Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av JockeBo:

Efter att ha låtit keynoten sjunka in lite är det framförallt en sak jag saknar väldigt mycket och det käns inte som att det kommer någon bättring på den punkten heller. Nämligen att enkelt kunna editera meta-data i Finder.

Håller helt med. Utan effektiv metadata-hantering är smarta mappar och spotlight tämligen värdelöst, tycker jag.

Försökte ett tag ha t.ex. alla skoldokument i en mapp, sen använda smarta mappar för att dela upp de efter ämne, men det sket sig då det var så jävla bökigt att fylla i metadatan.

Ursprungligen av JockeBo:

Efter att ha låtit keynoten sjunka in lite är det framförallt en sak jag saknar väldigt mycket och det käns inte som att det kommer någon bättring på den punkten heller. Nämligen att enkelt kunna editera meta-data i Finder.

Håller verkligen med! Förutom att editera saknar jag verkligen att kunna sortera efter meta-data. T ex när bilden tagits isf när jag la in den i datorn. På sånt är Findern ärligt talat helt jävla värdelös.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-15 11:34

Jag hittade förresten en liten "recension" av betan på ett forum. Jag har ingen aning om vad det är för hårdvara eller vem det är som testar. Det låter dock som att Apple har mycket kvar att göra innan det är redo.

Citat:

So far, the bad:
Bluetooth doesn't work, looks like there's no driver and blued constantly starts up and crashes.
I installed on battery, despite warnings, after using it for a while I guess it went flat but it suddenly shut the system down without any low battery warnings.
As with any new install spotlight indexing really kills the machine for a while, after installing developer tools the fan ran full for some time as a result
Microsoft Office X seems to have trouble, first time it just crashed before coming up. Second time it put up a window and then hangs.
NeoOffice also starts up but won't open a document or quit.
iChat has some problems with my buddy list from AOL, the same names appear several times for me.
The previous local build of python doesn't run:
"marxy:~ marksp$ python
-bash: /Users/marksp/ivms/bin/python: cannot execute binary file"
I guess it needs to be recompiled. Fair enough I guess.
My photos in iPhoto all look blurred for some reason in thumbnail size
All work: FireFox, BBEdit, TextMate, Komodo, Adium, OmniGraffle, GraphicConverter, iStumbler, SoundStudio, Yojimbo, Interarchy, MS RDC, Skype (as long as you don't try video),
I'm seeing some Font problems

The good,
Mail is really great, seems super fast
Spotlight much more responsive, no pauses as you type
Safari seems faster and now has that styled text editor as in FireFox (used in blogger for example)
New Finder, not as new as I had expected, seems solid and sensible.
Coverflow everywhere, yeah, whatever..
Quickview is useful I think, certainly seems fast.
Time Machine looks like it works really, really well.

Jag har skrikigt om detta länge nu om metadata-hantering - det måste komma. Vart kan man vända sig för att ge sin röst hörd hos Apple?

När det gäller smarta mappar önskar jag även att det fanns möjligheten att kunna sortera efter exempelvis författare, namn. Så att man exempelvis kan ha en smart mapp med exempelvis dokument sorterat efter författare. Idag går det enbart att sortera efter typ och datum.

Sen om detta ska kunna fungera än mer tillfredställande vore det som sagt önskvärt att enkelt kunna hantera metadatan utanför dokumentets program, slippa att exempelvis gå in i word för att editera osv.

Alltså dom kan inte missat detta, det jag kan tänka mig är att de inte vill ha det synligt på samma sätt som i Vista. Men något form av transparent fönster likt Aperture borde komma där man kan hantera all metadata

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-18 11:38

Vad är kodnamnet för nyaste betan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 12:30
Ursprungligen av Philip:

Vad är kodnamnet för nyaste betan?

Om det är build-numret du menar, så är det 9A466. Kodnamnet för 10.5 är ju bara "Leopard".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-18 12:37

menade build-numret. tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-20 11:06

Kollade precis på lite Leopard screenshots, menyraden är enligt mig mycket fulare, mindre macig helt enkelt. Verkar även som om de rundade hörnen är borta.

Ursprungligen av fredHo:

Kollade precis på lite Leopard screenshots, menyraden är enligt mig mycket fulare, mindre macig helt enkelt. Verkar även som om de rundade hörnen är borta.

En anledning att anta att det nya (mörka) interfacet kommer till Leopard i final versionen

(då både äpplet & spotlight har fått svart look ist för aqua)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-20 12:27
Ursprungligen av fredHo:

Kollade precis på lite Leopard screenshots, menyraden är enligt mig mycket fulare, mindre macig helt enkelt. Verkar även som om de rundade hörnen är borta.

tycker också den är fulare. för mycket Vista över det. Med andra ord grafik för grafikens skull och inte för att det fyller någon funktion. Det är vad Apple varit bra på annnars, att göra snygga saker när dom är befogade, typ Exposé, Dashboard, etc. Stacks i Leopard tycker jag är på gränsen, men ändå smidigt. Genomskinlig menyrad? Nej tack.

Ursprungligen av fredHo:

Kollade precis på lite Leopard screenshots, menyraden är enligt mig mycket fulare, mindre macig helt enkelt. Verkar även som om de rundade hörnen är borta.

Instämmer till viss del, har inte bestämt mig för vad jag tycker om menyraden. Däremot verkar det vara ett hafsverk i sista sekunden om man ser till symbolerna för airport och batteri som inte alls smälter in snyggt. Om Apple nu vill slå på trumman för en ny look borde detta vara åtärdat innan allmänheten får se det.

Sedan tycker jag de nya mapparna ser ”bleka” och omoderna ut. Passar inte riktigt in i helheten. Likadant de gamla trotjänarna ”aqua-glow” knapparna känns inte heller rätt i det nya utseendet.

http://www.thinksecret.com/archives/leopard9a466/source/picture03.html

Får hoppas att det är som ”myownstyle” skriver, att det nya (mörka) interfacet kommer till Leopard i final versionen (då både äpplet & spotlight har fått svart look ist för aqua).

Sen hade jag önskat två teman, ett ”snow” och ett ”dark”, men det är jag det.

nya äpplet är snyggare. skönt att slippa aquaskiten från millenieskiftet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 13:32

Tveklöst fulare! Och svårare att läsa, även för oss normalseende. Vill inte tänka hur det är för synskadade.

Om det inte går att stänga av så får man väl ha skrivbordsbakgrunder med 12 px vitt i toppen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-21 00:46

En sak som jag hoppas är att man ska kunna dela ut sin dators skärmbild trådlöst till tv.

Ursprungligen av fredHo:

En sak som jag hoppas är att man ska kunna dela ut sin dators skärmbild trådlöst till ?tv.

Jag med! Det skulle vara underbart om detta kunde fixas. Då har man plötsligt MYCKET mer användning för Apple TV...!

Vill ha!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-23 20:53

Amazon erbjuder förhandsteckning på Leoparden.Hur har det varit vid tidigare lanseringar. Kommer de att leverera mycket tidigare än exv Apple i Sverige? ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 22:00
Ursprungligen av Le:

Amazon erbjuder förhandsteckning på Leoparden.Hur har det varit vid tidigare lanseringar. Kommer de att leverera mycket tidigare än exv Apple i Sverige? ?

Brukar inte Apple släppa nya operativsystem mer eller mindre worldwide? Har för mig att det var så när Tiger kom.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-23 22:28

Och kostnadsmässigt är det förstås ingen större skillnad heller........

Jag var tveksam till menyraden när jag såg screenshots på den, men i verkligheten känns den faktiskt fin. Samma med dockan.

Det enda som är lite störigt är att prickarna som skall visa vilket program som är igång är väldigt svaga. Svårt i vissa lägen att se vilket program som är startat utan att titta extra noga.

Vad jag verkligen gillar med Leopard är Screen Sharing. Äntligen inbyggt i systemet, så man kan göra sig av med Chicken of the VNC. Perfekt för mig som dagligen ansluter till min HTPC för att fippla runt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 22:54

Svenska Leopard lär väl hamna på runt tre-fyra hundralappar mer än den amerikanska, så blir det ju i och med momsen. Annars kan ju någon som ändå ska till USA passa på och inhandla ett par hundra licenser för 99.se...;)

Jag skulle tippa på precis samma pris som vi har idag, d v s 1195,- för icke-studenter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-24 01:40

Tror jag också, priset lär knappast gå upp mera.

Den transparenta menyraden är ingen höjdare tycker jag, jag hoppas verkligen att det kommer att bli en inställningsmöjlighet.

Dockan tycker jag fungerar bra, framförallt i nederkant, då fungerar ljusen för program igång - däremot i sidoläge så fungerar det mindre bra enligt mig. Sen tycker jag de kunde jobbat mer rent visuellt med tex förstoringseffekten av dockan, det förtar lite att allt förstoras och inte enbart eventuellt programmen. Det hade även varit trevligt om de hade jobbat mer med dockan överlag - nu känns det mest som kosmetika.

Stacks ser verkligen bra ut men man skulle gärna vilja kunna välja vilken ikon som ligger i förgrunden och berättar dess innehåll.

Finderns förändringar är verkligen trevliga - även coverflow kan i vissa lägen vara användbar. Det enhetliga känns riktigt trevligt och tydligheten av vilket fönster som är markerat.

Shared delen är verkligen toppen samt även shared screen, kanon.

Några frågor är varför ikonerna enbart kan förstoras till 128 fast de är 512 och kan visas så i Coverflow samt i sökfunktionen - där de även lagt till en zoom funktion - vilket är positivt, jag hoppas detta även kommer på andra ställen.

Sen när man gör sparade sökningar så hamnar de på Places och inte sökningar - måste vara en bugg.

Quickview är hur bra som helst.

Men VART är hanteringen av METADATA.

Det måste komma - det är verkligen ett skämt att detta inte går.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-25 18:53

Har testat 9A466 nu några dagar och här kommer mina få amatörmässiga slutsatser:

- Safari 3 är buggig, tom buggigare än Windowsversionen av Safari (Inget specifikt med 10.5 men då det är en del av 10.5 så. Klickar man på diggade artiklar på 99mac's förstasida så krashar browsern direkt. Den har en förmåga att frysa sig ibland också, och oaväntat avsluta (utan att man jobbar i Safari).
- När jag försöker tömma papperskorgen så krashar findern direkt.
- Coverflow i finder är ganska långsamt
- MSN messenger kan inte logga in på MSN (Senaste versionen). Inte helt säkert 10.5 relaterat då jag inte använde det tidigare, men det fungerar iaf. inte)
- Transparenta Apple-menyn högst upp kan inte få annan färg än den "intelligenta" färmappningen som den gör baserat på bakgrundsbilden. Jag vill ha min VIT eller SVART *Morr*
- DVD spelaren ger inga indikationer på att den klarar HD-DVD / Blueray (Även om den kan göra det ändå). version är 5.0
- Dashboard är fortfarande långsam första gången den läser in pluginen. Borde kunna cacheas.

+ Spaces är mycket trevligt. Upplägget att man inte behöver "byta" till rätt space, bara rätt applikation/fönster gillar jag skarpt. Det är också väldigt snabbt
+ Nya "bakgrunds-skuggan" på fönster är snyggare, vette faan om det gör det mycket tydligare vilket fönster som är aktivt, iaf. inte om det är vääldigt stort o skuggorna knappast syns.
+ Downloads hamnar i downloads är bra (Vista har redan det)
+ Nya dockan är snyggare men tillför inte ett skit egentligen :). Skulle gärna vilja ha lite olika alternativ.
+ Stacks - Tja vet inte, snyggt men tror inte jag jobbar snabbare.
+ Quickview är ett helt underbart program, satans va snabbt det är. Hitta rätt kryptisk pdf (typ 102003.pdf) har aldrig varit lättare! mumma

Ursprungligen av studiox:

+ Downloads hamnar i downloads är bra (Vista har redan det)

Det är ju bra men ingen direkt killer funktion.

-----

http://macworld.idg.se/2.1038/1.113250

Troligtvis kommer det fler funktioner, vilket ger fortsatt hopp om tex metadata hantering.

Quickview är den funktion som fungerar riktigt riktigt bra. definitivt en funktion jag redan saknar i Tiger.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-26 16:47
Ursprungligen av draags:

Det är ju bra men ingen direkt killer funktion.

Jo faktiskt. Det är helt underbart. Jag kommer sällan ihåg var jag laddar ner skit, och ibland laddar jag hem samma program/fil en gång till för jag inte orkar leta om jag laddat hem den innan. Typ drivrutiner o man är osäker på om man har den senaste. Nu hamar dom i downloads per automatik, riktigt trevligt. Dessutom blir det lättare då dom hamnar i rätt user, ett säkerhetstänk där också

Hamnar inte Downloads i Downloads redan nu, om man vill? Bra att det är standard i och för sig, men ändå...

Ser fram emot Quickview, men det är långt till oktober.

Men mest ser jag fram emot alla nya program som görs för Leopard med Core Animation och annat smutt.

Kommer man att kunna använda Core animation i egna videoproduktioner?

Bevaka tråden