Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dagens Spotlight är precis som John Siracusa säger rätt klumpigt och inte alltid direkt användarvänligt men om jag inte läser det helt fel så säger han inget om att den grundläggande tekniken är kass och att den tidigare sökfunktionen är bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 12:18

Det gör inte jag heller. Jag säger bara att den tidigare sökfunktionen hade fler sätt att söka på och inte var så användarfientlig. Spotlight är en bra idé på pappret, men den borde fixats drastiskt innan de släppte in den som huvudsökfunktion i X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-22 16:05

Motorn i spotlight är grym. Det är bara att titta på vad du kan göra med den i exempelvis mail.

Men ja, GUI:t vi använder ser i Spotlight är åt det kassa hållet. Men personligen ser jag inget som är sämre nu än i tidigare OS.

Ursprungligen av Erik.dv:

Motorn i spotlight är grym. Det är bara att titta på vad du kan göra med den i exempelvis mail.

Men ja, GUI:t vi använder ser i Spotlight är åt det kassa hållet. Men personligen ser jag inget som är sämre nu än i tidigare OS.

Spotlight är bra på det den gör, MEN... i 90% av fallen som jag söker vill jag hitta ett dokumentnamn. Alltså inget innehåll. Det enda sättet att göra det är att söka från Finder och välja "Filens namn är:", och DET är klumpigt!!

Jag saknar Panthers sökruta uppe till höger i Finderfönstret som sökte på den markerade mappen.

Kan det vara så att något med Cocoatech och Apple?

De har nu lovat version 4 av Pathfinder sedan i maj och nu är det Oktober.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 15:21

Vi får hoppas det inte blir Pathfinder rakt av. Det är väldigt "omacigt". Det har features som är grymma, men i sin helhet är det en enormt tung och tjock "Finder". Kortkommandon som är vedertagna i OSX har de hoppat över bl.a. - mkt irriterande.

Men det vore en klar "jumpingstone" att hoppa i från för Apple.

Findern får gärna bli bättre multitaskad (ett fönster/process borde inte döda hela programmet!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 15:24

Å andra sidan skriver de på sin site:

Well, the truth is that we've been extremely hard at work on the next major version of Path FInder. Yes, Path Finder 4 is coming!

Detta är daterat 29:e September - förra året! Så snabbat går det inte för dem…

Afterglow på Creativebits tänkte till för ett tag sen angående Finder..
Ser helt klart jävligt snyggt ut!

Kika mera på:
http://creativebits.org/mac_os_x/desk_-_rethinking_the_finder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 15:39

Men alltså….Det där skulle aldrig funka. Jag "tittar" inte ovanligtvis på fyra-fem olika ställen samtidigt i findern. Det finns inget magiskt sätt att göra det utan att ha fyra-fem olika fönster. Ett tjockt dynamiskt fönster för "allt".

Men visst kan delar av hans idé dras in i Findern. Dock känns finder/pathfinder mer rätt än... Desk

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 18:42

Något i stil med Windows Commander skulle vara trevligt, fast med mycket snyggare interface förstås. Det är verkligen dags att uppdatera Findern till något snabbt och användbart, i dag skapar den inget annat än irritation och frustration. Till och med Utforskaren i XP är så mycket skönare att arbeta i när man ska hantera filer och det säger väl en hel del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 18:53

Det märks att du kommer från Windows Macvarg för XP tror jag den sämste filhaneraren jag någonsin använt. Bara det enkla faktum att Findern har "Column view" slår den på fingrarna.

Men för det kan findern bli bättre, absolut.

Jag har aldrig haft ett problem med Findern, men jag vet folk som kommer från Windows har det. Jag jobbar extremt effektivt i OSX i sin helhet (inkl findern) men kompisar som kommer från Windows "klara inte av findern" (jag klarar inte av WinXP's filhanterar heller så det är nog en ren vanesak).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 19:25

Jag har använt mac mycket och Findern har alltid varit lika kass. Visst kan man bli mer effektiv i en dålig mjukvara genom att lära sig många kortkommandon och genvägar. Utforskaren är också ganska kass och det ska bli spännande att se vad Microsoft och Apple har att erbjuda i sina nya OS.

Senast redigerat 2005-10-23 19:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 19:35

Förklara gärna varför Findern är kass.

Jag kan säga två stora brister (tre tom) som fick mig gå bort från Pathfinder:

1. Snabbhet (findern är inte snabb men MYCKET snabbare på att få upp nya fönster)
2. Kortkommandon (findern håller sig till OSX/Apple standard, det gör inte Pathfinder)
3. Klumpighet (patherfinder slänger in 10 program i ett, för dagligt arbete blir det klumpigt)

I Windows kan jag säga det som stör mest är sättet att hantera program i fönster (vilket för 10 år sen fanns en logisk förklaring till, men idag så köra man regel massor av program med massa fönster och man flyttar också saker mellan dem vilket brister här). Detta återspelar sig i utforskaren som blir klump och, som sagt tidigare, man har inte column-view:n vilken är oslagbar. Sen bara en sådan sak som ett kortkommando för nya mappar - hallååå?

Men det ska verkligen bli kul att se vad som kommer i framtiden!

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-10-26 21:21
Ursprungligen av Erik.dv:

2. Kortkommandon (findern håller sig till OSX/Apple standard, det gör inte Pathfinder)

Har du kollat under PathFinder -> Menyvägar? Där kan du ändra/lägga till kortkommandon.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 08:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Förklara gärna varför Findern är kass.

Jag kan säga två stora brister (tre tom) som fick mig gå bort från Pathfinder:

1. Snabbhet (findern är inte snabb men MYCKET snabbare på att få upp nya fönster)
2. Kortkommandon (findern håller sig till OSX/Apple standard, det gör inte Pathfinder)
3. Klumpighet (patherfinder slänger in 10 program i ett, för dagligt arbete blir det klumpigt)

I Windows kan jag säga det som stör mest är sättet att hantera program i fönster (vilket för 10 år sen fanns en logisk förklaring till, men idag så köra man regel massor av program med massa fönster och man flyttar också saker mellan dem vilket brister här). Detta återspelar sig i utforskaren som blir klump och, som sagt tidigare, man har inte column-view:n vilken är oslagbar. Sen bara en sådan sak som ett kortkommando för nya mappar - hallååå?

Men det ska verkligen bli kul att se vad som kommer i framtiden!

Äh det var utdaterat långt innan 10 år sen. Det var ju 1995 då. Windows 95 kom ju då och MacOS 7.5. Man körde ju uppemot 10 program sammtidigt på den tiden redan. Photoshop 3, Illustrator 5, PageMaker, Graphicconverter osv osv. Du menar antar jag närmare 20 år sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 20:05

Jag tycker att Findern är fantastiskt mycket bättre än explorer.exe. Varje gång jag använder den PC som familjen har, så kraschar explorer. Det sker speciellt när man håller på med stora filer eller nätverket.

Findern kan självklart snabbas upp och förbättras, men det kan ju allt. JAa tycker iaf att Findern är bra.

Håler med Erik angående pahfindern - jag har ett flertal gånger provat mig på att köra detta och ja det finns funktioner som är intressanta men nej i längden så funkar ändå Findern mycket snabbare och bättre.

Creativebits variant är njae tack inget sådant. Det känns inte som något Jobs skulle släppa ifrån sig.

Ang Pathfinder och Apple så är det nog inte så att de har något ihop - däremot tycker jag nog att Apple gärna får kika på dem och ta "inspiration" från dem och göra Findern riktigt macigt snygg, snabb och användarvänlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 12:44

Jag har inte så många problem med Findern idag. Kanske några småsaker som kan tänkas om men annars har jag inga problem.
Pathfinder blir för mycket av ett program som ska "ordna allt". Vill inte ha en Finder där all info och funktioner finns på en liten yta. Svårt att förklara men jag gillar Findern som den är.

Kan väl hålla med om det. Findern får inte bli rörig.

Men att inte kunna ändra metadata i findern tycker jag känns rätt klent exempelvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 00:23

Fortfarande lider pathfinder av värre bandbollsyndrom än Findern (som i sig har en kronisk sjukdom av något slag), plus att den är väldigt "tjock och slö".

Men kanske, när version fyra kommer och jag får en ny maskin, att det är värt ett nytt försök.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-10-27 05:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Fortfarande lider pathfinder av värre bandbollsyndrom än Findern (som i sig har en kronisk sjukdom av något slag), plus att den är väldigt "tjock och slö".

Men kanske, när version fyra kommer och jag får en ny maskin, att det är värt ett nytt försök.

Hmm, konstigt. Vi kör ju på likadana maskiner (PB867). Jag har inga badbollar.

För att hålla oss kvar vid PathFinder men återgår till själva ämnet om den nya Findern, så är filhanteringen i PathFinder något jag gärna ser i nya Findern. Överblicken är helt outstanding.
Att det är många program i ett ser jag inte som något negativt. Tvärtom. Jag gillar:
Att text-, Word- och PDF-filer öppnas direkt i Finder.
Att jag kan komprimera/dekomprimera filer direkt i Finder.
Att jag kan göra skivavbildningar direkt i Finder.
Att den inbyggda ftp-klienten gör att jag med ett enkelt klick på ett bokmärke får upp serven direkt i Finder.
Att jag kan editera och konvertera bilder direkt i Finder.
Med mera, med mera.

Fast det är klart, allt är ju en vanesak. Efter att ha kört PathFinder flera år är man kanske lite off vad gäller objektiviteten.
CocoaTech säger ju att "Path Finder aspires to be the missing "Pro" version of Apple's Finder, in the same way that Final Cut Pro is the pro version of iMovie."
Alla kanske inte uppskattar att Finder är mer än... Finder.

Tycker detta verkar MYCKET intressant...

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200511/07/20051107130825_MW/20051107130825_MW.dbp.asp

Och jag antar att detta kommer att komma i en eventuell 10.5

Om det nu är så att man kommer kunna köra Windows och Linux i OSX och att det kommer fungera tillfredställande så är detta lovande.

Jag vet många som säkert skulle köpa en mac om det vore så.

Framförallt när det gäller spel biten.

Men finns det risk att programutvecklare hoppar över OS X versionen pga detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 23:27

Vad gäller finder ser jag:

- För många program i ett är negativt.
- Finder är en filhanterare, inte en bild eller textredigerare. Jag ser ingen anledning att inte låta ett Word eller textdokument öppnas i Text Edit. Det tar verkligen inte längre tid. Bättre preview-möjligheter ev…
- Att jag kan komprimera/dekomprimera filer direkt i Finder kan man göra idag, men det skulle kunna bli bättre. En process-hanterare för finder behövs.
- Att jag kan göra skivavbildningar direkt i Finder kan man inte göra, men det vore ganska logiskt ja.
- Att den inbyggda ftp-klienten funkar (förkastligt att den är så kass idag!).
- Att jag kan editera och konvertera bilder direkt i Finder hoppas jag apple INTE gör. Lägg funktionerna i Preview (döp om det till Picture Edit ).
- Hela koppla sig till nätverk känns som det kan bli bättre. Autentiseringen är likt spotlight-söknings-fönstret ett "lager" av fönster som inte riktigt finns. Mycket irriterande.
- Metadatahanterare behövs (detta har med filerna att gör, redigeringa en bild är filens innehåll mer tycker jag).
- Ett Finderfönster eller en finderoperation får inte hela finder att dyka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 00:17

Nu tog jag geten i skägget och la in Path Finder (igen! ) här hemma. Det var ett tag sen sist och förvånadsvärt nog verkar programmet faktiskt funka nu.

Det finns bra saker där, det finns dåliga saker där. Bästa vore om Apples köpa upp det och slog ihop det med Finders (och kanske Apeutres) utvecklingsteam.

- Mycket irriterade att man ex. inte markerar hela raden i List-view när man trycker på en rad. Så väl Finder, iTunes och alla "öppna/stänga" dialoger fuknar så.
- Sökningen "i fönster" var sådär… Lite förvirrande, men den funkar hjälpligt.

Hur får jag fram, som jag får i Finder, "show icon previews" i "Icon View"? Eller har man löst previewing av bilder på något bättre sätt?

Annars finns lite godis där… Får se om det driver mig till vansinne eller ej som tidigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 00:23

Nätverksbiten behöver verkligen jobbas på. Inte helt logiskt och dessutom känns den lite lynnig. Ibland dyker det upp något ibland inte, ibland kommer det mappar med "konstiga" namn och ibland kommer det ingenting. Försök tex förklara logiken bakom att namnet "c-29d3e1xx.xxxx-1-647xxxxx.cust.bredbandsbolaget.se" som dyker upp om man klickar runt lite. Eller varför det ibland kommer upp en mapp som heter Applications och ens program ligger under Nätverk. Luktar Microsoft och ologiskt tänkande lång väg. Eller varför det ibland komemr upp mappar med "PC-namn" osv.
Kan och bör göras som oerhört mycket smidigare. Om det finns en lösning där ut så se till att lägg in den direkt. En grundläggande sak som nätverk ska bara funka och det som levereras av operativtillverkaren ska bara vara den bästa lösningen. Köp upp DAVE om det behövs, I do not care, just fix it!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 00:24

Förstår inte riktigt vad du syftar på juanito… Är Finder, Path Finder eller mitt inlägg utdaterat? Eller menar du att Windows hantering av "program i fönster" är utdaterat?

För 10 år sedan var dock inte högupplösta skärmar en standard och då ser jag en mer vettig förklaring till att man vill "dela upp sina miljöer".

Gällande Pather Finder och "alla program i ett så finns en nackdel och det är navigationen mellan program samt fönster i program. Det gäller att hitta en bra balans här. Men visst är det bra att ha en ordentlig "previewer" i Findern av filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-11 14:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Förstår inte riktigt vad du syftar på juanito… Är Finder, Path Finder eller mitt inlägg utdaterat? Eller menar du att Windows hantering av "program i fönster" är utdaterat?

Just det... det sist nämda. Det sättet var redan utdaterat när windows kom till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 00:33

Även om detta drar iväg på en "klanka ner Path Finder" diskussion så har det faktiskt med hela OSX att göra.

En grundsak som OSX har (i de flesta välskrivna programmen) är äkta "dubble redraw buffering" (tror Apple kallar det för det). Det menast att man väntar på att element i ett fönster ska vara helt ritade innan man visar dem för användaren.

Nackdel: Interface och uppritning av fönster upplevs segare
Fördel: Interface och uppritning av fönster upplevs mer konsekvent och mindre "söndermalet", på snabbare maskiner även mycket snyggare.

Nu till Path Finder: Det programmet hade den sjukaste uppritning av ett fönster jag sett i ett OSX program nästan. Gör man ett nytt fönster ritar den först upp sidopanelerna bakom ett fönster i ett program som är bakom programmet path finder…

Gör om, gör rätt!

Detta kanske är en liten sak för vissa, men detta är en sak som gör ex. att OSX sticker ut från Windows eller Linux. Oh well, sömn nu tror jag :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 00:47

Ja, det är en positiv sak med X även om det kan kännas lite segt ibland. Bättre än på Windows med sin föråldrade GDI-motor som ritar upp fönster linje för linje och där andra fönsters innehåll "fastnar" i fönster ovanpå när det blir lite mycket att rita på en gång för GDI:n. Dags att de släpper taget om 16-bitarskompatibiliteten och går vidare nu kan man tycka. De får väl göra som Apple och ha ett valfritt "Windows Classic" (Windows 98) om man vill köra gamla program. Och Apple kan snegla lite på andra filhanterare som Pathfinder, Vistas utforskare, Commander osv, göra om och förhoppningsvis göra rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 00:59

Fast MacOSX GUI känns verkligen inte segt på "dagens och morgondagens" maskiner (läs G5 med CoreImage-stödda GPU:er). Det är dessa maskiner OSX "är" byggt för. Redan idag rusar det på bra på en G5:a och med Quartz 2D Extreme (som inte kommit ännu, MORRRR) lär vi se en ordentlig boost i just GUI "silkyness"

Sen borde Apple snegla på andra vad gäller Finder. Men det är lite farligt att blanda in för många kockar i leken. Hoppas på en mindre revolution om 14 månader

Bevaka tråden