Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Håller på Draags till viss del, men gillar inte att ex. Windows kan komma in i en "picture slideshow mode". Denna bör vara HELT avgränsad från resten av filsystemet, för finder är för mig till för att hitta filer. Titta på filer gör jag i något program. Men, om man har många bilder bör filsystemet hjälpa till här på något vis.
.

Missade antligen något Men Findern har ju också det i Tiger?

Håller med...

Någon picture slideshow är inte alltid kul.

Ja info om filerna direkt i findern vore mycket trevligt, att kunna ändra metadata direkt där är ett måste.

Flera varianter av hur man visar en preview vore trevligt, 128*pix är ok men som det är idag så vill man inte ha alla ikoner så stora och att hela tiden behöva köra kringla J tycker jag är ett steg för långt bort till enkelhet. Mer möjligheter närmare findern tack.

Saken är att om jag får en cd skiva med 20 bilder - jag vill hitta just en specifik så är det inte riktigt så smidigt att behöva öppna iphoto och dra in dem - det är inte heller idag smidigt att behöva köra slideshow för att hitta rätt.

Nej ett enklare sätt, håll musen över och man får en preview såsom Erik säger eller att man enkelt kan dra upp ikonpreview till antingen 128 eller 256 med ett enklare reglage hade gjort det otroligt smidigt, alltså som det fungerar i iphoto - man markerar en bild - zoomar och får se den större.

Zoomreglage är alltid bra för då kan man själv välja när storleken är tillräcklig för att kunna urskilja bildinformationen. Om det är låsta zoom positioner så är man mer låst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 12:47

Fast du måste tänka på en sak Reach4 och det är en gigantiska skillnaden som finns mellan spotlight och quicksilver.

- Spotlight söker igenom ALLT på din disk när du börjar skriva i sökfältet, detta inkluderar filnamn, filers metadata och filer innehåll.

- QuickSilver söker endast igenom filnamn på givna platser.

Med detta i åtanke så är spotlight brutalt snabb.

Det som skulle behövas är en Spotlight Launcher som endast söker i ex. programmappen eller att den endast söker bland filer som har ändelsen ".app" eller dyl. Detta är något som QS fixar enormt mycket bättre än Spotlight. Det störande är just att som jag fattat det så KAN du styra spotlight att göra precis detta (söka efter endast filnamn eller metadata inom ett begränsat område på disken), men Apple har bara implenterat en ganska klumpig "system wide search" i Tiger.

Hoppas på en "Spotlight Launcher" och "Spotlight Search Center" i Leopard alltså.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast du måste tänka på en sak Reach4 och det är en gigantiska skillnaden som finns mellan spotlight och quicksilver.

- Spotlight söker igenom ALLT på din disk när du börjar skriva i sökfältet, detta inkluderar filnamn, filers metadata och filer innehåll.

- QuickSilver söker endast igenom filnamn på givna platser.

Med detta i åtanke så är spotlight brutalt snabb.

Det som skulle behövas är en Spotlight Launcher som endast söker i ex. programmappen eller att den endast söker bland filer som har ändelsen ".app" eller dyl. Detta är något som QS fixar enormt mycket bättre än Spotlight. Det störande är just att som jag fattat det så KAN du styra spotlight att göra precis detta (söka efter endast filnamn eller metadata inom ett begränsat område på disken), men Apple har bara implenterat en ganska klumpig "system wide search" i Tiger.

Hoppas på en "Spotlight Launcher" och "Spotlight Search Center" i Leopard alltså.

Ja det låter som en toppen idé. Apple borde göra så att man kan specificera sökning. Typ sök enbart program, enbart dokument, enbart bilder. Detta går även idag fast detta är rätt krångligt och för den vanlige användaren så tror jag inte ens de vet om detta.

Om De gör så att man kan söka på enbart program tex så skulle det gå riktigt snabbt och QS skulle kanske inte vara lika nödvändigt.

Det är bra att man kan söka hela systemet men de måste ge användaren fler möjligheter att specificera sökningen - och göra detta på ett sätt i Apple anda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 13:38

Exakt. Kanske man skulle ha någon form av "mutliple spotlights" i menyraden eller dockan... Spotlight blir ett mycket mer omfattande program... Trycker jag ex. "cmd + shift + A" så söker jag ENDAST efter program. Trycker jag "cmd + shift + D" söker jag efter ALLA dokument på min disk. Trycker jag "cmd + shift + 1" kanske jag endast söker en specifik server efter filer.

Detta skulle grymt öka funktionalliteten av spotlight. QS har gjort så jag knappt letar efter program på disken längre - spotlight borde lösa samma problem och mycket mer för mig.

Definitivt - men det borde även vara så att det inte enbart är snabbkommandon - för den icke vane användaren. QS används antagligen mest av oss inbitna användare, vi som letar enklare lösningar. Apple bör göra så att allt blir enklare för - ja alla, så att nästan min mamma skulle tycka det var enkelt, utan att göra så att man blir idiot förklarad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 20:16

Är Mac OS X Tiger det sista Mac OS X som min iBook G4 12" 1.2Ghz kommer att kunna köra??
Absolut inte. Din maskin kommer funka med OSX 10.5 (leopard) och säkert 10.6 och 10.7 också om OS:en kommer ut i den takt det gjort idag.

10.4 -> 10.5 c:a 18 månader (1 1/2 år har gått, vi är i sent 2006)
10.5 -> 10.6 c:a 18 månader (3 år har gått, vi är i 2008 - PPC Macen är ute ur sortimentet)
10.6 -> 10.7 c:a 18 månader (4 1/2 år har gått, vi är i 2009)

Så nej, jag tror du gott kommer kunna köra OSX på din maskin tills den är så "gammal" är du vill köpa något nytt. Folk har oroat sig på tok för mkt över det här tror jag. Adobe själva har sagt att de kommer som tidigast ha ett CS-paket för "Macintel" 2007.

En idé som Apple haft tidigare som dessvärre inte minns vad de kallade det är när man kan lägga tex dokument på hög tycker jag vore toppen.

Tänkte på detta idag. när mitt skrivbord har svällt över med en massa filer, ljudfiler, qt filer och annat trams.

Man kan då visserligen lägga dem i mappar men jag de är desvärre kopplade till olika program just nu så de skulle då tappa kontakten med dem. Samtidigt så gillar jag inte att ha dem utspridda som ett myller. Och jag vet att jag från början borde strukturera och inte låta dem ligga där från början men nu är det så... tyvärr...

Då skulle sättet att kunna lägga dem på hög ett trevligt sätt... det skulle definitivt spara plats.

En annan variant är att om man har en mapp med dokument så skulle man kunna göra så att man kan sortera så att dokument som hör ihop lägger sig på hög.

Ungefär som om att man hade räkningar, man lägger oktober räkningar i en hög osv.

Ursprungligen av draags:

En idé som Apple haft tidigare som dessvärre inte minns vad de kallade det är när man kan lägga tex dokument på hög tycker jag vore toppen.

Tänkte på detta idag. när mitt skrivbord har svällt över med en massa filer, ljudfiler, qt filer och annat trams.

Man kan då visserligen lägga dem i mappar men jag de är desvärre kopplade till olika program just nu så de skulle då tappa kontakten med dem. Samtidigt så gillar jag inte att ha dem utspridda som ett myller. Och jag vet att jag från början borde strukturera och inte låta dem ligga där från början men nu är det så... tyvärr...

Då skulle sättet att kunna lägga dem på hög ett trevligt sätt... det skulle definitivt spara plats.

En annan variant är att om man har en mapp med dokument så skulle man kunna göra så att man kan sortera så att dokument som hör ihop lägger sig på hög.

Ungefär som om att man hade räkningar, man lägger oktober räkningar i en hög osv.

En variant av det du säger är att ha olika storlekar på ikonerna på skrivbordet. Sånt som är mindre viktigt tilldelar man en mindre storlek.

Jo det är en variant

Vad kan Apple tänkas komma med måntro som får oss att tappa andan och som får Redmond att önska de kunde dra tillbaka klockan så de kunde kopierat detta till Vista?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 23:04

Apple köper upp "Iridium" och får ett enhetligt interface

hmm ok, kanske borde veta vad det är men det vet jag inte, vad är Iridium?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 23:11

Aha, förlåt. Ett program som är ett tema som gör så hela OSX ser ut som Apple "Unified" som bl.a återfinns i iTunes, Mail och System Prefs i 10.4.

Äntligen - Metallfri Finder, Safari m.m.

Site:
http://www.sagefire.org/C1827030151/E20050812201046/index.html

Exempel:
http://sagefire.org/images/iridium/iridium.png

Bland det bästa som hänt mig i OSX…

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 15:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Aha, förlåt. Ett program som är ett tema som gör så hela OSX ser ut som Apple "Unified" som bl.a återfinns i iTunes, Mail och System Prefs i 10.4.

Äntligen - Metallfri Finder, Safari m.m.

Site:
http://www.sagefire.org/C1827030151/E20050812201046/index.html

Exempel:
http://sagefire.org/images/iridium/iridium.png

Bland det bästa som hänt mig i OSX…

Seriöst så såg de riktigt fult ut! Borstad aluminium har ju riktigt klass & ädelträ i GarageBand är helt suveränt. Apple kanske ska göra det mer enhetligt men inte så det ser så avskalat som iridium gjorde, de va ju typ Win 98/OS 9 style på de. Riktigt fult helt enkelt!

Jag hoppas verkligen Apple tar fram sin design grupp o gör ett enhetligt os. Ska genast testa Iridium.

Iridium var toppen - tack Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 18:51

Hoppas verkligen att dom gör så att man enkelt kan synka två eller flera maskiner via det interna nätverket, a la´.mac så att man har samma kalender och adressbok i son powerbook som sin stationära maskin..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-21 14:12
  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 14:15

ÄNTLIGEN!

Hoppas bara de förbättrar Spotlight, det är ju en ganska hopplös funktion i dag jämfört med den gamla sökningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 17:13

Är jag ensam om att älska Spotlight? Använder det många gånger varje dag för att söka efter olika ord, öppna program mm mm.

Jag tycker heller inte att det går segt på min PB 12" 1,33 Ghz.

Ursprungligen av mrjean:

Är jag ensam om att älska Spotlight? Använder det många gånger varje dag för att söka efter olika ord, öppna program mm mm.

Jag tycker heller inte att det går segt på min PB 12" 1,33 Ghz.

Du är nog inte ensam om att gilla Spotlight, Älskar gör jag nog inte men jag kan definitivt se potential i tekniken och skulle inte vilja se att man helt sonika gick tillbaks till tidigare sökfunktion. Apple har lagt fundamentet till något som med tiden kan bli riktigt bra.

Förhoppningsvis kommer jag att "älska" Spotlight i 10.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 17:19

Spotlight går snabbt som blixten på min Powerbook,, för på min G5 går det lite segt ibland, detta är nog pga att det sitter en massa hårdiskar i den,, och när spotlight söker så måste man vänta in att dom ska starta upp..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 20:02

Hoppas bara de förbättrar Spotlight, det är ju en ganska hopplös funktion i dag jämfört med den gamla sökningen.

Det är du nog relativt ensam om att tycka… Visst kan spotlight bli mycket bättre, men att den skulle vara sämre än gamla sökfunktionen kan jag omöjligt se. Förklara gärna

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 20:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Hoppas bara de förbättrar Spotlight, det är ju en ganska hopplös funktion i dag jämfört med den gamla sökningen.

Det är du nog relativt ensam om att tycka… Visst kan spotlight bli mycket bättre, men att den skulle vara sämre än gamla sökfunktionen kan jag omöjligt se. Förklara gärna

Jag håller med. Spotlight ÄR bra, jag använder den ofta, den är imponerande snabb. Smarta mappar skulle kunna bli mycket smartare, hittills har jag inte gjort någon. Men det kommer väl ... Den förra sökfunktionen var sorgligt långsam.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 20:08

Visst har Spotlight potential och visst kanske det var bra att inkludera den betaaktiga version som finns i Tiger för att få feedback, men Spotlight är långsam, buggig och allmänt jobbig. Den gamla sökfunktionen hade många bra sätt och metoder att söka på, även om det gick långsamt. Spotlight måste byggas ut och ge fler indexeringsval och inställningsmöjligheter. Bara att den börjar söka så fort man skriver en bokstav är fullständigt idiotiskt. Men förhoppningsvis förbättrar Apple Spotlight ordentligt i Leopard.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 15:32
Ursprungligen av Macvarg:

Visst har Spotlight potential och visst kanske det var bra att inkludera den betaaktiga version som finns i Tiger för att få feedback, men Spotlight är långsam, buggig och allmänt jobbig. Den gamla sökfunktionen hade många bra sätt och metoder att söka på, även om det gick långsamt. Spotlight måste byggas ut och ge fler indexeringsval och inställningsmöjligheter. Bara att den börjar söka så fort man skriver en bokstav är fullständigt idiotiskt. Men förhoppningsvis förbättrar Apple Spotlight ordentligt i Leopard.

Buggig? Långsam? Jobbig?

För det första är den inte buggig, aldrig stött på någon bugg över huvudtaget.

Den som säger att den är långsam har något gravt problem, men en sak som kunde vara bra är att man skulle kunna bocka av vissa filtyper i sökningen för att få den något snabbare eller effektivare är nog det rätta ordet för då får du nog upp mer relevanta filer än tex. 00567a45.xml. Eller att den enbart söker igenom ens egna hemmapp. Men överlag så piskar den ju dem gamla sökfunktionerna som inte indexerade.

"Bara att den börjar söka så fort man skriver en bokstav är fullständigt idiotiskt." Jag säger samma sak som ja sa till en på Macworld Forum. That's old school! Det är ju fullkomligt genialiskt, precis som i iTunes! Men man kanske skulle kunna bocka av den sortens sökning för allt old school folk. Hehe.

Det som Apple behöver göra på Leoparden är finslipning och fullfölja de fantastiska tekniker som redan är integrerat i systemet. Ni kan vara lugna, Apple kommer lätt integrera metatekniken i Findern. Men innan Leoparden så tror jag Apple kommer rikta in sig lite mer på underhållning nu när de gått så otroligt bra för iPoden. Vad sägs som 75% utav musikspelarmarknaden i USA och 80% av digital musikförsäljning via iTunesMusicStore.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 20:25

Spotlight är långsam, buggig och allmänt jobbig
Jasså? Jag har inte märkt någon som helst skillnad att söka nu mot förut vad gäller "buggigheten". Hastigheten är mycket snabbare än förr och man kan söka upp saker på ett helt annat sätt än tidigare.

Ja, spotlight skulle kunna ha ett bättre interface i Findern/systemet, men att sökningen är sämre än tidigare kan jag absolut inte påstå. Allting går för mig snabbare bara och jag kan jobba på samma sätt som förr. Utnyttjandet av spotlight i Mail är outstanding ex.

Nej, jag kör inte Tiger på en G5. Främst lite äldre datorer (Dual G4/500 ex.) och har inga som helst prestandaproblem.

Folk som är flera diskar får skylla sig själv om de väljer att sätta dem i vila (det gör inte jag för det stör bara arbete).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 20:43

Roligt att du tycker om Spotlight. Jag är mer benägen att hålla med John Siracusa, som har en bra genomgång av Spotlight på Ars Technica.

"Overall, however, the Spotlight user interface belies the strength of the service itself. The Spotlight UI is odd, clumsy, limiting, and often downright user-hostile."

http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 20:55

Men det är inte sämre mot vad vi haft tidigare som du sa, det är förbättring för det flesta skulle jag säga, för många en stor förbättring.

Men jag håller fullständigt med om att Apple inte utnyttjar dess fulla potential.

Bevaka tråden