastbil, så det fanns inte mycket att göra åt. Bara hem och vänta på att lastbilen skulle köra ut dagen efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 14:17
Ursprungligen av Kermit:

sist hos DHL svängde jag förbi "oanmäld", och då låg mitt paket inpackat längst in i en lastbil, så det fanns inte mycket att göra åt. Bara hem och vänta på att lastbilen skulle köra ut dagen efter.

Ajjajjajj! I det läget hade jag tejpat fast en iPhone eller annan sändande GPS på taket och följt trucken live

Ursprungligen av rylin:

Ajjajjajj! I det läget hade jag tejpat fast en iPhone eller annan sändande GPS på taket och följt trucken live

Haha, ja man var ju bra sugen på det

Ringde iaf och kollade upp fraktvägarna nu, UPS lägger ut körningar ut till "obygden" där jag bor till underleverantörer. Fick tag på vem och ringde upp dem, väldigt trevliga och bemötliga. Däremot visade det sig att de får paketet från UPS först ikväll, däremot har de en körning ut till mig direkt imorgon bitti, så det är inte hela världen Skönt att veta säkert när det dyker upp, nu kan jag ta det lugnt ikväll och låta bli att ladda om trackingsidan varje minut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 14:37

Så var den här då!
Såååå najs!!!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-04 14:43

TNT samarbetar med Posten tydligen, så Posten skall komma med min idag. Men det ordinarie Postbudet hade ingen dator med sig idag när han kom, så jag ringde och kollade med Posten Logistik, och datorn är lastad med ett annat bud vid lunchtid idag och skall väl komma när som helst, men innan 16 i alla fall.

Att ladda om Trackingen lönar sig inte för mig heller längre, den är i stan, bara att vänta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 15:14

Lite nytt om grafikproblemet:
Apple Internal Support Acknowledges MacBook Air Display Issues, Software Update Coming - Mac Rumors

Om detta stämmer så låter det bra tycker jag, vore ju mycket tristare om det var ett hårdvarufel. Vänta på en uppdatering kan man väl göra, om man nu skulle drabbas.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-04 15:40

10 minuter efter förra inlägget kom den, med samma postkille som tidigare var här med Företagspaket. Det var ett j-a rännande var hans kommentar

Den är fantastisk! Mindre och nog bättre än jag vågat hoppas på. Till och med frugan som "är" PC kastar lystna blickar efter den

Nu har tomten varit här! Jag hade dessutom just skurit mig så jag signerade mer eller mindre med mitt blod när jag tog emot min nya lilla vän.

Hoppas ni andra som kom med samma lass från Shanghai också får era inom kort!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 16:51

Fick min för ca 15 min sedan! Underbart :D. Och vilken dator sedan :D.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-04 17:44

Nu har MBAn levererats till mitt hem (hämtade ut den på grafit vid 15tiden) , och har börjat fixa i ordning allt, terminal-inställningarna, safari och mail. Sedan är allt i sin ordning. Mycket imponerad av sleep/wake-hastigheten alltså. Från att jag öppnar den, displayn tänds direkt och wlanet är uppkopplat.

Senast redigerat 2010-11-04 17:59
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-04 19:12
Ursprungligen av Sidde:

terminal-inställningarna

Jag fattar inte varför defaultinställningarna är så usla. Det kan ju inte finnas nån som är nöjd med dem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-04 22:32
Ursprungligen av h_e:

Jag fattar inte varför defaultinställningarna är så usla. Det kan ju inte finnas nån som är nöjd med dem.

Hmm? Jag känner mig som en Noob... Vad skall man in och ändra där för nåt? Och varför? Håller mig mest i GUIt...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-05 05:30

Ni som "beställt" en MacBook Air. Tänkte sukta er lite

Igår kväll förklarade jag för min pappa att min MacBook var trasig, eller rättaresagt, att WLAN-antennen (mest troligt) var trasig och att jag alltså inte kunde surfa trådlöst. Till råga på detta var datorn dessutom fyra och ett halvt år gammal och sjöng på sista versen oavsett. Jag ville alltså ha en MacBook Air.

"Skicka en länk. Vi fixar det". Säger alltså min, i övrigt totalt oförstående pappa som inte på NÅGOT SÄTT faller in under kategorin "pappa betalar". Tvärtom. Han ville främst LAGA datorn, och inte förrän jag förklarade för honom att det kostar typ 1000:- att ö.h.t. skruva upp skiten och garanterat ännu mer att byta eller laga ett WLAN-kort med tillhörande antenn.

Hur som helst, till saken.
Min pappa jobbar på ett företag som tillåter honom att köpa saker VIA företaget, på sin bruttolön. Det här är en förmån som jag ibland (långt ifrån alltid) tillåts skörda frukterna av. Nu blev det dock så att det här var en av de gångerna.

Jag sade alltså till min far igår att jag behövde en ny laptop. "Vi fixar det" var ordet. Jag skickade länken igår vid 22:00. Vid 10:00 ungefär fick jag ett mail med en orderbekräftelse. Vid 13:00 fick jag ett mail som sa "En budkille var precis här med din dator. Tar hem den när jag slutar". Ungefär fem timmar, max, från beställning till leverans. Underbart. Kostnaden för kalaset?

Ungefär 4000:-. För en sprillans ny MacBook Air. Leverans på under sex timmar. Måste jag förklara hur jävla nöjd jag är just nu? Mmmmmmmmmmhhhhhhhh!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-11-05 05:48
Ursprungligen av Davey:

Ni som "beställt" en MacBook Air. Tänkte sukta er lite

Igår kväll förklarade jag för min pappa att min MacBook var trasig, eller rättaresagt, att WLAN-antennen (mest troligt) var trasig och att jag alltså inte kunde surfa trådlöst. Till råga på detta var datorn dessutom fyra och ett halvt år gammal och sjöng på sista versen oavsett. Jag ville alltså ha en MacBook Air.

"Skicka en länk. Vi fixar det". Säger alltså min, i övrigt totalt oförstående pappa som inte på NÅGOT SÄTT faller in under kategorin "pappa betalar". Tvärtom. Han ville främst LAGA datorn, och inte förrän jag förklarade för honom att det kostar typ 1000:- att ö.h.t. skruva upp skiten och garanterat ännu mer att byta eller laga ett WLAN-kort med tillhörande antenn.

Hur som helst, till saken.
Min pappa jobbar på ett företag som tillåter honom att köpa saker VIA företaget, på sin bruttolön. Det här är en förmån som jag ibland (långt ifrån alltid) tillåts skörda frukterna av. Nu blev det dock så att det här var en av de gångerna.

Jag sade alltså till min far igår att jag behövde en ny laptop. "Vi fixar det" var ordet. Jag skickade länken igår vid 22:00. Vid 10:00 ungefär fick jag ett mail med en orderbekräftelse. Vid 13:00 fick jag ett mail som sa "En budkille var precis här med din dator. Tar hem den när jag slutar". Ungefär fem timmar, max, från beställning till leverans. Underbart. Kostnaden för kalaset?

Ungefär 4000:-. För en sprillans ny MacBook Air. Leverans på under sex timmar. Måste jag förklara hur jävla nöjd jag är just nu? Mmmmmmmmmmhhhhhhhh!!

Grattis, glöm inte fars dag 14 november.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-05 06:22
Ursprungligen av Caemon:

Grattis, glöm inte fars dag 14 november.

ja jävlar. Det hade jag nog gjort. Oxfilé tror jag fan inte "cuts it" then här gången. Pärlmusslor a'la Gordon Ramsay kanske? Något ska jag fan göra. Det här är en tjänst som jag aldrig kommer glömma!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-05 08:07
Ursprungligen av Davey:

Hur som helst, till saken.
Min pappa jobbar på ett företag som tillåter honom att köpa saker VIA företaget, på sin bruttolön. Det här är en förmån som jag ibland (långt ifrån alltid) tillåts skörda frukterna av. Nu blev det dock så att det här var en av de gångerna.

Grattis! Jag gjorde samma sak, med undantag för att jag inte fått min ännu (bråkar med inLife varje dag i veckan)
Dock bör du vara medveten om att datorn är företagets ägodel, och måste skrivas av på 2-3 år.

M.a.o. har ni inte "rätt" att sälja den vid ett senare läge, såvida inte din pappas företag säljer den.

Kul att du fick den så snabbt dock! Standardmodell?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-05 12:12
Ursprungligen av rylin:

Grattis! Jag gjorde samma sak, med undantag för att jag inte fått min ännu (bråkar med inLife varje dag i veckan)
Dock bör du vara medveten om att datorn är företagets ägodel, och måste skrivas av på 2-3 år.

M.a.o. har ni inte "rätt" att sälja den vid ett senare läge, såvida inte din pappas företag säljer den.

Kul att du fick den så snabbt dock! Standardmodell?

Billigaste billigaste, ja. 2Gb. Byter ut en dator som är mil sämre än den här så det är ett rejält uppköp hur som helst! Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur liten den är!

Ursprungligen av rylin:

Dock bör du vara medveten om att datorn är företagets ägodel, och måste skrivas av på 2-3 år.

Inte nödvändigtvis, tidigare gällde 5000kr + moms för direktavskrivningar, men nu är detta höjt. Tror att det är 21 000 som gäller nu, är inte riktigt 100 på exakt belopp. I alla fall, saker man köper under det beloppet kan man skriva av direkt vid inköp.. Dvs att en Mac kvalar in som "förbrukningsmateriel" eller vad man nu vill skriva det som

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-08 19:25
Ursprungligen av h_e:

Jag fattar inte varför defaultinställningarna är så usla. Det kan ju inte finnas nån som är nöjd med dem.

Vad kör du för inställningar ??

Var in fem i sex på Grafit i Luleå och köpte en 11". FIIIIIIIIIIIIIN!

Nu står det helt plötsligt att datorn ska komma idag. dock var den i Liege Euro Hub vid midnatt så i så fall får de nog jobba på bra, hoppas hoppas..

8:25 kom datorn till stockholm. men jag bor i uppsala så frågan om den hinner med utkörningen idag. De brukar ju lasta lastbilen och köra ut vid 9 tycker jag..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-05 08:53

@Mattias: Klart den kommer fram idag. Pallra dig hit så jag får klämma lite

Ursprungligen av rixard:

@Mattias: Klart den kommer fram idag. Pallra dig hit så jag får klämma lite

ja står onforwarded for delivery nu så den kommer la under dagen, men verkar köras från stockholm så får vänta lite
Efter tentan kahn jag komma, nästa helg eller nåt

Bevaka tråden