Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Jojo, men jag känner inte för att in och smeta i textfiler varje gång jag ska fixa nått.

Då kanske du gillar det här bättre

http://phpldapadmin.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 17:07
Ursprungligen av Samuel K:

Då kanske du gillar det här bättre

http://phpldapadmin.sourceforge.net/

Klart intressant. Jag som trodda jag skulle ut och sola i helgen...

Dockan skulle gärna få sig en trevlig uppdatering, drag & drop vore smart.

Findern kunde de gärna se över...

Ett snabbare sätt att se en preview av objekt utan att behöva gå till kolumn view.
Jag skulle även gärna se en möjlighet att kunna zooma ikonerna på ett enklare sätt, alltså med en liten spak som det fanns i Unix. Man kan visserligen som sagt använda short cut eller gå till visningsalternativ men det är en bökigare sätt än om det fanns en zoom variant närmare finder fönstret plus att inte en massa andra inställningar dök upp. Detta vore trevligt framförallt när man har bilder som man vill kunna direkt kika på i findern utan att behöva köra bildspel.

När man kör sökning i spotlight får man fram en playknapp och detsamma gäller smartfolders, detta tycker jag är ett smartare sätt än att gömma saker i contextual menyn eller i Action listan men inte uppe i någon av menyerna längst upp. Det intressanta med detta är när Apple envisas med enknappsmus.

Som det är nu får man olika varianter på funktionerna när man är i en smart folder eller i spotlight fönstret eller i det vanliga finder fönstret.

Möjligheten att kunna ändra metadata direkt i findern. Det vore trevligt om det fanns möjlighet att kunna göra detta med drag & drop variant. Att kunna dra ett antal filer till en automator funktion tex som ändrar alla filers tex author.

Sen kunde nog Apple ha ett antal färdiga Smart folders för de nya macägarna såsom Author, Alla dokument osv.

Möjligtvis kunde detta vara i ett spotlight center.

Att kunna på ett snabbare sätt gå tillbaka i filstrukturen utan att behöva gå bakåt och framförallt göra så att man inte navigerar bort sig.

Sen så det absolut viktigaste - fixa så att det grafiska guiét i hela X blir mer enhetligt så att synminnet inte blir helt förvirrat och ta bort det blaffiga metallutseendet för att framförallt kunna utnyttja fönstrets yta bättre. Som det ser ut nu kommer MS Vista att vara betydligt smäckrare än vad Tiger är med sitt blaffiga och färgglada utseende - de får gärna även ta bort de där färgklickarna för att zooma - osv.

Ang. Findern så får som sagt Apple gärna köpa Pathfinder och göra det mer enkelt - mer macigt men samtidigt utnyttja en del av deras smarta funktioner.

Den där funktionen som Apple hade som kunde exempelvis lägga dokument på hög tycker jag vore trevligt framförallt på skrivbordet, visserligen så kan man skapa lådor för detta men om man enkelt kunde lägga dokument på hög - ja precis som man gör på sitt riktiga skrivbord.

O.T.
Jag har en lins i så möjligtvis eller troligtvis så har denna text en del stavfel och säkert särskrivningsfel men jag blir inte ledsen om någon påpekar detta.

jag håller med om mycket. Gui:t känns inte lika fräscht längre och longhorn överraskade positivt (till skillnad från XP där det kändes som att Gates våldtagits av en clown och XP är avkomman). De skulle kunna jobba på att få sdystemet att kännas rappare då safari tar 8 sek att öppna på macen. Opera eller ff på pc tar halva tiden max. Att hovra med musen över bildfiler så man får se en större preview som i KDE gillar jag skarpt då man jobbar mycket med bilder.

Ursprungligen av draags:

Dockan skulle gärna få sig en trevlig uppdatering, drag & drop vore smart.

Findern kunde de gärna se över...

Ett snabbare sätt att se en preview av objekt utan att behöva gå till kolumn view.
Jag skulle även gärna se en möjlighet att kunna zooma ikonerna på ett enklare sätt, alltså med en liten spak som det fanns i Unix. Man kan visserligen som sagt använda short cut eller gå till visningsalternativ men det är en bökigare sätt än om det fanns en zoom variant närmare finder fönstret plus att inte en massa andra inställningar dök upp. Detta vore trevligt framförallt när man har bilder som man vill kunna direkt kika på i findern utan att behöva köra bildspel.

När man kör sökning i spotlight får man fram en playknapp och detsamma gäller smartfolders, detta tycker jag är ett smartare sätt än att gömma saker i contextual menyn eller i Action listan men inte uppe i någon av menyerna längst upp. Det intressanta med detta är när Apple envisas med enknappsmus.

Som det är nu får man olika varianter på funktionerna när man är i en smart folder eller i spotlight fönstret eller i det vanliga finder fönstret.

Möjligheten att kunna ändra metadata direkt i findern. Det vore trevligt om det fanns möjlighet att kunna göra detta med drag & drop variant. Att kunna dra ett antal filer till en automator funktion tex som ändrar alla filers tex author.

Sen kunde nog Apple ha ett antal färdiga Smart folders för de nya macägarna såsom Author, Alla dokument osv.

Möjligtvis kunde detta vara i ett spotlight center.

Att kunna på ett snabbare sätt gå tillbaka i filstrukturen utan att behöva gå bakåt och framförallt göra så att man inte navigerar bort sig.

Sen så det absolut viktigaste - fixa så att det grafiska guiét i hela X blir mer enhetligt så att synminnet inte blir helt förvirrat och ta bort det blaffiga metallutseendet för att framförallt kunna utnyttja fönstrets yta bättre. Som det ser ut nu kommer MS Vista att vara betydligt smäckrare än vad Tiger är med sitt blaffiga och färgglada utseende - de får gärna även ta bort de där färgklickarna för att zooma - osv.

Ang. Findern så får som sagt Apple gärna köpa Pathfinder och göra det mer enkelt - mer macigt men samtidigt utnyttja en del av deras smarta funktioner.

Den där funktionen som Apple hade som kunde exempelvis lägga dokument på hög tycker jag vore trevligt framförallt på skrivbordet, visserligen så kan man skapa lådor för detta men om man enkelt kunde lägga dokument på hög - ja precis som man gör på sitt riktiga skrivbord.

O.T.
Jag har en lins i så möjligtvis eller troligtvis så har denna text en del stavfel och säkert särskrivningsfel men jag blir inte ledsen om någon påpekar detta.

Satt och läste igenom tråden från början, draags, har du möjligen någon sorts insyn i Apple. Typ 4-5 av dina förslag har ju gått igenom! Ett av de mest synska inlägg jag sett på länge, och 1,5 år i förväg dessutom.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Satt och läste igenom tråden från början, draags, har du möjligen någon sorts insyn i Apple. Typ 4-5 av dina förslag har ju gått igenom! Ett av de mest synska inlägg jag sett på länge, och 1,5 år i förväg dessutom.

Haha nej tyvärr har jag inte någon insyn. Fast jag skulle gärna komma med några kommentarer till Apple.

En bra lön och jag säger ja.

Det vore trevligt om man kunde skapa/redigera/radera poster i en LDAP-katalog från addressboken.

Ursprungligen av kalleh:

Adressboksserver finns redan - LDAP.

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 08:27
Ursprungligen av Force9:

Det vore trevligt om man kunde skapa/redigera/radera poster i en LDAP-katalog från addressboken.

Ellerhur! För mig är det ofatbart att Apple inte har gjort något åt detta. Har väldigt svårt att tro att Apple inte är medvetna om detta. Hur kan det vara så svårt att fixa en sådan sak? Läste någonstans att det svåra är rättigheter osv. Svårt att först det.

Ge mig möjlighet att drag and drop kopiera kontakter till och från Adressbokservern och som sagt även skapa/redigera/radera direkt i från adressboken. Självklart med en automatisk synkning av adressgrupper och smarta grupper.

Dammit! Ge mig det nu Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 02:13

Några små önskemål till Leopard, eller helst till 10.4.3:

* Synkronisering av Adressbokens smarta mappar i iSync.

* Förlängning av dialogrutan "Kan inte tömma papperskorgen pga att filen xyz.jpg används". Jag vill se vilket program som använder filen och få frågan om jag vill avsluta programmet.

* Kunna använda knappar och andra funktioner i fönster när de ligger utspridda i Exposé.

* En funktion för att dela upp fönsterytan och anpassa fönsterplaceringen liknande "Sida vid sida / Över och under" i Windows.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 10:03

Jag tror att 10.5 blir ett resolution independent (jag stavade antagligen fel men ni fattar ). Tiger skulle ju bli det men vart inte det, av vad jag har hört.

  • Medlem
  • 2005-06-10 11:31
Ursprungligen av Halligalli:

Jag tror att 10.5 blir ett resolution independent (jag stavade antagligen fel men ni fattar ). Tiger skulle ju bli det men vart inte det, av vad jag har hört.

Tiger innehåller funktionaliteten, men den är avslagen tills det finns någorlunda stöd för det i programmen. När det kommer, så är det riktigt stort. Laptops med hög upplösning är annars ett ganska stort problem (man kan inte läsa texter).

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 12:18
Ursprungligen av stfm:

Tiger innehåller funktionaliteten, men den är avslagen tills det finns någorlunda stöd för det i programmen. När det kommer, så är det riktigt stort. Laptops med hög upplösning är annars ett ganska stort problem (man kan inte läsa texter).

Ok, verkar isf vara en hel del bra funktioner i Tiger avslagna.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 19:41

Är Mac OS X Tiger det sista Mac OS X som min iBook G4 12" 1.2Ghz kommer att kunna köra??

Ursprungligen av Elajtenworld:

Är Mac OS X Tiger det sista Mac OS X som min iBook G4 12" 1.2Ghz kommer att kunna köra??

Nej.

Hoppsan, får visst skriva lite till då inlägget var för kort för att postas annars... :rolleyes:

Ursprungligen av Halligalli:

Jag tror att 10.5 blir ett resolution independent (jag stavade antagligen fel men ni fattar ). Tiger skulle ju bli det men vart inte det, av vad jag har hört.

Ja, jag tror också det, arbetat är ju redan påbörjat i Tiger.

Annars hoppas jag att Apple nya inrikning mot metadata (se John Siracusas artiklar) i 10.4 får blomma ut i 10.5 på något bra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 19:55
Ursprungligen av Halligalli:

Jag tror att 10.5 blir ett resolution independent

Det är jag övertygad om att det blir.

Ett bland många övriga teknologier jag hoppas på i Mac OS X 10.5 Leopard är: Ageia's Novodex Physics Engine, inbyggt som ett ramverk för utvecklare. Det skulle rocka!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 21:16

Jag vill se Sherlock stiga upp ur askan som en förlägning till google. En sökning som kan nosa fram metadata ur html-dokument och dessutom vara så intelligent att den kan ta reda på hur saker hänger samman.

Tänk dig att kunna göra följande sökning i ett framtida Sherlock:

Jag vill veta mer om Kalle Karlsson född mellan 1972 och 1974 på svenska nätsidor.

och få svaret:

Kalle Karlsson föddes 1973 i Sigtuna (länk till privat hemsida)
Studerade till Kemiingenjör vid Uppsala Universitet (länk till privat hemsida och uu.ses Alumni)
Kalle har spelat i punkbandet Pigkillers (länk till Pigkillers hemsida samt länkar till diverse recensioner).
Idag jobbar Kalle som läkemedelssäljare för Drogfabriken (länk till Drogfabriken).
osv.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-10 20:49

Högst på min önskelista är att de får lite ordning och konsekvens på gränssnittet vad gäller Spotlight.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 21:05

det som är roligt är att Microsoft säkert räknade med att Longhorn skulle fajtas med Tiger, men nej,
Apple släpper ett till OS och det kommer säkerligen sparka kossans rumpa

Ursprungligen av iigloo:

det som är roligt är att Microsoft säkert räknade med att Longhorn skulle fajtas med Tiger, men nej,
Apple släpper ett till OS och det kommer säkerligen sparka kossans rumpa

Ärligt talat tror jag Microsoft var på det klara med att det var versionen efter Tiger som de skulle fajtas mot. Det är ju rätt rimligt att 10.5 kommer ut ungefär 1,5-2 år efter 10.4, dvs ungefär när Longhorn kommer (om det inte blir ännu mera försenat vill säga).

Ursprungligen av Adrian B:

Ärligt talat tror jag Microsoft var på det klara med att det var versionen efter Tiger som de skulle fajtas mot. Det är ju rätt rimligt att 10.5 kommer ut ungefär 1,5-2 år efter 10.4, dvs ungefär när Longhorn kommer (om det inte blir ännu mera försenat vill säga).

Hur då fajtas?
MS fajtas väl inte med OSX. Munhuggs bland experter och litet på kul, men fajtas behöver de inte.
MS fajt blir att övertyga MS-användare att uppgradera.
Precis som treo-burken. När Vista kommer så kommer MS-användare få reda på att de är fossiler eller riskerar bli det om de inte uppgraderar från det medeltida och ganska värdelösa XP. MS kommer själva att påpeka att det skyddade minnet i XP inte är så skyddat utan är ett hack så att det fungerar ungefär som skyddat minne. Sedan kommer de att erkänna att multitaskingfunktionen inte är riktigt mutitrådad utan bara ett hack some ser ut som om det är det... etc. Sedan kommer de att påstå att nu minsann säljer de en produkt som faktiskt har allt de sagt om sin tidigare produkt. Precis som reklamen nu där alla som har ett 2 år gammalt officepaket framställs som skräcködlor för att de köpt sån skit. (fast det gamla office är riktigt bra). Hitintills har denna strategi att inte nämna alternativ utan bara hur man överträffar sig själv funkat bra. Nä MS behöver bara fightas med sig självt för att sälja mer. En egen bana med bara egna spelare på.

OSX spelar inte på den banan.

Senast redigerat 2006-01-20 13:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 19:37

*Stödja virituella fönster lite som: http://www.yousoftware.com/desktops/
*Skulle vilja att man kan bygga ihop Mail/ iCal/ Adressbok/ till en modul a la Entourage,, Kanske via en ProWorkModul som skulle kunna vara en del i iWork, som dessutom ger lite fler funktioner till programen, samt även fixar projekt hantering, budgethantering, fakturing mm, mallar ifrån Pages, allt kan synkas via .mac så man har koll på alla sina maskiner..
*Att OSX inte kommer till vanliga PC burkar..

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 09:01

Möjligheten att låsa fast ikoner i dockan är något jag saknar.

Ursprungligen av Anders Båth:

Möjligheten att låsa fast ikoner i dockan är något jag saknar.

Va? Kan man inte göra det i Tiger? Sitter själv på 10.3.9 och skulle sakna den funktionen grymt.

  • Medlem
  • 2005-06-19 13:37
Ursprungligen av Mattias H:

Va? Kan man inte göra det i Tiger?

Jodå, visst kan man behålla ikoner för program som inte är igång, precis som tidigare. Men Anders menar nog att han vill kunna låsa dem där, så att de inte kan poffas bort av misstag. I dag är bara Finder- och Papperskorgikonerna låsta.

Anders efterfrågar en funktion som skulle vara bra. Inte minst för icke-dator-vana användare. Jag har satt Macar i händerna på ett antal sådana. Installerat allt och lagt ikoner för alla program de behöver i Dock. Och så en dag får jag telefonsamtal där de frågar var någon viss ikon har tagit vägen. De har förstås av misstag dragit bort den.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 21:23

Jag hade tänkt köpa en Mac Mini det här året. Kommer den vara helt värdelös när Intel kommer in i bilden eller hur blir det? Jag kommer inte kunna ta del av nya uppdateringar eller nåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 12:50
Ursprungligen av sheep:

Jag hade tänkt köpa en Mac Mini det här året. Kommer den vara helt värdelös när Intel kommer in i bilden eller hur blir det? Jag kommer inte kunna ta del av nya uppdateringar eller nåt?

Det finns flera trådar om detta redan (använd sökfunktionen).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-29 09:07
Ursprungligen av sheep:

Jag hade tänkt köpa en Mac Mini det här året. Kommer den vara helt värdelös när Intel kommer in i bilden eller hur blir det? Jag kommer inte kunna ta del av nya uppdateringar eller nåt?

Historiskt sett har Apples heltalsuppgraderingar funkat på befintlig "gammal" hårdvara och dessutom både bättre och rappare. Och hur ska de annars få sälja sina nya system - om man tvingas köpa ny dator blir kunderna inte längre kunder....
(Dvs: Minin räcker och håller precis lika bra som innan Intel-avslöjandet.)

  • Medlem
  • 2005-06-19 17:38

Frågan jag får besvara är snarare "Vart har prgrammet tagit vägen?"

FoxTrot är en kul ser som gärna lägger in macreferenser, kolla in dagens serie (så förstår ni varför jag postar i just den här tråden):

http://www.ucomics.com/foxtrot/2005/06/22/

Glöm ränder, nu är det prickar som gäller!

Bevaka tråden