Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-19 21:04
Ursprungligen av FrrH:

och är det någon som ens lyckats få igång fläktarna?

Dom har bara en fläkt. Javisst, den snurrar alltid som minst med 2000 rpm men den är helt tyst då. Det är inte svårt att få den att snurra fortare. Jag har 1.86 GHz modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 10:45
Ursprungligen av FrrH:

Jodå. Den hinner studsa.

På min iMac i7 SSD hinner den inte studsa (office 2011), på min mba 1,6/4 hinner den det.

Tråkigt för dig, men på min hinner den inte det, förutsatt att jag inte har något riktigt tungt rullande i bakgrunden.

  • Medlem
  • 2010-11-20 11:47
Ursprungligen av rylin:

Tråkigt för dig, men på min hinner den inte det, förutsatt att jag inte har något riktigt tungt rullande i bakgrunden.

Inte alls. Jag är jättenöjd mer båda min maskiner. Allt jag säger är att det är enorm skillnad i rapphet mellan en mba 11 & en imac i7. Förstår inte på vilket sätt det skulle vara ett kontroversiellt påstånde.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-11-14 13:05

Beställde MBA 11.6" 64gb, 1.4hz, 4gb i fredags (12/11). Beräknad leverans 25-26/11.

Tycker den känns tokrapp jag. 11.6" med 1.6/4Gb här. Har just nu igång World of Warcraft, VLC (ser film i "pauserna"), Firefox 4 med 10+ tabs, Adium, Twitter, Thunderbird mm och märker inte en tillstymmelse till lagg. WoW ligger för övrigt på 50-100 fps nu, lagom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 12:45

Jag har sålt min Macbook Pro 2.4ghz med ssd för att köpa en Macbook Air. Står och velar mellan 11.6" och 13". Känns som att kör man 11.6 bör man använda extern skärm om man sitter lite längre med den, medan 13" fungerar bra som enda dator/skärm. Åsikter om det?

Funderar även på hur mkt skillnad 1.4ghz och 1.6ghz gör på 11.6"? Spontant känns det ju inte som någon större skillnad..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 13:15
Ursprungligen av picky:

Jag har sålt min Macbook Pro 2.4ghz med ssd för att köpa en Macbook Air. Står och velar mellan 11.6" och 13". Känns som att kör man 11.6 bör man använda extern skärm om man sitter lite längre med den, medan 13" fungerar bra som enda dator/skärm. Åsikter om det?

Funderar även på hur mkt skillnad 1.4ghz och 1.6ghz gör på 11.6"? Spontant känns det ju inte som någon större skillnad..

Sitter och arbetar med 11.6:an dag ut och dag in, med c.a. 50 - 70cm mellan ögon och skärm, och det är inga problem.
Visserligen vore det trevligt med en 27" ACD, men det är inget som är nödvändigt för mig i dagsläget.

När det gäller prestandan så är RAM viktigare än propp.
Kan inte vara mer nöjd med min 11.6/1.4/4/64.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 13:30
Ursprungligen av rylin:

Sitter och arbetar med 11.6:an dag ut och dag in, med c.a. 50 - 70cm mellan ögon och skärm, och det är inga problem.
Visserligen vore det trevligt med en 27" ACD, men det är inget som är nödvändigt för mig i dagsläget.

När det gäller prestandan så är RAM viktigare än propp.
Kan inte vara mer nöjd med min 11.6/1.4/4/64.

Det låter toppen! Tack för input.
Får göra en snabbkoll på nån butik som har båda inne och beställa, bär med mig datorn varje dag, så 11.6" verkar riktigt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-21 13:04

Fick min 11,6" basmodell för två dagar sedan. Har knappt hunnit använda den ännu men hittills är jag väldigt nöjd. Kvick och portabel, precis vad jag är ute efter.

  • Medlem
  • 2010-11-22 09:35

Går in på 4e veckans väntan sedan beställning, kul!

(11.6, 4gb, 128gb BTO)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 10:51
Ursprungligen av jsalo:

Går in på 4e veckans väntan sedan beställning, kul!

(11.6, 4gb, 128gb BTO)

Tror inte återförsäljarna får in dom på ett par veckor än.
Jag beställde en sån via inLife den 22:a Oktober..

Gav upp och köpte en 11.6/4/1.4/64 istället.
Den funkar alldeles utmärkt som primär dator för mina syften iaf.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 11:39

Sitter och ska precis beställa en MacBook Air, velar dock in i det sista om jag ska köpa en 11" eller en 13". Känns som dom flesta här köpt en 11" - varför? Priset?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 13:31
Ursprungligen av imported_matte:

Sitter och ska precis beställa en MacBook Air, velar dock in i det sista om jag ska köpa en 11" eller en 13". Känns som dom flesta här köpt en 11" - varför? Priset?

Storleken.
En 11.6 bredvid en 13.3 får 13" att se absolut monstruös ut.
Visst, den har en snabbare propp och mer batteri, högre upplösning och kan mycket väl vara datorn du vill ha/behöver.

För mig är det viktigare med portabilitet.
Det som imponerar mig är hur väl den fungerar som primärt arbetsredskap.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 01:16
Ursprungligen av imported_matte:

Sitter och ska precis beställa en MacBook Air, velar dock in i det sista om jag ska köpa en 11" eller en 13". Känns som dom flesta här köpt en 11" - varför? Priset?

Jag tog en 13" till slut. 11" har "för bred" widescreen för mig, väldigt lite screen real estate på höjden. Det är väl en smakfråga, beroende på vad man gör med sin dator.

Det satt hårt åt, men känns helt rätt med 13" Air nu efter några dar. Samma upplösning som min snart pensionerade 15" MBP, bara aningens mindre pixlar. Förmodligen snabbare på alla rimliga benchmarks också... trots lägre spec på allt utom RAM. Wunderbar!

Gå och kläm och känn på båda i butik, är mitt råd. Öppna de appar och fönster du brukar ha igång, och känn efter hur allt får plats och hur snabbt det rullar på. 11 är vansinnigt liten, men till syvende och sist är storleken när jag jobbar på datorn viktigare än storleken på datorn när jag bär den. Just nu skramlar ju 13-tummarn ändå omkring löst i botten på min gamla 15-tumsväska... och väskan med alla papper, sladdar och prylar blev inte lättare!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 14:29

Usch, jag vill verkligen ha en 11.6" men vet inte om det är värt det.. Har en "maxad" Macbook Pro 13.3" idag från Februari månad men det känns hårt att sälja den redan.

Vad säger ni som gått från en 13.3" till 11.6"? Saknar ni något?

Jag klämde på en 11,6"a i helgen och den är ju helt underbar i storleken..
Vad tror ni att jag kan sälja min för? Mellan tummen och pekfingert?

Jag har varit väldigt nöjd med min 11" hittills - den har inga problem som man läst om att vissa har, t ex döda pixlar, flimrande skärm, böjt chassi, missljud osv. Däremot igår när jag såg film på den märkte jag att den har en liten "buckla" ungefär 2-3 cm till vänster om kameran. Man ser det knappt alls, bara om ljuset ligger precis rätt, men drar man med fingret över det känns det att det är en ojämnhet där.

Jag kan ju mycket väl ha missat att den fanns där då det är så liten, men det kan även vara något jag orsakat själv då man ofta tar där när man öppnar/stänger locket eller ändrar vinkel på skärmen.

Är det någon annan som har något liknande? Har ni märkt av att ramen runt skärmen är känslig för tryck, eller har någon annans levererats med liknande "fel"?

Nu är det så litet och bara en pytteliten kosmetisk grej, så det är inget jag bryr mig om egentligen. Bara intressant att veta om ramen runt skärmen är väldigt känslig för beröring el dyl då det säkert är väldigt tunt material.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-22 16:13
Ursprungligen av Kermit:

Jag har varit väldigt nöjd med min 11" hittills - den har inga problem som man läst om att vissa har, t ex döda pixlar, flimrande skärm, böjt chassi, missljud osv. Däremot igår när jag såg film på den märkte jag att den har en liten "buckla" ungefär 2-3 cm till vänster om kameran. Man ser det knappt alls, bara om ljuset ligger precis rätt, men drar man med fingret över det känns det att det är en ojämnhet där.

Jag kan ju mycket väl ha missat att den fanns där då det är så liten, men det kan även vara något jag orsakat själv då man ofta tar där när man öppnar/stänger locket eller ändrar vinkel på skärmen.

Är det någon annan som har något liknande? Har ni märkt av att ramen runt skärmen är känslig för tryck, eller har någon annans levererats med liknande "fel"?

Nu är det så litet och bara en pytteliten kosmetisk grej, så det är inget jag bryr mig om egentligen. Bara intressant att veta om ramen runt skärmen är väldigt känslig för beröring el dyl då det säkert är väldigt tunt material.

Jag har det inte på min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-23 20:58

Blev precis av med min Rev A Macbook Air, och beställde en 11"/4gb/1.4/64gb precis.

Vad har ni som beställt fått för leveranstid?

Kommentar efter några veckors användning

Bytt från Rev A till 13" 4GB Höst 2010.

-

Saknar bakgrundsbelyst något enormt. Jobbar ofta i mörker eller dåligt ljus och om skärmen är maxvinklad är tangenterna nästan helt svarta.

Knakar och knäpper i den när man lyfter osv, känns mer som en budgetdator i kvalitet än som min förra Air som kändes väldigt lyxig och välgjord i minsta detalj.

Utseende. Gillade den mjukare designen på förra modellen bättre (samma med iphone 3->4), snyggare men kantigare att hantera.

+

Otroligt mycket snabbare än den förra. Märks i allt. (har fortfarande inte installerat Flash i Safari utan kör Chrome när jag ska kolla flash, där ingår flashen och lägger sig inte ute i systemet)

Fläkten går inte alls lika mycket och då den gör det är den tystare.

Har ännu inte blivit för varm under.

---

Sammantaget är jag väldigt nöjd med bytet. Men är lite orolig att den ska hålla två år problemfritt som den gamla. Hade jag köpt den efter de här veckorna hade jag utan tvekan lagt till maximal applecare.

Senast redigerat 2010-11-23 21:36
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-11-23 21:25
Ursprungligen av WELiN:

Blev precis av med min Rev A Macbook Air, och beställde en 11"/4gb/1.4/64gb precis.

Vad har ni som beställt fått för leveranstid?

Jag beställde 11"/4gb/1.6/128gb den 28 oktober via Digital Inn Örebro, dom sa till att börja med 10 dagar, men nu är det okänt datum till slutet av november/in på på december, vore roligt få den innan jul åtminstone...

Beställt en 11" Nishikigoi (Japanese Cotton) Sleeve från Foofshop den borde komma inom 7-14 arbetsdagar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-23 23:04

Hittills oerhört nöjd med min 11" basmodell. Tyst som tusan, enda gångerna fläkten går igång är när jag kör Skype 5 (beta) eller Minecraft längre än 40 minuter (typ).

Den spelar Minecraft bättre än flickvännens MacBook Pro med nvidia 9400m grafik. Mycket imponerad. Så oerhört smidig att ha med sig, måste bara skaffa ett fodral. Några tips?

  • Medlem
  • 2010-11-28 17:04
Ursprungligen av vajone:

Hittills oerhört nöjd med min 11" basmodell. Tyst som tusan, enda gångerna fläkten går igång är när jag kör Skype 5 (beta) eller Minecraft längre än 40 minuter (typ).

Den spelar Minecraft bättre än flickvännens MacBook Pro med nvidia 9400m grafik. Mycket imponerad. Så oerhört smidig att ha med sig, måste bara skaffa ett fodral. Några tips?

Jag är också precis hur nöjd som helst med min 11.6". Hade gärna sett bakgrundsbelyst tangentbord, men det är verkligen ingen dealbreaker (ni som sitter i totalt mörker och jobbar, ni har märkt att det kommer ljus från skärmen va? )

Men jag saknar precis som Vajone ett bra fodral. Hittar bara till 13,3"-tumaren. Någon som kan tipsa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 14:01
Ursprungligen av FrrH:

Men jag saknar precis som Vajone ett bra fodral. Hittar bara till 13,3"-tumaren. Någon som kan tipsa?

SFBags - WaterField Designs - Laptop Bags - Laptop Sleeves - MacBook Air Cases - iPhone 4 Case - iPhone 4 Sleeve - Kindle Case - Droid 2 Case - Magic Trackpad - iPad Case - iPad Sleeve - iPad Bag - Checkpoint Friendly - Travel Cases - Made in USA

Deras SleeveCase är riktigt najs.
Väntar på att dom ska tillverka min Muzetto också.

SleeveCase för 11.6" MBA sitter som gjutet. Muzetto:n blir 13" dock så jag kan ha med mig lite allmänna prylar. Sjukt nöjd med kvalitén på fodralet (som i mitt fall har bärrem och en mini-väska för t.ex. strömkabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 12:36

Beställde en 11.6/1.6/4/128 nu i måndags den 22a nov. Beräknad leverans 1-2dec

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 14:48
Ursprungligen av picky:

Beställde en 11.6/1.6/4/128 nu i måndags den 22a nov. Beräknad leverans 1-2dec

Beställde min igår 23e, fick "Senast levererad" 2-3 Dec.

Hoppas det blir innan... Även om jag inte tror det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 15:05

Fick precis "Din beställning är skickad" på min Air! Får den senast den 1 Dec.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 16:16
Ursprungligen av WELiN:

Fick precis "Din beställning är skickad" på min Air! Får den senast den 1 Dec.

Stod 1 dec för mig också fram tills nu, nu är det 2dec..
Kollar statusen med appen Delivery Status, riktigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 17:02
Ursprungligen av picky:

Stod 1 dec för mig också fram tills nu, nu är det 2dec..
Kollar statusen med appen Delivery Status, riktigt bra!

Samma här nu, fick också ladda ner det så man har koll på sitt kära paket!

Kan ju vara så att våra ligger i samma flyg

Jag har beställt av Macoteket (M-Store) på Kungsgatan för fem veckor sedan idag och fortfarande inte fått den.

Sluta suktas!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-26 21:12

Beställde min inatt vid black friday-släppet. 13" med 128 gb hdd och 4 gb ram. Runt den 10:e ska den dyka upp här men funderar på att spara den till julafton..om jag klarar det..

Bevaka tråden