Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av vamk:

och släpps den enbart i USA så gissar jag på att den kommer bli låst till en operatör, exakt samma utgång hade iPhonen hade.

Det senaste ryktet är att Apple förhandlar med både Verizon och AT&T: Apple in Tablet Discussions with Both AT&T and Verizon

Vilken web-adress kan man kolla Apple-eventet live på onsdag?

Ursprungligen av AntonEngblom:

Vilken web-adress kan man kolla Apple-eventet live på onsdag?

Det kan man inte. Apple har inte haft livesändningar på flera år. Däremot brukar Engadget, Gizmodo och liknande sajter ha livebevakning.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-22 09:54

Dagen efter, generellt, brukar Apple slänga upp en länk där man kan se hela keynoten i en stream, editerad och klar. Men de har inte, som Capeman säger, någon live-stream.

Ursprungligen av AntonEngblom:

Vilken web-adress kan man kolla Apple-eventet live på onsdag?

Om man nu ska till och våga vara en aningen kritisk till de rykten som florerar.

Om nu denna Tablet är anpassad för hemmet.

Varför skulle då man satsa hårt på spel?

Vem köper en Tablet för att spela, när det finns xbox, ps3 och wii på hemmaplan?

Och om man ska spela på vägen till jobbet, alltså mobilt, vem slänger fram en 10" för att spela? Jag använder gärna min iPhone för det, även om en Tablet skulle dyka upp.

Om man sitter hemma, tar man då fram sin Tablet för att kolla på en film? När man kanske både har en projektor eller tv. Är inte det tveksamt?

Musik, varför spela musik på den? Som fjärrkontroll - ja - det har jag längtat efter men där fungerar faktiskt min iPhone också bra. Fast min fru kan inte använda denne när jag är på resa. Då kanske en Tablet är bra för hemmaplan.

Det jag hoppas på är ändå att de använder en skärm som är bra att läsa på, en Kindle variant fast i färg.

Fast Apple och Steve lär tänkt över detta och kanske har några revolutionerande nya tankesätt gällande både - media och spel.

Senast redigerat 2010-01-22 11:35
Ursprungligen av draags:

Om man sitter hemma, tar man då fram sin Tablet för att kolla på en film? När man kanske både har en projektor eller tv. Är inte det tveksamt?

draags, jag håller med dig om i princip allt utom ovanstående. Jag har förvisso en 50" hemma, men det händer ofta att jag sätter på en TV-serie eller någon film på MacBooken så man bara kan slänga sig i sängen och slappa. Så just ovanstående skulle jag lätt dra nytta av.

Ursprungligen av Capeman:

draags, jag håller med dig om i princip allt utom ovanstående. Jag har förvisso en 50" hemma, men det händer ofta att jag sätter på en TV-serie eller någon film på MacBooken så man bara kan slänga sig i sängen och slappa. Så just ovanstående skulle jag lätt dra nytta av.

Sängplatsen instämmer jag med dig om. Där använder jag idag ofta min Macbook. Det händer även att jag kör min iPhone i sängen och kollar tv-serier osv. Problemet är dessvärre att armen blir trött efter ett tag, och då ska vi inte tala om vad min arm kommer tycka om en större skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 13:41

jag ser Tableten som det grymmaste och mest ultimata komplementet för mig (och säkerligen många fler), om den nu bara lanseras till Sverige innan man hinner tröttna på väntan. Tror den kommer lanseras först i Sverige om typ ett halvår eller så, men det är en annan femma.

undertecknad har en iMac 27" där jag utför all typ av hårdare arbete (bildredigering osv), när jag nu behöver göra detta. jobbar inte med detta, men ibland så vill man leka av sig lite. och utöver detta har jag givetvis en iPhone, som jag nästan brukar mer än själva datorn nuförtiden - och det är just till enkla saker, saker som inte tar så mycket prollekraft, men som tillfredsställer mig desto mer, som jag ser den absolut största marknaden för Tableten.

iPhone är nästan för bra för att vara sant, kan jag tycka ibland - och ibland funderar jag på ett liv utan dator, att det faktiskt är en möjlighet. och det är just på denna punkt där det händer: istället för att införskaffa en tredje bärbar dator från Apple, så är u Tableten helt perfekt för mig. på sikt är det inget snack om att denna Tablet kommer att ersätta den billigaste Macbooken, eftersom den kommer leka runt i samma prisnivå och alla gillar nya saker.

en Tablet är pefekt för den som vill lyssna på musik, svara/ta emot mail, kolla på film (räknar med en 9.7"-skärm) och surfa. lägg därtill att Apple ordnar några specialeffekter som underlättar hanterande något otroligt, multitouchen och i samma storlek som Macbook Air (om inte än mindre), och jag tror det blir en bästsäljare.

en extra vän som håller reda på saker och ting i hemmet skulle man kunna beskriva det som. och det är väl också där Apple ser den potienlla marknad (tänk serien Sjunde Himlen), att erbjuda något till hemmet som underlättar arbetet och som ger en sjuhelvete fräsch användarupplevelse.

jag tror denna manick kommer vandra samma spår som iPhonen gjorde - att den öppnar upp nya möjligheter man icke torde existerade. Och med en schyst lösning till iTunes med musik genom molnet (även om inte film erbjuds i Sverige) så tror jag detta kan bli en grym lösning. det är MOLNET som är framtiden, och med Apples inköp av Lala och utbyggande av serverfarm så tror jag vi snart är där. och DÅ JÄVLAR KÖR VI! och då ligger också Spotify pyrt till.

Senast redigerat 2010-01-22 13:57

Jag kan inte riktigt förstå hur en Tablet såsom ryktena är idag skulle göra min musiklyssning i hemmet mer behaglig. Som fjärrkontroll - ja men som musikspelare - nja, alltså både iPhone och Touch klarar väl detta galant, större skärm. Ja kanske för att visa de större omslagen. iTunes LP. Ja - kanske.

Där jag tror den kan vara riktig spännande är möjligheten att få sin tidning till den, sina olika magasin, som man kan prenumerara på. Svenska Dagbladet eller DN direkt på morgonen, in i sin Tablet. Prenumera på veckomagasin, serietidningar, månadsmagasin. Hämta kataloger, köpa böcker, utbildningsmaterial osv osv - direkt till sin Tablet. Fast då skulle man önska få dessa med riktigt bra skärm som inte tröttar ut ögonen. Handlar det om längre text, då är ink tekniken oslagbar.

Det är också intressant att se att alla rykten visar på att den kommer se ut som en förvuxen iPhone. Tittar man tillbaka på hur det såg ut med rykten kring Apples iPhone trodde de flesta att den skulle likna en iPod.

Ursprungligen av draags:

Det är också intressant att se att alla rykten visar på att den kommer se ut som en förvuxen iPhone. Tittar man tillbaka på hur det såg ut med rykten kring Apples iPhone trodde de flesta att den skulle likna en iPod.

Men den här gången är likheten mera sannolik eftersom iPhone i princip är en enda stor skärm och en tablet antagligen också är en enda stor skärm. Det ger inte så mycket spelutrymme för variation på designen.

Jag kan tänka mig att den låtar drag av unibody-skalet eller MacBook Air på undersidan, snarare än från iPhone.

Självklart är designmöjligheterna mindre iom att en tablet endast består av en stor skärm, men det behöver trots det inte händelsevis bli en iPhone på anabola.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 16:33

Så här kommer det bli:
- Den kommer heta Canvas
- Det är en kreativ pekdator för hemmebruk: innehåller iWorks, iPhoto etc.
- MacPaint återupplivas (stående ovationer när Steve presenterar denna "one more thing"). Den är en härligt taktil applikation där man kan kladda hej vilt. Typ ett finger-Painter på anabola.
- Den innehåller även iTunes. Mao det går att titta/köpa på film och lyssna/köpa musik.
- Du kan köpa böcker och prenumrera på tidningar direkt till Canvas.
- Apple kommer berätta att de har samarbetsavtal med Issuu och Zino
- Den har likheter med Air vad gäller matrial och tyngd
- 10 tums skärm (13 tum lanseras redan i höst)
- Inga USB eller andra portar. (kommer i nästa generation pga våldsamma påtrycknignar från fansen)
- SD läsare finns dock reda vid lanseringen.
- Wifi inbyggdt, 3G som tillval
- Den kostar 995USD vilket blir exakt 9500 kronor (märkligt nog)
- Finns i handeln nu om 14 dagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 13:19

På svenska brukar Canvas ofta översättas till Arbetsyta (t.ex. i Photoshop). Om man betänker det, är ju namnet perfekt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-23 13:42

Jag tror inte den kommer att vara en iPhone som vuxit. Tror hellre på en MacBook med endast skärmen. För att den skall "slå" tror jag att man måste kunna arbeta med den också.

Blir det "bara" en förvuxen iPhone är då inte jag intresserad, om den skall följa med måste den gå att jobba med också, iworks, iLife etc.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-23 13:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror inte den kommer att vara en iPhone som vuxit. Tror hellre på en MacBook med endast skärmen. För att den skall "slå" tror jag att man måste kunna arbeta med den också.

Blir det "bara" en förvuxen iPhone är då inte jag intresserad, om den skall följa med måste den gå att jobba med också, iworks, iLife etc.

Det som jag tror talar emot att det blir en "riktig" dator är nog vikt och tjocklek. Jag tror Apple vill att den ska vara tunn o lätt så den blir smidig att hålla i längre stunder.

Jag sätter mina pengar på att den blir en förvuxen iPod Touch.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror inte den kommer att vara en iPhone som vuxit. Tror hellre på en MacBook med endast skärmen. För att den skall "slå" tror jag att man måste kunna arbeta med den också.

Det beror väl på vad man menar med en iPhone som vuxit (och vad man menar med "arbeta". För om man bara skulle ta dagens iPhone och dess mjukvara och skala upp den till stor skärm blir den nog värdelös. Men det tror jag inte det handlar om.

Jag tror det blir samma OS i grunden, men med ett nytt och mycket mera kapabelt gränssnitt anpassat för den större skärmen. Men det är fortfarande en förvuxen iPhone i den bemärkelsen att det är en stor skärm som kan styras med fingrarna, med gester, och inte alls som Mac OS X.

Jag är tveksam till att man måste kunna arbeta med den. Faktum är att jag tror datorerna i majoriteten av dagens hem inte används för arbete alls, utan bara fritid och nöje, allt från att hantera digitala bilder till att surfa. Och för sådana ändamål tror jag denna förvuxna iPhone passar utmärkt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Blir det "bara" en förvuxen iPhone är då inte jag intresserad, om den skall följa med måste den gå att jobba med också, iworks, iLife etc.

Det finns ju rykten som pekar på att Apple kanske skapat "iSlate-versioner" av just iLife-paketet. Tänk dig någon form av touch-versioner av iTunes, iPhoto och iMovie åtminstone.

en förvuxen iphone = inte kunna arbeta med?

Det resonemanget låter konstigt. Idag finns massa apps till iphonen som gör den lämplig till många saker. Ifall Apple nu släpper en tablet med access till appstore så betyder det troligtvis att man inte kan lägga över photoshop. Men till iphone idag finns en photoshop version redan och förutom det flera andra liknande program. Det verkar ju då troligt att någon kommer göra massa sådana apps till en tablet från Apple ifall nu apple själva inte släpper ett sådant program eller att "riktiga" photoshop görs om till touchversion.

Ursprungligen av poseidon84:

Men till iphone idag finns en photoshop version redan och förutom det flera andra liknande program.

OT: Jag kan rekommendera PhotoForge för detta ändamål. Jag gjorde lite efterforskningar för ett tag sedan och detta verkar vara det bästa och mest kompetenta programmet för photoshop-liknande arbete på en iPhone. Brukar använda det för att justera nivåer på bilder direkt i telefonen och den automatiska vitbalansen är faktiskt riktigt bra.

Känner mig också peppad på Canvas. Men visst är det intressant hur utvecklingen gång på gång tvingar oss att ta några steg bakåt och acceptera saker som på sätt och vis är försämringar. Jag menar, vi har bärbara datorer med rejäla skärmar och tangentbord på vilka vi kan göra allt vi vill. Sen får Apple oss att börja surfa på en 3.5-tumsskärm (iPhone) och nu är vi alla jättepeppade på att gå upp till 10 tum...

Ursprungligen av Mutant:

Men visst är det intressant hur utvecklingen gång på gång tvingar oss att ta några steg bakåt och acceptera saker som på sätt och vis är försämringar. Jag menar, vi har bärbara datorer med rejäla skärmar och tangentbord på vilka vi kan göra allt vi vill. Sen får Apple oss att börja surfa på en 3.5-tumsskärm (iPhone) och nu är vi alla jättepeppade på att gå upp till 10 tum...

Fast det var ju ett väldigt konstigt sätt att se på det. Apple tar ju inte bort några gamla möjligheter utan erbjuder bara nya som vi knappt kunde dröja om förut.

Jag tycker det är smått fantastiskt att jag idag kan dra fram min telefon och kolla mejlen, läsa de senaste nyheterna, kolla upp en karta, se ett videoklipp, spela ett spel, skriva upp en viktig anteckning eller till och med trimma ett videoklipp medan jag står i kön på ICA Maxi.

Eller som häromkvällen när jag lagt mig och undrade om jag fått iväg det där viktiga mejlet om morgondagen. Istället för att gå upp till datorn behöver jag bara sträcka mig efter telefonen och via IMAP kolla mina skickade mejl för att se att det gått iväg.

Jag skulle definitivt inte kalla det att utvecklingen tvingat mig "att ta några steg bakåt".

Allt detta gör ju inte att jag slutar använda min bärbara dator, det ger mig bara möjligheter att komplettera mitt datoranvändande när jag inte är i närheten av den.

Jodå, jag räknade med minst tio sidor mothugg på mitt föregående inlägg. Var mest skärmstorleken jag tänkte på. Känns som att om ytterligare några år kan Apple presentera något motsvarande dagens MacBook som årets nyhet. Nu med 17" skärm och ett riktigt tangentbord. Whee!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 16:19

Tycker Mutant har en poäng. När utvecklingen går in på nya spår får man backa lite vad gäller funktionalitet. Se tex os9 -> OSX och nu skärmstorleken på de nya pekdatorerna. För att inte tala om de virtuella tangentborden som det kommer ta ett tag att får i fullstorlek.

Jag tror inte att funktionalitet kan representeras linjärt mot något som skärmstorlek. Tvärtom. Med en mindre skärm är den smidigare att ta med sig. Vad hade ni tyckt om den hade kommit med en 20-tumsskärm? Den måste ju vara bättre, för 20 är större än 10. Eller?

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror inte att funktionalitet kan representeras linjärt mot något som skärmstorlek. Tvärtom. Med en mindre skärm är den smidigare att ta med sig. Vad hade ni tyckt om den hade kommit med en 20-tumsskärm? Den måste ju vara bättre, för 20 är större än 10. Eller?

Ja, precis. En annan aspekt av det är detta:

Skärmstorleken på mobiltelefoner har ju faktiskt blivit större och större! Istället för att jämföra en iPhone med en MacBook Pro så ska man ju jämföra den med andra mobiltelefoner och jämfört med allt annat jag ägt i mobiltelefonväg så har iPhone den överlägset största skärmen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-23 16:41

Grejen är ju att jag kan göra så mycket med min iPhone, att bara öka skärmstorleken är i sig inte intressant utan det måste till något mer. Där tror (hoppas) jag att den inte "bara" blir en uppskalad iPhone. Att ha en app för varje liten del man vill göra är inte så produktivt, dessutom vill jag kunna ha flera program igång samtidigt, som nu med min PB (sitter i soffan och ser på TV med min PB på soffbordet), läsa och skriva inlägg här, samtidigt som jag fixar lite med bilder och använder audium.

Jag ser det inte som att utvecklingen backas bakåt. Som Adrian nämner tycker jag det är en positiv utveckling framåt. Man skulle kunna plocka fram sin Macbook ur väskan, kolla sina mail, redigera fantastiska filmer i både Avid som i Final Cut. Men vem gör detta i kön på ICA.

Fast jag tror många här kommer bli besvikna om man tror att Apples Tablet kommer vara som vanliga OSX. De flesta, eller många av de vanliga användarna är inte intresserad av allt det man kan göra på en "vanlig" bärbar dator. De flesta är nog mest intresserad av Internet, msn, skype, organisera sina bilder, se på film, kanske skriva ett kortare dokument, spela något spel osv.

Jag tror vi använder datorer på ett helt annat sätt idag, vilket även gäller mobiler med iPhone.

De som köper en lite netbook kan jag aldrig tänka mig har större ambitioner med att arbeta med bilder, redigering även om detta är fullt möjligt.

Jag klipper exempelvis mycket film, men jag förväntar mig inte att jag ska kunna klippa professionellt på en kommande tablet. Om det kommer sådana applikationer kommer dessa vara skräddarsydda för det tänka OS'et.

Jag skulle aldrig köpa en netbook just för att det är för plottrigt. Jag förstår liksom inte poängen.

Här tror jag en Tablet från Apple kan göra underverk. Jag tror därför det nya OS'et kommer låna från iPhone men vara mer anpassat för större skärm. Enligt rykte kommer det vara möjligt med multitasking, vilket i sig kan vara bra.

Jag betvivlar däremot att man kommer att kunna köra klassiska OSX program. För ska man arbeta professionellt med tex bilder, video, text osv kommer man fortsätta arbeta på en stationär eller en riktig bärbar.

För att det ska kunna ske en större utveckling framåt måste man ibland backa och starta om från början och inte enbart lägga på nya funktioner på gammal grund.

Senast redigerat 2010-01-23 17:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 21:37
Ursprungligen av draags:

...Jag betvivlar däremot att man kommer att kunna köra klassiska OSX program...

Ja det skulle förvåna mig mycket. Då skulle de ju göra samma misstag som Microsoft gör om och om igen; att allt ska fungera som en Windows-PC, oavsett om det är en telefon eller platta.

Om det är en hårdvara utan tangentbord med multitouch så blir det inte så bra att bara porta över program skapade för en dator med tangentbord och mus. Om man gör om användargränssnittet från grunden däremot...

Dessutom tror jag att apparaten kommer att vara baserad på ARM-arkitekturen. För att få bättre batteritid och kunna designa egna chips. Då kommer inga vanliga OS X -program att fungera alls. En Rosetta-lösning och emulera X86 i ARM är inte något jag tror på.

Tre saker är jag nyfiken på:
- Har den USB så man kan synka sin iPhone eller ladda bilder från kamera? Eller måste man fortfarande ha en dator?
- Har den blåtand så man kan köra ett externt tangentbord? Det lilla Apple-BT-tangentbordet matchar nog fruktansvärt vackert...
- Om den har inbyggd 3G, är den även en telefon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 23:06
Ursprungligen av draags:

Jag betvivlar däremot att man kommer att kunna köra klassiska OSX program.

Jag med. Tror det finns flera anledningar. Förutom hela gränssnitts grejen så tror jag gärna Apple ser att man bara använder den senaste tekniken, Cocoa Touch och Quicktime X istället för Carbon och Quicktime.
Däremot kommer iPhone OS program efter anpassning att fungera.

Ja, jag hoppas den kan köra iTunes mot min AirDisk utan att jag behöver ha stordatorn igång

Bevaka tråden