Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-27 22:18

Min var i Tyskland vid lunch idag.... så den är inte långt borta nu!..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-10-28 07:02

"Det borde väl betyda att ni med äldre datorer kan känna er lugna över att en ny Air inte är ett så dåligt val, och att den rimligtvis borde prestera minst lika bra om inte bättre än en 4 år gammal MacBook."

Tack Nubi för ditt arbete, nu kliar det i köptarmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 10:15

En stilla undran..

Jag sitter med en vit Macbook 2.4 med 4Gb RAM köpt april 08. Kör en del Photoshop på den och det fungerar fin fint..
Nu förstår ju jag att man inte köper en Äär för att köra hård redigering på men ni som har köpt den lilla skönheten, vad tror ni om att köra PS på 11"? Jag reser väääldigt mycket och har behov att redigera lite då och då..
Jagvar inne och kände på en 11" på Macforum i Gbg häromdagen och jag måste ju säga att habegäret stegrades ordentligt

Tackar!

Ursprungligen av barvid:

vad tror ni om att köra PS på 11"?

Verkar funka bra: YouTube - 11.6 Macbook Air running Photoshop CS4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 14:46
Ursprungligen av Kermit:

Tackar!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-28 15:02

Har beställt Air 11.6" 1.6GHz 4GB DDR3 med 128GB Flash Storage.

Jag är lite fundersam över ifall jag ska lägga till en SuperDrive och AppleCare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 15:16
Ursprungligen av Caemon:

Har beställt Air 11.6" 1.6GHz 4GB DDR3 med 128GB Flash Storage.

Jag är lite fundersam över ifall jag ska lägga till en SuperDrive och AppleCare.

SuperDrive? Vad behöver du kunna göra som USB-minnen eller externa diskar inte klarar?
AppleCare kan du ju komplettera med i efterhand. Brukar vara bra priser på t.ex. ebay.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-28 15:42
Ursprungligen av rylin:

SuperDrive? Vad behöver du kunna göra som USB-minnen eller externa diskar inte klarar?
AppleCare kan du ju komplettera med i efterhand. Brukar vara bra priser på t.ex. ebay.

Du har rätt, en SuperDrive är onödigt när det finns andra i längden billigare lagringsmedier.

Enda syftet jag kan se med SuperDriven är på resande fot köpa/hyra DVD filmer eller installera program från skiva.

Jag har tänkt köpa en extern disk eller möjligen en LaCie 32 GB iamaKey USB flashminne.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-29 18:13
Ursprungligen av Kermit:

Ja jävlar vad det hackade.

Ursprungligen av studiox:

Ja jävlar vad det hackade.

Såg han som gjort filmens ursprungsinlägg - han påstod att det var inspelningsverktyget som skippade frames, användarupplevelsen var uppenbarligen väldigt "smooth" (om än kanske inte helt hackfri vid helskärmsscroll t ex).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-29 06:20

Vad hände med Remote Disc som fanns på första MacBook Airen, finns det kvar? Dvs att man kan stoppa CDn i en vanlig Mac eller Windows PC och komma åt den som om man hade en egen dvd-spelare på sin MBA.
Nån med förra och nya generationens Air som kan testa och rapportera? Funkar det med 10.6 och Windows 7-maskiner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 14:24
Ursprungligen av alamode:

Vad hände med Remote Disc som fanns på första MacBook Airen, finns det kvar? Dvs att man kan stoppa CDn i en vanlig Mac eller Windows PC och komma åt den som om man hade en egen dvd-spelare på sin MBA.
Nån med förra och nya generationens Air som kan testa och rapportera? Funkar det med 10.6 och Windows 7-maskiner?

Nu levereras Air med OS + iLife på en USB-sticka istället. Betydligt smidigare låter det som.

EDIT: Man kan förstås vilja installera annat äN OSX/iLife. Och jo, det ska funka att dela CD/DVD från Mac eller PC trådlöst, som med gamla Air.

Senast redigerat 2010-10-29 21:18

Stod att min air skulle skickas om tre dagar, inne på fjärde dagen nu, kämpa apple

Ursprungligen av Mattias Svensson:

Stod att min air skulle skickas om tre dagar, inne på fjärde dagen nu, kämpa apple

Beställde min på tisdag kväll, och fick meddelandet att den skulle skickas "inom 3 dagar" också.. Och i morse låg ett trevligt mail i inboxen att den skickats, så det var ganska bra timeing Planerad leveransdag på torsdag, gissa om man sitter på nålar.. Det blev en 11.6" / 1.6Ghz / 4Gb / 128 Gb.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-29 13:16
Ursprungligen av rylin:

Standardmodellerna skeppas troligtvis från England eller Holland, lev-tid 2-3 dagar.
BTO skeppas oftast från Shenzen, 1 - 2v lev. tid.

Hmm ja det är nog så, men Kermits nedan är ju en "specialare" med, med 4Gb minne...

Ursprungligen av Kermit:

Planerad leveransdag på torsdag, gissa om man sitter på nålar.. Det blev en 11.6" / 1.6Ghz / 4Gb / 128 Gb.

Oh well, alltid samma plåga och vänta...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-29 12:53

Beställde min (via Leasing) fredagen den 22:a, ordern/Leasingen gick igenom i måndags den 25:e. Jag fick besked den 27:e att min var skickad, men leveransdag först på måndag-tisdag den 8:e-9:e november... ??

11,6" / 1,4GHz / 4Gb / 64 Gb, varför skall den ta längre tid att frakta än en annan?

Leveransbeskedssidan säger inget än heller, bara att den är skickad, ingen spårningsinformation alls. Längtar ju ihjäl mig snart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 12:56
Ursprungligen av Nubi:

Beställde min (via Leasing) fredagen den 22:a, ordern/Leasingen gick igenom i måndags den 25:e. Jag fick besked den 27:e att min var skickad, men leveransdag först på måndag-tisdag den 8:e-9:e november... ??

11,6" / 1,4GHz / 4Gb / 64 Gb, varför skall den ta längre tid att frakta än en annan?

Leveransbeskedssidan säger inget än heller, bara att den är skickad, ingen spårningsinformation alls. Längtar ju ihjäl mig snart...

Standardmodellerna skeppas troligtvis från England eller Holland, lev-tid 2-3 dagar.
BTO skeppas oftast från Shenzen, 1 - 2v lev. tid.
Dock finns det ju möjlighet att Apple varit förutseende och fyllt på EU lagrena i förväg.

Min har varit på väg till inLife i en veckas tid. Höstdepressionen känns av

Ursprungligen av rylin:

Standardmodellerna skeppas troligtvis från England eller Holland, lev-tid 2-3 dagar.
BTO skeppas oftast från Shenzen, 1 - 2v lev. tid.
Dock finns det ju möjlighet att Apple varit förutseende och fyllt på EU lagrena i förväg.

Min har varit på väg till inLife i en veckas tid. Höstdepressionen känns av

Fick ett trackingnummer som jag kollade upp, den har avgångsskannats i Shanghai.. Så min kommer från Kina verkar det som. Beställde direkt på nätet via applestore.

Fick även planerad leveransdag den 4:e - 5:e vid beställning, i mailet jag fick stog det 4:e.. Blir bara bättre och bättre Skönt att den kom iväg innan helgen, vad jag förstått går alla fraktflyg mm under helgen också, det är bara utkörning som står stilla då. Håller tummarna att den kan komma ännu tidigare

  • Oregistrerad
  • 2010-10-29 18:14
Ursprungligen av Kermit:

Fick ett trackingnummer som jag kollade upp, den har avgångsskannats i Shanghai.. Så min kommer från Kina verkar det som. Beställde direkt på nätet via applestore.

Alla apples datorer, ipod, iphones, ipads etc. etc kommer ju från kina eftersom dom tillverkas där. Apple store tillverkar ju inga datorer

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-29 18:49
Ursprungligen av Kermit:

Fick ett trackingnummer som jag kollade upp, den har avgångsskannats i Shanghai..

Hur långt efter leveransbeskedet (första mailet som sa att den var skickad) fick du ditt trackingnummer? Med ett sånt kan man ju i alla fall följa sin lilla maskins resa.

Ursprungligen av Nubi:

Hur långt efter leveransbeskedet (första mailet som sa att den var skickad) fick du ditt trackingnummer? Med ett sånt kan man ju i alla fall följa sin lilla maskins resa.

I mailet som säger att den är skickat finns en länk till typ "spåra din försändelse". Den leder till Apples order-sida, som i sin tur innehåller info om vilket företag som sköter frakten (UPS i mitt fall) samt trackingnumret hos det företaget. Sedan är det bara klippa-klistra in det numret på UPS hemsida..

Jag märkte att direkt jag fått mailet var trackingnumret samma som Apples ordernummer, men det byttes till ett "riktigt" trackingnummer efter ca 1h.

Edit: Kollade igen nu: "KOELN (COLOGNE), DE 29/10/2010 18:36 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING. VÄNTAR PÅ KLARERING" - wohoo, den närmar sig!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-10-29 22:50
Ursprungligen av Kermit:

I mailet som säger att den är skickat finns en länk till typ "spåra din försändelse". Den leder till Apples order-sida, som i sin tur innehåller info om vilket företag som sköter frakten (UPS i mitt fall) samt trackingnumret hos det företaget. Sedan är det bara klippa-klistra in det numret på UPS hemsida..

Jag märkte att direkt jag fått mailet var trackingnumret samma som Apples ordernummer, men det byttes till ett "riktigt" trackingnummer efter ca 1h.

Edit: Kollade igen nu: "KOELN (COLOGNE), DE 29/10/2010 18:36 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING. VÄNTAR PÅ KLARERING" - wohoo, den närmar sig!

Hmm jag beställde min den 21 Okt och har inte fått någon info om budfirma.(se bild) Nu har jag sålt min macbook så jag vill ha min nya Air!

Ursprungligen av Robban B:

Hmm jag beställde min den 21 Okt och har inte fått någon info om budfirma.(se bild) Nu har jag sålt min macbook så jag vill ha min nya Air!

Mysko, på min står det UPS som budfirma och spårningsnummer är ifyllt, och det har det varit sedan dess att jag fick leveransmailet. Jobbigt att inte kunna spåra sin älskling Hoppas den dyker upp snart för er!

  • Medlem
  • 2010-11-01 18:22
Ursprungligen av Robban B:

Hmm jag beställde min den 21 Okt och har inte fått någon info om budfirma.(se bild) Nu har jag sålt min macbook så jag vill ha min nya Air!

Inga konstigheter. Förutom det modiga i att lägga upp alla viktiga beställnings- och referensnummer öppet på nätet, då

Beställde själv en 11 (1.6/4GB/128GB) i fredags. Klickar väl på länken för att kolla status ungefär en gång var femte minut sedan dess. Vaktad gryta och allt det där.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-29 18:21

Idag klockan 12:30 anlände min dator med UPS...... Beställde 1h efter keynoten!...

Man är som en barnrumpa på julafton... fan vilken trevlig helg det kommer bli!.. Nu ska man bara ha en go "case" till den oxå. Någon med förslag som passar 11,6"?

11.6" 1.6GHz 4GB DDR3 med 128GB Flash Storage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-29 21:54

Då var min MBA beställd. Ser fram emot leverans.

2,13 GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM
256GB Flash Storage

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-29 23:15

Robban, precis så ser min Leveransstatussida ut med.... Det enda som hänt är att beräknat leveransdatum har ändrats ett par gånger mellan 8:e och 9:e nov, men nu står det 9:e.

Ursprungligen av Nubi:

Robban, precis så ser min Leveransstatussida ut med.... Det enda som hänt är att beräknat leveransdatum har ändrats ett par gånger mellan 8:e och 9:e nov, men nu står det 9:e.

Samma här men hos mig står det 12nov

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-10-30 10:56

Jag som ska ut och resa 7 nov och sålde min macbook igår!!

Bevaka tråden