Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att vi kommer se nya visuella funktioner.
Expose goes 3d kanske ?
kanske blur på inaktiva fönster för att skappa djup i gransnittet ..

Självklart blir det nog stora uppdateringar av Safari, Spotlight, Widgets mm
Kanske ett nytt filsystem eller möjligheten till ett ?

Boot-camp integrering
Möjligheten att köra flera operativsystem parallelt.
64-bit operativsystem
Frontrow 2.0 - med röststrynings integrering
ex. "Frontrow, play Beach slideshow"
eller "Frontrow, play DVD chapter 4"
förbättrad talsynthes . (mer verkliga synthetiska röster)

Ursprungligen av Tussen69:

Jag tror att vi kommer se nya visuella funktioner.
Expose goes 3d kanske ?
kanske blur på inaktiva fönster för att skappa djup i gransnittet ..

Självklart blir det nog stora uppdateringar av Safari, Spotlight, Widgets mm
Kanske ett nytt filsystem eller möjligheten till ett ?

Boot-camp integrering
Möjligheten att köra flera operativsystem parallelt.
64-bit operativsystem
Frontrow 2.0 - med röststrynings integrering
ex. "Frontrow, play Beach slideshow"
eller "Frontrow, play DVD chapter 4"
förbättrad talsynthes . (mer verkliga synthetiska röster)

Nya visuella effekter kommer nog komma - men jag vet inte om jag hoppas på Exposé i 3d typ som i Vista. 3d är inte alltid optimalt i GUI sammanhang.

Möjligtvis blur på inaktiva fönster.

Findern kommer nog definitivt att få sig en rejäl uppdatering och då också Spotlight.
Dashboard kommer väl få någon Exposé variant.

Jag hoppas oxå de tittar över dockan som idag känns en aningen - "gammal".

Nu kommer jag säkert framstå som ett stort neggo, men jag måste ta tillfället i akt att kommentera lite...

Boot-camp integrering
]Möjligheten att köra flera operativsystem parallelt.

Valet av just namnet Boot Camp antyder att det inte kommer at hända - Windows är inte värt att vara igång samtidigt som OS X. Hur mycket ramaskri kommer vi inte få höra i och med att RAM-kravet för detta blir OS X + Windows + bryggan. "Välkommen till en värld där 1GB minne inte räcker nån vart." Men det hade varit mycket spännande om det nu gick.

64-bit operativsystem
Apple har väl precis tagit steget tillbaka till 32 bitars-processorer? Men chansen finns och det vore inte fel av Apple att ha komplett 64-bitarsstöd i systemet.

Frontrow 2.0 - med röststrynings integrering
ex. "Frontrow, play Beach slideshow"
eller "Frontrow, play DVD chapter 4"

Visualisera hur du har en fest hemma eller kollar på film eller bara lyssnar på musik på hög volym (man har väl alltid relativt hög volym när man använder Front Row?) och tvingas skrika för att styra programmet. Röststyrning är dessutom ganska oelegant i vissa situationer. Gester hade varit bättre i min mening (iWand som utvecklats på Chalmers är en intressant prototyp).

förbättrad talsynthes . (mer verkliga synthetiska röster)
... är aldrig fel.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Frontrow 2.0 - med röststrynings integrering
ex. "Frontrow, play Beach slideshow"
eller "Frontrow, play DVD chapter 4"

Visualisera hur du har en fest hemma eller kollar på film eller bara lyssnar på musik på hög volym (man har väl alltid relativt hög volym när man använder Front Row?) och tvingas skrika för att styra programmet. Röststyrning är dessutom ganska oelegant i vissa situationer. Gester hade varit bättre i min mening (iWand som utvecklats på Chalmers är en intressant prototyp).

förbättrad talsynthes . (mer verkliga synthetiska röster)
... är aldrig fel.

Jag kommer ihåg hur mina fester såg ut när man körde Vinyl och skivor byttes hejvilt med repor som följd och en del sura miner hos den som precis satt på sin favorit.

Tänk er in hur då röststyrning skulle se ut eller höras - stackars grannar.

Jag skulle gärna se Coverflow variant i Front row: http://www.steelskies.com/coverflow/
Både i 2d och 3d.

kommer Leopard fortfarande att komma i slutet av detta år eller kommer Apple släppa det samtidigt som Microsoft släpper Vista?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 16:23

Hehe... Som det ser ut nu kommer Apple att släppa 10.6 samtidigt som Vista!:D

bäää . vem bryr sig om vista ..

hehe nej men jag tänkte köpa en macbook men vill vänta tills man får med Leopard nu det är ett bra tag tills jag behöver en bärbar så har tid att vänta

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-05-19 15:23

Jag vill ha en ny MacBook med Intel, och den där XP-switch-grejjen så jag kan köra XP, och nya leopard- OSet.. när kan jag köpa denna dator? :/ Är ganska så sugen - och priserna är ju löjligt billiga nu om man jämför med hur Mac-världen en gång såg ut.

Ursprungligen av Rob:

Jag vill ha en ny MacBook med Intel, och den där XP-switch-grejjen så jag kan köra XP, och nya leopard- OSet.. när kan jag köpa denna dator? :/ Är ganska så sugen - och priserna är ju löjligt billiga nu om man jämför med hur Mac-världen en gång såg ut.

Du kan köpa den idag !

du kan antaligen köra Boot-Camp och boota upp datorn i OS X eller XP vid starten ..

eller så kan Du köra parallels Workstation och köra OS X & XP parallelt ... använd även Virtue Desktop så kan du switcha smidigt mellan operativen ...

om du är sugen på OS X 10.5 lär du få vänta som vi andra tills efter Augusti & WWDC 2006 ...

Jag hoppas verkligen att de fixar så att man på något ställe kan söka på enbart program i datorn.

Vista kommer att ha detta i sin start meny - detta tycker jag är en lysande idé, något liknande skullle jag verkligen önska kom med Leopard.

En fin sak vore om man även kunde söka på associationer, den varianten har jag inte sett nånstans än men för de som är nya användare eller för mig som glömmer bort vilka program jag installerat och inte vet om jag har det verktyget som behövs någonstans. tex jag vill ftp'a en pryl, och jag vet inte om jag har något program som jag kan göra detta med. Jag skriver in ftp och då kommer de program som har något med detta att göra. Nu vet jag att tex Trannsmit är ett FTP program.

Det är bra med en sökfunktion som idag men ibland vet man inte vad programmet heter som man söker efter. Detta är än jobbigare om man laddat ner en nedrans massa shareware/ freeware - små program.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 11:46
Ursprungligen av draags:

Jag hoppas verkligen att de fixar så att man på något ställe kan söka på enbart program i datorn.

Vista kommer att ha detta i sin start meny - detta tycker jag är en lysande idé, något liknande skullle jag verkligen önska kom med Leopard.

En fin sak vore om man även kunde söka på associationer, den varianten har jag inte sett nånstans än men för de som är nya användare eller för mig som glömmer bort vilka program jag installerat och inte vet om jag har det verktyget som behövs någonstans. tex jag vill ftp'a en pryl, och jag vet inte om jag har något program som jag kan göra detta med. Jag skriver in ftp och då kommer de program som har något med detta att göra. Nu vet jag att tex Trannsmit är ett FTP program.

Det är bra med en sökfunktion som idag men ibland vet man inte vad programmet heter som man söker efter. Detta är än jobbigare om man laddat ner en nedrans massa shareware/ freeware - små program.

Mycket märkliga önskemål du har. Så inihelvete många program har man väl inte installerade så man inte vet vilka dom är och vad man ska ha dom till.

Ursprungligen av draags:

Jag hoppas verkligen att de fixar så att man på något ställe kan söka på enbart program i datorn.

Vista kommer att ha detta i sin start meny - detta tycker jag är en lysande idé, något liknande skullle jag verkligen önska kom med Leopard.

En fin sak vore om man även kunde söka på associationer, den varianten har jag inte sett nånstans än men för de som är nya användare eller för mig som glömmer bort vilka program jag installerat och inte vet om jag har det verktyget som behövs någonstans. tex jag vill ftp'a en pryl, och jag vet inte om jag har något program som jag kan göra detta med. Jag skriver in ftp och då kommer de program som har något med detta att göra. Nu vet jag att tex Trannsmit är ett FTP program.

Det är bra med en sökfunktion som idag men ibland vet man inte vad programmet heter som man söker efter. Detta är än jobbigare om man laddat ner en nedrans massa shareware/ freeware - små program.

Det är faktiskt en bra idé. Att den som gjort programmet specificerar lite nyckelord som hör till programmet. T.ex. ftp, ssh, sftp, filöverföring osv. för ett FTP-program. Under tiden kan man alltid själv göra så på de program man laddat ner med hjälp av alternativet Visa info och fylla i Spotlight-kommentarererna.

Ursprungligen av thevil:

Lite OT, sorry.
Det är förstås enkelt att helt övergripande säga att de sätt som vi arbetar på idag är fel och peka på att det finns utopiska tankar och idéer som skulle leda oss till ett nirvana av enkelhet, självklarhet och användbarhet, men att tro att de fyrahundra sidorna i Star-projektets Red book innehöll alla svaren är väl lite väl naivt?

Trots det arbetar vi dagligen med projekt som att bota cancer, nollvisionen, ta oss till Mars och så vidare... Specifikationen innehöll inte alla svar på "användbarhetsfrågorna" utan det jag gillar så mycket med den och saknar i dagens system är att all grundläggande funktionalitet kommer ur användarens perspektiv och inte maskinens, något som borde vara självklart för alla som utvecklar system idag, men det har till viss del blivit tvärt om. Givetvis är det en dröm som ligger långt bortta, kanske tio, tjugo, trettio år framåt i tiden.

Ursprungligen av thevil:

Precis som med Suns Starfire-projekt, Raskins Archy eller varför inte Sculleys Knowledge Navigator och andra mer extrema DWIM-gränssnitt, så finns det många delar som känns självklara, men också många delar som gör att de inte är mycket mer verkliga än exempelvis Tom Cruises "Movie OS" i Minority Report.

Lite mer konkret är väl att ett test av exempelvis Hick-Hymans, och Fitts eller Meyers lag skulle ge vid handen att Xerox Stars sätt att hantera användarens val inte längre är helt optimalt.

Hick-Hymans lag motsätter sig de mest grundläggande teorier såsom Millers och Normans forskning om minnet och kan inte heller användas tillsammans med Baddeleys moderna teorier om korttidsminnet. Inte heller Fitt's eller Meyers lag är konstanta (trots att de är utmärkta och alltid bör beaktas) och kan förändras i grafiska gränssnitt.

Ursprungligen av thevil:

Om du bara har att välja på att rudimentärt kunna räkna och enkelt ordbehandla så fungerar det förstås bra, men när du börjar närma dig komplexiteten i dagens program så svämmar de möjliga valen över och systemet skulle närmast bli obrukbart. Ett affordance är ju som bekant alltid relativt individuella handlingsmöjligheter, men fungerar bara i rätt kontext.

Fram till för ungefär en månad sen tyckte jag också att affordances och kontext var något av det bästa man kunde inrikta sig på i gränssnittsdesign, sen insåg jag att Gibsonsk affodance inte kan appliceras på metaforer och att det hela idag är så blandat med metaforer som relaterar till affordances och metaforer i semios med affordances som i sin tur är metaforer och så vidare. Det hela blir rätt absurt (som du också noterat) i komplexa system. Det går inte att göra komplexa system baserade på affordances och kontext.

Ursprungligen av thevil:

I vart fall skulle designens flexibilitet förmodligen närma sig noll, mängden uppmärksamhetsmisstag bli oöverstiglig och den kognitiva belastningen för att utföra även enklare uppgifter skulle säkert bli mångfalt högre än i dagens program.

Ett intressant och lättförståligt papper (om än lite gammalt) för att skaka om ens tankar av hur vi ser på GUIs är The Anti Mac Interface av Don Gentner och Jakob Nielsen.

Det är klart att affinitetsmatureringsprocessen mellan människa och maskin inte är fullkomlig än. Jag hoppas att iPod är Apples första staplande steg i riktning mot morgondagens "information appliances".

Som designer måste man nog vända sig till andra fält än den klassiska gestaltpsykologin för att förklara interaktionen. Jag håller fullständigt med dig om att designers om de ska hålla sig till korrekta lagar får mindre och mindre frihet och därmed inte kan producera bättre resultat.

www.dontclick.it (har inget speciellt med saken att göra mer än som en vidareutveckling av The Anti Mac Interface, men är ändå intressant)

Min poäng var att dagens användargränssnitt och koncept är 30 år gammat och de underliggande principerna har inte förändrats mycket trots massvis av funktioner och bättre allt. Det är uppenbart att den utvecklingen fastnade egentligen redan på 80-talet. Det är dags för något bättre och personligen hoppas jag att Apple blir det företag som ror det hela i hamn.

Det ska bli intressant att se om de hinner göra något åt Findern till 10.5, det hoppas jag verkligen att de gör.

ps. ev. konstig formatering beror på att Safari kraschade när jag skrivit inlägget och jag räddade det mesta ur cache-minnet.

kanske märkligt önskemål - men ibland kan galna idéer vara bra, min tanke kanske inte är bra men man måste få ur sig galna tankar nånstans så varför inte här.

Det kanske är en onödig funktion och det kanske är som du säger att man inte har så många program - men jag har någon gång suttit med spotlight uppe o tänkt, har jag ett sånt program - men inte kommer på vad det heter - och jag har en mapp i min hemkatalog med en drös av mindre program - kanske är jag lat, kanske enklare att bara kika i mappen.

nåja - oavsett vad så måste man få kasta ur sig galna idéer utan att folk får tokspel.

Det andra önskemålet att enbart kunna söka på program någonstans är väl ändå inte så märkligt. Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 12:09
Ursprungligen av draags:

nåja - oavsett vad så måste man få kasta ur sig galna idéer utan att folk får tokspel.

Jag har inte fått tokspel.
Jag har en hel massa program på mina Macar, fast bara såna som jag använder och behöver.

Ok ok.

För min del så har jag mest sådana program som jag behöver men även en massa småprogram som jag kanske enbart använder någon gång per år och min ålder kanske tar ut sin rätt angående minnet.
Men som sagt det kanske är en idiotisk idé men det är bättre att kasta ur sig saker än att bära på dem - risken blir att man blir än mer idiot då.

Ett nytt Front Row, inbyggt i systemet även för gamla macar, med en snygg plug-in lösning vore schysst. Ett Delicious Library plug-in som håller reda på antal spelningar och annan info även för ens fysiska skivor vore grymt smidigt. Det skulle även förhoppningsvis döda de andra, mer eller mindre värdelösa mediacenter-projekt som pågår här och var.

Ja nått åt det hållet - plug-in lösning vore bra.

Samt förfina mediahanteringen samt bonjour lösningen.

Jag tycker att ditt tankesätt är intressant, och man kan hoppas att någon och då förhoppningsvis Apple vågar lägga resurser på att tänka helt om, för vem vågar ge sig på att förändra något som man idag tycker är ok.

Är macens menyrad ett optimalt tankesätt eller är det smartare att ha det i varje programfönster?

Ursprungligen av draags:

Är macens menyrad ett optimalt tankesätt eller är det smartare att ha det i varje programfönster?

Det är bättre än att ha det i varje fönster eftersom:
• Man kan utnyttja Fitts lag
• Det tar upp mindre utrymme på skärmen.
• Den finns alltid på exakt samma plats.

Men den är inte helt utan problem eftersom det är inte helt tydligt vilket fönster som ens menyval gäller.

Jag hoppas att de fixar så att inte Findern är så "j*vla" skit kass när man ibland kopplar in sig på ett lokalt nätverk, sitter här med en hängd Finder - och det är inte första gången.

Det går inte att göra ett skit - mer än att hoppas att ett mirakel sker eller helt enkelt döda datorn på ett hårt sätt.

Är detta verkligen 2006 - Skärpning känner jag.

JAg håller med. Findern är en av de svagaste länkarna i Os X.

Blir det någon ändring i 10.5 eller är det bara en massa lull lull som vanligt.

(kanske överdrivet men ibland blir man rejält trött.)

Ursprungligen av draags:

Blir det någon ändring i 10.5 eller är det bara en massa lull lull som vanligt.

(kanske överdrivet men ibland blir man rejält trött.)

Det är troligt. John Siracusa säger det bättre än mig i sitt inlägg Finding Leopard.

Apple borde verkligen kika på dessa program som inget av dem är helt optimalt o fixa till dem till Front row/ itunes:

http://www.opticalalchemy.com/products.html

http://www.steelskies.com/coverflow/

http://www.waehlby.com/?cat=3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 20:03

Jag skulle säga Apple borde sätta minst prio på "Coverflow" typen av program och mer satsa på att rätta till brister som finns idag. Finder/filnavigeringen är en stor sådan.

Media Player 11 känns i en del ställen fräschare än iTunes; just att bläddra genom omslag istället för listor känns tusan mer pedagogiskt, och deras lösning med högar av skivor per artist är smart. Sen att resten ser lite halvkasst ut är väl som det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 20:31

Fast i det stora hela så känns bläddring av skivor inte som en prio ett fråga för Leopard, eller?

Det är extremt sällsynt att det tar mig mer än 10s att hitta den låt eller artist jag söker i iTunes idag så... Vet inte hur man skulle sortera saker bättre där.

Bevaka tråden