Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-01-18 21:19

Tänker på den minst sagt färgglad bilden, och "Come see our latest creation"...

Creation ≠ Invention

Hmm.

Åsså färgerna?
What say you?

Hur såg inbjudan ut inför iPhone?

Ursprungligen av draags:

Hur såg inbjudan ut inför iPhone?

Jag tror inte det fanns någon inbjudan, för det var inget "special event" den gången, det var vanliga gamla MacWorld San Francisco.

MacRumors har ett galleri av tidigare inbjudningar som är kul att kolla på. Ta till exempel inbjudan till lanseringen av iPod, betydligt mera avslöjande

Får bara hoppas att den även är användbar utanför iTunes så det inte blir en ny Apple tv.
Jag ser gärna att de ersätter netbooks och eböcker nästa vecka.

Angående produkten så tror jag definitivt det handlar om att göra en hel liten dator, inte att göra en specifik ebooksläsare, eller liknande. Tänk hur mycket dator en iPhone faktiskt är, och multiplicera med tio.

Ursprungligen av Adrian B:

Angående produkten så tror jag definitivt det handlar om att göra en hel liten dator, inte att göra en specifik ebooksläsare, eller liknande. Tänk hur mycket dator en iPhone faktiskt är, och multiplicera med tio.

Nej det tror inte jag heller men det är svårt att komma ifrån att tekniken bakom Kindle är att föredra när man ska läsa stora mängder text.

Ursprungligen av Adrian B:

Angående produkten så tror jag definitivt det handlar om att göra en hel liten dator, inte att göra en specifik ebooksläsare, eller liknande. Tänk hur mycket dator en iPhone faktiskt är, och multiplicera med tio.

I nuläget så läser jag serietidningar och nyheter på min iPhone. Det finns de som läser böcker på den. Jag menar inte att det behöver vara en specifik eboksläsare för att kunna konkurera ut Kindle. Sätt dit en riktigt bra skärm på ca 10" och med en Appstore så jag kan konsumera all min media på ett tillfredställande sätt och jag köper direkt.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

I nuläget så läser jag serietidningar och nyheter på min iPhone. Det finns de som läser böcker på den. Jag menar inte att det behöver vara en specifik eboksläsare för att kunna konkurera ut Kindle. Sätt dit en riktigt bra skärm på ca 10" och med en Appstore så jag kan konsumera all min media på ett tillfredställande sätt och jag köper direkt.

Ja, alltså det kan mycket väl bli en extremt bra ebooksläsare, men den kommer inte att lanseras som en sådan, det blir en finess bland många andra.

Det senaste snacket om att kanske ta hela iLife till ett touch-gränssnitt för att flytta hela den digitala livsstilen till en tablet - det låter mer som Apples fokus.

Jag hoppas verkligen att dom släpper nya MacPro's den dagen. Det måste dom ju...ingen köper ju dom som står i skyltfönstret idag. Dom är ju obsoleta på ett sätt som är historiskt. Aldrig förr har deras konsumentmodell utskåpat pro-modellen. Att dom försatt sig i denna situation betyder att dom inte haft riktigt allt under kontroll - vilket är förståeligt med tanke på deras explosiva utveckling och tillväxt. Men det måste åtgärdas snabbt...ty jag behöver en ny arbetshäst bums :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 22:04

2007 - inför den stora revolutionen som var iPhone
2008 - Inför introduktionen av MacBook Air

Finns fler exempel ... Det är väl inte rakt upp och ner inbjudningskort alltid, men det är så att säga den officiella framsidan för tillställningen. De är så klart inte jätteavslöjande, men de ger en ett tips om vilken stämning man ska förbereda sig på.

Alltså fan ... ju mer jag tänker på det desto mindre säker är jag på att det blir en iSlate ... Jag var helt bombsäker innan jag såg detta. Men nu känns det faktiskt helt och hållet sannolikt att det i stället blir en lime-färgad iPod touch.

Kommer aldrig glömma MWSF 2004. Det var på den tiden det hade ryktats (läs hoppats) i evigheter att en viss produkt skulle komma, men som alla egentligen visste nog inte kommer - då var det väl inte en tablet man talade om, utan en nedbantad och icke proffsinriktad stationär Mac - den ultimata PC-dödaren. När hela presentationen av iPod mini och iLife '04 och allt annat skräp var klar så var det one more thing. Och man tänkte - nu, nu, nu - nu kommer den? Men nej. "One more thing ... about the iPod mini ... it comes in colors!". Vilken besvikelse.

Ursprungligen av Rajje:

När hela presentationen av iPod mini och iLife '04 och allt annat skräp var klar så var det one more thing. Och man tänkte - nu, nu, nu - nu kommer den? Men nej. "One more thing ... about the iPod mini ... it comes in colors!". Vilken besvikelse.

Ha ha, vad vore höjdpunkterna om det inte fanns bottennapp också?

Så här säger 9to5Mac genom en källa:

Ursprungligen av 9to5Mac:

Is the Tablet unveiling not enough to get you excited? Well, FoxNews reporter Clayton Morris has a little more information on the event. According to his sources, not only will the tablet be unveiled, a whole new iPhone OS (4.0) and iLife suite will be revealed.

I spoke to a source at Apple this morning, before the invite hit my inbox, who said the event would likely focus on three projects: The tablet device, iPhone 4, and a new round of iLife 2010 software. While we won't see new iPhone hardware just yet, we will see the next-generation software.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Så här säger 9to5Mac genom en källa:

Samma genom FOX News, via Macrumors: January 27th Media Event: Tablet, iPhone OS 4.0, iLife 2010? - Mac Rumors

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-18 22:21

Väldigt trevliga nyheter

En teori som cirkulerat på Twitter är att tableten / interfacet kanske kommer heta "Canvas" och det verkar väl ganska vettigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 22:30

Jösses, ska man börja fundera på vad iLife '10 kommer att innehålla nu också ... Det är ju så sjukt fullspäckat i dag - nästan bloatat (men inte på något sätt dåligt gjort). Senaste iPhoto har så mycket funktionalitet att det ensamt ger krav att uppgradera sin PBG4 till en ny MBP som kan köra programmets alla faces och places etc med flyt.

Några i Macfebers kommentarer på denna nyhet gav nya idéer. Kanske man bör se bortom färgerna på bilden och i stället tänka: Our newest "creation" ... Creation ... Create ... Creativity ...? Det är ett typiskt konstnärligt verk - en kreation - som vi ser på inbjudan. Jag tänker vidare: Nu när det ryktas om nya iLife så faller bitarna på plats. Nya iLife '10 kommer att köras även på iSlate. iSlate kommer att framhävas som en pryl att skapa på - till skillnad från iPhone och andra bärbara enheter med t.ex. Android, som alla är helt inriktade på att bara konsumera. Nu med multitouch och extrem bärbarhet på en iSlate kan iLife äntligen bli fritt från tangentbordets hämningar.

Tänk - man går ut i naturen med sin lilla iSlate lätt i handen. Använder dess inbyggda kamera för att fotografera gräset. Man sorterar in bilden i iPhoto, jämför med andra versioner, färgjusterar, beskär, lägger in den i iWeb. Skriver lite text till, gör lite schysst layout, laddar upp på webben. Man går omkring och skapar digitalt, men man släpar inte runt på någon satans stor dator som man ska försöka balansera i nät medan USB-hubbar och 3G-modem hänger och dinglar och trasslar. Man håller sin lilla iSlate i handen lika naturligt som en liten pocketbok. Det är hur datorer är i framtiden - fria.

Denna tanke löser även problemet med "vad ska en tablet vara bra till, förutom för att surfa medan man sitter på toaletten?".

Tillägg: Ja, där ser man. Gränssnittet kommer att heta Canvas också - då är det nästan bekräftat vad det handlar om.

med den profetsian så passar ju platsen för eventet bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 22:47

En till bit i pusslet faller förresten också på plats om det här med kreativitet stämmer: Steve Jobs uttalande om att en e-bokläsare inte skulle funka för att "people just don't read anymore".

Och förutom att det nu talas om iLife, har det ju länge talats om att iWork nog portas till iSlate. Ännu en intressant tanke uppkommer då: Eftersom iSlate kommer att bli störst i sin (än så länge helt nystartade) kategori och eftersom den kommer att köra iWork, kommer iWork intressant nog inom en inte allt för avlägsen framtid bli så stort att det hotar Microsoft Office.

Ursprungligen av Rajje:

En till bit i pusslet faller förresten också på plats om det här med kreativitet stämmer: Steve Jobs uttalande om att en e-bokläsare inte skulle funka för att "people just don't read anymore".

Nu ska man ta det Steve Jobs säger med en grov näve salt. Han var även den som sa att man inte tittar på film på en liten skärm.

Kommer det en Tablet - så är det för den breda massan. Inte en chans att det enbart är för kreatörer. Och ja man vill gärna ha en penna om det är för att rita men inte för att klicka runt, för det är stenålder.

Ursprungligen av draags:

Nu ska man ta det Steve Jobs säger med en grov näve salt. Han var även den som sa att man inte tittar på film på en liten skärm.

Näe, men man kan ta det som ett tecken på att när Jobs väl lanserar en tablet så kommer det att vara något mer än bara det han förut dissade. Att han och Apple hittat ett vettigt användsområde för den breda massan.

Ursprungligen av draags:

Kommer det en Tablet - så är det för den breda massan. Inte en chans att det enbart är för kreatörer.

Men se det såhär: I Apples värld är det sedan länge den breda massan som är kreatörerna.

Det var länge sedan Apple släppt fokus på proffsen och istället lade krutet på att var man skulle organisera digital bilder, klippa egna videofilmer, skapa egna DVD:er osv. I Apples värld ända sedan Jobs kom tillbaka har de hela tiden jobbat för att datorn ska bli ett verktyg för kreativt skapande för den breda massan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 00:23
Ursprungligen av Adrian B:

Det var länge sedan Apple släppt fokus på proffsen och istället lade krutet på att var man skulle organisera digital bilder, klippa egna videofilmer, skapa egna DVD:er osv. I Apples värld ända sedan Jobs kom tillbaka har de hela tiden jobbat för att datorn ska bli ett verktyg för kreativt skapande för den breda massan.

Instämmer. Ta t.ex. GarageBand. Det är en del av den roliga och medföljande iLife-sviten - utan tvekan för den stora massan. Samtidigt är det ett förvånansvärt kraftfullt medel för att skapa.

Det som skapas i GarageBand är så klart sällan imponerande i jämförelse med vad professionella skapar i Logic Pro, men GarageBand väcker den där lilla gnistan hos många vanliga användare, som får dem att börja skapa lite grann och som får dem att köpa hela paketet med Mac, iLife, o.s.v.

Samma sak kommer det att vara med iSlate. Det kommer att vara en tveklös konsumentproukt för den stora massan. Perfekt ersättning för alla dem som i dag har datorn i knät och slösurfar medan de slötittar på TV. Men den kommer samtidigt att kunna så mycket mer. Och därför kommer folk att motiveras att köpa den. Tanken på att kunna göra allt det där - så otroligt enkelt och så snyggt och precis var man vill.

Ursprungligen av Rajje:

Samma sak kommer det att vara med iSlate. Det kommer att vara en tveklös konsumentproukt för den stora massan. Perfekt ersättning för alla dem som i dag har datorn i knät och slösurfar medan de slötittar på TV. Men den kommer samtidigt att kunna så mycket mer. Och därför kommer folk att motiveras att köpa den. Tanken på att kunna göra allt det där - så otroligt enkelt och så snyggt och precis var man vill.

Instämmer till 100 procent.

Apples styrka är mjukvaran, om än levererad i läcker hårdvara. Se bara på iPhone. Vilken tillverkare som helst kan få tag i samma typ av skärm, kamera, GPS osv. Vissa har till och med bättre hårdvara än Apple. Men ingen har mjukvaran som Apple skapar. Även om telefoner som Nexus One verkligen är bra så är det rätt tydligt från recensionerna att Apples mjukvara är lättare att använda, mera välputsad, mera genomtänkt i detaljerna osv.

Däremot kommer Apples inkomster från hårdvaran, därav att mjukvaran används för att sälja hårdvaran och därav att Apples mjukvara bara går att köra på Apples produkter. Men det är lättare för Apple att vara före konkurrenterna med mjukvara än det är med hårdvara.

Ingen kommer vilja sitta med kalkylblad eller ordbehandlare någon längre tid med ett
touchtangentbord. Om en tablet bara ska göra det en vanlig dator gör fast aningen mer begränsat så finns det nog ingen marknad. Så jobbigt är det inte att ta med sin macbook, absolut inte om det är en Air.
Och tabletmarknaden är långt ifrån en helt ny kategori. Jag gillar spekulationer men lite realism skadar inte.

För mig känns det som om, iom utseendet på inbjudan samt ryktet om "Canvas", mycket väl kan vara en produkt för kreativt folk. En Wacom Cintiq och dator i ett. Kanske till och med stöd för penna? Vem skulle vilja skapa seriöst utan precisionen en penna skulle ge?

Ursprungligen av staed:

För mig känns det som om, iom utseendet på inbjudan samt ryktet om "Canvas", mycket väl kan vara en produkt för kreativt folk. En Wacom Cintiq och dator i ett. Kanske till och med stöd för penna? Vem skulle vilja skapa seriöst utan precisionen en penna skulle ge?

Januari brukar vara månaden för konsumentprodukter. Något liknande vad du beskriver låter mer som en WWDC-presentation.

Ursprungligen av staed:

...kan vara en produkt för kreativt folk.

Mja.... eller- jo, kreativa får så klart också använda den, men jag är rätt säker på att det är produkt till stora massan, i huvudsak för konsumtion eller vad jag helt torrt skulle kalla "digital filhantering".

Jag tror vi får en produkt som kommer att vara lysande på att hantera färdigt material, men som även klarar lättare redigering (videoklipp, dokument, ljud och foton).

Tight integration mot nya iPhoto 2010.

Det här blir plattformen som får iTunes LP att lyfta. Många vet nog inte ens att det finns idag. Men när man sett polarens Tablet med favvobandets nya iTunes LP kommer ungar, i alla fall medelålders ungar, att börja köpa musik igen.

Hantering av tidnigsprenumerationer. Helst via en digital pressbyrå. Och helst en som är öppen för allmänheten att publicera på.

Det hade varit kul med en överarbetad kalender. Den i iPhone duger inte till mycket. ical är väl OK, men det är ingen powerkalender direkt...

iWork kommer säkert också att få fint stöd, men jag tror inte det är realistiskt att man skall skapa merparten av sitt innehåll på en tablet, så jag tror inte det kommer att pushas lika hårt. Undantaget är just filhanteringsbiten av redan skapat material.

Alltså... 10" är inte så stort. Jag gav bort en fotoram i den storleken i julas. Inte en arbetsplattform direkt. Däremot tillräckligt stort för att inte skall kännas litet när man tittar på det på nära håll. Grymt portabelt.

Och gode Gud.... förlåt, snälla Steve: låt den ha en CF-kortplats (tyvärr inser jag at det inte kommer att hända när inte ens iMac har det). Bättre digitala systemkameror har ännu inte gått över till SD-kort.... Detta kortproblem sabbar faktiskt rätt mycket för mig.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-19 00:16

har en svagt minne om att apple tagit ett patent på att kunna böja skärmen, skulle det kunna vara något för en islate, rulla ihop den som en tidning eller vika den på mitten?

YouTube - Nokia 888 Design

En ny MacPro serie verkar ingen prata om, men det borde väl vara dags...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 07:26
Ursprungligen av Firechild:

En ny MacPro serie verkar ingen prata om, men det borde väl vara dags...?

+1

Precis! Vem bryr sig om en Tablet...

Jodå...kolla inlägg #32 :). Inget ont om leksaker, men...om inte Apple släpper en ny serie MacPro snabbt så blir företaget ett miltinationellt Stor&Liten

Ursprungligen av Firechild:

En ny MacPro serie verkar ingen prata om, men det borde väl vara dags...?

Bevaka tråden