Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det fanns ett spejsat rykte om att "iSlate" skulle kunna läsa av ansiktet på den som sitter vid den och byta användare utifrån det. Det låter lite väl sci-fi kanske, men även andra rykten pekar på att Apple tänkt sig att man delar på produkten:

Apple is said to envision that one device might be shared by multiple family members to read news and check email.

Jag tror definitivt att den biten stämmer. Och jag tror att Apple antagligen jobbat hårt på att ha ett fleranvändarsystem där det är busenkelt att byta fram och tillbaka. Där kommer OS:et definitivt att skilja sig från det på iPhone eftersom behovet av användarbyte i princip inte finns där överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 22:19

Hur kan folk veta så mycket om denna produkt

Ni är väl i n f o r m e r a d e

kul tycker jag, jag hoppas jag kan få tag på era kontakter inför nästa event

Ursprungligen av Tangen:

Hur kan folk veta så mycket om denna produkt

Ni är väl i n f o r m e r a d e

Ja, om du syftar på välinformerade om rykten, absolut. Stenkoll. Om du däremot menar riktig information, så är det väl lite sämre med den biten Men det är ju hela poängen med att spekulera såhär inför en kommande lansering. Att folk slänger ut sig teorier. Ibland galna, ibland träffsäkra.

För min del sätter jag en del prestige i att försöka ha rätt också, det är kul att se om man resonerat och spekulerat på rätt sätt. För även om det just nu är flummigt med osäkra rykten och brist på information så kommer vi att ha facit om en vecka och då kan man titta tillbaka och se vilka som var på rätt spår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 23:18

MEN,

släpps den enbart i USA så kommer den ändå först skickas i mars/april, så det finns en del tid att planera på. och släpps den enbart i USA så gissar jag på att den kommer bli låst till en operatör, exakt samma utgång hade iPhonen hade.

Ursprungligen av vamk:

och släpps den enbart i USA så gissar jag på att den kommer bli låst till en operatör, exakt samma utgång hade iPhonen hade.

Om så är fallet så sätter jag en slant på att det inte är AT&T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 23:33
Ursprungligen av Adrian B:

Om så är fallet så sätter jag en slant på att det inte är AT&T

med stor sannolikhet är det nog Verizon (som alla rykten har pekat på).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 23:46

Aspekten med fler användare är väldigt intressant. Om det nu blir så, är det en av de stora sakerna som kommer att skilja iSlate väsentligt från en mobil. En mobil är väldigt personlig - man har den ständigt i sin egen ficka och bär runt på sina små hemligheter som man tittar på på en liten skärm som ingen annan ser. Många blir sura om man skulle ta upp och kolla runt i deras mobiler. En dator däremot står uppe i hemmet och familjemedlemmar, gäster, alla möjliga fingrar på den, kollar saker, byter låtar ...

Om det kommer kännas som att man kan ha den typen av förhållningssätt till iSlate kommer den antagligen att slå på ett större sätt. Då är det inte bara nördar som köper den som sin personliga leksak - det blir kanske i stället hemmets centrumpryl.

Till viss del kommer en tablet som man bär runt på och läser e-böcker på ändå vara mer personlig än en dator - speciellt om man jämför med en stationär. Men till stor del ger den nya möjligheter ...

Ang. leveranstiden: Om denna pryl kommer att ha åtkomst till mobilnätet kommer den att behöva lanseras långt innan den börjar levereras, precis som iPhone. De behöver nämligen få den godkänd av FCC, vilket tar så lång tid och under denna tid är allt om prylen offentliga handlingar såvitt jag har förstått, varför de måste lansera den innan de ansöker om godkännande om de vill lansera den med överraskning.

Ursprungligen av Rajje:

Om det kommer kännas som att man kan ha den typen av förhållningssätt till iSlate kommer den antagligen att slå på ett större sätt. Då är det inte bara nördar som köper den som sin personliga leksak - det blir kanske i stället hemmets centrumpryl.

Det låter inte orimligt att det är Apples mål.

Angående det här med mobilt bredband - jag har svårt att tänka mig att de inte släpper en variant med enbart wifi (alternativ att den säljs utan SIM-kort och abonnemang). Se bara på framgångarna med iPod touch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 00:15
Ursprungligen av Adrian B:

Det låter inte orimligt att det är Apples mål.

Angående det här med mobilt bredband - jag har svårt att tänka mig att de inte släpper en variant med enbart wifi (alternativ att den säljs utan SIM-kort och abonnemang). Se bara på framgångarna med iPod touch.

Annars är väl Apple i en ganska bra sits att göra samma som Amazon - gratis internet för access till Itunes Store. De bör ju ha ganska bra samarbeten med olika internetleverantörer.

Ursprungligen av sodemus:

Annars är väl Apple i en ganska bra sits att göra samma som Amazon - gratis internet för access till Itunes Store. De bör ju ha ganska bra samarbeten med olika internetleverantörer.

Fast jag tror ändå inte att Apple gör det. De flesta har redan internet hemma och hur ska det hanteras globalt?

Ursprungligen av Adrian B:

hur ska det hanteras globalt?

På samma sätt som Apple hanterar film och TV-serier via iTunes Store?

Ursprungligen av staed:

På samma sätt som Apple hanterar film och TV-serier via iTunes Store?

Fast i så fall skulle det vara en bonusfunktion (ungefär som Visual Voicemail) och inte en grundsten i produkten. Detta är en produkt som Apple vill sälja bra av i hela världen och då kan den inte vara utformad enbart utifrån amerikanska förhållanden.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag tror ändå inte att Apple gör det. De flesta har redan internet hemma och hur ska det hanteras globalt?

Det har väl aldrig hindrat Apple?

Ah, staed tänkte samma sak fast snabbare.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-22 08:57
Ursprungligen av sodemus:

Annars är väl Apple i en ganska bra sits att göra samma som Amazon - gratis internet för access till Itunes Store. De bör ju ha ganska bra samarbeten med olika internetleverantörer.

Det där var ingen dum idé...jag har en Kindle och måste säga att Whispernet fungerar riktigt bra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 15:09
Ursprungligen av lasselu:

Det där var ingen dum idé...jag har en Kindle och måste säga att Whispernet fungerar riktigt bra...

Det var som tusan, hade ingen aning om att Whispernet var så utspritt i Europa.

http://thekindle.files.wordpress.com/2009/10/kindlewirelesscoverageeurope.jpg

Jag förstår inte varför inte Apple skulle kunna göra samma sak...

Edit: fast det klart, Itunes Store är väl rätt mycket "tyngre" än Amazons online affär. Det kräver mer bandbredd... kanske?

lite info från steve jobs. kolla videon

Steve Jobs Says Book Publishers Hate Amazon's Kindle

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 04:04
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

lite info från steve jobs. kolla videon

Steve Jobs Says Book Publishers Hate Amazon's Kindle

Jag förstår dem. Jag handlar skitmycket från Amazon men jag blir lite mer irriterad varje gång, deras hemsida är helt värdelös. Rörig, plottrig och svårnavigerad. Att de inte har gjort nån större overhaul de senaste tio åren utan bara lagt till och lagt till gör ju inte saken bättre. Men tyvärr måste jag erkänna att det är svårt att försöka köpa böcker nån annanstans ifrån - bortsett från fysiska bokaffärer.

Och aldrig skulle nån kunna lura in mig att köpa en eboksläsare som bara kan läsa böcker. Då köper jag hellre böckerna i fysisk form. Det är inte det jag i första hand skulle använda iPad:en till heller - även om jag troligen skulle köpa ett par böcker. Jag köpte min första bok till iPod:en häromdagen och jag tycker den var bättre att läsa på än datorskärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 13:44
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

lite info från steve jobs. kolla videon

Steve Jobs Says Book Publishers Hate Amazon's Kindle

Känns som att han inte vet att han blir filmad. Långt ifrån den charmige Jobs som man ser på scen, jag kan förstå att han kan skrämma folk.

Tillägg: Eller ok, det ser han kanske visst men känns som han skulle kunna explodera vilken sekund som helst.

Han är verkligen speedad :$:$ Kemiskt eller inte - I don't know. En del är född speedade.

Ursprungligen av acke:

Känns som att han inte vet att han blir filmad. Långt ifrån den charmige Jobs som man ser på scen, jag kan förstå att han kan skrämma folk.

Tillägg: Eller ok, det ser han kanske visst men känns som han skulle kunna explodera vilken sekund som helst.

Om det kommer en Tablet med 3G-anslutning så hoppas jag att det är valfritt så man inte måste köpa den med ett abonnemang. En till räkning klarar jag mig utan, framförallt när vi har tethering på iPhonen.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Om det kommer en Tablet med 3G-anslutning så hoppas jag att det är valfritt så man inte måste köpa den med ett abonnemang. En till räkning klarar jag mig utan, framförallt när vi har tethering på iPhonen.

Ja, jag tycker det känns givet att det antingen är valfritt eller att den går att köpa med enbart wifi.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag tycker det känns givet att det antingen är valfritt eller att den går att köpa med enbart wifi.

Med Apple är inget "antagligen", Apple försöker ju att pressa ut så mycket dom kan från kunderna, det har man sett när det gäller iPhone.

Så man ska inte anta att den kommer utan abonnemang, det gör inte jag.

Ursprungligen av Patrik D:

Med Apple är inget "antagligen", Apple försöker ju att pressa ut så mycket dom kan från kunderna, det har man sett när det gäller iPhone.

Så man ska inte anta att den kommer utan abonnemang, det gör inte jag.

Varför kan inte Apple helt enkelt göra som dom gjort med iPhonen & iPod Touch då ?

Först släpper Apple en tablet som kräver abonemang och som använder Wifi samt 3G / GSM .. (precis som med iPhone) .. sedan släpper dom en Tablet som bara har Wifi (precis som med iPod Touch)

Ursprungligen av Patrik D:

Med Apple är inget "antagligen", Apple försöker ju att pressa ut så mycket dom kan från kunderna, det har man sett när det gäller iPhone.

Så man ska inte anta att den kommer utan abonnemang, det gör inte jag.

Så du tror att det endast kommer en produkt med 3G och att den kräver abonnemang?

Inte en chans säger jag.

Antingen är abonnemanget valfritt eller så kommer de en produkt med enbart wifi. Det är ju bara att kolla på enormt bra iPod touch säljer.

Speciellt om nu denna nya produkt är avsedd att främst ligga i hemmet, då är ju vitsen med mobil datatrafik ännu mindre än på en iPhone eftersom wifi är så pass utbrett i hemmen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-22 09:02
Ursprungligen av Adrian B:

Speciellt om nu denna nya produkt är avsedd att främst ligga i hemmet, då är ju vitsen med mobil datatrafik ännu mindre än på en iPhone eftersom wifi är så pass utbrett i hemmen.

Tror ni verkligen det? Jag skulle se det som den ultimata ta-med-datorn för slösurfning, filmtittning, musiklyssning, tidsfördriv på resande fot.
Så länge man inte skall arbeta så känns en "bärbar" dator som väger fler kg inte så smidig... längre

Ursprungligen av Hallon:

Tror ni verkligen det? Jag skulle se det som den ultimata ta-med-datorn för slösurfning, filmtittning, musiklyssning, tidsfördriv på resande fot.
Så länge man inte skall arbeta så känns en "bärbar" dator som väger fler kg inte så smidig... längre

Jo, absolut, den kommer att bli ytterst smidig att ta med sig och använda istället för bärbar dator, men hela den här grejen med att den siktar in sig på att kunna användas av flera personer i hemmet pekar ju på att den har hemmet som huvudmål upplever jag.

Ursprungligen av Adrian B:

Så du tror att det endast kommer en produkt med 3G och att den kräver abonnemang?

Inte en chans säger jag.

Antingen är abonnemanget valfritt eller så kommer de en produkt med enbart wifi. Det är ju bara att kolla på enormt bra iPod touch säljer.

Speciellt om nu denna nya produkt är avsedd att främst ligga i hemmet, då är ju vitsen med mobil datatrafik ännu mindre än på en iPhone eftersom wifi är så pass utbrett i hemmen.

Det återstår att se då, men jag tror att dom gärna vill sälja den med abonnemang.

Ursprungligen av Patrik D:

Det återstår att se då, men jag tror att dom gärna vill sälja den med abonnemang.

Jag tror Apple vill sälja hårdvara, för det är där de tjänar pengar.

Förövrigt skriver MacRumors:

Finally, iLounge believes that the new tablet will likely offer optional 3G service in addition to built-in Wi-Fi.

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-01-22 10:49
Ursprungligen av Patrik D:

Det återstår att se då, men jag tror att dom gärna vill sälja den med abonnemang.

Är det inte två sidor kring detta? Apple bryr sig knappast om abonnemang men med det kan dom bli sponsrade av AT&T eller Verizon och kunna ha ett lägre försäljningspris utan att tappa marginal.

Sen kan man ju fundera kring om dom vill koppla upp en grej till via 3G eller försöka få alla som köper en Apple Tablet att också köpa iPhone.

Jag tror på inbyggt WIFI och superenkel tethering med iPhone samt erbjudanden för speciella dataplaner i USA via Verizon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 08:25

Kommer i en version utan 3G gör den med största sannolikhet. Men varför kom iPod touch så långt efter iPhone? Kanske för att Apple ville lansera iPhonen i "all sin prakt" - inkl. mobiluppkoppling och kamera. Hade de lanserat iPod touch först och sen sagt att "den kommer i en variant med inbyggt mobiluppkoppling" hade det inte känts lika revolutionerande. Därför finns det stor risk att den iSlate som släpps nu följer samma mönster - lansering i januari, försäljning till sommaren och sen lansering av den mobillösa varianten senare.

Bevaka tråden