Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag antar att det första man gör är att macbooken på laddning, och det ganska länge... Vad säger instruktionerna om första laddningen? är det ett dygn som gäller?

  • Medlem
  • 2011-02-22 20:55

Apples egna råd för kalibrering av batteri finns på deras hemsida, men har för mig att man ska:
Ladda ur batteriet helt
Vänta 4 timmar (typ)
Ladda fullt plus minst 4 timmar till

Så var det iaf när jag köpte min MB för några år sen, och så gjorde jag även med min nya MBA.

Detta är själva kalibreringsfasen, det sägs dock inte påverka batteriets livslängd.

Ursprungligen av Dalle:

Apples egna råd för kalibrering av batteri finns på deras hemsida, men har för mig att man ska:
Ladda ur batteriet helt
Vänta 4 timmar (typ)
Ladda fullt plus minst 4 timmar till

Så var det iaf när jag köpte min MB för några år sen, och så gjorde jag även med min nya MBA.

Detta är själva kalibreringsfasen, det sägs dock inte påverka batteriets livslängd.

Å tusan! menar du att man ska börja med att tömma batteriet på den kräm som finns där vid leverans? Det var helt nytt för mig.
Eller missförstod jag dig nu?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-23 07:58

Börja med att ladda fullt och använd din nya apparat. Greja inte så mycket.

Hur du ska kalibrera batteriet, nån gång ibland, kan du läsa hos Apple på följande länk.
http://support.apple.com/kb/HT1490?viewlocale=sv_SE

Ursprungligen av Mija:

Börja med att ladda fullt och använd din nya apparat. Greja inte så mycket.

Hur du ska kalibrera batteriet, nån gång ibland, kan du läsa hos Apple på följande länk.
Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

Tack för intressant länk!
Nu har den kommit, en dag tidigare än utlovat.
Jag har satt den på laddning och då visade den att batteriet var laddat till 95% och att den bara skulle behöva ladda i 15 minuter. Hur troligt är det igentligen? Jag är frestad att låta den sitta i fyra-fem timmar jallafall. Men det kanske är onödigt....
man vill ju inte chansa med ett batteri man inte byter ut utan vidare.

Apple - Batterier

Lithium är inte alls så känslig se länken ovan

Ursprungligen av ironmadeit:

Apple - Batterier

Lithium är inte alls så känslig se länken ovan

Ironmadeit.... hm.... hej Nico!

Hej David ska du skaffa en macbook air?

Ursprungligen av ironmadeit:

Hej David ska du skaffa en macbook air?

ja, men den kommer visst inte förrns imorrn. Applestores utlovade 3 dagar visade sig vara 3 sega veckor. suck!

  • Medlem
  • 2011-02-24 17:11

Grattis, vilken har du köpt? Kör på säger jag, batteriet dör absolut inte av det.

Ursprungligen av Dalle:

Grattis, vilken har du köpt? Kör på säger jag, batteriet dör absolut inte av det.

Tack Dalle! Det bidde 13" 128GB 4GB (jag ville åt den höga upplösningen) Otroligt läcker liten sak! Men jag funderar på om man skulle ta å slänga ut en massa typsnitt och skrivardrivrutiner och tunga program som man kanske inte i första hand kör på en air (garageband, iMovie etc). finns det nåt intelligentare sätt att avinstallera såna program, än att bara slänga dom i papperskorgen?

  • Medlem
  • 2011-02-24 18:25
Ursprungligen av David Slättne:

finns det nåt intelligentare sätt att avinstallera såna program, än att bara slänga dom i papperskorgen?

Kör samma maskin, jag är riktigt nöjd. CleanApp är programmet du söker, finns en demoversion att tanka ner och den tar bort alla filer som hör till programmen.

Ursprungligen av Dalle:

Kör samma maskin, jag är riktigt nöjd. CleanApp är programmet du söker, finns en demoversion att tanka ner och den tar bort alla filer som hör till programmen.

Ja den har jag ju faktiskt redan men jag trodde den bara funkade vettigt på sådan program som installerades när den (CleanApp alltså) redan var installerad. Grejjen med cleanapp är väl att den loggar alla filer som installeras och därav drar slutsatsen om vad som ska ut när man vill avinstallera.... Men de här programmen jag vill avinstallera låg ju där, förinstallerade och har således inte kunnat loggas av cleanapp.
Eller är jag fortfarande ute å cyklar?

/David

Lade en beställning på en 11,6 MBA i förrgår. Skickas inom 3-5 dagar, stod det. Antar att det beror på att jag ville ha 4GB minne och att det tar lite tid att ställa i ordning burken.

Leveransdatum 9-10 maj. Känns som en låååång väntan när man är sugen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 20:27
Ursprungligen av Hatesong:

Lade en beställning på en 11,6 MBA i förrgår. Skickas inom 3-5 dagar, stod det. Antar att det beror på att jag ville ha 4GB minne och att det tar lite tid att ställa i ordning burken.

Leveransdatum 9-10 maj. Känns som en låååång väntan när man är sugen.

La en beställning i torsdagskväll och fick samma svar..
Den är dock på väg nu, från SHANGHAI!!

Lång resa, jag trodde dom tillverkades i Holland jag....
Jaja, den som väntar på nåt gott

Ursprungligen av henke12:

La en beställning i torsdagskväll och fick samma svar..
Den är dock på väg nu, från SHANGHAI!!

Lång resa, jag trodde dom tillverkades i Holland jag....
Jaja, den som väntar på nåt gott

Mitt leveransdatum ändrades till 3 maj, d v s idag men när jag kikade in på UPS sida för en liten stund sedan så var den i Korea i natt. De får allt vara bra jävla snabba om de ska hinna få hit den idag.

Trots att jag egentligen vet bättre kan jag inte låta bli att sitta på UPS-sidan och trycka CMD+R ett par hundra gånger i timmen. Den kommer ju inte fortare för det. Febrigt sugen just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-06 18:57

haha, jag gör precis samma sak! Nu har min iaf kommit till Danmark! Leverans planeras tisdag!
Sjuk väg min dator rest för övrigt,,

Plats Datum Lokal tid Aktivitet
Glostrup, Denmark 06.05.2011 12:45 Ankomstskanning
Koeln, Germany 05.05.2011 4:00 Avgångsskanning
Koeln, Germany 04.05.2011 23:01 Ankomstskanning
Warsaw, Poland 04.05.2011 21:13 Avgångsskanning
Almaty, Kazakhstan 04.05.2011 17:15 Avgångsskanning
Incheon, Korea, Republic of 04.05.2011 10:36 Avgångsskanning
Incheon, Korea, Republic of 04.05.2011 9:05 Ankomstskanning
Shanghai, China 04.05.2011 6:09 Avgångsskanning
Shanghai, China 03.05.2011 20:15 Exportskanning
Shanghai, China 02.05.2011 16:35 Avgångsskanning
02.05.2011 13:26 Ursprungsskanning
China 02.05.2011 2:15 Order behandlad: Redo för UPS

Henke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-17 12:29

Då har jag äntligen min nya dator hemma

Däremot med en skruv på baksidan som är felskruvad och sticker ut,
ett samtal senare till Apples support har dom skickat ut en ny

Bara att hoppas på att jag får den snabbare SSD'n denna gång

/Henke

Bevaka tråden