Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple bör kika på hur andra gör men för gudsskull låt inte Findern bli en tävling i flest funktioner på liten yta och vissa undangömda i Contextual menyer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-11 13:28
Ursprungligen av draags:

Apple bör kika på hur andra gör men för gudsskull låt inte Findern bli en tävling i flest funktioner på liten yta och vissa undangömda i Contextual menyer.

Bästa jag läst idag!

Det som är lite synd är ju att man tycker Apple borde fått nån sorts "stabiltet" i sina program snart.. Jag bryr mig inte speciellt mycke, experimentell som man är, men det är ju knappars användarvänligt för vanliga kontorsanvändare när programmen helt byter utseende mellan olika versioner hela tiden.. Dom borde bestämma sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 19:47
Ursprungligen av Johan S:

Det som är lite synd är ju att man tycker Apple borde fått nån sorts "stabiltet" i sina program snart.. Jag bryr mig inte speciellt mycke, experimentell som man är, men det är ju knappars användarvänligt för vanliga kontorsanvändare när programmen helt byter utseende mellan olika versioner hela tiden.. Dom borde bestämma sig.

Bästa jag läst idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 19:55

Men å andra sida, trots apples smärre "förvirrelse" vad gäller interface så tar ju ändå Microsoft rekordet.

Jag satte mig vid en PC igår för att hjälpa en kollega med hans e-mail (nått fel vid sändning). Alltså, hur lyckas man göra ett sådant galet plottligt program som Outlook är med Windows, tror jag, standard skin?

I mail är jag van att se c:a 10 knappar:

- Send
- Replay
- Junk
- New Mail
- Forward
- Search
- Flag

Typ…

I outlook var det ungefär 20 knappar på första raden om tre… Vad gör alla knapparna? Hur häftiga funktioner har man där som jag levt utan alla dessa år?

Jeeeeeeeeeeeeeeeezus! Okej att Apple inte är på topp alltid, men detta var rent ut sagt sjukt. Skulle nästan vilja ta lite skärmdumpar och jämföra…

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 22:07

Eh? Så här ser Outlook 2003 ut i standardutförande, vad är det som är så rörigt med det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 15:49
Ursprungligen av Macvarg:

Eh? Så här ser Outlook 2003 ut i standardutförande, vad är det som är så rörigt med det?

Fan va fult! Och de är utveckling från Microsoft. Vista kommer bli ett tillplastat Messenger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 12:54

Okej…

1. Det är redan där väldigt plottrigt.
2. Den skarpa blå färgen tar över all uppmärksamhet - man ser knappt texten eller knapparna.

Men visst, det där är bättre än det jag fick beskåda i fredags….Då var det ungefär 10 ggr fler små knappar där uppe. Han måste väl lagt till alla knappar som finns eller något.

Mail är, tycker jag ett väldigt snyggt program även om det bryter något mot Apples GUI Guidelines.

Jag är lat just nu... kommer det på intel/mac-dvd:n att finnas installerare även för den som väljer att köra med sin *gammla* IBM-processor typ dagens iMac ?? Vill ju oavsett om man får eller inte ( vid nytt köp under 2006 ) även uppdatera min 20" iMac ( IBM 2GHz G5 samt G4 Powerbook ). Blir liksom lite dyrt att köpa 3 olika varianter av OSX

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag är lat just nu... kommer det på intel/mac-dvd:n att finnas installerare även för den som väljer att köra med sin *gammla* IBM-processor typ dagens iMac ?? Vill ju oavsett om man får eller inte ( vid nytt köp under 2006 ) även uppdatera min 20" iMac ( IBM 2GHz G5 samt G4 Powerbook ). Blir liksom lite dyrt att köpa 3 olika varianter av OSX

Vad jag har hört så är det faktiskt samma installerare till både de nya och de gamla Macarna. Apple gör som de gjorde vid bytet 68k/PowerPC och kör med universella binärer. Inga problem med andra ord.

Kikade idag på Paul Thorrents sida om Vista. Av nyfikenhet.

Måste säga att det Vista har är enhetlighet och att det faktiskt ser bra ut. Sen så har en del snackat om att Vistas genomskinlighet var dålig eftersom det var suddigt - men om jag fattat det rätt så är det som frostat glas. Alltså det är meningen att det ska se ut så.

Nu gillar Paul Thorret MS men jag tror inte det är en självklarhet att så många switchar om inte Apple skärper till sig. De måste få det mer enhetligt.

Vista har en del saker som jag spontant inte gillar och som gör att OsX känns mer hemma för mig.

Kikade idag på Paul Thorrents sida om Vista. Av nyfikenhet.

Måste säga att det Vista har är enhetlighet och att det faktiskt ser bra ut. Sen så har en del snackat om att Vistas genomskinlighet var dålig eftersom det var suddigt - men om jag fattat det rätt så är det som frostat glas. Alltså det är meningen att det ska se ut så.

Nu gillar Paul Thorret MS men jag tror inte det är en självklarhet att så många switchar om inte Apple skärper till sig. De måste få det mer enhetligt.

Vista har en del saker som jag spontant inte gillar och som gör att os x känns mer hemma för mig.

men eftersom det är min personliga subjektiva åsikt och inte hela världens så tror jag man ska se upp - MS har alltid ett försprång så länge de är störst. Nu har de ett stort handikapp - virus och annat men skulle de göra ett som var säkrare och vara lite mer nutid med trevligare gui så ja då e det inte säkert att osx är så hott längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-23 13:34

Det här är en jävligt cool mockup av Leopard findern från ThinkSecret forumet

http://homepage.mac.com/woodhams/images/new_finder.png

Väldigt snyggt, men lite ''plottrigt''

Ursprungligen av iigloo:

Det här är en jävligt cool mockup av Leopard findern från ThinkSecret forumet

http://homepage.mac.com/woodhams/images/new_finder.png

Väldigt snyggt, men lite ''plottrigt''

Skitsnyggt

Hoppas det äntligen kan bli något år det hållet!

Något åt det hållet kan man hoppas på.
Framförallt det där med att kunna zooma in bilder - något jag tjatat om på detta forum.

framförallt ett enhetligt gui.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-23 14:01

Me like a lot,

Håller med om att det verkligen är fet dags för ett enhetligt gui!!

Glad hjul på er!

jag skickade det till Apple feedback - gör ni det också.

Nu väntar man på nya Pathfinder 4

Det står december - men va fasiken - det e ju snart januari 2006.

Jag skulle vilja ha möjlighet att välja olika stilar på Mac OS X. En klar favorit för min del vore om det gick att ställa in att köra med samma stil som i Mac OS X Developer Preview 2.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-28 13:52
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag skulle vilja ha möjlighet att välja olika stilar på Mac OS X. En klar favorit för min del vore om det gick att ställa in att köra med samma stil som i Mac OS X Developer Preview 2.

Agreed!

Skulle de komma med Developer Preview 2... Jag skulle bli så glad...

Ursprungligen av Sidde:

Agreed!

Skulle de komma med Developer Preview 2... Jag skulle bli så glad...

Vad är så ofantligt bra med denna release - ja den e mer avskalad och ja jag kan se en del trevliga saker såsom tex enhetlighet på ett annat sätt än vad man ser idag.

men allvarligt - nostalgi - retro - ja det kan vara nice...

Jag skulle nog hellre se ett pro gui - som kanske är 2006 men ändå mer avskalat såsom dev 2.

Det jag inte fattar är varför de har ändrat till plupparna. De röda, gula och gröna. Det är något jag skulle vilja se att de tog bort. Har aldrig gillat praliner.

Sen tror jag nog inte du någonsin kommer att få se ett gui som ser ut som dev 2 Sidde

Hur såg den stilen ut?

Några val vore kanske trevligt men ej för många - till o med MS inser detta och det har Apple gjort tidigt.

Ursprungligen av draags:

Hur såg den stilen ut?

Ungefär som Mac OS 9. Inte riktigt, men väldigt nära.

Ursprungligen av draags:

Några val vore kanske trevligt men ej för många - till o med MS inser detta och det har Apple gjort tidigt.

I så fall skulle vi inte behöva tillbehör som ShapeShifter.

Det är kanske möjligt att det kan behövas men jag hoppas nog mer på att Apple ser till att fokusera på att göra osx mer enhetligt innan de börjar göra fler teman.

Men det e klart, snart börjar det bli ett antal teman i osx, så om de kunde ta alla varianter som finns i osx idag så bir det kanske 3-5 st olika teman att välja mellan.

VA!

Vilka ögon ser du med.

Jaja smaken e som baken.

ja inte va det där speciellt snyggt

Jag tycker att det är viktigt att olika applikationer har olika GUI, det blir tokjobbigt att kontrollera alla fönster annars..

Ja alla applikationer kan ju inte se exakt likadana ut - det är en utopi - däremot så bör Apples os vara enhetligt med mail, ical osv - alltså det som följer med.

Om det inte är exakt så bör det iallafall inte sticka ut åt alla håll.

Däremot kan man gilla Garageband. - Men det är inget som följer med osx direkt utan är en del i ilife. - där borde programmen däremot se lika ut och det gör de väl någorlunda, bortsett från Garageband.

Nu har Pathfinder 4 kommit. ska hård testa i 21 dagar för att se om det är.

Första intrycket är - OJ!

Man kan göra mycket.

Jag tycker dock att det är en aningen rörigt - kanske är meningen att allt ska vara på men spontant är:

Hoppas inte Apple gör det så rörigt.

Har testat PathFinder 4 nu i någon dag och jag gillar det! Går ju att göra i princip allt. Men det verkar som att funktionen "Byt Bakgrundsbild var X min" inte fungerar, inte hela världen iofs...
Testa det iaf, jag gillar det än så länge som sagt.

Bevaka tråden