Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag också fått min Air Till slut, blev lite drama här på morgonen.

Fraktbolaget hade igår lovat att den skulle komma ganska tidigt idag, så jag var nöjd och glad. Steg upp i morse och väntade, tänkte att jag kunde kolla vad UPS tracking sa bara för skojs skull. Igår var den på bromma och det var inte uppdaterat sedan dess, men det är rätt normalt.. Däremot hade det kl 6.00 i morse kommit en ny händelse: "Bromma - Destinationsscanning". WTF!? Jag var helt säker på att det innebar att den låg kvar på bromma, och alltså skulle fraktas hit upp över helgen istället, så att jag skulle få den först på måndag. Svor många och långa ramsor, då det knackade på dörren. Där ute stog en lastbilschaffis med ett paket i handen Tjohoo!

Vet inte riktigt hur det gick ihop att den scannades på Bromma kl 6 och jag fick den kl 9-10 då den ska 80 mil norrut, dumpas hos lokalt fraktbolag 3 mil från flygplatsen, sorteras och köras ut till mig 3 mil ytterligare, men men.. Jag klagar inte

I alla fall, har börjat leka lite med den och installerat alla "måste ha"-program. Allt flyter på ruskigt smidigt, man märker absolut inte av någon brist på CPU el dyl. Skriver från den nu, då jag håller på att testsurfa lite mm, och är sjukt nöjd. Riktigt, riktigt fin skapelse detta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-05 13:50

ok har en fråga nu efter att jag har fått min för ca 10 minuter sedan.

Skall man bara kunna klicka med nedre delen av musplattan? och skall de verkligen låta så metalliskt som det gör ? låter verkligen som metallskrap när man klickar ner den

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-05 14:05
Ursprungligen av Esa:

ok har en fråga nu efter att jag har fått min för ca 10 minuter sedan.

Skall man bara kunna klicka med nedre delen av musplattan? och skall de verkligen låta så metalliskt som det gör ? låter verkligen som metallskrap när man klickar ner den

Ju längre ner på plattan, desto enklare blir det att trycka. Längst upp är det bara kraften du pressar på hela plattsen som gör att den nedre delen trycks ner, som skapar själva klicket. Metallskrap tror jag inte det ska vara något, min låter ungefär som knappen gjorde på powerbooken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-05 14:17
Ursprungligen av Sidde:

Ju längre ner på plattan, desto enklare blir det att trycka. Längst upp är det bara kraften du pressar på hela plattsen som gör att den nedre delen trycks ner, som skapar själva klicket. Metallskrap tror jag inte det ska vara något, min låter ungefär som knappen gjorde på powerbooken.

Ja, för på den gamla MBA så låter det inget när man klickar... men på den nya låter det KADUCK! om ni förstår

Men fördelarna med den nya är följande

* Mycket bättre högtalare
* Mycket bättre skärm (otroligt mycket bättre)
* Fler ingångar (men 3G+ modem är tjockare än datorn så det är lite skumt)
* Den är faktiskt mycket snyggare
* Den låter inte alls lika mycket när man belastar den, den blir inte heller varm på samma sätt som den gamla MBA
* Den är snäppet tunnare
* Mini DP har nu stöd för ljud (digitalt)
* Man kan använda sina iPhone headsets för att använda mick eller byta låt.
* Prestandan vid spel är oerhört mycket bättre (ingen chock kanske)
* Den nya SSD disken öppnar .rar arkiv mycket snabbare

Nackdelarna med den nya är:

* Musplattan de låter som sjutton när man klickar (vet ej om de skall vara så)
* Det alla tjatar om, att det inte är bakgrundsbelyst tangentbord, man får helt enekelt skriva och försöka inte att titta.

Överlag är jag faktiskt mycket nöjd, skall dock gå och jämföra med en annan om musplattan verkligen skall låta så mycket när man klickar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-05 14:35

inLife fortsätter att besvika.

Beställde 11"/1.6GHz/4GB/128GB 22:a Oktober.
Idag, 5:e November, har skiten inte kommit in ännu.
I deras system står det fortfarande som "under bearbetning".

Hur ***** svårt ska det va för återförsäljarna att få in sina burkar?
För de flesta i tråden verkar det ha tagit 7-8 dagar från beställning via Apple.

Är det bara jag som tycker det är sjukt inkompetent att det kan ta så här lång tid?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-05 14:37
Ursprungligen av rylin:

inLife fortsätter att besvika.

Beställde 11"/1.6GHz/4GB/128GB 22:a Oktober.
Idag, 5:e November, har skiten inte kommit in ännu.
I deras system står det fortfarande som "under bearbetning".

Hur ***** svårt ska det va för återförsäljarna att få in sina burkar?
För de flesta i tråden verkar det ha tagit 7-8 dagar från beställning via Apple.

Är det bara jag som tycker det är sjukt inkompetent att det kan ta så här lång tid?

Det är säkerligen inte inlifes fel. Jag beställde min dator nästan så fort grafit öppnade morgonen efter apple presenterat maskinen. Den anlände igår till Grafit.

Problemet är att hundratusentals andra människor också köper datorn, och sverige är ett ganska lågt prioriterat land

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-05 15:08
Ursprungligen av Sidde:

Problemet är att hundratusentals andra människor också köper datorn, och sverige är ett ganska lågt prioriterat land

Visst är det så; men folk som beställt samma konfiguration direkt från Apple bör ju ha mer eller mindre samma leveranstid?
Vidare så kan varken Apple Sverige eller inLife svara på vart försändelsen är, mer än att "den bearbetas".
Dom kan inte ens säga att den kommer nästa vecka.

Det är dom bitarna som stör mig så otroligt mycket mer än mitt prylbegär

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-05 15:15
Ursprungligen av Esa:

Ja, för på den gamla MBA så låter det inget när man klickar... men på den nya låter det KADUCK! om ni förstår

Det låter KADUCK! när man klickar på MacBook Pro plattor. Jag antar att det är samma mekanik i båda.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-05 15:42
Ursprungligen av Esa:

Ja, för på den gamla MBA så låter det inget när man klickar... men på den nya låter det KADUCK! om ni förstår

Ursprungligen av Esa:

Nackdelarna med den nya är:

* Musplattan de låter som sjutton när man klickar (vet ej om de skall vara så)

Det går ju att ställa in "Knacka för klickning" så behöver man inte trycka ner hela plattan annat än vid högerklick om man aktiverat nedre högra hörnet för det på plattan.

Och jo, det ska låta så. På MacBook Pro kan man ju öppna luckan under och justera glappet med en liten justerskruv så KADUCK minskar till KLICK i alla fall, men MBA har ju "fulskruvar" under så den går ju inte att öppna så lätt, den har säkert samma justeringsmöjligheter annars.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-05 16:51

En sak jag funderar över. Dom här "nya" F-knapparna. Det finns ju några för play/pause och sådär. Finns det ett sätt att använda dom UTAN att den öppnar iTunes hela tiden? Vill kunna styra Spotify med det. Det funkar ju nu, men den startar iTunes varenda gång ändå.

Ursprungligen av Davey:

En sak jag funderar över. Dom här "nya" F-knapparna. Det finns ju några för play/pause och sådär. Finns det ett sätt att använda dom UTAN att den öppnar iTunes hela tiden? Vill kunna styra Spotify med det. Det funkar ju nu, men den startar iTunes varenda gång ändå.

Det finns flera trådar som behandlar den frågan.

Sök lite så hittar du nog en hel del tips om hur man kan göra för att komma runt problemet.

Se här t.ex:
itunes spotify play site:99.se

/Mod

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-05 23:58
Ursprungligen av Nubi:

Det går ju att ställa in "Knacka för klickning" så behöver man inte trycka ner hela plattan annat än vid högerklick om man aktiverat nedre högra hörnet för det på plattan.

Och jo, det ska låta så. På MacBook Pro kan man ju öppna luckan under och justera glappet med en liten justerskruv så KADUCK minskar till KLICK i alla fall, men MBA har ju "fulskruvar" under så den går ju inte att öppna så lätt, den har säkert samma justeringsmöjligheter annars.

Man kan ju knacka för högerklick med två fingrar så undviker man att trycka ner knappen i dom flesta situationer.

En helt underbar maskin detta. den var värd all väntan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-05 23:17

I dag kom in MBA 13" och jag är bara så nöjd! Den kom med UPS på utsatt dag. Bra jobbat.

Konfiguration: 2,13Ghz, 256GB, 4GB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-06 01:24

Har lagt upp en liten video som visar det tydligt känner ni igen er vid detta ljud?

YouTube - MBA 2010 click sound

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-06 08:38
Ursprungligen av Esa:

Har lagt upp en liten video som visar det tydligt känner ni igen er vid detta ljud?

YouTube - MBA 2010 click sound

Nu är jag lite nyvaken, men jag tycker det låter precis som det ska göra.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-06 08:48
Ursprungligen av Esa:

Har lagt upp en liten video som visar det tydligt känner ni igen er vid detta ljud?

YouTube - MBA 2010 click sound

Nu har inte jag ägt någon Mac med multitouch-platta men dom jag har provat låter ungefär så där. Kan tänka mig att ljudet avtar med tiden när plattan slits. Får se vad alla andra säger men jag tror inte det är något abnormalt.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-06 11:58
Ursprungligen av Esa:

Har lagt upp en liten video som visar det tydligt känner ni igen er vid detta ljud?

YouTube - MBA 2010 click sound

Sådär ska det låta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 01:21
Ursprungligen av Esa:

Har lagt upp en liten video som visar det tydligt känner ni igen er vid detta ljud?

YouTube - MBA 2010 click sound

Låter precis som de två unibody MBP jag har/har haft (en first-gen 15.4" och en second-gen 13.3"). Men använd touchen för håken! Duttar man så låter det ju inte ett dugg.

Jag stör mig också lite på ljudet, men "Tap to click" löste alla problem. Sjukt smidigt att bara dutta för att klicka. Helt tyst, man behöver inte trycka lika hårt (= snabbare och mer lättnavigerat), och två fingrar för högerklick fungerar finfint det med. Jag har däremot väldigt svårt att använda en macbook-trackpad där det inte är aktiverat, då blir det irriterande och jobbigt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-06 22:14

ok tack för svaren då vet man att det skall vara så i vilket fall.

En sak till jag tänkte på uppe i vänstra hörnet på datorn, alltså vid ESC knappen. Ifrån den punkten kommer ett mekaniskt IIEEEHHH ljud, har ni det så också? alltså man hör fläktsuset, men så är det ett mycket vassare ljud man hör samtidigt. Stör mig lite på det..

Om man lyssnar bakom datorn så hör man det inte alls men när man ligger i sängen tex med datorn framför sig hör man det skittydligt :S riktigt irriterande.

NOTIS! Det är inte ifrån fläkten, har testat att höja varvtalet ljudet är där även om det är låg eller hög rpm

Senast redigerat 2010-11-06 22:38
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-06 23:03
Ursprungligen av Esa:

ok tack för svaren då vet man att det skall vara så i vilket fall.

En sak till jag tänkte på uppe i vänstra hörnet på datorn, alltså vid ESC knappen. Ifrån den punkten kommer ett mekaniskt IIEEEHHH ljud, har ni det så också? alltså man hör fläktsuset, men så är det ett mycket vassare ljud man hör samtidigt. Stör mig lite på det..

Om man lyssnar bakom datorn så hör man det inte alls men när man ligger i sängen tex med datorn framför sig hör man det skittydligt :S riktigt irriterande.

NOTIS! Det är inte ifrån fläkten, har testat att höja varvtalet ljudet är där även om det är låg eller hög rpm

Ändrar det sej om du ändrar ljusstyrkan? Eller volymen på högtalarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-06 23:40
Ursprungligen av kenjon:

Ändrar det sej om du ändrar ljusstyrkan? Eller volymen på högtalarna?

nej de är konstant låter som om ljudet har med ström att göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 01:28
Ursprungligen av Esa:

En sak till jag tänkte på uppe i vänstra hörnet på datorn, alltså vid ESC knappen. Ifrån den punkten kommer ett mekaniskt IIEEEHHH ljud, har ni det så också?

Den enda fläkten sitter uppe till vänster, typ under Escape-tangenten. Men jag måste i princip sätta örat intill för att höra den under normal användning. Och även när den jobbar riktigt hårt så låter det betydligt mindre om Airen än om de två unibody MBP jag har/har haft. Utan tvekan den tystaste dator jag använt, alla kategorier.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-07 01:47
Ursprungligen av slirak:

Den enda fläkten sitter uppe till vänster, typ under Escape-tangenten. Men jag måste i princip sätta örat intill för att höra den under normal användning. Och även när den jobbar riktigt hårt så låter det betydligt mindre om Airen än om de två unibody MBP jag har/har haft. Utan tvekan den tystaste dator jag använt, alla kategorier.

det är inte själva fläkten, den e jättetyst, det är ett annat ljud.. tänk dig fläktsuset, men ett ljud till som är skärande.

NOTIS ljudfilen ovan funkar inte här har ni den

zSHARE - Memo.m4a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 01:54
Ursprungligen av Esa:

Är detta originalfilen, eller har du spelat in hur det låter genom din Airs högtalare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-07 02:01
Ursprungligen av slirak:

Är detta originalfilen, eller har du spelat in hur det låter genom din Airs högtalare?

har spelat in med min iphone ovanför den högtalaren, alltså den på höger sidan, det skrapljudet hörs tydligt som jag sa, men om jag håller nere enterknappen, skrapar det inte alls, det är som att något sitter löst där under.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-07 09:30
Ursprungligen av Esa:

har spelat in med min iphone ovanför den högtalaren, alltså den på höger sidan, det skrapljudet hörs tydligt som jag sa, men om jag håller nere enterknappen, skrapar det inte alls, det är som att något sitter löst där under.

Du har verkligen otur med dina MBA . Var ju samma sak med den gamla modellen om jag minns rätt.

Helt klart ett "måndagsex", du verkar ha fått.

Dom verkar ha haft för brått vid monteringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 13:43
Ursprungligen av CUBEIS:

Du har verkligen otur med dina MBA . Var ju samma sak med den gamla modellen om jag minns rätt.

Helt klart ett "måndagsex", du verkar ha fått.

Dom verkar ha haft för brått vid monteringen.

Håller med. Trist!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-06 23:56

en annan sak, inte konstigt att ens gamla MBA var seg ibland, kolla hur mycket minne som går åt egentligen

Bevaka tråden