Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-07 00:23

en sak till jag märkt nu . Höger högtalare skramlar som sjutton om man har lite tryck på eftersom enterknappen sitter inte så hårt så de skrapar , dock om man håller fast enter knappen göre inte det

Senast redigerat 2010-11-07 00:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 01:18
Ursprungligen av Esa:

en sak till jag märkt nu . Höger högtalare skramlar som sjutton om man har lite tryck på eftersom enterknappen sitter inte så hårt så de skrapar , dock om man håller fast enter knappen göre inte det

Nu är jag inte riktigt med, när låter det på detta sätt? När du spelar upp musik?
Har du nån länk till en låt (Youtube, Spotify, MySpace etc) där det låter så?

Högtalarna är ju inte på topp givetvis, de är ju otroligt små, men jag är själv mest fascinerad över att det kan låta så bra som det ändå gör om dessa pyttehögtalare.

Jag hör ingen skillnad alls mellan vänster och höger högtalare.

Enter-tangenten har samma motstånd och respons som övriga tangenter.

Du kanske har fått ett måndagsexemplar?

Senast redigerat 2010-11-07 01:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 21:31

min MBA 13" levererades i fredag men packades upp först nu. Jag hade dock helt missat att det inte var backlit keyboard. Funderar starkt på att byta den mot en Macbook Pro 13" stället. Visst den väger dubbelt så mycket, men 2kg är inte ändå inte mycket...

Vad tycker ni? För mig var backlit väldigt viktigt grej på MBA rev A, B, C som jag hade innan...

Tror ni det kommer någon rev E (eller CD.5) under 2011? eller kanske någon aftermarket tangentbord?

Senast redigerat 2010-11-07 21:55
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-07 22:45
Ursprungligen av xtrem:

min MBA 13" levererades i fredag men packades upp först nu. Jag hade dock helt missat att det inte var backlit keyboard. Funderar starkt på att byta den mot en Macbook Pro 13" stället. Visst den väger dubbelt så mycket, men 2kg är inte ändå inte mycket...

Vad tycker ni? För mig var backlit väldigt viktigt grej på MBA rev A, B, C som jag hade innan...

Tror ni det kommer någon rev E (eller CD.5) under 2011? eller kanske någon aftermarket tangentbord?

Kan man verkligen kalla de nya Rev D? Jag skulle snarare säga Ver 2, Rev A.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 09:55

jag hade en "late 2008 MBA" 1.86Ghz, 128GB SSD, det är inte mycket som skiljer mot "late 2010 av MBA". tvärtom, Apple to bort en av de bästa funktionerna (Backlit). Varför? För att spara pengar och för att sedan stoppa in den i "mid 2011 MBA"...

Ursprungligen av h_e:

Kan man verkligen kalla de nya Rev D? Jag skulle snarare säga Ver 2, Rev A.

Ursprungligen av xtrem:

jag hade en "late 2008 MBA" 1.86Ghz, 128GB SSD, det är inte mycket som skiljer mot "late 2010 av MBA". tvärtom, Apple to bort en av de bästa funktionerna (Backlit). Varför? För att spara pengar och för att sedan stoppa in den i "mid 2011 MBA"...

Jag tänkte också så, men kikade lite på iFixit's teardown osv. Dom har redan gjort tangentbordet ungefär hälften så tjockt motför MBP's, och ändå är det sjukt sjukt tight med plats. Att lägga in bakgrundsbelysning kräver några lager med dioder, plastfilm för att sprida ljuset osv, som faktiskt tar en del plats. Jag är nästan beredd att tro på de som säger att det helt enkelt inte fick plats (eller iaf att man valde att göra den tunnare istället för bakgrundsbelysning). Visst kommer det säkert att komma i senare versioner, men gissningsvis i en lite annorlunda tappning (någon slags fiberoptiklösning kanske, eller att de lyckas göra tangentbord / logikkort ännu tunnare så att de kan pressa in standard backlight).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 10:30
Ursprungligen av Kermit:

Jag tänkte också så, men kikade lite på iFixit's teardown osv. Dom har redan gjort tangentbordet ungefär hälften så tjockt motför MBP's, och ändå är det sjukt sjukt tight med plats. Att lägga in bakgrundsbelysning kräver några lager med dioder, plastfilm för att sprida ljuset osv, som faktiskt tar en del plats. Jag är nästan beredd att tro på de som säger att det helt enkelt inte fick plats (eller iaf att man valde att göra den tunnare istället för bakgrundsbelysning). Visst kommer det säkert att komma i senare versioner, men gissningsvis i en lite annorlunda tappning (någon slags fiberoptiklösning kanske, eller att de lyckas göra tangentbord / logikkort ännu tunnare så att de kan pressa in standard backlight).

behövde de verkligen göra den 2mm tunnare?? på macrumors ligger massor med bilder på det gamla topcaset och det är verkligen inte mycket utrymme som krävs för att backlit ska få plats. och med tanke på att den tekniken är över 2år gammal så hade de säkert kunnat lösa det om de ville. jag är helt säker på att det handlar om marknadsstrategier och pengar.

Steve Jobs hittar nog $-tecknet utan backlit

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-09 21:46
Ursprungligen av xtrem:

jag hade en "late 2008 MBA" 1.86Ghz, 128GB SSD, det är inte mycket som skiljer mot "late 2010 av MBA". tvärtom, Apple to bort en av de bästa funktionerna (Backlit). Varför? För att spara pengar och för att sedan stoppa in den i "mid 2011 MBA"...

Ptja, 2008 MBA med 128Gb SSD... Det som skiljer skulle väl isf vara priset? Samt skärmen uppenbarligen. Första MBA var väl 13" med 1280x800? Nya MBA 13" har 1440x900 på samma storlek. Så visst skiljer det. I prestanda är det nog inte så mycket, men om du redan har något som du inte upplever är så stor skillnad mot är du väl fortfarande nöjd? Alternativt, hade inte varit mer nöjd om du fick den nya. Däremot om du jämför nya MBA 13" med någon som har en äldre, vanlig, MacBook, så måste du ju se att det är en rätt stor skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 23:09
Ursprungligen av Davey:

Ptja, 2008 MBA med 128Gb SSD... Det som skiljer skulle väl isf vara priset? Samt skärmen uppenbarligen. Första MBA var väl 13" med 1280x800? Nya MBA 13" har 1440x900 på samma storlek. Så visst skiljer det. I prestanda är det nog inte så mycket, men om du redan har något som du inte upplever är så stor skillnad mot är du väl fortfarande nöjd? Alternativt, hade inte varit mer nöjd om du fick den nya. Däremot om du jämför nya MBA 13" med någon som har en äldre, vanlig, MacBook, så måste du ju se att det är en rätt stor skillnad.

Den nya Airen är faktiskt snabbare än den gamla, vid samma GHz. I vissa lägen ganska mycket snabbare.

Kolla t.ex.
Lab report: MacBook Air benchmark results Review | Business Center | From the Lab | Macworld
OBS att värdena delvis är förvirrande redovisade, i en och samma tabell finns värden där högre värde = bättre och högre värde = sämre. Det gäller alltså att läsa det finstilta...

Grovt sett så är grafiken mycket snabbare, SSD:n ganska mycket snabbare och CPU:n snabbare. Typ. Inte skäl nog att byta om man redan har en Air kanske, men definitivt en prestandamässig uppgradering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-07 22:04

tack för alla svar .. Ja suck de blir ett samtal imorgon IGEN! aså de börjar bli lite komiskt det här snart får fan själva Steve Jobs bygga ihop en dator åt mig, handmade.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-08 09:16

Min MBA funkar iaf klockrent. Saknar inte backlight i tangentbordet, upplever inga konstiga ljud och min touchpad låter lagom mycket. Jävlar vilket lyft det är mot min gamla första revisionens MacBook. SSDn känns så jäävla rapp i jämförelse.

Samma här, väldigt nöjd med min 1.6:a än så länge. Perfekt storlek, bra skärm, inga döda pixlar, inga missljud, klarar mig ok utan bakgrundsbelysning, gångjärnen till skärmen är inte för lösa (som jag sett många klaga på), nöjd med batteritiden osv. Håller med ovanstående också, sjukt vilken skillnad det är med SSD. Bytte upp(?) mig från en 2.4Ghz 13" MacBook unibody med 9400M-grafik, och denna känns mycket snabbare på ganska exakt allt.

Testade även WoW på den mest för skojs skull - shit så imponerad jag blev Väldigt bra framerates, ca 50-100 fps normalt, 20-30 i Dalaran (tyngsta stället i spelet), helt klart spelbart utan problem. Man blir ju lite kär

Saknar inte det bakgrundsbelysta tangentbordet. Stängde av det på mina andra bärbara, så jag saknar det verkligen inte här heller. Men å andra sidan skriver jag med korrekt fingersättning, så jag kan skriva i helmörker så länge jag lägger pekfingrarna på F och J i början.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-08 19:42

Snackade med apple idag, de kommer skicka en ny igen haha detta börjar bli mycket komiskt..

Men hoppas denna nya inte har de sakerna som jag störde mig på

1. Surrande ljudet uppe vid esc knappen ungefär (inte fläktljudet)
2. Högtalare som har skramlande ljud
3. En tystare musplatta.

Ni kan ju testa om ni med har lösa högtalare , höj volymen till nästan max och spela upp ljudet i adiumx Tokyo trainstation logga på och av

Hallå gott folk. Är sedan en vecka tillbaka nöjd ägare till 11.6"-varianten med 4gb, och allt funkar finfint. Men jag är lite nyfiken på vad ni andra upplever för batteritider. Nästan alla tester har ju varit väldigt impade och snackat om uppåt 6 timmar. Jag har nog aldrig kommit över 4 timmar, vanligt slösurfande (utan flash) och kanske spotify igång i bakgrunden. Upplever även att batterimätarn sjunker förvånansvärt mkt när den är ihopslagen, har svårt att tro på att där 30 dagarna standby är möjliga (vad jag nu skulle låta datorn ligga så länge för )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 12:39

inLife har fortfarande inte fått in min 1.6/4/128.
Idag är dag 18, eller arbetsdag 12, beroende på hur man ser det.

Nästa leveransdag hos dom är på Torsdag.
Funderar starkt på att köpa low-end modellen istället.

Världens längsta väntetid är oacceptabel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-10 08:34
Ursprungligen av Esa:

Snackade med apple idag, de kommer skicka en ny igen haha detta börjar bli mycket komiskt..

Men hoppas denna nya inte har de sakerna som jag störde mig på

1. Surrande ljudet uppe vid esc knappen ungefär (inte fläktljudet)
2. Högtalare som har skramlande ljud
3. En tystare musplatta.

Ni kan ju testa om ni med har lösa högtalare , höj volymen till nästan max och spela upp ljudet i adiumx Tokyo trainstation logga på och av

Du måste ju vara "ökänd" hos Apple nu vid det här laget

Förhoppningsvis slutar det lyckligt och du blir sakligt erkänd, och nöjd med din nya MBA

Batteritiden är nog lite kortare än jag hade hoppas på på min 11.6", men å andra sidan är det bättre än på min 17", och datorn väger bara en bråkdel så mycket.

Dock stör det mig att volymen är så himla låg på den. Hör knappt vad som sägs om jag sitter hemma och inte bryr mig om hörlurar. Varför liksom?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-09 18:47

Har nu beställt en 11,6 tummare basmodell. Ska mestadels användas som studiedator. Hur trivs ni med era?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-09 19:33
Ursprungligen av vajone:

Har nu beställt en 11,6 tummare basmodell. Ska mestadels användas som studiedator. Hur trivs ni med era?

Supernöjd med min 11 tummare, är den perfekta storleken för mig. Den är dessutom är rappare än min 4 år gamla macbook den ersatte.

  • Medlem
  • 2010-11-09 20:20

Flyter 1080p på extern skärm?

Första inlägget sedan Ipod Mini släpptes...

Nåväl, ska skaffa en MBA 13.3, 4GB, 1.86, till jul OM, och endast OM, man kan spela 1080p på en 1920*1080-tv med den. Annars blir det en PC igen för åttonde gången...

Två frågor till er som redan har en MBA:

1. Kan jag spela material (inte youtube) som är 1080p och få bra flyt i bilden? (Om jag t.ex. rippar en av tjejens bluray-rullar och komprimerar till ca 6 GB för en normallång rulle.)

2. Vilken mediaspelare använder ni som tar hjälp av GPU:n? Antar att CPU:n inte klarar 1080p utan understöd...

Jag har läst på olika ställen på nätet och svaren varierar ganska kraftigt och nu vill jag ha fler utlåtanden

Tack på förhand!

Ursprungligen av Magge:

1. Kan jag spela material (inte youtube) som är 1080p och få bra flyt i bilden? (Om jag t.ex. rippar en av tjejens bluray-rullar och komprimerar till ca 6 GB för en normallång rulle.)

2. Vilken mediaspelare använder ni som tar hjälp av GPU:n? Antar att CPU:n inte klarar 1080p utan understöd...

Har bara testat i Plex, som har GPU-stöd. Där funkade 1080p bra på en 11" 1.4Ghz (inga frameskips, kollade i info-rutan), så jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem på en 13" då den är bra mycket snabbare. Har dock inte testat en spelare som bara kör på CPU:n. Jag vet inte om det påverkar vilken upplösning man kör - 11":an kör ju bara 1366x768, men den måste ju ändå dekoda hela 1080p-filmen för att sedan skala ner den, så det bör t om gå snäppen snabbare på en display som kör 1920x1080.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-10 11:46
Ursprungligen av Robban B:

Supernöjd med min 11 tummare, är den perfekta storleken för mig. Den är dessutom är rappare än min 4 år gamla macbook den ersatte.

Jag sitter i samma situation, har dock 820 GB hårddisk i min macbook men tänkte bygga något eget moln av något slag. Ska bli kul att ha något lätt och smidigt.

Min 11.6" fungerar finfint, har inte märkt av några fel än. Det enda jag stör mig lite på är när jag ser film via VLC, så får jag mpeg-artefakter (som det kan se ut om det är något litet fel i filen, så att bilden blir lite förvrängd / får eftersläpningar). Det sker lite då och då, ca 20 sek mellanrum uppskattningsvis. Någon annan som märkt av det? Kör samma version av VLC och samma filmer på mina andra mac:ar, och då fungerar det utan problem. Någon som har den blekaste vad det kan bero på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 11:25
Ursprungligen av Kermit:

Min 11.6" fungerar finfint, har inte märkt av några fel än. Det enda jag stör mig lite på är när jag ser film via VLC, så får jag mpeg-artefakter (som det kan se ut om det är något litet fel i filen, så att bilden blir lite förvrängd / får eftersläpningar). Det sker lite då och då, ca 20 sek mellanrum uppskattningsvis. Någon annan som märkt av det? Kör samma version av VLC och samma filmer på mina andra mac:ar, och då fungerar det utan problem. Någon som har den blekaste vad det kan bero på?

Ptja, VLC kör inte GPU offloading.
Kan det tänkas vara h.264 video?

Misstänker att VLC märker att proppen inte hänger med riktigt, så den skalar ner på komplexiteten vid decoding temporärt för å inte få frameskips.

Händer samma sak med t.ex. Plex?

Ursprungligen av rylin:

Ptja, VLC kör inte GPU offloading.
Kan det tänkas vara h.264 video?

Misstänker att VLC märker att proppen inte hänger med riktigt, så den skalar ner på komplexiteten vid decoding temporärt för å inte få frameskips.

Händer samma sak med t.ex. Plex?

De jag testat på är xvid-filer i 624x352 upplösning, 24 fps (nedladdade serier).. Dvs inget som en 1.6Ghz c2d ska ha några som helst problem med tycker jag. Jag har inte testat andra spelare än, men jag ska göra det så fort tillfälle ges!

  • Medlem
  • 2010-11-10 18:38

Idag landande min MBA11 1.6 4GB 128GB. En dag tidigare än beräknat från TNT dessutom, det är gillar vi!

Intryck: Ungefär vad jag hade väntat mig. Den upplevs som hyggligt rapp, men det räcker med att starta Word för att se att processorn inte är den starkaste som finns. Men, att författa dokument, surfa, etc är ju precis det jag tänkt mig använda datorn till.

Bestämde mig för att inte flytta användare etc utan endast installera det jag behöver. Inser att både MobileMe och 1Password med sync via dropbox är en ren dröm!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-16 00:20
Ursprungligen av FrrH:

Intryck: Ungefär vad jag hade väntat mig. Den upplevs som hyggligt rapp, men det räcker med att starta Word för att se att processorn inte är den starkaste som finns.

Tycker du? Jag har 2Gb RAM och 1,4Ghz processor och tycker att Word funkar riktigt bra?
Kanske är att jag jämför mot hur det rullade på min gamla MacBook där i princip hela datorn blev obrukbar om man startade Word.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-16 10:26
Ursprungligen av Davey:

Tycker du? Jag har 2Gb RAM och 1,4Ghz processor och tycker att Word funkar riktigt bra?
Kanske är att jag jämför mot hur det rullade på min gamla MacBook där i princip hela datorn blev obrukbar om man startade Word.

Instämmer.
Ikonen hinner inte studsa.
1.4/4, Office 2011.

  • Medlem
  • 2010-11-19 20:56
Ursprungligen av rylin:

Instämmer.
Ikonen hinner inte studsa.
1.4/4, Office 2011.

Jodå. Den hinner studsa.

På min iMac i7 SSD hinner den inte studsa (office 2011), på min mba 1,6/4 hinner den det.

Alltså, missförstå mig rätt; jag är förvånad över hur rapp den lilla skönheten är, och det kommer inte vara några som helst problem att arbeta med den. Men är man en photoshopnörd eller dylikt bör man vara medveten om att man kommer att få vänta på maskinen då & då.

Men - det är okej! Man kan inte få allt i en sådan liten maskin. Det är imponerande vilken prestanda den trots allt levererar, och är det någon som ens lyckats få igång fläktarna?

Den orkade till och med pumpa lite StarCarft 2 (förvisso med låga inställningar) vilket är riktigt imponerande.

Jag är övertygad att de allra flesta kommer vara mycket nöjda med maskinen.

Bevaka tråden