Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 19:40

Steve Jobs uttalade sig ju om just e-läsare för inte så länge sedan och sa att deras största problem är att folk inte läser längre.

If Jobs says "people don't read anymore," does this headline really exist? -- Engadget

Inte otroligt att just iTunes ändå kommer att sälja e-böcker men vi får väl se.

Jag vet inte hur det är i USA, men i Sverige läses det mera än någonsin och det trycks böcker som aldrig förr i världshistorien och bokförlagen går bra och nya ploppar upp varje månad.
Men...man har väl aldrig läst speciellt mycket i USA...å andra sidan så räcker det med att en mindre andel läser så är det ändå en stor marknad. Jag tror att även Jobs har en begränsad blick - han är ju trots allt amerikan. I Europa säljer man böcker som smör.

Ursprungligen av Fred!:

Steve Jobs uttalade sig ju om just e-läsare för inte så länge sedan och sa att deras största problem är att folk inte läser längre.

If Jobs says "people don't read anymore," does this headline really exist? -- Engadget

Inte otroligt att just iTunes ändå kommer att sälja e-böcker men vi får väl se.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vet inte hur det är i USA, men i Sverige läses det mera än någonsin och det trycks böcker som aldrig förr i världshistorien och bokförlagen går bra och nya ploppar upp varje månad.
Men...man har väl aldrig läst speciellt mycket i USA...å andra sidan så räcker det med att en mindre andel läser så är det ändå en stor marknad. Jag tror att även Jobs har en begränsad blick - han är ju trots allt amerikan. I Europa säljer man böcker som smör.

Men om vi utgår ifrån att Apple huvudsakligen tjänar sina pengar på att sälja hårdvaran så är det intressanta inte hur många böcker som säljs, utan hur många människor som läser och köper böcker. Det skulle ju kunna vara så att färre och färre människor läser böcker, men de som gör det köper fler och fler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 12:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vet inte hur det är i USA, men i Sverige läses det mera än någonsin och det trycks böcker som aldrig förr i världshistorien och bokförlagen går bra och nya ploppar upp varje månad.
Men...man har väl aldrig läst speciellt mycket i USA...å andra sidan så räcker det med att en mindre andel läser så är det ändå en stor marknad. Jag tror att även Jobs har en begränsad blick - han är ju trots allt amerikan. I Europa säljer man böcker som smör.

Jag vet inte heller, men jag antar att han lutar sig mot någon form av marknadsundersökning. Det är ju ett intressant uttalande om man vill sia om sannolikheten att Apple kommer att utveckla en produkt som primärt är en e-bokläsare. Om man nu släpper en tablet på onsdag, så tror jag att det kommer att bli en pryl med multitouch interface och en ny typ av interaktionslösning, precis som vi såg i iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 01:00

En miljö som en "tablet", (med nytänkande och en större tweak) ,skulle vara lite revolutionerande, är i studiemiljöer.

Om man spånar lite;

Att som student kunna ha allt studiematriel digitalt, (med ev möjlighet till textscanning via ev kamera), web, mail, wiki, diktafon, tangentbord, att få uppgifter å dyl via lärarens tablet via wifi, markera text å stycken med pekfingret osv..

All en nätt liten tiotumsförpackning....

Blir nästan lite sugen själv att sätta mig i skolbänken..

  • Medlem
  • 2010-01-25 03:04

iPad, är det upptaget?

Ursprungligen av Jordi:

iPad, är det upptaget?

iPad är ett av de namn som diskuteras, speciellt efter alla rapporter om att Apple via bulvanföretag håller på att regga det som varumärke. Jag hoppas dock inte det blir det namnet, låter för likt iPod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 11:19
Ursprungligen av Adrian B:

iPad är ett av de namn som diskuteras, speciellt efter alla rapporter om att Apple via bulvanföretag håller på att regga det som varumärke. Jag hoppas dock inte det blir det namnet, låter för likt iPod.

Funderade lite på det igår och tyckte det lät lite väl likt iPod oxå. Men är det inte så att iPod kommer att fasas ut mer och mer framöver? Behöver vi en extra enhet för att endast lyssna på musik / titta på film om 10-20 år? Kommer inte alla telefoner/datorer/mobila enheter vara lika smidiga och ha lika bra lagrings- och uppspelningsmöjligheter som dagens iPod?

Alltså, att iPad blir en förlängning av vad iPod står/stod för, ett revolutionerade sätt att handskas med framtidens behov...

Edit: jag kommer iaf att uppdatera http://www.apple.com/ipad en gång varannan sekund 27/2...

Jag tror Apple är på väg ifrån att "bara" tjäna pengar på hårdvara. iTunes ger säkert en hel del intäkter, jag vet inte hur mycket de får från telefonoperatörer för att iPhone genererar så mycket datatrafik. Mer och mer av Apples tjänster blir beroende av ett MobileMe-konto.
En kommande Tablet kommer säkert att ge oss ytterligare abonnemangskostnader som på ett eller annat sätt tillfaller Apple.
Skulle själv inte ha någon emot att ha en internettjänst där andra utvecklar produkter såsom musik, film och appar och jag får del av intäkterna.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag tror Apple är på väg ifrån att "bara" tjäna pengar på hårdvara.

Jo, inte minst med framgångarna i App Store. Men jag tror ändå den allra allra största delen fortsätter att vara hårdvara. Framtida kvartalsrapporter lär väl vara en fingervisning.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Tunes ger säkert en hel del intäkter, jag vet inte hur mycket de får från telefonoperatörer för att iPhone genererar så mycket datatrafik.

Jag tror inte Apple får någonting för hur mycket trafik de genererar. De får en engångssumma, 300-400 dollar har jag för mig att jag läst, från operatörerna för varje abonnemang som tecknas, alternativt att operatörerna köper telefonerna till fullpris av Apple och säljer själva. Men den inkomsten får ju ändå räknas till hårdvara tycker jag.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En kommande Tablet kommer säkert att ge oss ytterligare abonnemangskostnader som på ett eller annat sätt tillfaller Apple.

Den framtida tjänst jag kan tänka mig kommer är en vidareutveckling av iTunes mot Spotify-liknande användning, inte bara av musik utan andra medier också.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Skulle själv inte ha någon emot att ha en internettjänst där andra utvecklar produkter såsom musik, film och appar och jag får del av intäkterna.

Det är bara att starta en sådan tjänst då, om det är så enkelt. Säkert inga omkostnader heller...

Nån som vill köpa en US Kindle?

Big A

Primärt bokläsare? Njae...det skulle jag inte tro. iPhone är ju inte primärt en surfmaskin, men den blev ett paradigmskifte; det var med iPhone surfning med mobiltelefon slog igenom.
Det är så jag tänker; Att sälja pads som bara kan visa boksidor kommer aldrig att slå och med sådana kommer bokläsande alltid att var 100% pappersbaserat. Men...en pad från Apple som man kan göra massor av roliga grejer med och surfa etc etc - OCH läsa böcker som man kan ladda ner lika enkelt som musik via iTunes - DET kan sätta en sten i rullning och i snar framtid kanske 10% av allt bokläsande görs på pad. Sådana paradigmskiften tror jag Jobs & Co. älskar. Det är givetvis en stor ära att nämnas i framtida historieböcker om civilisationers sociokulturella skiften. Att t.ex. bli den som slänger ut HDD's mot SSD's är trivialt i sammanhanget. Att gå från svartvita skärmar till färg är också trams i jämförelse med att t.ex. vara med om att ändra civilisationens bärare av kultur (stentavlor, papyrus, papper, pad). Think about it. Det är givetvis sådant som roar och ger kickar till högutbildat folk i Silicon Valley. Det är sådant som ger CRED. Inte gigahertz och terraflop etc. :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 13:29

Men musiklyssnande, surfande, filmtittande och läsande är ju mest passiva sysselsättningar som man även kan göra på en laptop. Jag håller med dig om att man förmodligen kommer att kunna göra detta på prylen men hoppas att fokuset ligger på att skapa. Man släpper ju samtidigt iLife 10, presentationen sker på Yerba Buena Center for the Arts, inbjudan leder tanken till att måla/rita. Men vi får se, man kan ju ha galet fel ha ha.

man kommer att kunna göra ALLT på en laptop som man kan göra på denna ev. väntade pad. Allt. Det är inte det som är grejen. Man kan också göra allt på en desktop-dator som man kan göra på en laptop.
Det finns bara en enda anledning och existensberättigande för en pad; storlek och vikt. Man drar inte fram och viker upp sin laptop på bussen för att läsa en bok t.ex. En pad som man kan ha i benfickan, handväskan, ev. innerfickan - och som inte ska vikas ut och som väger lite lite...DEN kan man dra upp och trixa med överallt och framför allt: man har den med sig. Det är DET som är pad.

Ursprungligen av Fred!:

Men musiklyssnande, surfande, filmtittande och läsande är ju mest passiva sysselsättningar som man även kan göra på en laptop. Jag håller med dig om att man förmodligen kommer att kunna göra detta på prylen men hoppas att fokuset ligger på att skapa. Man släpper ju samtidigt iLife 10, presentationen sker på Yerba Buena Center for the Arts, inbjudan leder tanken till att måla/rita. Men vi får se, man kan ju ha galet fel ha ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 13:45
Ursprungligen av Zimmerman:

man kommer att kunna göra ALLT på en laptop som man kan göra på denna ev. väntade pad. Allt. Det är inte det som är grejen.

Det beror väl på. Ett interface med direktmanipulation öppnar ju för en ny typ av interaktion. Du kan ju göra allt på en mac pro som du kan göra i en iPhone om du bara har Skype men det är ändå inte en sannolik ersättare.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns bara en enda anledning och existensberättigande för en pad; storlek och vikt.

Det som har gjort iphone till en succe är ju knappast storlek och vikt utan sättet man använder den på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 13:52

Tidpunkt för eventet?

Någon som vet tidpunkt (Stockholmstid)? Jag brukar följa eventen på ett par olika live bloggar simultant och sedan kolla på videon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-25 13:57
Ursprungligen av unsui:

Någon som vet tidpunkt (Stockholmstid)? Jag brukar följa eventen på ett par olika live bloggar simultant och sedan kolla på videon.

Eventet börjar klockan 19 svensk tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 14:05

Hoppas på ett hemligt samarbete med Wacom..

eller iaf att de har snott idén med pennor med olika spetsar, min tjej som är illustratör skulle döda för en iPad, iSlate, platta eller vad den nu kommer heta, bara det är shysst upplösning och rejält grafikkort.

VIlken känsla att sitta i soffan och illustrera med Painter eller PS på en ruskigt snygg och snabb iPad.

Läste nånstans att Apples aktier väntas droppa med 10% om det inte skulle bli någon iPad/slate lansering. Kan tro det, för jisses vilken hype det är. Och aktiemarknaden bygger ju trots allt mest på känsla och gissningar

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-26 10:39
Ursprungligen av lasselu:

Haha, så vackert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 13:59
Ursprungligen av unsui:

Någon som vet tidpunkt (Stockholmstid)? Jag brukar följa eventen på ett par olika live bloggar simultant och sedan kolla på videon.

Macrumors.com säger just nu "2 days, 5 hours, 1 minute until the Apple Media Event - Tablet rumored to be launched." Så klockan 19.00 svensk tid får man väl anta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 14:00

Åh! Perfekt Tack

Vet du vart och är man snabbast kan hitta video från eventet ?

Ursprungligen av unsui:

Vet du vart och är man snabbast kan hitta video från eventet ?

Läs tidigare i tråden. Detta har redan diskuterats...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 14:12

Jag är på gång att köpa en Imac 21 tum. Tror ni det är någon idé att vänta ut det här eventet eller kommer det inte att göras någon förändring där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 14:20

Hittade detta

Ursprungligen av Romma:

Jag är på gång att köpa en Imac 21 tum. Tror ni det är någon idé att vänta ut det här eventet eller kommer det inte att göras någon förändring där?

Här en länk som kanske kan vara till hjälp:
Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Ursprungligen av Romma:

Jag är på gång att köpa en Imac 21 tum. Tror ni det är någon idé att vänta ut det här eventet eller kommer det inte att göras någon förändring där?

Det vore ytterst olikt Apple att börja sväva ut i presentationer av andra produkter under ett specialevent. Denna gång är det enligt alla rykten tableten det handlar om och troligen också iPhone/iPhone OS eftersom det ligger nära till hands.

Men jag skulle inte tro att MacBook Pro eller iMac eller andra produkter kommer att nämnas. Även om uppdateringar skulle vara nära förestående.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 14:32

Tack unsui. Fick lite nödvändig info där. Men det blir väl ändå till att vänta och se. Vill inte göra en miss.Köpa en dator och några dagar senare så finns samma burk med en blueray brännare. =/

Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta innan apple lägger upp sina filmer från presentationerna?

Ursprungligen av Karl Johan:

Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta innan apple lägger upp sina filmer från presentationerna?

Den här frågan kommer upp varje gång det är ett nytt event... Som regel samma natt.

Ursprungligen av Capeman:

Den här frågan kommer upp varje gång det är ett nytt event... Som regel samma natt.

Tror det är jag som står för alla dom också faktiskt!
Jag har för mig att det brukar ta längre tid nu på senare år men jag är väl bara upptrissad.

Bevaka tråden