Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Spel industrin är inbjuden till Eventet ....

Gaming Industry Invited to Apple Media Event - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 09:11
Ursprungligen av gotfredsen:

Spel industrin är inbjuden till Eventet ....

Gaming Industry Invited to Apple Media Event - Mac Rumors

Hmmpf... Det lutar alltså åt att keynoten kommer att innehålla en lång och utdragen rad med speldemon, såsom den har gjort ända sedan App Store kom ...

Ursprungligen av Rajje:

Hmmpf... Det lutar alltså åt att keynoten kommer att innehålla en lång och utdragen rad med speldemon, såsom den har gjort ända sedan App Store kom ...

Trist... I alla fall om man är en notorisk icke-spelare som jag. Mycket roligare med fördjupningar i själva operativsystemet. Men då är man väl ovanligt nördig också.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-20 09:56
Ursprungligen av staed:

Trist... I alla fall om man är en notorisk icke-spelare som jag. Mycket roligare med fördjupningar i själva operativsystemet. Men då är man väl ovanligt nördig också.

Jag vet att min 4:a årige son skulle bli glad isf Han har redan lärt sig ladda ner spel till min iPhone och fyllt säkert tre skärmar med bilspel.. Hoppas iSlat:en (eller vad den kommer heta) inte är för ömtålig.. Perfekta barnvakten! - vart man än är

Ursprungligen av Hallon:

Jag vet att min 4:a årige son skulle bli glad isf Han har redan lärt sig ladda ner spel till min iPhone och fyllt säkert tre skärmar med bilspel.. Hoppas iSlat:en (eller vad den kommer heta) inte är för ömtålig.. Perfekta barnvakten! - vart man än är

Min dotter är lika glad i min iPhone. Allt är så självklart för henne.

Jag hoppas därför att Apple överför samma enkelhet till denna. Jag skulle verkligen inte sakna en finder om Apple lyckas göra något nytt och smartare.

Använder många program idag som aldrig behöver rota runt i en finder, med en massa mappar och annat trams. Vem behöver exempelvis Findern när man tex kör Evernote. Jag skriver på iPhonen, jag skriver på min macbook, jag skriver på min iMac - allt finns där. Inget rotande i något filsystem. Pang på och var kreativ.

Det är framtiden, och det är dit jag tror Apple är på väg.

Problemet är att många krampaktigt vill hålla sig kvar vid mappar och filstruktur. Jag är övertygad att det går att komma runt - på ett mycket mer behagligt sätt och det hoppas jag på kommer iom iTablet/ iSlate.

Sedan kommer därefter övergången till de stationära. Vilket är eller kommer bli en hårdare nöt att knäcka, men Apple har börjat mjuka upp användarna.

PC-World - Gisses vilket trams.

Apple fortsätter att registrera iPAD via Delaware företag ..

Will Apple's Tablet Actually Be Called the iPad? New Trademarks Filed This Week - Mac Rumors

Ursprungligen av gotfredsen:

Apple fortsätter att registrera iPAD via Delaware företag ..

Will Apple's Tablet Actually Be Called the iPad? New Trademarks Filed This Week - Mac Rumors

Är redan länkat tidigare men visst, som känd regissör en gång sa så ska allt visas minst tre gånger för att folk ska fatta.

föresten minns ni denna Apple Reklam för Apples Concept - Apple Computer Knowledge Navigator

Apple Computer Knowledge Navigator

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-20 09:31

Håller med staed, jag spelar ytterst lite själv och är mer intresserad av vad man kan utnyttja systemet till för att förbättra/underlätta sitt liv.

Me too! Att man kan spela på en liknande enhet vet vi redan tack vare alla tidigare demos som visats när ny iPhone eller iPod Touch visats upp. Ge mig mer detaljer kring operativsystemet istället, eller exempel på nytänkande applikationer.

Håll i häcken allesammans, PC World har redan skrivit en artikel om att den kanske kommande tablet-datorn inte är något för "business-användare". Vet de något vi inte vet?

Apple Tablet Won't Mean Business - PC World Business Center

Tror jag håller med Gruber; jag minns en gång i tiden då Apple åtminstone fick officiellt visa en produkt innan PC-journalisterna klankade ner på den. :/

De vet precis samma sak som vi, att man inte marknadsför en business-pryl med kulörta färgfläckar. Företagsvärlden är rätt långsam när det gäller såna här saker, det är effektivare att smyga sig in i folks vardagsrum. Varför vill användarna ha Windows på jobbet? För att dom har det hemma, och såklart tvärtom. Men det är mycket enklare att övertyga ett hushåll att köpa en maskin än ett företag att köpa hundra eller kanske tusen.

Detta blir dagens mest långsökta ... men såg en ny trailer på Apples Startsida ..

Filmen heter "Creation" .. Apples inbjudan .. "Come and see our latest creation"

Filmen handlar om Charles Darwin .... Apples operativ system bygger på Darwin

ja jag vet .. jag sa ju att det var dagens långsökta ...

Ja, Intel har ju redan råkat avslöja att det kommer ny MBP med Core i5-processor.

Intel Promotion Reveals Core i5-Based MacBook Pro? | Mac|Life

Frågan är om den presenteras vid den här tillställningen, eller om det bara blir en "tyst" uppdatering av AppleStore.

Det är ytterst troligt att det kommer nya MacBook Pro snart, men jag tror inte det kommer under detta event, det vore väldigt olikt Apple. Antagligen någon gång under februari månad utan något speciellt event bara det klassiska (att Apple Store går ner och Apple släpper ett pressmeddelande).

Se vår separata tråd för allt snack om nya MBP: Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 13:49

Det är klart att det måste finnas ett filsystem som går att använda, eller i alla fall en App med ett eget filsystem.

Jag har massor med presentationer, dokument, bilder etc som måste ligga som dom gör.

Ursprungligen av Tangen:

Det är klart att det måste finnas ett filsystem som går att använda, eller i alla fall en App med ett eget filsystem.

Jag har massor med presentationer, dokument, bilder etc som måste ligga som dom gör.

Så som ditt tänk är idag - Ja, men om du tänker utanför boxen - varför skulle det då vara nödvändigt att det måste se ut som det gör idag med klassisk finder?

Det är möjligt att det på något sätt måste finnas någon variant men jag hoppas inte dom enbart applicerar det gamla på det nya.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 22:46
Ursprungligen av draags:

Så som ditt tänk är idag - Ja, men om du tänker utanför boxen - varför skulle det då vara nödvändigt att det måste se ut som det gör idag med klassisk finder?

Det är möjligt att det på något sätt måste finnas någon variant men jag hoppas inte dom enbart applicerar det gamla på det nya.

Jag håller med nu när jag fundrat lite, men man behöver fortfarande en App med filsystem, så man kan skyffla grejer mellan dator och enhet...

...som typ Air Sharing eller liknande.

Jag har ett arkiv som jag började på 1989, som fortfarande används dagligen, allt från presentationer, mallar för olika komplicerade Excelberäkningar, filmer, instruktionsfilmer etc etc etc, uppdelade per kund/projekt sen urminnes tider, bara att göra om det igen skulle ta några månader (att sortera)

(kollade nu, den innehåller 65000 filer)

- jag är nog lite knäpp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 13:55

men ja.

det är klart som fan att nya MBP:s kommer att anlända, med i5, det är ju skrivet i stjärnorna - om inte detta kommer nu, så ligger Apple mycket pyrt till, för det är ett måste, det ligger verkligen i tiden. det är också klart att 4.0 kommer visas och man, i egenskap av utvecklare (som förra året när 3.0 lanserades) kommer få tillgång till betan på direkten, vilket gör att man kan börja testa på en gång. och ONE more thing kommer givetvis vara iPad/iBooken (med ENORM sannolikhet att det är något av dessa två namn), den kommer dyka upp i 9.7"-format och kommer ej vara OLED (som vissa har påstått). priset kommer landa på cirka 9500 kr. och den kommer börjar skeppas från mars månad.

iLife kommer, men det är en bagatell i jämförelse med storebröderna, som ingen egentligen bryr sig om.

det jag ser fram emot mest är tänket med molnet och operativsystem, hur man kommer utveckla detta till nya höjder. där har nog LALA en MYCKET stor betydelse för musiken, medan iTunes store kommer ligga till grund för filmerna via "molnet". operativsystem tror jag är iPhone OS, fast i en större variant.

inatt drömde jag tillochmed att Jobs och jag satt i samma rum, och snackade - på svenska. jag mår inte bra.

Spel industrin är ju inbjuden till Eventet .... .. svårt att tänka mig att det inte blir en "vanlig" skärm ..

Jag får det inte riktigt att gå ihop .. en Tablet som spel konsol ... ? Skall bli mycket itnressant att see hur Apple har tänkt ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 17:33
Ursprungligen av gotfredsen:

Spel industrin är ju inbjuden till Eventet .... .. svårt att tänka mig att det inte blir en "vanlig" skärm ..

Jag får det inte riktigt att gå ihop .. en Tablet som spel konsol ... ? Skall bli mycket itnressant att see hur Apple har tänkt ..

Ja, dessvärre... i mina ögon.

Ursprungligen av gotfredsen:

Jag får det inte riktigt att gå ihop .. en Tablet som spel konsol ... ? Skall bli mycket itnressant att see hur Apple har tänkt ..

Varför skulle det vara svårare att föreställa sig spel på en tablet än på en iPhone?

Jag kan tycka att massa speldemo är tråkigt, men ärligt talat är 90 procent av alla demos av andra företag under en keynote tråkiga, spel eller inte spel.

Ursprungligen av Adrian B:

Varför skulle det vara svårare att föreställa sig spel på en tablet än på en iPhone?

Jag kan tycka att massa speldemo är tråkigt, men ärligt talat är 90 procent av alla demos av andra företag under en keynote tråkiga, spel eller inte spel.

Ja dels av fysiologiska skäl.

dammit.. synd. jag står inför att få en ny från apple..vore najs att hoppa till den allra senaste

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-01-20 18:51

En självklar anledning till varför de kanske släpper en tablet är att det är ett nytt decenium. Ser man tillbaka på det gångna har det ju hänt otroligt mycket, så ett utmärkt startskott till det kommande. Personligen gillar jag dock inte grejen. Tycker det blir lite väl mycket. De borde koncentrera sig på vad de har men då vi hela tiden vill se nya, gränsmarkerande produkter är det svårt.
Vi får se!

Nja...den tekniska och vetenskapliga agendan följer inte trams som decenium- och sekelskiften Det fungerar inte så. Helt andra parametrar styr processen och vilken tidpunkt det är rätt att släppa en produkt. Den tidpunkten är nästan alltid när produkten är klar helt enkelt. Mera komplicerat än så är det inte - någon annan symetri är nog sällsynt.

Ursprungligen av Emil D:

En självklar anledning till varför de kanske släpper en tablet är att det är ett nytt decenium.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 21:28

Men intressant att decennieskiftestiden har varit så utmärkande som startskott för nya eror trots allt.

På 1980-talet var datorer stora, klumpiga och mycket simpla skriv- och räknemaskiner med monokrom skärm.

År 1990 - boom - Macintosh LC och ett år senare skapas PowerBook som den första laptopen som vi numera känner den. Under 1990-talet körde vi sedan klassiska Mac OS, Apple-loggan var färgglad, datorerna beige och "CD-ROM" var hett. Man körde Microsoft Word 5 (senare 98), Netscape, Eudora, Director ....

År 2000 - boom - Mac OS X kommer (då i publik betaversion), är helt nyskapande och hur det utvecklas under 00-talet förändrar totalt hur vi använder och ser på datorer. Aqua-gränssnitt, preemtive multitasking, aluminiumdesign, så småningom multitouch och de heta orden är "den digitala livsstilen" och "full HD". Vi kör iTunes, iPhoto, Transmission, Spotify, Web 2.0 ...

År 2010 - boom - Apples "newest creation" påbörjar nästa era lagom till det nya decenniet?

Lite väl stora tankar kanske man har men ... när man år 2020 ser tillbaka på den här tiden är det inte omöjligt att det kommer kännas så.

@Rajje: Tror du inte att man kan hitta sådana mönster vad man än tittar på? Hände det inte märkvärdiga saker 1975, 1985, 1995 och 2005 också? Människan är lite för duktig på att se mönster där det inga finns.

1975 - Bill Gates använder ordet Micro-Soft första gången
1985 - NeXT grundas
1995 - DVD-skivan presenteras / Kevin Mitnick arresteras
.... (Jaja, lite fåniga exempel. Förutom NeXT)

Men det kan mycket väl hända att företag vill slå lite extra på trumman när det vankas decennieskifte, men jag tror man lätt läser in för mycket i det.

Edit: Ny lista; 1977 - Apple II, 1987 - Macintosh SE, 1997 - Steve Jobs kommer tillbaka till Apple, 2007 - iPhone

Senast redigerat 2010-01-20 21:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 21:49
Ursprungligen av staed:

@Rajje: Tror du inte att man kan hitta sådana mönster vad man än tittar på? Hände det inte märkvärdiga saker 1975, 1985, 1995 och 2005 också? Människan är lite för duktig på att se mönster där det inga finns.

1975 - Bill Gates använder ordet Micro-Soft första gången
1985 - NeXT grundas
1995 - DVD-skivan presenteras / Kevin Mitnick arresteras
.... (Jaja, lite fåniga exempel. Förutom NeXT)

Men det kan mycket väl hända att företag vill slå lite extra på trumman när det vankas decennieskifte, men jag tror man lätt läser in för mycket i det.

Jag håller med, nån slags sekelskiftespessimism har väl alltid funnits men åt andra hållet, nja, det tror jag inte.

Bevaka tråden