Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 11:44

OSX har ju mer eller mindre alltid varit "resolution independent". Grafikmotorn "är" per defintion det då den jobbar med vectorer och kurvor och inte pixlar. Men att hela OS:et blir det iom 10.5 tror jag är lite "hoppas på för mycket". Idag är det helt oanvändbart då enormt mycket av GUI:t fortfarande bygger på pixelgrafik. Men "åt det hållet" går man och ev. att det kommer en funktion i systemet för det (likt ett "handikaps" läge som finns idag).

Annars hoppas jag på vidareutveckling av många av de teknologier som kom i Tiger. Spotlight/metadata är grym - kan vi få lite vertyg så de faktiskt går att använda också En Spotlight center eller dyl. Sherlock borde nog bli "spotlight center" där du får en integrerad sök-station i din dator, både lokalt och på nätet. Spotlight funkar grymt i de program som använder det (findern är väl ett undantag där det ofta bli 5 000 träffar), men det "svävande spotlightfönstret" är minst sagt lite "skumt".

Sen lär ju allting utvecklas på samma sätt som det gjorts från Panther > Tiger också. Mycket nytt har kommit och mer nytt lär komma. Hoppas på mer "häftig" funktionallitet mellan Client <-> Server också.

Synkningen (iSynk) borde bli bättre (låt mig för tusan synka mellan olika datorer, mappar - whatever). Nej, jag vill inte köpa .mac, det är iditosikt att vara beroende av internet och en tredjepart och att betala pengar för det...

Utveckling av QuickTime är högst troligt. Det har kommit en bra bit framåt i Tiger så...

Ja, den som lever får se. Jag har inte ens gått över till Tiger på jobbet här ännu så

Ursprungligen av Erik.dv:

OSX har ju mer eller mindre alltid varit "resolution independent". Grafikmotorn "är" per defintion det då den jobbar med vectorer och kurvor och inte pixlar.

Jo, men visst var det så att det är med Tiger som det för första gången finns en funktion (om än gömd) för att skala hela UI:t? Det är ju ett viktigt steg på vägen och en stor skillnad mot tidigare.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men att hela OS:et blir det iom 10.5 tror jag är lite "hoppas på för mycket".

Jag tror inte det är helt orimligt. Apple borde hinna byta ut alla sina pixelbaserade UI-element på ett och ett halvt år. Sen hur långt andra program hunnit återstår ju att se. Blir verktygspaletten i Photoshop stor som en tändsticka är det förstås ingen som vill köra högre upplösning. Men åtminstone en del utvecklare har redan idag börjat anpassa sina program för detta, så framåt början av 2007 kan en hel del ha hunnit göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 13:30

Hehe, jo, men alltså upplösning oberoende GUI låter jättekul. Men när stora program som Photoshop inte ens tagit steget till att bli "riktiga" OSX program så börjar jag misstro det. Jag ser hellre att Adobe annamar apples Cocoa/Quartz/CoreImage funktioner i dess program än oberoende upplösning. Och, ja, de har haft fyra år sig med det andra så jag tvivlar starkt på det senare inom loppet av två år faktiskt. Det är lite "pinsamt" för Adobe ex. skulle jag säga vad Apple lyckats göra med Motion på ett par år jämfört med After Effects. Företag är riktigt usla på att ta emot dessa nya tekniker Apple erbjuder känner jag för att bibehålla 100%-ig cross plattform mot Windows vad gäller utseende, funktioner osv.

Senast redigerat 2005-06-27 13:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 13:43

Ja, Dockan måste ses över ORDENTLIGT någon gång här... Den har det inte hänt mycket med alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 14:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, Dockan måste ses över ORDENTLIGT någon gång här... Den har det inte hänt mycket med alls.

Ja verkligen. Dags för den att växa upp. Här är mina önskningar.

1. Vill kunna dela upp docken i olika delar. En program del och en dokument del som har egan inställningar för förstoring, gömmning och ikonstorlek. Vill även kunna placera de olika "bitarna" på olika ställen på skärmen.

2. Kunna lägga till avdelare precis var jag vill. Tex en avdelare mellan mina grafikprogram och mina ordbehandlingsprogram.

3. Ge docken olika inställningar beroende på vilet program som är i förgrunden. Tex när FCP är aktivt så vill jag att docken ska sitta till vänster på skärmen med små ikoner och vara göm automatiskt så den inte är ivägen för sättet jag jobbar på i just det programmet.

4. Skippa begränsningen som gör att jag inte kan få upp alla saker i en mapp med mycket innehåll. Nu ligger gränsen på 199 objekt.

5. Möjlighet att bestämma sorteringen av objekt i mappar som man "browsar" igenom. Ha dem sorterade efter datum eller filtyp.

6. Självklart kunna drag and drop en fil från tex skrivbordet ner i en mapp och vidare ner i en undermapp.

7. Eventuellt kunna "ta tag i en mapp/dokument/program" långt ner och kunna släppa den på skrivbordet tex.

8. Kunna låsa fast ikoner och ordningen på dem med admin-lösenordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 15:25

Amen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 15:27

Framförallt borde dock bli lite mer som resten av systemet... Drag and drop från ex. Safari till Dockan så borde dockan bete sig som finder ex. På tal om finder så borde den få sig en redig "overhaul" i Leopard. Men det kanske är önsketänkande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 21:01

Skulle verkligen se fram emot att Apple lägger till dessa saker som val i Dock. Känns som att den och Finder är påklistrade ovanpå en kick-ass rock solid grund (allt under Finder).

Ja Dockan kändes ny och fräsch när X kom men nu känns den lite förlegad och begränsad. Att tex inte kunna vandra sig ner i en folder för att lägga en fil i dockan känns rätt mossigt. Men något som måste fixas är Findern som jag tycker är rätt usel i jämfört med hur X i övrigt fungerar.

Titta på Pathfinder som är så mycket bättre.

Sen så tycker jag nog att de ska se över overall den grafiska profilen.

Fortsätta att fixa till Spotlight, gärna med ett Spotlight center, och fixa smart folders så att de även kan med contextual meny fungera i exempelvis dockan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 00:39

Pathfinder är bra, men går överstyr vad gäller funktionalitet (och på äldre maskiner - SEGHET). Men annars åt rätt håll.

Jo jag håller med om att det överdrivs av funktioner. Plus att den inte till 100% i alla lägen som det är idag kan ta över utan findern finns kvar som ett skal.

Men vissa delar av Pathfinder ger dig enklare möjligheter att navigera bland filer och där är den stora bristande delen tycker jag i dagens finder.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-29 07:42

Det kanske t o m är så att Findern i dess nuvarande form är en döende. Spotlight-tekniken är ju på plats i Tiger, men gränssnittet lämnar en del att önska. Kommer vi få ett Spotlight-centrerat användargränssnitt i Leopard?

Ursprungligen av skamuel:

Det kanske t o m är så att Findern i dess nuvarande form är en döende. Spotlight-tekniken är ju på plats i Tiger, men gränssnittet lämnar en del att önska. Kommer vi få ett Spotlight-centrerat användargränssnitt i Leopard?

Troligtvis kommer Spotlight i Leopard att bli än mer i fokus och mer utarbetat (hoppas jag)
men jag tror tyvärr inte att det kan ta över Finder funktionen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-29 08:05
Ursprungligen av draags:

Troligtvis kommer Spotlight i Leopard att bli än mer i fokus och mer utarbetat (hoppas jag)
men jag tror tyvärr inte att det kan ta över Finder funktionen.

Nej, kanske inte helt och hållet. Men jag tror att Apple:s GUI-experter säkert kan hitta någon ny infallsvinkel till hur vi hanterar våra filer, och säkert kan Spotlight spela en stor betydelse i dess funktionalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 22:19

Mja, hitta och sortera filer tror jag alltid kommer behövas. Så "smart" kommer aldrig datorn bli. Men ett gigantiskt hjälpmedel kommer det givetvis bli och jag tror garanterat på nya, smarta sökningar. Ex att jag kan söka på "8 Juni 2005" och datorn kan komma tillbaka med vad jag gjorde den dagen, hänvisa till filer osv istället för att få en lång lista av modifierade filer.

Eller att man kanske kan ha en ichat konversation via mic, som då datorn automatiskt gör ett protokoll på i text som senare blir indexerat av spotlight.

Men problemet idag är att jag söker på något - säg KEBAB - så får jag upp 2000 filer som jag inte alls fattar hur de är relevanta. Man behöver nästan en spotlight center av något slag som presenterar det man finner bättre och ger bättre sökmöjligheter.

Men som sagt, grunden finns där i Tiger. Men någon finder-ersättare blir aldrig spotlight, dock en kraftfull kompanjon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 22:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Men problemet idag är att jag söker på något - säg KEBAB - så får jag upp 2000 filer som jag inte alls fattar hur de är relevanta.

Skumt. Jag får bara upp två (relevanta) träffar. Det är inte så att du gillar snabbmat väldigt mycket bara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 15:46

Haha, jag får faktiskt bara upp en!

Fast ja, mitt exempel ovan funka ganska bra ändå... Jag får ordet "kebeb" markerat i en PDF på sidan 3 av 17... Ett Serach Center eller Spotlight Center borde presentetera detta snyggare.

- Vad det är för fil
- Var filen ligger
- Vem som skapat/ändrat den sist
- Om den är relaterad till någon (kanske att jag fick den bifogad i ett mail och att jag mailat den till några andra och att den ligger i en mapp som heter "Projekt" och att datorn så är så snäll och smart så han fattar detta, eller att jag öppna den senast den 7 Maj 2004 och i min kallender står där ett möte med typ Bengt Arne och då fattar han att "aha, du öppna filen i samband med mötet" typ).
- En "outline" på vad som är hittat på ett snyggt sätt.

Men som sagt... Grunden är lagd. Jag ser bara mil av förbättringar som kan göras.

Som referens får jag noll träffar på "nyttigt". Konstigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 15:56

Söker jag på kebab så får bara jag upp mailen ifrån denna tråd, plus en pdf ifrån tank magazine..

Det viktiga är dock att de måste försöka behålla det maciga och inte få det att bli för mycket "Data" över systemet. Användaren MÅSTE vara i fokus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 14:31

Precis, Apple måste vidareutveckla sig lite här. Dock ser jag flera STORA fel i Windows Vista previewn som troligen kommer ändras tills det hela blir ett skarpt system.

1. Transaperns i fönster är bevisat dåligt i OSX. Det ökar mängden "clutter" på skrivbordet och gör arbetet rörigare snarare än smartare

2. Menyraden i program. Lär sig inte MS något? Man har nu flyttat ner menyraden ÄNNU LÄNGRE ner i varje programfönster. Denna bör vara plancerad på ett lättåtkomligt, statiskt ställe - ex. högst upp på skärmen.

3. Virtual Folders var i betan rel. "förvirrat" placerade.

Men ja, Apple har mycket att fixa till i systemet.

…sdystemet att kännas rappare då safari tar 8 sek att öppna på macen…
Ehe, vet inte vad du har för dator men på min 5 år gamla mac (Dual G4/500) tar det 2-3s att öppna Safari. Men visst, det går gärna gå fortare

Sedan håller jag med Draags. Apple skulle kunna köpa Pathfinder och "macifiera" det en del. Jag gjorde ett tappert försök en vecka o köra med det men det går bara inte. Det är enormt mycket mer resurskrävande och tungrott, det bryter mot vedertagna regeler apple kör med i systemet m.m.

Var lämnar man in rapporter om detta till Apple? Lyssnar någon?

Ursprungligen av Erik.dv:

1. Transaperns i fönster är bevisat dåligt i OSX. Det ökar mängden "clutter" på skrivbordet och gör arbetet rörigare snarare än smartare

Vad betyder Transaperns?

Nej Jag tror inte Apple ska kika på MS när det gäller funktioner utan borde istället fundera över vart de är på väg och vart de vill vara på väg - kanske ha en GUI samordnare.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-07-30 21:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Var lämnar man in rapporter om detta till Apple? Lyssnar någon?

Pröva http://www.apple.com/macosx/feedback/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 17:24

Transaperns - oj - Transparens, genomskinlighet, transparency, opasitet/opacity

Att kunna gruppera en Smart folder efter exempelvis Person vore bra, otroligt märkligt att de inte har detta när man kan gruppera efter de övriga alternativen.

Sen borde de kanske kunna ge möjligheten att skapa smart mapp både i contextual meny och i action knappen i finder fönster.

Om de skapade ett spotlight center så kunde man även där kunna skapa en Smart mapp.

Nu är chansen inte stor att de Apple skulle lyssna på mig men man kan ju ändå alltid skriva ner några kommentarer till dem, ja menar chansen är väl ändå större än att enbart skriva här.

Men man kanske först ska fundera på lite fler saker som de kunde fixa, eller tänka över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 17:41

Det känns som om man skulle vilja göra en hela "avhandling" och sedan skicka in den till Apple som PDF. Vad säger ni? Bilda en liten utvecklingsgrupp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 17:43

Pröva http://www.apple.com/macosx/feedback/

De där feeback-sidorna är ju trevliga men jag undrar hur mkt som läses och "löses" där. Det är det svårt att komma med några konkreta "fixa detta" saker där. Det där känns mer som att man kan poängtera småfel och buggar snarare än komma med "större lösningar".

Ursprungligen av Erik.dv:

Pröva http://www.apple.com/macosx/feedback/

De där feeback-sidorna är ju trevliga men jag undrar hur mkt som läses och "löses" där. Det är det svårt att komma med några konkreta "fixa detta" saker där. Det där känns mer som att man kan poängtera småfel och buggar snarare än komma med "större lösningar".

Kanske kan man skicka eller fråga Oscar Bjers om han vet, eller kanske någon här på forumet vet mer, en dev testare kanske.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-01 02:13

Jag vill att det ska finnas en inställning i Safari för att automatiskt anpassa bilder som är för stora för att visas så man får en översiktsbild som man kan klicka på för att ändra till dens ursprungliga upplösning, som i Firefox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 23:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Pröva http://www.apple.com/macosx/feedback/

De där feedback-sidorna är ju trevliga men jag undrar hur mkt som läses och "löses" där. Det är det svårt att komma med några konkreta "fixa detta" saker där. Det där känns mer som att man kan poängtera småfel och buggar snarare än komma med "större lösningar".

http://www.apple.com/macosx/feedback/ är vägen att gå. För feedback av någon annan Apple produkt så ska du kolla denna sida:http://www.apple.com/feedback/

Om du vill lämna feedback om Apples webbsajt så gör du det här: http://www.apple.com/contact/feedback.html

Räkna inte med svar eller creds.

Feedbacken är inte bara viktig för Apple utan även tredjepart (Apple kan/vill inte lösa allt). Gör en sammanställning på engelska och publicera den publikt på webben och skicka ut ett pressmeddelande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-01 09:45

Skulle gilla om öppna fönster i olika program, ex bilder i photoshop, filmfiler i QT med flera gick att vända på samma sätt som widgets. Där skulle exempelvis en sammanfattning av metadata kunna finnas med snabb möjlighet till att infoga mer information.

Fanns ju ett demo av något liknande som jag har för mig kallades Looking-glass, minns inte om det var någon unix klon eller dylikt, men det verkade fiffigt...

Vore också trevligt med inbyggda funktioner för synkronisering mellan egna datorer genom Bonjour. Det är trots allt pinsamt att det inte finns redan, det uppmuntrar inte direkt till köp av stationär plus bärbar.

Bevaka tråden