Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ytterligare läsning angående iPhone, Verizon och den kommande onsdagens begivenheter:

AppleInsider | Apple's Jan. 27 'one more thing' could be Verizon iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 22:12
Ursprungligen av staed:

Tror du inte att man kan hitta sådana mönster vad man än tittar på?

Ja.. jo... Egentligen är det väl så.
Man skulle lika gärna kunna dela upp erorna så här:

1984-1998: Old world (Motorola, PPC, beige, SCSI, serieport, ADB)
1998-2006: New world (IBM, PPC Gx, genomskinligt, vitt, aluminium, iPod, USB, FireWire)
2006 > : Intel-pånyttfödelsen (Intel Core-serien, unibody/glas, mDP, multitouch, Boot Camp)

Men jag tror inte att decenniet är helt betydelselöst. Självklart har det i sig ingen betydelse - det är bara något vi har hittat på för att vi råkar ha ett tiopotensbaserat räknesystem. Men eftersom man ibland tänker på det som en ny era gör man det väl till viss del till en ny era. Och PowerBook, OS X respektive iSlate är inte omotiverat värda att anses som definierande produkter.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-01-20 23:59

Att ha ett filsystem med "egenhändigt" skapade mappar tror jag inte alls är nödvändigt för nån egentligen. Man kan väl lika gärna söka efter den/de filer man behöver ha (a lá Gmail/Spotlight). Går fortare i längden än att skapa massa mapphierarkier.
Om sen filer (eller "dokument" eller vad man nu vill kalla det) ska ingå i ett projekt kan man väl lika gärna länka ihop dom på något sätt och tagga (tagga tex. ett textdokument med namnet "projekt 1, kund 3", sen länka de bilder, videos, kalkyler osv. som ska finnas med i projektet, varvid dessa också taggas? Sen bara söka efter kund 1 varvid dessa rätt snabbt kommer upp... Känns mer logiskt, tycker jag... (iallafall tycker jag det just nu, fast just nu är jag rätt trött. ).

Om nu iSlate/iPad/iWhatever ska vara en gameplatta kan det ju ligga nåt i ryktet att apple funderar på att köpa EA Games. Kanske.

Min femtioöring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 00:04

jag fattar, men det håller inte för vissa - men om det är så att man skapar en App som kan ha en inneboende filstruktur. Se det som innan man la all musik i iTunes.

Det är en sak med ens "roliga grejer" och en helt annan sak med det man arbetat med i 20+ år...

Ursprungligen av Tangen:

jag fattar, men det håller inte för vissa - men om det är så att man skapar en App som kan ha en inneboende filstruktur. Se det som innan man la all musik i iTunes.

Det är en sak med ens "roliga grejer" och en helt annan sak med det man arbetat med i 20+ år...

Ja du har en poäng där, men jag tror att det ändå går att förena, och den uppgiften överlåter jag till Apple.

Snillen spekulerar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-21 15:35

Oj, det var ingen dålig förhandsinformation som Aftonbladet har...:tveksam:...namn och allt...

Apples surfplatta till Sverige tidigast till hösten « Aftonbladets prylblogg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 15:56
Ursprungligen av lasselu:

Oj, det var ingen dålig förhandsinformation som Aftonbladet har...:tveksam:...namn och allt...

Apples surfplatta till Sverige tidigast till hösten « Aftonbladets prylblogg

jag kontaktade skribenten under gårdagen och frågade vilka källor osv han hänvisar till, men fick såklart inget svar på den frågan, vad hade jag räknat med.

med tanke på att det inte har kallas till någon satellit-presskonferens i London (vilket det brukar göras vid lanseringar som går ut till hela världen, samtidigt) så kan det mycket väl vara så att produkten enbart riktar in sig på USA, till en början iaf.

att Aftonbladet också fick nobben av Apple när de ville närvara kan ju tyda på att man enbart vill ha folk från den amerikanska mediamarknaden. och innan ni skriver något: Aftonbladet har varit på de största Apple-eventen tidigare och bevakat, så de brukar vara på plats.

Ursprungligen av vamk:

med tanke på att det inte har kallas till någon satellit-presskonferens i London (vilket det brukar göras vid lanseringar som går ut till hela världen, samtidigt) så kan det mycket väl vara så att produkten enbart riktar in sig på USA, till en början iaf.

Dollarn nere i 7 kronor och iSlate till försäljning endast i USA - jag ser en potentiell marknad för import...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 15:57
Ursprungligen av lasselu:

Oj, det var ingen dålig förhandsinformation som Aftonbladet har...:tveksam:...namn och allt...

Apples surfplatta till Sverige tidigast till hösten « Aftonbladets prylblogg

Mjo, en källa på det skulle ju vara önskvärt. Ska bli intressant att se hur mycket som är sant när den 27:e kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 16:08
Ursprungligen av lasselu:

Oj, det var ingen dålig förhandsinformation som Aftonbladet har...:tveksam:...namn och allt...

Apples surfplatta till Sverige tidigast till hösten « Aftonbladets prylblogg

Dessa uppgifter kan mycket väl komma från Apple. De har all anledning att dämpa förväntningarna bland europeiska kunder så att inte chocken blir för stor på onsdag. Dessutom är det ju fullt logiskt, om det inte finns några avtal med leverantörer av innehåll så försvinner själva poängen med produkten.

Jag tror det stämmer och att vi har att se fram emot samma typ av väntan som med iPhone, tyvärr.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-21 17:54
Ursprungligen av maca:

Jag tror det stämmer och att vi har att se fram emot samma typ av väntan som med iPhone, tyvärr.

Det är mycket möjligt att det är så det kommer att bli, men...jag tycker att är det märkligt att Aftonbladet som enda tidning i världen VET hur det kommer att bli...det är just det som gör mig skeptisk...jag hade nog litat lite mer på WSJ eller NYT...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-21 17:56
Ursprungligen av maca:

Dessutom är det ju fullt logiskt, om det inte finns några avtal med leverantörer av innehåll så försvinner själva poängen med produkten.

Så jäkla logiskt är det väl inte...vi har ju faktiskt ingen aning om hur produkten ser ut eller fungerar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 19:32
Ursprungligen av maca:

Dessa uppgifter kan mycket väl komma från Apple. De har all anledning att dämpa förväntningarna bland europeiska kunder så att inte chocken blir för stor på onsdag. Dessutom är det ju fullt logiskt, om det inte finns några avtal med leverantörer av innehåll så försvinner själva poängen med produkten.

Jag tror det stämmer och att vi har att se fram emot samma typ av väntan som med iPhone, tyvärr.

Finns dock inte en chans att uppgifterna kommer från Apple, då hade det kommit till nån som inte arbetar på Aftonbladet, det är jag övertygad om.

Sen vet vi ingenting om produkten som gör att man kan börja prata om logik.

Många verkar veta mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 16:42

Ja, det är tyvärr inget annat än logiskt att tableten lanseras endast till USA i något år eller åtminstone att dess egentligt värdefulla tjänster bara går att nyttja där till en början (à la TV). Det är helt förväntat. Jag har redan bokat in utrymme i min kalender för tillfällen att hysa stor aggression och hytta med näven. Satans jävla avtal som får företag att skapa artificiella begränsningar nu när äntligen allt finns på det egentligen obegränsade internet ...

förstår inte vad alla skall med iSlate till egentligen. jag vill se nya bärbara datorer NU!
hoppas inte tableten får mig skitsugen på en sådan för det har jag inte råd med.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-21 18:59
Ursprungligen av Ollebro:

förstår inte vad alla skall med iSlate till egentligen. jag vill se nya bärbara datorer NU!
hoppas inte tableten får mig skitsugen på en sådan för det har jag inte råd med.

Exakt vad är det du saknar så mycket i de bärbara som finns att du behöver nya modeller NU? Själv vill jag nog ha en iSlate före jag köper en ny bärbar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Exakt vad är det du saknar så mycket i de bärbara som finns att du behöver nya modeller NU? Själv vill jag nog ha en iSlate före jag köper en ny bärbar.

Absolut ingenting. Men om man är på väg att tex köpa en ps3a men vet att snart kommer en "slim", som är billigare och har andra fördelar. Samma sak här, datorn är bra men det kan komma en snart som är bättre och kanske tillochmed billigare. Dumt att inte vänta då. De flesta pc tillverkade är ju ute med i5 datorer nu så om Apple vill att folk skall överväga deras alternativ borde de erbjuda samma sak. Speciellt i den prisgrupp som de ligger i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 19:33

OM den bara släpps i USA, så åker jag till NY på fredagen

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-21 21:49
Ursprungligen av Tangen:

OM den bara släpps i USA, så åker jag till NY på fredagen

Visst köper du en till mig också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 21:58
Ursprungligen av Eva:

Visst köper du en till mig också?

Absolut - fast jag tror du måste betala själv

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-21 19:37

Men när den kommer så dröjer det inte såå länge innan en ännu bättre och kanske billigare modell kommer, lika bra att vänta på den också ...

Ursprungligen av MatsOlov:

Men när den kommer så dröjer det inte såå länge innan en ännu bättre och kanske billigare modell kommer, lika bra att vänta på den också ...

Att det kommer en ny om tex 2 veckor är inte samma sak som att Apple sedan lanserar en ny i november.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 20:04

Hm, min blindtarm säger mig att den här diskussionen har förts förut. Men, den kan ha fel! Har hänt förut, bara en känsla liksom.

http://www.99.se/aktuella-rykten/91406-rykte-apple-smartphone-5.html

Här har vi trevliga inlägg, och -"JA" så rätt alla hade, inklusive diverse bessertaxar samt förtrogna seriösa ryktessidor.

Så om Apple höll tätt då och troligtvis håller tätt även idag - vad kan det då tänkas bli, nästa vecka.

Spännande - Ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 20:39
Ursprungligen av draags:

http://www.99.se/aktuella-rykten/91406-rykte-apple-smartphone-5.html

Här har vi trevliga inlägg, och -"JA" så rätt alla hade, inklusive diverse bessertaxar samt förtrogna seriösa ryktessidor.

Så om Apple höll tätt då och troligtvis håller tätt även idag - vad kan det då tänkas bli, nästa vecka.

Spännande - Ja.

Hm! Märkligt att den diskussionen dog, bara sådär. Några månader före lanseringen, om jag inte minns fel.

Men om det nu inte blir någon tablet på europeiska marknaden den här gången, vad ska de då locka oss europeer till butikerna med..?

All together now! Macbook PROOOOO!

Jag är lite orolig över att det faktiskt stämmer. Att den eventuella tableten i första hand är tänkt för att vara ett fönster till konsumtionstjänster. Att du ska köpa din musik via iTunes, att du ska köpa/hyra dina filmer från iTunes, att du ska köpa din ebok i iTunes, att du ska köpa dina program via iTunes. Att det medvetet kommer att vara svårt/omöjligt att använda den utan att bara beroende av Apple. Det kommer att vara väldigt intressant att se om man kan installera Linux på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 22:06

Om Apple låser fast produkten, så kommer den att knäckas av någon/några

Bevaka tråden