Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 15:11

Har också tänkt på det där med expansion ... Risken är att vi blir mycket besvikna och enheten bara har en Dock Connecor-port och sköter all annan kommunikation trådlöst. Som tur är kommer den nog stödja alla möjliga tredjepartstillbehör precis som iPhone - varför inte en Dock Connector till USB-adapter?

Vi får bara hoppas att dess filsystem blir tillgängligt för användaren, för då blir möjligheterna många. Att Finder portas helt enkelt. Frånvaron av vettig filbläddrare tycker jag alltid har varit alla sådana här mobila enheters stora svaghet som gör att de trots allt inte kan ersätta riktiga datorer. Att skippa filsystemet och i stället låta programmen ha sina egna små världar fungerar inte bra om man ska vara produktiv och kunna arbeta mellan flera program, som man förhoppningsvis kommer att göra med iSlate.

Att enheten kommer att ha SD-läsare med någon form av användningsområde är dock inte så osannolikt som man tyckte för ett tag sedan - nu när MBP och iMac har det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 15:27
Ursprungligen av Rajje:

Vi får bara hoppas att dess filsystem blir tillgängligt för användaren, för då blir möjligheterna många. Att Finder portas helt enkelt. Frånvaron av vettig filbläddrare tycker jag alltid har varit alla sådana här mobila enheters stora svaghet som gör att de trots allt inte kan ersätta riktiga datorer. Att skippa filsystemet och i stället låta programmen ha sina egna små världar fungerar inte bra om man ska vara produktiv och kunna arbeta mellan flera program, som man förhoppningsvis kommer att göra med iSlate.

Jodå, man kan redan idag klicka på mediabläddraren i iWork och bläddra i iPhoto eller iTunes. Och på OS X kan man ju bara dra en bild från Safari rätt in i iWork utan att slaska med filsystemet. Så det går.

Sedan är det helt sant att många datorvana personer inte vill jobba så utan VILL greja runt med mappar, filer, etc. Men för de andra kanske det är en fördel kunna släppa loss kreativiteten UTAN ett filsystem?? Jag tycker denna aspekt känns mest nyskapande och spännande...

Jag hoppas att det är detta Apple kommer att göra. Att släppa något som INTE är en "dator" (i den traditionella bemärkelsen). Att de börjar på ny kula och definierar vad en "tablet" ska vara för något.

Ursprungligen av pesc:

Jodå, man kan redan idag klicka på mediabläddraren i iWork och bläddra i iPhoto eller iTunes. Och på OS X kan man ju bara dra en bild från Safari rätt in i iWork utan att slaska med filsystemet. Så det går.

Sedan är det helt sant att många datorvana personer inte vill jobba så utan VILL greja runt med mappar, filer, etc. Men för de andra kanske det är en fördel kunna släppa loss kreativiteten UTAN ett filsystem?? Jag tycker denna aspekt känns mest nyskapande och spännande...

Jag hoppas att det är detta Apple kommer att göra. Att släppa något som INTE är en "dator" (i den traditionella bemärkelsen). Att de börjar på ny kula och definierar vad en "tablet" ska vara för något.

håller med .. Apple kommer definitivt omdefiniera vad en tablet är .. precis som dom gjorde i vad en smartphone är ...

Microsoft ansåg att en smartphone var mini Windows med markör, pekpenna .. tja ni vet ... medan Apple ansåg INTE att en smartphone skulle upplevas som ett mini operativ system utan en smartphone skulle vara någon annat än en mini dator ...

jag hoppas tror att vi kommer få se detsamma när det gäller Appels Tablet, alltså inte en dator utan något annat men med OS X som grund men utan markör och där programvarorna måste special skrivas precis som till iPhone med ARM Processorn som grunden ...

Den tidigare aspekten verkar ju helt klart varit att en Tablet skall vara en vanlig bärbar dator med pekskärm . jag tror att Apple kommer omdefiniera vad en tablet innebär

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-19 16:09
Ursprungligen av gotfredsen:

håller med .. Apple kommer definitivt omdefiniera vad en tablet är .. precis som dom gjorde i vad en smartphone är ...

Microsoft ansåg att en smartphone var mini Windows med markör, pekpenna .. tja ni vet ... medan Apple ansåg INTE att en smartphone skulle upplevas som ett mini operativ system utan en smartphone skulle vara någon annat än en mini dator ...

jag hoppas tror att vi kommer få se detsamma när det gäller Appels Tablet, alltså inte en dator utan något annat men med OS X som grund men utan markör och där programvarorna måste special skrivas precis som till iPhone med ARM Processorn som grunden ...

Den tidigare aspekten verkar ju helt klart varit att en Tablet skall vara en vanlig bärbar dator med pekskärm . jag tror att Apple kommer omdefiniera vad en tablet innebär

Yes, skulle mer gissa på en förlängning av datorn - precis som iPhone:en - men steget vassare så klart.
Drar mig ofta för att ta med min bärbara MBP15 - just för att den inte är tillräckligt bärbar. Ibland räcker iPhonen till, men ibland vill man ha något mellanting.. eller faktiskt så vill man ganska ofta ha ett mellanting - en "dator" som är smidigare än en "bärbar" men klarar mer än och är mer användarvänlig än en iPhone.

Ursprungligen av Rajje:

Vi får bara hoppas att dess filsystem blir tillgängligt för användaren, för då blir möjligheterna många.

Jag tror att det blir ett slutet system som inte exponerar filsystemet mot användaren på samma sätt som Finder gör.

För oss som är "power users" är filsystemet det mest logiska som finns, men upp med en hand alla som känner någon mindre datorvan användare som alltid placerar filerna på skrivbordet... *räcker upp handen*

Ytterligare en läsvärd artikel med spekulationer från AppleInsider:

AppleInsider | Apple's tablet announcement: games could be a focus, music unlikely

Jag tror som andra inte på ett filsystem.

Ursprungligen av draags:

Jag tror som andra inte på ett filsystem.

Nä inte ett nytt filsystem. Framför allt inte sedan Apple skrotade zfs men ett nytt gui, speciellt anpassat för en touch-miljö, en vidareutveckling av iPhone'ns gui kan vi nog vänta oss. Om det inte är så förstås att planerna på ett 3D-system är mer än bara planer...

Några som ha spekulerat i den nya grunkans eventuella funktion kanske finner mer inspiration i dessa videos?

Apple tablet: The video previews - Apple 2.0 - Fortune Brainstorm Tech

Gillar tanken, men batteritiden måste vara minst 6 faktiska timmar. Denna grejen kommer man att vilja använda mer än en laptop och dessutom via mobil nätet. Men version 1.0 kommer nog att vara en "game changer" ändå...

Eventet spännande som förr och dessutom kommer kanske steve jobs att återigen frisk och kry äntra scenen. Bara det är värt en spänd väntan till den 27:e. Hoppas han får sitt "thunder" den dagen. A Iphone class event...?

Som gammal apple reference och vision vet jag att det finns en video med en tablet liknande enhet som kan en hel massa saker. Ett exempel är att den kan scanna in källmaterial direkt från skärmen mm. Någon som hittar länken till denna videon? jag har letat men kan inte hitta den. Det är en intressant video på ett tänkbart concept av faktisk teknik som delvis finns tillgänglig för konsument 2010-2011.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 16:43

Naturligtvis kommer det att finnas ett filsystem. Frågan är hur det visas för användaren. Finns Finder? Mappar?

Kan man stoppa in ett USB-minne eller flash-minne? Och hur kollar man då vad som finns på det?
En iPhone visar ju inget filsystem, men där kan man heller inte ansluta ett SD card.

Jag har ingen aning, kanske kommer Apples nya duk (Canvas för er anglofiler) att nyskapa, eller så blir det som på en laptop.

kan vara intressant . bra sajt . mycket underlag ..

Patently Apple: Tech: Tablet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 19:17

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, så någon kanske redan tagit upp detta. Men eftersom de skriver "creation" och inte "creations" borde det väl vara EN stor nyhet, eller?

Ursprungligen av Solid:

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, så någon kanske redan tagit upp detta. Men eftersom de skriver "creation" och inte "creations" borde det väl vara EN stor nyhet, eller?

Eller så syftar man på en hel produktgrupp i singular.

Apples Surfboard

Surfboard - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 20:35

Jag börjar bli lite småsugen

Brukar inte falla för nyhetens "behag" men jag har ingen iPhone och ingen Macbook

Så kontentan blir nog att jag faller platt om Apple lyckas övertyga mig om denna nya tingest genom sin presentation.
Ärligt talat är jag inte särskilt orolig för det

Får den ett snitsigt namn så hjälper det självklart till att trigga köpbegäret ytterligare

Är det inte plattan som heter Canvas så är det kanske det nya namnet på iLife-sviten.

Ursprungligen av Mutant:

Är det inte plattan som heter Canvas så är det kanske det nya namnet på iLife-sviten.

Låter troligare i mina öron. Canvas känns mera som ett namn på mjukvara än hårdvara.

Ursprungligen av Adrian B:

Canvas känns mera som ett namn på mjukvara än hårdvara.

Gruber verkar tycka att Canvas är ett perfekt namn:

After looking at the paint-splattered invitation design, a few DF readers have emailed me with the same idea Cabel Sasser tweeted on Monday:

Regarding the Apple invite, and just throwing this out there: what if it’s called “Canvas”?

Even without considering the invitation design, I love this name. It looks good, it sounds good, and it evokes the right feelings and ideas: thin, light, clean, crisp, blank, the thing great artwork is made upon. It’s a perfect name.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 01:00

OK om jag ska vara ärlig så känner jag nog egentligen inte till många vanliga användare som använder Finder eller hemmappen eller något av det där över huvud taget eller ens vet vad det är. De som bara surfar sparar ofta inga filer förutom några enstaka på skrivbordet (och då kallar de dem generiska namn som "text" eller "hej"), de som använder iLife har oftast bara allt i respektive programs bibliotek, och de som jobbar i Word och liknande använder ofta om inte enbart skrivbordet, så enbart "Öppna"-kommandot och skulle den dialogrutan av någon anledning förflytta sig till en annan mapp än den förvalda, skulle de med viss sannolikhet aldrig någonsin hitta sina dokument igen.

Så visst är det inte så troligt att iSlates system kommer att kretsa kring filsystemet på det sätt som Mac OS gör, utan det kommer bli mer simpelt som i iPhone OS ... Ett tag nu har jag haft känslan av att om Apple hade fått välja hade vi nog inte haft några Macar. Hela konceptet med datorer med tangentbord (med ctrl och esc och funktionstangenter och allt annat tekniskt) och mus känns inte alls Apple på något sätt längre. De vill nog börja på nytt med något mycket mer mänskligt och simpelt och iSlate/iPad kommer nog att göra det till den nya trenden på riktigt. Men som tekniskt lagd kommer jag att sakna den känsla av oändlig flexibilitet som man får av ett blottat filsystem. I Macen har det alltid funkat att ha det blottat eftersom de gjort filsystemet så enkelt att navigera i - även i systemmapparna. Förhoppningsvis döljer de inte filsystemet totalt i iSlate så att kommunikation med lagringsenheter omöjliggörs, utan de kanske bara tonar ner dess betydelse.

Förresten: Det jag hörde om "Canvas" var att det skulle vara namnet på det nya gränssnittet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-20 01:31
Ursprungligen av Rajje:

OK om jag ska vara ärlig så känner jag nog egentligen inte till många vanliga användare som använder Finder eller hemmappen eller något av det där över huvud taget eller ens vet vad det är. De som bara surfar sparar ofta inga filer förutom några enstaka på skrivbordet (och då kallar de dem generiska namn som "text" eller "hej"), de som använder iLife har oftast bara allt i respektive programs bibliotek, och de som jobbar i Word oc,,,snippsnapp.

Det där är en jävligt intressant infallsvinkel. Jag tror det ligger något i det du skriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 09:44
Ursprungligen av Rajje:

OK om jag ska vara ärlig så känner jag nog egentligen inte till många vanliga användare som använder Finder eller hemmappen eller något av det där över huvud taget eller ens vet vad det är. De som bara surfar sparar ofta inga filer förutom några enstaka på skrivbordet (och då kallar de dem generiska namn som "text" eller "hej"), de som använder iLife har oftast bara allt i respektive programs bibliotek, och de som jobbar i Word och liknande använder ofta om inte enbart skrivbordet, så enbart "Öppna"-kommandot och skulle den dialogrutan av någon anledning förflytta sig till en annan mapp än den förvalda, skulle de med viss sannolikhet aldrig någonsin hitta sina dokument igen.

Sant! OS X är för svårt för flera jag känner (Windows är inte enklare, kanske mera bekant).

Ni såg väl den här artikeln?
Daring Fireball Linked List: John Siracusa Looks Back at His Decade-Ago Early Mac OS X Reviews

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 01:23

Jag är nyfiken på skärmen. Det brukar ju finnas rätt korrekta rykten om att Apple beställt si och så många x" skärmar från den och den tillverkaren innan nya produkter lanseras. Finns det något sånt när det kommer till tableten?

Även om det onekligen verkar rätt otroligt skulle jag gärna slippa en bakgrundsbelyst skärm. Om Apple har gjort en 10x förbättrad och multipurpose Kindle skulle jag vara hemskt glad. Passiv färgskärm. Jag skulle definitivt tycka det vore attraktivt. Bättre batteritid och behagligare läsning. Det finns väl egentligen ingen anledning till att Tableten ska kunna hantera avancerad grafik.

Hm, undra om det finns nån som inte håller med mig nu...

Edit: en hybrid skärm? Javisst!! Fast, eh http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&q=apple+orders+10+inch+screens&aq=0&aql=&aqi=g2g-m1&oq=apple+orders+

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 11:03
Ursprungligen av sodemus:

Jag är nyfiken på skärmen.

Jag är rädd att Apple tycker att vi ska läsa elektroniska tidningar och böcker på spegelskärm. Suger fett tycker jag.

Ursprungligen av pesc:

Jag är rädd att Apple tycker att vi ska läsa elektroniska tidningar och böcker på spegelskärm. Suger fett tycker jag.

Ja det är jag också .. Man kan ju hoppas på att Apple har uppfunnit någon ny typ av "coating" till displayen så att den inte reflekterar lika mycket. Kanske en teknik som letar sig till nästa iPhone ...

Anti-reflective coating - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 15:49
Ursprungligen av pesc:

Jag är rädd att Apple tycker att vi ska läsa elektroniska tidningar och böcker på spegelskärm. Suger fett tycker jag.

Det är något sånt här jag vill att den ska ha
http://www.engadget.com/2010/01/07/mirasol-shows-prototype-reader-like-device-playing-back-color-vi/

(fast lite större förstås)

Edit: Wiki - http://en.wikipedia.org/wiki/Interferometric_modulator_display

Edit2: http://www.wikio.com/video/2490202

Senast redigerat 2010-01-20 16:00

Om Apple ska vara seriösa när det gäller att göra en Tablet som också fungerar som e-bok läsare bör dom fundera på val av skärm.

Om man däremot drar mer åt spel, då spelar det ingen roll.

Men jag hoppas på detta, alltså en kombo för att läsa längre text. Då kommer denna tablet vara svårslagen och en garanterad hit.

Senast redigerat 2010-01-20 18:00

Tror till 100% på det Rajje skriver.

Bevaka tråden