Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har också gjort lite mer test och man göra en konfigurering som gör det mindre rörigt. Jag håller med -man kan i stort göra nästan allt.

Det jag inte hittar är Metadata editering.

Men som sagt eftersom detta är Leopard tråd och inte PF4 tråd så är frågan om vad Apple borde kika på i PF4 och helt enkelt låna över.

Vad säger ni?

Dom borde iaf kunna sno lite. Och sedan tycker jag man skulle kunna välja på: Barnsligt enkelt Finder, Normalt Finder och Avancerat Finder. Där då Avancerat Finder är mer likt PF4.

Tabbar är en bra funktion framförallt på en mindre skärm.

Jo man borde kunna ha olika steg som du säger på hur avancerat det kan vara.

För jag tror att om Apple hade en Finder som såg ut som PF4 skulle många bli avskräckta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 14:22

Eftersom att många idag lever i Windows tvivlar på att Path Finder skulle skrämma många

Dock lider vissa delar av PF4 av fråntaganet less is more….Contextmenyerna har 200 val, inte de 10 mest använda, exemeplvis.

I övrigt känns det bra. Det finns en del buggar och en del features Finder har som PF4 saknar dock.

Men kan du inte anpassa contextmenyn själv i PF? Sitter vid just en Windowsmaskin nu så jag kan inte testa...

Alltså i jämförelse med win så är det ingen fara men om man tänker sig de som kört mac hela livet så tror jag nog PF4 är en aningen rörig.

Efter lite config gillar jag PF4 men jag hoppas ändå på att Apple gör något liknande men ändå kör "less is more"

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-17 01:54

[FONT="Georgia"]Någon slags integrerad spotlight/quicksilver-liknande funktionalitet tror jag skulle kunna komma ganska långt i att ersätta Finder... Jag tror absolut att filhanteraren blir mer sökifierad, i synnerhet när metadata kan göra mer än det ganska begränsade mappsystemet, som jag snarare tror kommer att fungera som i iTunes, där man kan lägga samma fil i mängder av mappar, både statiska och dynamiska. På sikt tror jag absolut att man går ifrån den mer traditionella findern till förmån för detta. Stacks som i Aperture istället kanske?

Det som dock slår mig när jag ser diskussionerna om Pathfinder är att Apple fokuserar på att få saker som är jobbiga att göra på en dator enkelt. Det enda ställe där detta inte riktigt känns som att det fungerar är .Mac, som visserligen fungerar finfint för många, men som jag ändå får uppfattningen är ganska så kantig. Pathfinder känns inte för min del som någonting som gör saker enklare, iallafall inte på det sätt som det känns som att Apple gör. Jag tror att det är bra att poweruser-grejorna finns som separata program.

Eftersom jag tror att Apple kan locka många open source-programmerare, så tror jag att det vore smart att skapa utvecklarverktyg som verkligen rockar, ur deras synvinkel. Att kunna koda en "äkta" apple-applikation i valfritt språk, till exempel. En global versionshanterare för alla applikationer skulle vara trevligt! Jag inser dock att jag inte har tillräcklig koll på vilka begränsningar som finns i dagens utvecklarmiljö för att komma med mer konkreta tips.

Jag misstänker att det kommer fler synpunkter när jag fått min iMac och blivit varm i kläderna, dock...[/FONT]

Måste också tillägga att path navigator är riktigt bra i PF4.

Att kunna zooma ikonerna likaså. Bra preview.

Men det hänger sig titt som tätt.

Om jag har en fil men namnet "filnamn" och söker i Spotlight så får jag upp den filen där.

Du vill kunna söka efter en viss fil i en viss mapp, om jag inte ser fel så kan jag göra detta i Findern i 10.4.4

Ursprungligen av draags:

Om jag har en fil men namnet "filnamn" och söker i Spotlight så får jag upp den filen där.

Du vill kunna söka efter en viss fil i en viss mapp, om jag inte ser fel så kan jag göra detta i Findern i 10.4.4

Visst får man upp träffar. Tillsammans med artonhundra andra filer, som innehåller ord som är identiskt med namnet på filen jag söker efter. Jag vill BARA få upp filer vars namn innehåller min sökning. Det går som sagt, men det är jobbigt.

Dessutom, som någon tog upp; Man måste indexera disken man vill söka på för att kunna hitta en fil. Idiotiskt!
Exempel: Jag är hos en kund vars disk jag monterar på min dator, jag vill söka efter en fil på den. I Panther gick det jättebra, i Tiger måste jag vänta X antal timmar tills indexeringen har skett (på en disk jag antagligen aldrig mer kommer montera på min dator). Som sagt; Idiotiskt.

Jag tvingas använda FileBuddy som fortfarande kan söka efter filnamn. Bra, men jobbigt att behöva använda ett tredjepartsprogram för en funktion som har funnits sen System 6!!

Ibland blir det inte rätt helt enkelt.

Spotlight har blivit väldigt mycket snabbare iomed 10.4.4-uppdateringen kan ju nämnas för dom som inte vet det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-18 21:27
Ursprungligen av carlsson:

Exempel: Jag är hos en kund vars disk jag monterar på min dator, jag vill söka efter en fil på den. I Panther gick det jättebra, i Tiger måste jag vänta X antal timmar tills indexeringen har skett (på en disk jag antagligen aldrig mer kommer montera på min dator). Som sagt; Idiotiskt.

[FONT="Georgia"]Svaret heter terminalen. Sparka igång en sån och kör följande:[/FONT]

[FONT="Courier New"]find /Volumes/Diskname -name "filnamn" -print[/FONT]

[FONT="Georgia"]Det sista "-print" behövs oftast inte, men eftersom jag ännu inte fått min Mac kan jag inte testa om det behövs först. Om du lägger till ett -type f så får du bara filer, -type d ger bara kataloger (mappar). Wildcards fungerar, så "*.app" är inga problem. [/FONT]

Japp, riktigt. Men jag tror att den måste vara indexerad av Spotlight. Det går vad jag vet inte att göra en gammaldags sökning.
Jag har en FW-disk jag har valt att inte indexera, på den kan jag därmed inte söka efter något.

men en gammaldags sökning är väl också indexerad så varför inte indexera även en firewire disk på Spotlight vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 21:09

"Jag saknar Panthers sökruta uppe till höger i Finderfönstret som sökte på den markerade mappen."
Sökrutan i Finder/Tiger funkar på samma sätt, typ, men presenterar resultatet annorlunda.

Ja det krävs att mappen är indexerad dock.

Det vore mer logiskt, tycker jag, att man kan välja VAD man söker efter. Spotlight är en grym teknologi som bara måste tämjas lite. Detta märks inte minst i Path Finder som också har kvar sin gammla sökmotor (som förhållandevis är ENORMT SLÖ, men man söka på ställen Spotlight inte indexerat).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 23:06

Carlsson, ett tips vore att testa Pathfinder 4.

Jag hoppas på förbättring med spotlight - Spotlight center, någon program startare med spotlight funktion. Någon stack variant såsom i Aparture. Min desktop skulle bli glad av en bra variant av att stapla filer på varandra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-19 03:42

Någon som har någon info om rykten eller liknande gällande system kraven på 10.5? Vad är det, egenkligen, som pekar på att system kraven kommer få sig ett enormt skutt uppåt just denna gång? Egenkligen är det ju bara det faktum att Finder troligen kommer upgraderas rejält och att Vista har alldeles för höga system krav.

Vore ju lite väl kaxigt av Apple att släppa iWork me 500mhz o iLife me sådär 700mhz som system krav och sedan släppa 10.5 på tx.e 800mhz. Tror ni inte att 10.5 kommer få snarare runt 400-500mhz G4 o 256mb ram som system krav?

Då slipper dom ju alla gamla G3 användare som antagligen kommer upgradera iaf och alla G4'a användare som inte vill upgradera (Är ju inte allt för dyrt o köpa sig en G4, iaf inte när fler Intel burkar har kommit)

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-19 12:14

Vet nån när det är sagt att 10.5 ska komma?

En sak som jag ett flertal gånger tänkt att jag saknat är ett enklare sätt att få fram program.

Själv lägger jag alltid program mappen i dockan, men när jag väl är på en dator som inte har detta blir jag en aningen "ställd".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-23 19:23

Cmd+N och sen trycka på program"fliken". Inte särskilt svårt eller jobbigt.

Ursprungligen av Kasaen:

Cmd+N och sen trycka på program"fliken". Inte särskilt svårt eller jobbigt.

Inte så svårt - nej men kanske ingen självklarhet för ej vana macanvändare. För min del lägger jag alltid programmappen i dockan och kör där contextual menyn, det tycker jag är smidigare.

Fast varför ska man fundera över att göra saker annorlunda, förändringar är aldrig bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-24 10:07
Ursprungligen av draags:

Inte så svårt - nej men kanske ingen självklarhet för ej vana macanvändare. För min del lägger jag alltid programmappen i dockan och kör där contextual menyn, det tycker jag är smidigare.

Fast varför ska man fundera över att göra saker annorlunda, förändringar är aldrig bra.

Förändringar är i regel alltid bra, (när de kommer från Apple).

Men hur kan det göras bättre? Har du några förslag på hur man enklare kan ta fram program som inte finns i dockan? Förutom det självklara att ha programmappen i dockan.

Ursprungligen av Kasaen:

Men hur kan det göras bättre? Har du några förslag på hur man enklare kan ta fram program som inte finns i dockan? Förutom det självklara att ha programmappen i dockan.

Quicksilver.

Ursprungligen av Kasaen:

Förändringar är i regel alltid bra, (när de kommer från Apple).

Men hur kan det göras bättre? Har du några förslag på hur man enklare kan ta fram program som inte finns i dockan? Förutom det självklara att ha programmappen i dockan.

Oj! ja du - nu är jag dock ingen program/gui utvecklare. Men som vissa sagt så är QS eller Spotlight en variant.

Men då måste man veta vad man söker efter.

lite O.T.
Jag är lärare och vi har mac i våra datorer - Vi pratade nyligen om att man glömmer bort det faktum att eleverna inte alls är så datorkunniga som man kan tro utan vad de kan är i stort sett - mail, internet och word. Hur man ska strukturera eller hur datorn fungerar är de oftast ej medvetna om.

Som sagt lite O.T. men det jag vill säga med detta är att enkelhet och användarvänlighet måste vara en självklarhet i ett mac system.

Exposé tycker jag är en funktion som jag inte saknade innan men som jag idag inte klarar mig utan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-02 11:16
Ursprungligen av draags:

Oj! ja du - nu är jag dock ingen program/gui utvecklare. Men som vissa sagt så är QS eller Spotlight en variant.

Men då måste man veta vad man söker efter.

lite O.T.
Jag är lärare och vi har mac i våra datorer - Vi pratade nyligen om att man glömmer bort det faktum att eleverna inte alls är så datorkunniga som man kan tro utan vad de kan är i stort sett - mail, internet och word. Hur man ska strukturera eller hur datorn fungerar är de oftast ej medvetna om.

Som sagt lite O.T. men det jag vill säga med detta är att enkelhet och användarvänlighet måste vara en självklarhet i ett mac system.

Exposé tycker jag är en funktion som jag inte saknade innan men som jag idag inte klarar mig utan.

Självklart kan saker och ting bli enklare och mer strukturerade. Men, jag har inga förslag på hur man kan göra det hela enklare och snabbare få fram program, inställningar m.m. Därför frågade jag om det var någon som hade nån idé om hur systemet ska se ut. Jag är intresserad av att höra lite nytänk vad gäller GUI m.m.

Som sagt verkar QS vara ett bra komplement till Finder.

Att bara klaga på att det är dåligt utan att ha ett hum om hur det skulle kunna bli bättre är bara onödigt.

Ser man det ur en annan synvinkel så har ju OSX iom Tiger kommit enormt mycket längre än Windows när det gäller enkelhet kombinerat med kraftfullhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:47

Tabba fram finder och tryck Cmd +A för program eller Cmd + U för utilities.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:57

Eller Cmd och Tab så kommer alla öppna program upp snyggt och prydligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-23 20:15

Fast de snurrar förbi väldans fort då.....hur ska man hinna trycka på rätt ikon när det går i 240 knyck?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 20:34

De går så fort som du trycker på TAB, du kan ju inte hålla den knappen intryckt hela tiden, fattaruväl?
Tryck en gång samtidigt som du håller cmd nere, nytt program för varje TAB-tryckning.

  • Medlem
  • 2006-02-24 17:40

jag kör quicksilver enbart.. har bara dockan för att kolla vad som ligger igång..

börjde med att stänga av spotlight och mappa quicksilver till cmd-space iställlet.. så jävla smidigt så det är osant..

Bevaka tråden