Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 19:37

Det viktiga är att själva ekosystemet fungerar, är attraktivt för utvecklare och är lukrativt för Apple.
Om dessa tre synkar så kommer det att bli en enorm framgång

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-01-23 19:40

iCanvas blir det väl i så fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 19:41

i can was?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-23 21:45

Varför skulle man behöva ett tangentbord till denna? Känns verkligen onödigt att släpa på.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-24 01:58

Jag slår ett stort och hårt slag för att produkten kommer heta just Creation, eller möjligvis iCreation eller MacBook Creation. Vad den gör tänker jag inte spekulera i, utan endast namnet får ni av mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 14:08

iCrate?

Ursprungligen av Valentino:

Jag slår ett stort och hårt slag för att produkten kommer heta just Creation, eller möjligvis iCreation eller MacBook Creation. Vad den gör tänker jag inte spekulera i, utan endast namnet får ni av mig.

Hade det varit en Microsoft produkt hade den nog hetat "The Gunnar" eller något annat briljant, och haft en 6" vga skärm inbakad i svart plast, och luktat som Ballmers kalsonger

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-25 14:56
Ursprungligen av unsui:

Hade det varit en Microsoft produkt hade den nog hetat "The Gunnar" eller något annat briljant, och haft en 6" vga skärm inbakad i svart plast, och luktat som Ballmers kalsonger

Vad är det för fel på namnet Gunnar?
Ett annat namnförslag till den nya prylen - eBook

hälsningar från "The Gunnar"

Jag har just fått ett mail från min källa inne i högkvarteret i Cupertino. Den kommer att heta "Pancake". Den är helt utvecklad kring ny nanoteknik och är 0,8 millimeter tunn och kan rullas ihop. Den tål mycket stryk...man kan t.ex. använda den som pannunderlägg med fördel då värmen laddar batteriet. I övrigt laddas den av sol/ljus. Hela pannkakan är i princip en solcell - även LCD'n där varje pixel har en granne som är en fotonsamlare. Den kommer att rulla på Windows Mobile - detta efter ett spektakulärt avtal mellan Apple och MS. Om många tyckte att övergången från Motorolas PPC-chip till Intel var en stor grej så kan ni ju föreställa er reaktionerna på onsdag :-D.

Nej, nu ger jag mig in i den här tråden.
För att Äpplet ska lyckas sälja in en tablet hos mig måste det vara någonting VÄLDIGT speciellt med den. Visst, jättetufft att man säkert kommer kunna streama musik och grejjor från sitt Itunes-bibliotek, och kolla på sina bilder och sin kalender och sådär. Men såfort något "riktigt" ska göra så finns det inget bra, bekvämt sätt, att skriva utan ett tangentbord. Det är skillnad på iphonen där du håller den och använder fingrarna på något du håller i handen. Jag har svårt att se hur det ska bli skönt/bekvämt och framförallt skönt att "skriva" på en blank yta.

Sen var det det där med användning också. Varför ska jag köpa en pryl för 5000-10 000 som inte kan göra något som min Macbook klarar av minst lika bra?
Det blir MINST SAGT intressant att se hur den här prylen ser ut och fungerar. Kan faktiskt vara på så sätt att Jobs tagit sig vatten över huvudet, eller så får vi se en ny geni-pryl. Spännande är det iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 10:04

Det kan nog bli en och annan överraskning på onsdag, men det verkar som om många här som frågar sig vad den nya manicken ska vara bra för glömmer det mest grundläggande. Det får väl anses som känt att den i grunden kommer att vara en manick för att läsa e-books, e-tidningar och liknande. Rapporterna om Apples förhandlingar med förlag och tidningar uppfattar jag som fakta.

Detta kommer den att vara bättre på än någon annan apparat, eftersom innehållet kommer att vara specialanpassat just för dess skärmstorlek, touch-kontroller osv.

Sen finns det väl en hel drös med iPhone-applikationer, inte minst spel, som kommer att göra sig bättre på en större skärm.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-24 10:15
Ursprungligen av maca:

Det kan nog ...

Och då snackar vi om en större iPhone egentligen. Har svårt att tänka mig att Apple "bara" skulle göra en uppskalad version av Iphone när/om dom nu presenterar en Slate/canvas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 10:16

Om den nya manicken på något sätt kommer att betraktas som "revolutionerande" så lär det ha att göra med övergången från tryckt pappersbaserat innehåll till digitalt.

Om Apple lyckas ge en ordentligt skjuts till den utvecklingen, på samma sätt som iPhone innebar ett språng i folks faktiska användande av sin mobil till att surfa med, så är det fullt tillräckligt för att det ska bli en historisk produkt.

Personligen älskar jag tryckta böcker, men tryckta dagstidningar har jag redan ersatt med läsning av Internetversioner på datorn (och i undantagsfall på iPhone), så jag utesluter inte att Apple kan göra det verkligt attraktivt att gå över till att även läsa böcker digitalt.

En sådan övergång skulle vara lika revolutionerande som uppfinningen av tryckpressen för 500 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 10:31

Annorlunda uttryckt så tror jag att Apple kommer att erbjuda något som inte i första hand överraskar oss för sina tekniska möjligheter, utan som kommer att utgöra den hittills felande länken i ett socialt sammanhang, dvs något som får helheten av digitala media (framförallt e-böcker och e-tidningar) att bli attraktivt, genom en lyckad kombination av hårdvara, mjukvara och innehåll (det senare producerat av andra aktörer).

Dess stora betydelse kommer vara att den påverkar våra sociala vanor på ett historiskt sätt (om den nu lever upp till det vill säga!)

Utan avtal med förlag och tidningar är den säkert bara en förvuxen iTouch, men med dessa avtal och det innehåll som följer, så kan det mycket väl visa sig vara en revolutionerande produkt.

Ursprungligen av maca:

Utan avtal med förlag och tidningar är den säkert bara en förvuxen iTouch, men med dessa avtal och det innehåll som följer, så kan det mycket väl visa sig vara en revolutionerande produkt.

Fast vad är då skillnaden mellan att läsa böcker och tidningar på en Macbook i jämförelse med denna revolutionerande produkt?

1.) Skärmen är anpassad för att läsa på utan att man blir trött i ögonen, samt i färg.

2.) Tableten är en sluten produkt med en Mag/book store vilket gör att man inte kan kopiera/ ladda ner olagligt. Vilket i sin tur gör att många kommer hoppa på tåget. Samt att det är magasin i sin helhet. - Inget länkklickande.

Sedan är själva formen självklart också en postiv aspekt, men det räcker inte för att den ska bli lika stor som en iPhone.

Jag använder denna länk igen, även om den redan finns tidigare.

Det är så här jag skulle vilja se Apples Tablet/iSlate/ Canvas.

http://www.engadget.com/photos/mirasol-shows-prototype-reader-like-device-playing-back-color-video/#2590243

http://www.youtube.com/watch?v=6u-mPpXeto8&feature=related

Fast då missar man antagligen spelbiten.

Senast redigerat 2010-01-24 13:54
Ursprungligen av maca:

Om den nya manicken på något sätt kommer att betraktas som "revolutionerande" så lär det ha att göra med övergången från tryckt pappersbaserat innehåll till digitalt.

Om Apple lyckas ge en ordentligt skjuts till den utvecklingen, på samma sätt som iPhone innebar ett språng i folks faktiska användande av sin mobil till att surfa med, så är det fullt tillräckligt för att det ska bli en historisk produkt.

Personligen älskar jag tryckta böcker, men tryckta dagstidningar har jag redan ersatt med läsning av Internetversioner på datorn (och i undantagsfall på iPhone), så jag utesluter inte att Apple kan göra det verkligt attraktivt att gå över till att även läsa böcker digitalt.

En sådan övergång skulle vara lika revolutionerande som uppfinningen av tryckpressen för 500 år sedan.

Fast detta är i princip inget nytt. Kindle är väl precis just detta. Visserligen har den inte vad jag vet dagstidingar än.

Fast Kindle finns inte i färg.

Samt att Kindle inte har några fler egenskaper.

Jag har dock fortfarande en önskan om att den har e-ink i färg. Även fast jag är tveksam när Apple snackar spel. (Om det inte är så att dessa är inbjudna för iPhone os 4.0 mjukvaran.)

Ursprungligen av PeeMaN:

Sen var det det där med användning också. Varför ska jag köpa en pryl för 5000-10 000 som inte kan göra något som min Macbook klarar av minst lika bra?

Ja, det återstår ju att se vad svaret blir på den frågan, men jag tror att Apple (eller framförallt Jobs) i alla fall tror sig ha svaret. Det är ju ingen garanti för att det verkligen blir en hit, men jag tror inte Apple skulle lansera en sådan produkt utan en stark inre tro på att den blir något.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det blir MINST SAGT intressant att se hur den här prylen ser ut och fungerar. Kan faktiskt vara på så sätt att Jobs tagit sig vatten över huvudet, eller så får vi se en ny geni-pryl. Spännande är det iallafall.

Jag tror att det blir en häftig produkt men om man väntar sig något helt fantastiskt nytt så kanske man blir besviken. Precis som med iPod och iPhone kan det på ytan verka som en i mängden av samma produkter, speciellt om man är en "specfetischist" (ni vet de där som bara läser de tekniska specarna för en produkt och sedan klargör om den blir en hit eller inte - de älskar att såga Apple-produkter och kan för sitt liv aldrig förstå varför folk gillar dom), men genom smart mjukvara och integration blir det något utöver det vanliga.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror att det blir en häftig produkt men om man väntar sig något helt fantastiskt nytt så kanske man blir besviken. Precis som med iPod och iPhone kan det på ytan verka som en i mängden av samma produkter, speciellt om man är en "specfetischist" (ni vet de där som bara läser de tekniska specarna för en produkt och sedan klargör om den blir en hit eller inte - de älskar att såga Apple-produkter och kan för sitt liv aldrig förstå varför folk gillar dom), men genom smart mjukvara och integration blir det något utöver det vanliga.

Självklart finns det "specfetischister", men ska den lanseras som en kombinerad e-bok läsare finns det argument för att bry sig om vissa tekniska aspekter och exempelvis fundera på varför man valt bort en viss teknik i förmån för en annan.

De personer som exempelvis hänger på IDG eller liknande kommer oavsett vad att alltid finna svagheter att hänga upp sig på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 16:03

Jag tror att det i första hand blir en Wacom med skärm, i andra hand en ebook läsare, om det nu blir en tablet överhuvudtaget ;).

Ursprungligen av Fred!:

Jag tror att det i första hand blir en Wacom med skärm, i andra hand en ebook läsare, om det nu blir en tablet överhuvudtaget ;).

En wacom med skärm lär verkligen bli en stor succé. hmmm

Ursprungligen av draags:

Självklart finns det "specfetischister", men ska den lanseras som en kombinerad e-bok läsare finns det argument för att bry sig om vissa tekniska aspekter och exempelvis fundera på varför man valt bort en viss teknik i förmån för en annan.

Självklart, men att t.ex. på allvar tro att iPod skulle floppa på grund av brist på stöd för Ogg Vorbis betyder att man inte har någon koll på verkligheten. Även större brister som icke utbytbart batteri eller ingen FM-radio har också visat sig bara varit något specfetischisterna brytt sig om, inte konsumenterna (konsumenterna kanske bryr sig, men det är inte tillräckligt starka skäl att avstå).

Ursprungligen av draags:

De personer som exempelvis hänger på IDG eller liknande kommer oavsett vad att alltid finna svagheter att hänga upp sig på.

Ja, kommentarerna på IDG alltså... Men även t.ex. folk som tidningen Mobils chefsredaktör missade helt poängen med iPhone, här är ett bra exempel:

Apples Steve Jobs sade på presskonferensen att det är ”första gången internet verkligen fungerar med en mobiltelefon”. Det är nästan ett skrattretande uttalande faktiskt, och det visar kanske hur mycket Apple underskattar sina konkurrenter. Iphone kommer ut nu under 2007 men har inte ens 3G, än mindre turbo-3G. (Visst, den har Edge men det räcker inte.)

Vad Jobs syftade på var förstås att iPhone var den första telefonen som på allvar gav en bra webbupplevelse. Men Brohult tittade bara på specarna och såg att den endast hade Edge och skrattade åt den. Konsumenterna däremot älskade att surfa på sin iPhone och det visade sig snabbt att de surfade mer och konsumerade mer datatrafik än andra mobiltelefonägare. Tänk vad Apple underskattade sina konkurrenter...

Brohult visste därmed hur det skulle gå för den första versionen av iPhone:

Iphone imponerar inte - och Apple kommer inte att få det lätt på mobilmarknaden. Konkurrenterna har vässat klorna. Den här versionen av Iphone kommer inte att göra succé som mobiltelefon.

Jag räknar med att se liknande kommentarer om Apple kommande tablet-produkt, oavsett vilka specar eller funktioner den har...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 16:39

Draags, jag menar ju att den innehåller datorn också då förstås. Passar ju även in på platsen man gör introduktionen på samt utseendet på inbjudan. Rajje var inne lite på samma linje tidigare, det passar ju även in på Apples nisch mot kreativa användare.

Oavsett vad som kommer på onsdag har jag ett litet problem. Hur ska jag, när Apple lagt upp presentationen, kunna klicka mig in på den UTAN att se produkten (eller vad det blir) på Apples startsida (och alla andra sidor för den delen)? Jag vill ju sitta där på helspänn och titta, snarare än att redan veta vad som kommer presenteras.

Ursprungligen av kalkoman:

Oavsett vad som kommer på onsdag har jag ett litet problem. Hur ska jag, när Apple lagt upp presentationen, kunna klicka mig in på den UTAN att se produkten (eller vad det blir) på Apples startsida (och alla andra sidor för den delen)? Jag vill ju sitta där på helspänn och titta, snarare än att redan veta vad som kommer presenteras.

MacRumors har som alltid en spoilerfria sida för detta ändamål:

January 2010 Media Event Spoiler Free Keynote Stream

Lägg ett bokmärke till denna sida och kolla inte på några andra så ska du klara dig utan spoilers.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-24 17:06

Det brukar dyka upp en ren länk här på 99.

Såg att det finns LCD skärmar som ska kunna kunkurrera med e-ink.

Pixel Qi - Home

Kanske kommer Apple utnyttja något liknande.

Ursprungligen av draags:

Såg att det finns LCD skärmar som ska kunna kunkurrera med e-ink.

Pixel Qi - Home

Kanske kommer Apple utnyttja något liknande.

Från deras FAQ:

Citat:

We are shipping 10" screens now to device makers. We believe they will be on store shelves soon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 19:02

Det där ser ut som ett väldigt troligt alternativ.

Ursprungligen av draags:

Såg att det finns LCD skärmar som ska kunna kunkurrera med e-ink.

Pixel Qi - Home

Kanske kommer Apple utnyttja något liknande.

MacRumors skrev om dessa i december: 3Qi Screen Technology Shipping in Time for Apple Tablet?

Sen gjorde dom ett reportage på CES-mässan nu i januari när dom fick hålla i ett utvecklingsexemplar av skärmen själva: CES 2010: Hands On Pixel Qi Screen, Upcoming Tegra 2 Tablets

Lovande teknik, men inget dom tror Apple kommer att använda:

The viewing angle of this first generation screen, however, wasn't great, and while it is said to be comparable to other current netbook screens, it's hard to imagine that Apple would use this in their tablet. It's still a very promising technology and we're excited to see where it will eventually lead.

Så jag skulle inte hoppas för mycket på den skärmen i en tablet från Apple i dagsläget.

Apple paradigmskiftade musikindustrin med iTunes - dom var inte först med att sälja mp3…men dom gjorde så att detta alternativ blev stort och resan bort från CD och andra hårda medium accelererar. Med film har dom inte blivit lika stora - där finns ju tusen alternativ.
Om iSlate bl.a. är ett seriöst försök att etablera bokläsning på skärm så är det just det som är Apple's huvudsakliga drivkraft bakom produkten: ett paradigmskifte - att vara med om ett historiskt ögonblick (först sten, lergods, papyrus. papper). Dom kommer givetvis att börja sälja böcker på iTunes :-D.

Pappersböcker kommer att finnas kvar och dominera, ty dom är billiga och man kan tappa bort dom utan att gråta…eller tappa dom på golvet i bussen…etc. Men om 20 år kommer en hel del människor att läsa på pads. Om det blev Apple som startade paradigmskiftet - som kommer att gå mycket långsamt jämfört med CD/mp3 - får vi se. Jag tror det är för tidigt (pad'en blir för dyr - när den kostar 500 spänn blir det på riktigt).

Ursprungligen av Zimmerman:

Med film har dom inte blivit lika stora - där finns ju tusen alternativ.

Framförallt verkar de inte satsa speciellt hård på att nå ut globalt med detta, eller så har de stött på för mycket motstånd från filmbranschen med snåriga avtal och svåra förhandlingar. För det har ju gått över fyra år sedan Apple började sälja tv-program i iTunes Store och ännu har det knappt kommit till några andra länder.

Bevaka tråden