Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya MacBook Air (höst 2010)

Tråden skapades och har fått 378 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-28 13:27

Jag är ganska less på at vänta på min 11" 1,6 med 4GB. Beställde 27:e oktober - en månad är inte bra leveranstid, Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-28 15:01

Hur kan det vara att det tar så lång tid?

Min är på väg nu, är i ALMATY just nu...

Bör anlända i mitten på nästa vecka.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-28 16:03

Grafit som jag köpte ifrån sa att alla beställningar på 11" med 4 GB går väldigt segt, men ganska många verkar ju ha fått sina...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-28 16:22
Ursprungligen av JonesH:

Grafit som jag köpte ifrån sa att alla beställningar på 11" med 4 GB går väldigt segt, men ganska många verkar ju ha fått sina...

Beställ direkt från Apple så går det snabbare.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-28 16:56

Så här i efterhand borde jag ha gjort det (OM det nu går snabbare, vilket det ju verkar som) men eftersom jag använde butiken för att jämföra 13" och 11"-modellerna tyckte jag att det var moraliskt rätt att köpa hos dom. Men om Apple nedprioriterar sina ÅFs är det ju lite läskigt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-11-28 17:47
Ursprungligen av JonesH:

Så här i efterhand borde jag ha gjort det (OM det nu går snabbare, vilket det ju verkar som) men eftersom jag använde butiken för att jämföra 13" och 11"-modellerna tyckte jag att det var moraliskt rätt att köpa hos dom. Men om Apple nedprioriterar sina ÅFs är det ju lite läskigt.

Beställde av Digital Inn för att jag uppskattar deras trevliga bemötande och goda service, men efter att väntat i över en månad (28 oktober) så är det första och sista gången jag beställer i butik.

Ja, jag var lite "taskig" också - gick och klämde på den i butik och personalen var väldigt trevliga och kunniga. Däremot se de ca 3 veckor leveranstid, plus att jag då skulle måsta köra 6 mil för att plocka upp den i butiken. Då Applestore sa 1v leveranstid hem till dörren för samma pris så körde jag helt enkelt på det. Tråkigt, men jag gör alla andra "icke-akuta" inköp i den butiken, så jag hoppas det blir lite plåster på såren iaf

Själva datorn är jag hur nöjd med som hest. Man blir väldigt, väldigt fort bortskämd. Min 13" MBP som jag hade med mig överallt förut då den var så "liten och nätt", känns numera stor (och tung) som ett hus. 11":aren är helt perfekt till resor, möten, film, slösurf i soffan / sängen osv, men fungerar även bra att jobba / spela på. Ruskigt kompetent burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 16:37

Damn, min har legat i Köln nu i snart ett dygn, den är bara ankomstskannad...

Någon annan som också väntar?

Ursprungligen av WELiN:

Damn, min har legat i Köln nu i snart ett dygn, den är bara ankomstskannad...

Någon annan som också väntar?

Min låg i köln i 2 dagar innan den skickades vidare.. Dom verkar inte vara så snabba där Men sen gick det snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 17:36
Ursprungligen av Kermit:

Min låg i köln i 2 dagar innan den skickades vidare.. Dom verkar inte vara så snabba där Men sen gick det snabbt.

Segt, dock har jag inte möjlighet att hämta ut den under morgondagen, och inte iheller under onsdags-förmiddagen, så kvittar väl egentligen...

Men onsdag eftermiddag eller torsdag vore trevligt att få ett litet paket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 19:48

Min kom idag... när jag inte var hemma. Så det blir till att åka och hämta den på lunchen i morgon.. Känns lite surt att den ligger på UPS lager över natten till ingen nytta.. men men, skönt att den är så gott som levererad i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 19:53
Ursprungligen av picky:

Min kom idag... när jag inte var hemma. Så det blir till att åka och hämta den på lunchen i morgon.. Känns lite surt att den ligger på UPS lager över natten till ingen nytta.. men men, skönt att den är så gott som levererad i alla fall.

Beställde min en dag efter din, och på min står det att den fortfarande är i Köln... Hur stod det på din?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 20:04

Idag har det stått Bromma hela dagen, Arlanda måste det stått inatt.. men igår stod det Köln..

Fast enligt UPS kontor kommer den på onsdag till mig, men de har varit här och lagt en lapp i brevlådan om att de försökt leverera den idag...

Har redan efter ca två veckor fått avtryck på skärmen från tangentbordet, särskilt nedersta raden och space-tangenten. Känns lite oroväckande. Någon mer som sett detta så snart?

Ursprungligen av emilsall:

Har redan efter ca två veckor fått avtryck på skärmen från tangentbordet, särskilt nedersta raden och space-tangenten. Känns lite oroväckande. Någon mer som sett detta så snart?

Har ännu inte nån av de nya Air, men hade originalet.

Vill minnas att jag fick dammavtryck från tangentbordet där också, men det är väl bara att torka bort med en mikrofiberduk?

Skärmarna är mjukare på Air-datorerna. Det är inte samma glasskärmar som på en vanlig MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-02 09:42

Går i väntans tider just nu..... Tur att man blev ledig från jobb idag så man kan sitta hemma och vänta, som ett barn på julafton..

Datorn är på Malmö Airport just nu, nu ska den bara ta sig till Lund...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-02 11:16

Gott, nu anlände den... Underbart, tur att man är ledig idag!

Jag beställde en 11,6'' 1,6GHz 128GB 4Gb igår från digitalinn. De säger att den kommer i mitten eller slutet av nästa vecka.

Jag börjar så här i efterhand fundera om jag inte skulle beställt en 13'' 1.86GHz 128GB 4Gb istället på grund av det låga antalet pixlar på höjden hos 11'':aren. Jag förstår att det såklart är olika beroende på hur man använder sin dator, men hur tycker ni som fått era att antalet pixlar på höjden räcker till?

Ursprungligen av CaptainWolff:

Jag börjar så här i efterhand fundera om jag inte skulle beställt en 13'' 1.86GHz 128GB 4Gb istället på grund av det låga antalet pixlar på höjden hos 11'':aren. Jag förstår att det såklart är olika beroende på hur man använder sin dator, men hur tycker ni som fått era att antalet pixlar på höjden räcker till?

Jag tycker det fungerar bra. Det är nästan ett måste (enligt mig) att lägga dockan antingen till vänter eller höger, eller slå på auto-hide på den. Har man dockan alltid synlig längst ner stjäl den lite för mycket utrymme enligt mig. Kör själv på höger sida precis som på min gamla MBP, fungerar finfint.

Trodde att jag skulle störa mig på att den var i 16:9-format, men det blir en del del filmtittande på denna på kvällarna (då jag inte har någon sovrums-tv), och det är perfekt att hela skärmen fylls ut i rätt aspect-ratio. Ska du jobba vid datorn hela dagarna kan dock en extern skärm vara värt att kika på, upplösningen är lite låg för professionellt arbete, men datorns prestanda duger till det allra mesta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-04 08:55

Har nu haft minstingen av Macbook Air, (eller rättare sagt övertalade min fru att byta ut sin Macbook mot en). Jag måste säga att det är en ruggigt välgjord och trevlig maskin. Blir aldrig varm, snabb som få och klarar av mer än galant de sysslor vi utför med den. Ser film och surfar för det mesta, streamar lite fotboll också för den delen.

Nästa på listan blir en ny Mac Mini under 2011 om det kommer en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-04 16:15
Ursprungligen av CaptainWolff:

Jag beställde en 11,6'' 1,6GHz 128GB 4Gb igår från digitalinn. De säger att den kommer i mitten eller slutet av nästa vecka.

Samma som jag beställde och samma ställe. Intressant också att dom sa leveranstid på runt en knapp vecka till mig och jag beställde den 22e november... väntar fortfarande. Apple verkar verkligen prioritera sina premium resellers. Beställde en på Apple store också, men inte heller den har kommit. Dock beställde jag den 29e där.

Ursprungligen av Remuz:

Samma som jag beställde och samma ställe. Intressant också att dom sa leveranstid på runt en knapp vecka till mig och jag beställde den 22e november... väntar fortfarande. Apple verkar verkligen prioritera sina premium resellers. Beställde en på Apple store också, men inte heller den har kommit. Dock beställde jag den 29e där.

Menar du samma ställe som digital inn i Uppsala, eller bara en digital innbutik i allmänhet?

Jag fick så mycket beslutsångest att jag beställde en 13'' också, och sedan väljer en av dem när de väl kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-05 11:51
Ursprungligen av CaptainWolff:

Menar du samma ställe som digital inn i Uppsala, eller bara en digital innbutik i allmänhet?

Digital inn i allmänhet

Den som jag beställde vi apple store skickades i fredags. Den på DI har status "Processing".

Ursprungligen av Remuz:

Samma som jag beställde och samma ställe. Intressant också att dom sa leveranstid på runt en knapp vecka till mig och jag beställde den 22e november... väntar fortfarande. Apple verkar verkligen prioritera sina premium resellers. Beställde en på Apple store också, men inte heller den har kommit. Dock beställde jag den 29e där.

Tillgängligheten på 11" med 4 GB RAM och 1,6 GHz är nästan noll. Har väntat på min i över sex veckor nu.

Edit: beställde 22 oktober från macoteket.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-05 10:48
Ursprungligen av hansfilipelo:

Tillgängligheten på 11" med 4 GB RAM och 1,6 GHz är nästan noll. Har väntat på min i över sex veckor nu.

Edit: beställde 22 oktober från macoteket.

Dom korta leveranstiderna på Apples hemsida stämmer, lägg på en vecka för själva frakten. Det är bara butikerna som inte får leveranser.

Ursprungligen av Mija:

Dom korta leveranstiderna på Apples hemsida stämmer, lägg på en vecka för själva frakten. Det är bara butikerna som inte får leveranser.

Jobbar dagtid, d v s har ingen möjlighet att ta emot datorn från DHL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-21 21:03
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jobbar dagtid, d v s har ingen möjlighet att ta emot datorn från DHL.

Nu har ju du redan fått din dator, men för den händelse att nån som inte redan beställt läser detta: man kan få datorn levererad till jobbets adress istället, så gjorde jag. Jag behövde inte ens signera för den själv, det gjorde en kollega.
Förutsätter förstås att man har ett jobb där nån garanterat finns på plats på en fast adress. Kan ju vara svårare om man t.ex. jobbar som kringvandrande trubadur. Eller sjökapten.

Ursprungligen av slirak:

Nu har ju du redan fått din dator, men för den händelse att nån som inte redan beställt läser detta: man kan få datorn levererad till jobbets adress istället, så gjorde jag. Jag behövde inte ens signera för den själv, det gjorde en kollega.
Förutsätter förstås att man har ett jobb där nån garanterat finns på plats på en fast adress. Kan ju vara svårare om man t.ex. jobbar som kringvandrande trubadur. Eller sjökapten.

Haha jo en kollega upplyste mig faktiskt om det i förra veckan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-03 20:20

Jag tycker absolut det räcker till, dock får vi se hur jag känner jag när fått hem min adapter så jag kan köra med min externa skärm. Dock är jag imponerad över hur pass jäkla stor skillnad det är mellan Rev A, Air, och 11" och hur bra de lyckats med värmeproblemet och batteri... Det är makalöst att min förra Rev A blev så varm att processorn gick på 600Mhz princip hela tiden, På Rev A låg CPU-temp på ca 70 grader vid min typ av arbete vid datorn, denna ligger på 47-50 ca. Och att slippa ha med laddare till skolan, när jag precis klarade en lång föreläsning, med skärmstyrkan nere på en "plupp" och typ antecknade och surfade lite. Nu har jag förvisso avaktiverat Flash och kör det bara när jag väl behöver det.

Extremt nöjd med denna maskinen måste jag säga!

Beställde en sådan där 13" idag, lightmodellen (är totalt ointresserad av 256GB SSD), med 4GB ram såklart. Någon som har en åsikt om hur feta högtalarna är? Den gamla var ju inte så fet direkt, och om man tryckte "höger" blev det lite tystare. Tänkte att den skulle ersätta min gamla MBP med 2.4Ghz och silvrigt tangentbord. Vi får se hur den står sig i jämförelse, jobbar nästan enbart med PS, ID och Bridge.

... sedan kan den ju bli en jättebra extradator när nya MBP blir 0.3-1.7 cm hög.

Hej så länge!

Senast redigerat 2010-12-04 19:35
Bevaka tråden