Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 09:09

Väntar otåligt på att min 11.6/1.6/4/128 ska komma in till inLife.
I Fredags sa dom "i eftermiddag eller på Måndag"; igår var dom mest förvirrade.

Blir ett samtal till idag skulle jag tro..
Kollegans 12" EliteBook känns monstruös i jämförelse, trots c.a. 40% extra vikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 10:10

Är det förövrigt någon som har förslag på vettigt fodral och/eller väska till 11.6":arn?

  • Medlem
  • 2010-10-26 11:03
Ursprungligen av rylin:

Väntar otåligt på att min 11.6/1.6/4/128 ska komma in till inLife.
I Fredags sa dom "i eftermiddag eller på Måndag"; igår var dom mest förvirrade.

Blir ett samtal till idag skulle jag tro..
Kollegans 12" EliteBook känns monstruös i jämförelse, trots c.a. 40% extra vikt.

Digital Inn på S:t Eriksgatan hade ett antal ex inne redan i torsdags, ring dem och kolla om de har några kvar. Varför vänta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 11:33
Ursprungligen av Dalle:

Digital Inn på S:t Eriksgatan hade ett antal ex inne redan i torsdags, ring dem och kolla om de har några kvar. Varför vänta?

Tackar för tipset!
Lite svårigheter med telefon, så det blir nog till å åka förbi i eftermiddag

  • Oregistrerad
  • 2010-10-26 18:56
Ursprungligen av rylin:

Väntar otåligt på att min 11.6/1.6/4/128 ska komma in till inLife.
I Fredags sa dom "i eftermiddag eller på Måndag"; igår var dom mest förvirrade.

Blir ett samtal till idag skulle jag tro..
Kollegans 12" EliteBook känns monstruös i jämförelse, trots c.a. 40% extra vikt.

Ja det är ju en .. helt annat dator också

Snackade med Grafit, butikskedjan som säljer Mac i norra sverige (där jag bor).. Det visar sig att dom bara kommer att ta in 2Gb-versionerna att sälja i butik. Låter ganska korkat imo, i dagsläget kan jag tänka mig att nästan alla som säljs blir 4Gb-versionen. Synd, då blir det att beställa i så fall

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-26 17:24

Det här kanske kan ge någon ledning:
First MacBook Air benchmark might help you choose the right model | Sanziro

Men det är ju bara Geekbench dom kört, den jämför ju bara CPU-hastighet, och det är inte hela sanningen. Ny grafik, snabbare buss/minnen och SSD hjälper ju upp prestandan avsevärt.

Denna testen är intressant:
Lab report: MacBook Air benchmark results Review | Business Center | From the Lab | Macworld

Bl.a. skriver dom såhär: "Interestingly, the new 1.86GHz MacBook Air outperforms its predecessor in processor intensive tasks as well, even though they both use a Core 2 Duo processor with the same speed rating. iTunes encoding, Photoshop, HandBrake, MathematicaMark, and CineBench CPU tests were markedly faster on the new system. The new 1.86GHz MacBook Air was even faster than the previous 2.13GHz MacBook Air in all of those same tasks, despite the older system’s supposedly faster Core 2 Duo processor."
Och: "And with the faster graphics and speedy flash storage, the 11-inch model was 35 percent faster overall than that 2009 2.13GHz MacBook Air."

Det borde väl betyda att ni med äldre datorer kan känna er lugna över att en ny Air inte är ett så dåligt val, och att den rimligtvis borde prestera minst lika bra om inte bättre än en 4 år gammal MacBook.

Det här va riktigt kul läsning med
MacBook Air Boot and Wake Times Compared to Windows Notebook and iPad | Notebooks.com

Senast redigerat 2010-10-26 18:22
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-10-26 18:54
Ursprungligen av Nubi:

Det borde väl betyda att ni med äldre datorer kan känna er lugna över att en ny Air inte är ett så dåligt val, och att den rimligtvis borde prestera minst lika bra om inte bättre än en 4 år gammal MacBook.

Underbart. Det låter ju närmare som om man borde kunna vänta sig en enorm prestandaskjuts när man jämför med första-första MacBooken.

Jag gissar dock att man inte direkt kan pilla in mer ram i en MacBook Air efter man har köpt den?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-26 22:18
Ursprungligen av Davey:

Jag gissar dock att man inte direkt kan pilla in mer ram i en MacBook Air efter man har köpt den?

Nej det går inte, så beställ en med 4GB från början.... *TIPS*

Jahapp. Prylsuget VAR större än förståndet Jag var tvungen beställa en idag.

Det blev en 11"/1.6/4Gb/128Gb. Jag har sedan tidigare en late 2008 13" MBP, där prestandan ligger ganska nära Air:en. Då jag jobbar på en iMac hela dagarna behöver jag bara en dator till möten, resor, presentationer mm, och jag måste erkänna att jag älskade formatet på 11":aren efter att ha fått klämma lite på den i butik!

Jag resonerade så här:
- Den minimala storleken på 11" tilltalade mig verkligen. 13" däremot var exakt lika stor som en MBP men lite smalare i en ledd - jag tycker helt enkelt att det i så fall vore bättre att skaffa en MBP om man ska ha 13" då den kändes i stort sett lika otymplig.
- Skärmen var suverän, känns mycket bättre än min nuvarande.
- Saknade SD-kortplatsen först, men efter att ha surfat runt lite har jag hittat mängder av adaptrar o dyl som känns som att de fungerar lika bra de gånger man ska använda SD.
- Trodde att 11":aren skulle kännas lite seg, men icke. Testade en massa program samtidigt, och att jobba med dem, scrolla, switcha program mm var helt mjukt. Testade även spela en 1080p-film vilken gick finfint - inga tappade frames eller hack (och det var på en 1.4).
- Saknade även optisk ljud ut först då jag ibland brukar koppla in min nuvarande MBP till hemmabion för att se film. Däremot slog det mig att den stöder ljud-ut via hdmi, så det blir istället en kabel mindre. Bara bra
- Drog till med 1.6/4Gb då det känns lite mer framtidssäkert. Vem vet hur resurskrävande Lion blir till exempel.

Är nöjd med valet, synd bara att de inte såldes med den konfigurationen i butik, så det blev att beställa direkt via applestore. En dryg veckas väntan, usch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 22:34
Ursprungligen av Kermit:

Är nöjd med valet, synd bara att de inte såldes med den konfigurationen i butik, så det blev att beställa direkt via applestore. En dryg veckas väntan, usch

En dryg vecka? Man ska ta Apple Storens "Färdig att skickas inom 3 dagar" med en nypa salt alltså?

Nån som pratat med nån Stockholms butik om när de ska få in 11.6"/1.6GHz/4GB? Brukar Apple Store vara snabbare än butikerna på nya grejer, eller kan det vara olika?

  • Medlem
  • 2010-10-26 22:41
Ursprungligen av slirak:

En dryg vecka? Man ska ta Apple Storens "Färdig att skickas inom 3 dagar" med en nypa salt alltså?

Nån som pratat med nån Stockholms butik om när de ska få in 11.6"/1.6GHz/4GB? Brukar Apple Store vara snabbare än butikerna på nya grejer, eller kan det vara olika?

Apple Store anger "Färdig att skickas", sen har du ju leverans via tex UPS och liknande som tar ett par dagar. Allt skeppas från England. Jag var inne på Mediamarkt vid Heron City idag och de trodde att de skulle få in ett par maskiner på fredag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 22:47
Ursprungligen av Dalle:

Apple Store anger "Färdig att skickas", sen har du ju leverans via tex UPS och liknande som tar ett par dagar. Allt skeppas från England. Jag var inne på Mediamarkt vid Heron City idag och de trodde att de skulle få in ett par maskiner på fredag.

OK, från England, det visste jag inte, tack för infon!

Var själv på Heron ikväll, men hittade ingen som visste nåt, de höll på att packa ihop för kvällen.
Ett par maskiner på fredag, ja, då blir det väl att tälta utanför natten till fredag!

  • Medlem
  • 2010-10-26 23:03
Ursprungligen av slirak:

OK, från England, det visste jag inte, tack för infon!

Var själv på Heron ikväll, men hittade ingen som visste nåt, de höll på att packa ihop för kvällen.
Ett par maskiner på fredag, ja, då blir det väl att tälta utanför natten till fredag!

Det var inget han kunde garantera. Han sa att jag skulle ringa och kolla på fredag.

UPS kom in i matchen! Det gick fort från Shanghai till Dubai till Köln, 1 dygn, men sen tog det stopp. Nu har den legat där sedan den 31:a. Why, UPS, why?

Ursprungligen av hansi-mbp-air:

UPS kom in i matchen! Det gick fort från Shanghai till Dubai till Köln, 1 dygn, men sen tog det stopp. Nu har den legat där sedan den 31:a. Why, UPS, why?

Exakt samma här! Kollade nyss, den har ÄNTLIGEN avgångsskannats i Köln för ca 1h sedan. Gissar att våra är på samma flyg

Ursprungligen av Kermit:

Exakt samma här! Kollade nyss, den har ÄNTLIGEN avgångsskannats i Köln för ca 1h sedan. Gissar att våra är på samma flyg

.. suck. Kollade igen nu, visst har det lämnat Köln, men bara för att flyga vidare till en annan tysk stad (Langengagen). Kom igen nu UPS, det här är inte roligt längre.

Ursprungligen av Kermit:

.. suck. Kollade igen nu, visst har det lämnat Köln, men bara för att flyga vidare till en annan tysk stad (Langengagen). Kom igen nu UPS, det här är inte roligt längre.

Hehe. Verkar som våra datorer reser tillsammans. Min ska till Göteborg och den verkar ha smitit från Langengagen nu:

LANGENHAGEN, DE 03/11/2010 7:39 AVGÅNGSSKANNING

Frågan är om det är lastbil som gäller den sista biten. Jag reser som sagt bort på söndag så min får hemskt gärna dyka upp innan dess

Ursprungligen av hansi-mbp-air:

Hehe. Verkar som våra datorer reser tillsammans. Min ska till Göteborg och den verkar ha smitit från Langengagen nu:

LANGENHAGEN, DE 03/11/2010 7:39 AVGÅNGSSKANNING

Frågan är om det är lastbil som gäller den sista biten. Jag reser som sagt bort på söndag så min får hemskt gärna dyka upp innan dess

Japp, min har samma tid på avgångsscanningen Hoppas innerligt att det inte är via lastbil då min ska upp till norra Sverige :confused:. Förstår inte varför det tar sån tid, då man sett flera som beställt där den kommit in till Köln och åkt vidare en timme senare, och sedan levererats dagen efter. Verkar som att våra inte rymdes på planet och får åka åsnekärra resten av vägen eller nåt

Tur att man inte har begränsad bandbredd på internetuppkopplingen, sitter och klickar reload en gång i minuten dygnet runt på paketspårningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 14:29

inLife fick en tydligen rätt stor leverans under lunchen idag.
Dom håller på och sorterar igenom allting och hoppas vara färdiga runt kl 16/17.

Just nu sitter jag febrilt och hoppas att alla platser till kvällens gympass blir upptagna, så jag kan avvika med gott samvete

Ursprungligen av hansi-mbp-air:

Hehe. Verkar som våra datorer reser tillsammans. Min ska till Göteborg och den verkar ha smitit från Langengagen nu:

LANGENHAGEN, DE 03/11/2010 7:39 AVGÅNGSSKANNING

Frågan är om det är lastbil som gäller den sista biten. Jag reser som sagt bort på söndag så min får hemskt gärna dyka upp innan dess

Min dator hänger med era, ska också till Göteborg!

Ursprungligen av slirak:

En dryg vecka? Man ska ta Apple Storens "Färdig att skickas inom 3 dagar" med en nypa salt alltså?

Nån som pratat med nån Stockholms butik om när de ska få in 11.6"/1.6GHz/4GB? Brukar Apple Store vara snabbare än butikerna på nya grejer, eller kan det vara olika?

Min skulle komma fram 4:e till 5:e enligt Apple. Applestore säger "inom 3 dagar" innan den skickas, så den hinner förmodligen skickas just före helgen.. Sedan ska den ta sig till sverige och köras ut hem till mig också, så deras uppskattning på torsdag-fredag nästa vecka låter rimlig. Däremot har jag bra erfarenheter av apple-köp. De verkar uppskatta någon dag eller två extra på leveranstiden, för ofta kommer paketet tidigare än beräknat. Då blir man ju extra glad

Butiken jag var på sa att ingen butik i kedjan skulle ta in något annat än 2Gb-versionerna för försäljning över disk - allt annat beställs via apple store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 23:48
Ursprungligen av Kermit:

Min skulle komma fram 4:e till 5:e enligt Apple. Applestore säger "inom 3 dagar" innan den skickas, så den hinner förmodligen skickas just före helgen.. Sedan ska den ta sig till sverige och köras ut hem till mig också, så deras uppskattning på torsdag-fredag nästa vecka låter rimlig. Däremot har jag bra erfarenheter av apple-köp. De verkar uppskatta någon dag eller två extra på leveranstiden, för ofta kommer paketet tidigare än beräknat. Då blir man ju extra glad

Butiken jag var på sa att ingen butik i kedjan skulle ta in något annat än 2Gb-versionerna för försäljning över disk - allt annat beställs via apple store.

Ovanligt - och ovanligt bra! - att en butik överdriver åt det hållet.

Jag var på Digital Inn i Västermalmsgallerian i STHLM idag och de sade att de skulle ta in 4GB-maskiner, men visste inte när de skulle komma. Det lät ungefär likadant på Macoteket på Kungsgatan häromdagen. Jag får väl ringa och kolla ordentligt att det verkligen stämmer, annars blir det Apple Store nästa.

  • Medlem
  • 2010-11-03 17:03
Ursprungligen av Kermit:

En dryg veckas väntan, usch

I bästa fall. Jag beställde min i fredags. Beräknad leverans är nu den 14e.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-26 20:38

Ja, vänta ni, jag har haft min i snart en vecka

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-10-26 22:06
Ursprungligen av bollman:

Ja, vänta ni, jag har haft min i snart en vecka

Bara för att du nöjde dig med "off the shelf"......... ;D

Beställde billigaste 11" via applestore söndag natt. Idag tisdag ringer en grabb från TNT och frågar om jag är hemma om 45 min. När han han är utanför ringer han igen. Kunde inte önskat om en smidigare leverans. Och kunde inte önskat om en bättre dator. MacBook Pron och iPaden säljs direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 09:43

Lyckades ta mig förbi Inlife vid plattan igår e.m. igen.
Killen bakom disken kom ihåg mitt namn, och hade till min stora förvåning kollat upp ordern på morgonen.

Han ville fortfarande inte garantera någon leveranstid, mer än att beställningen var på väg i Fredags.

Normalt sett skall det ta c.a. 5 arbetsdagar för det stora äpplet i skyn att leverera till butiker, men det bör ju vara rätt högt tryck på alla BTO-varianter, och TNT/UPS-killarna lär inte få mycket sömn just nu

Jag ser det som att worst case scenario på leverans till butik är två veckor, men troligtvis hamnar det på en vecka.

Håller m.a.o. tummarna för ett samtal idag eller imorrn, och sen gäller det bara å vänta tills min WaterField SleeveCase dyker upp från sfbags.com
Får se om det blir till å beställa en WaterField Muzetto nästa månad. Muzetto:n för 11.6" borde vara beställningsbar i mitten av November, enligt customer service

Applestore

Beställde en 13 128 4 från Applestore nu. Beräknas vara framme den 5:e nov. Hoppas det håller då jag flyger den 7:e och blir borta två veckor.

Så nu är det bara att göra sig redo att sälja min gamla fina MBA från tidigt 2008. Gamla trogna vän.

Var rätt skeptisk att bli av med bakgrundsbelyst tangentbord men hoppas att det kommer kännas ok med de färgade knapparna. Och nej nej - problemet är inte att jag inte kan skriva utan att titta på tangenterna utan snarare att jag kanske sitter och jobbar med plattan med en hand och plötsligt behöver slå in ex en 0-a och inte vill lägga upp händerna efter F och J för att hitta en siffra - förhoppningsvis kommer det gå bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 15:58

Pratade med Macotekets huvudkontor förut idag och de sade "ett par veckor" som leveranstid för 11.6"/4GB/128GB/1.6GHz.
Så då känns Apple Stores hastighet riktigt OK.

Bevaka tråden