Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-01-28 22:54

Jag måste bara säga att det är UNDERBART att slippa ha en glossy-skärm! F-n så skönt att slippa alla reflexer.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-28 23:05
Ursprungligen av Dalle:

Jag måste bara säga att det är UNDERBART att slippa ha en glossy-skärm! F-n så skönt att slippa alla reflexer.

Nya MacBook Air har en skärm som är glossy. Den är dock antireflex behandlad.

  • Medlem
  • 2011-01-28 23:33
Ursprungligen av Mija:

Nya MacBook Air har en skärm som är glossy. Den är dock antireflex behandlad.

Där ser man. Hur som helst var det förbaskat skönt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-29 21:22

MacBook Air har plast, inte glas, framför LCD. Den är därför mycket mindre glossy än glasskärmarna i MacBook Pro. Men visst är den lite mer glossy än de riktigt matta skärmarna. Jag hittar ingen som mätt enligt ASTM D 2457, men ser man båda i en AppleStore så är det rätt så stor skillnad.

Jag köpte en 11" 1,4GHz med 2GB ram och 64GB HD.
Tanken är att jag ska byta från MacBook Pro 15" i7 8GB med 512GB HD.
Reflektioner såhär långt:
Skärmen är kalas. Ska testa att kalibrera den riktigt med Eye One.
Prestandan är helt klart över förväntan. Kört lite InDesign och Photoshop CS4 och det fungerar faktiskt. Inte alls de små mikropauserna som alla MacBook med HD uppvisar när man gör lite mer seriöst jobb.
Det största problemet är lagringsutrymmet på 64GB. Min tanke är att skaffa en 1TB extern disk och förvara alla större dokument, högupplösta bilder etc. Det känns som Aperture kommer hjälpa till här. Sen blir det en större SSD från OWC i usa när de gått ner i pris lite.
Tangentbordet är också kalas.
Skönt att Apple nu satsar lite även på de billigare maskinerna. De vita 13" MacBook har ju aldrig haft någon kvalitetsskänsla.

Lustigt hur denna lilla maskin multitaskar bättre än min i7 MacBook pro.
Jag sitter precis och importerar 2010 års bilder i Aperture i bakgrunden och märker inget särskilt.
SSD rules!

Beställde MBA 13" 1,83 / 4 / 128 idag.
Längtar tills jag får hålla i den om sisådär 2 veckor

  • Oregistrerad
  • 2011-01-31 17:17

Varför har senaste MBA ingen tangentbordsbelysning? Kommer detta att komma tillbaka i nyare modeller?
När kommer Apple att släppa en ny MBA?

  • Medlem
  • 2011-01-31 17:22
Ursprungligen av Elajtenworld:

Varför har senaste MBA ingen tangentbordsbelysning? Kommer detta att komma tillbaka i nyare modeller?
När kommer Apple att släppa en ny MBA?

För att bakgrundsbelysningen tar extra utrymme, den blir plattare utan helt enkelt. Ny modell? Tja - vänta ett år eller så så kanske det kommer en ny...

Inte långt kvar nu, för tillfället befinner sig datorn i Glostrup, Köpenhamn där den också varit i en timma eller så. Någon som vet hur länge UPS kör ut under vardagar? Jag vill också bli luftburen...

Ursprungligen av carlhalling:

Inte långt kvar nu, för tillfället befinner sig datorn i Glostrup, Köpenhamn där den också varit i en timma eller så. Någon som vet hur länge UPS kör ut under vardagar? Jag vill också bli luftburen...

När beställde du din?

jag beställde den 21 januari, så den ska ju komma idag om man ska tro UPS. Sitter och väntar med iver just nu!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-03 21:26

värd sina pengar för en gångs skull APPLE ..

Och där kom den, eller ja inte exakt nu men vid 15:36 fick jag besök av en ENORM men väldigt sympatisk man från Jetpak. Nu sitter jag här och avnjuter frukterna av min beställning! Det är i sanning en fantastisk skapelse Apple har konstruerat!

Klarar man sig med en air med 2gb ram? Vad säger ni som fått hem era?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-07 11:20
Ursprungligen av David Slättne:

Klarar man sig med en air med 2gb ram? Vad säger ni som fått hem era?

Givetvis ska du ha 4GB, det går inte att uppgradera i efterhand.

Ursprungligen av Mija:

Givetvis ska du ha 4GB, det går inte att uppgradera i efterhand.

Varför går inte det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-07 14:46
Ursprungligen av CyberPet:

Varför går inte det?

För att den är byggd på det sättet. Minneskapslarna sitter lödade fast direkt på logikkortet. Inga socklar att stoppa lösa minnesmoduler i.

Ursprungligen av Mija:

För att den är byggd på det sättet. Minneskapslarna sitter lödade fast direkt på logikkortet. Inga socklar att stoppa lösa minnesmoduler i.

Ah, tack för förklaringen!

Har själv 2GB och är nöjd, men jag använder inte datorn som arbetsdator, det är surf, video och musik som gäller (tja lite spel också faktiskt). Photoshop och Lightroom kör jag på de andra två burkarna.

Sitter fortfarande och väntar på min, som kom till Svedala för ett par veckor sedan när brorsan kom hem från US, 7400SEK är inte så farligt för en 11" 2GB 64GB, men väntan...

4 Gb är helt klart att föredra, inte för att jag har någon erfarenhet av 2 gb, men enligt mig är det i dagsläget dumt att köpa en ny dator med mindre än just 4 Gb RAM.

Visst, men jag köpte min för att ersätta min iPad (som inte var lika rolig som jag trodde) och 2GB fungerar bra för att titta på film, läsa PDFer, lite surfande och ha med på fältet för fotonerladdning från kameran. MacBook Pro och iMac 20" sköter det andra.

Har precis fått min MacBook Air 11" men är lite förvånad att man inte får något OS med.

Hur ska man kunna ominstallera ?!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-13 21:53
Ursprungligen av LCR:

Har precis fått min MacBook Air 11" men är lite förvånad att man inte får något OS med.

Hur ska man kunna ominstallera ?!

Du ska ha fått med ett USB-minne att kunna installera från.

Ursprungligen av Mija:

[ATTACH="CONFIG"]28502[/ATTACH]

Du ska ha fått med ett USB-minne att kunna installera från.

Ehm, aaa...

åste säga att jag slutar aldrig bli förvånad över hur väl uttänkta Apples produkter är!!

Finns det några tangent-klistermärken man kan köpa för att ändra till svenskt tangentbord?

Jag fick min US-keyboard MacBook Air i går. En besparing på 2595kr, så jag klagar inte, men eftersom jag är en sån som måste titta på tangentbordet när jag skriver så lite Å Ä Ö etc vore inte så dumt...

Slog till på en Air 13'' med 4 gig ram. Varit en windowsare de senaste tio åren och är mycket nöjd med första upplevelsen.

  • Medlem
  • 2011-02-14 12:21
Ursprungligen av jls99001:

Slog till på en Air 13'' med 4 gig ram. Varit en windowsare de senaste tio åren och är mycket nöjd med första upplevelsen.

Grattis.

Får man med en videokabel men macbookair'en som funkar mellan 'mini displayport' och 'displayport' eller måste man beställa en sådan separat? Och om, mot förmodan börjar jag ana nu, följer med... hur lång är den då?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-16 11:08
Ursprungligen av David Slättne:

Får man med en videokabel men macbookair'en som funkar mellan 'mini displayport' och 'displayport' eller måste man beställa en sådan separat? Och om, mot förmodan börjar jag ana nu, följer med... hur lång är den då?

Den följer inte med.

Bevaka tråden