Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pme:

Hur långt borta tror ni 10.6 är?

Sensommar/höst skulle jag tippa på.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-06 20:44

Snö Leopard läcker features? :)

Flera videos som har visat vad dessa videor sammantaget visar har tagits ner på krav från apple så skynda skynda..

http://macsimumnews.com/macosgforums/viewtopic.php?f=89&t=18542

Jag gillar de små men ack så användarvänliga justeringarna som visas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 11:31

Otroligt jobbig nerdröst. Orkade bara med 1 min.
Varför en ny tråd? Varför inte lägga den i Snow Leopard-tråden?

Ovanstående två inlägg har flyttats hit från en annan tråd.

/Mod

Ursprungligen av acke:

Otroligt jobbig nerdröst. Orkade bara med 1 min.
Varför en ny tråd? Varför inte lägga den i Snow Leopard-tråden?

Ny länk med aningen mer att se nu. Den som känner att den skall ligga i snowleopard tråden kan ju lägga den där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 17:43

Alltså rent användarmässigt (jag gissar ). Hur kul är det tex att ens dator inte vaknar om man har ett nVidia-grafikkort? Eller att iTunes hänger sig när man ska synka sin iPhone.. De flesta av buggarna som finns på den listan är ju ganska fundamentala funktioner, därför tänkte jag att de inte haft tid att hitta de där andra buggarna som inte är lika vanliga, men borde vara fixade. Om de släpper en underhålls-version av OSX så kan man ju tycka att den borde vara mer buggfri än tex Leopard var i 10.5.0.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 18:03

Nu är det fler filmer på länken ovan. Eller så har de legat där hela tiden. HUr som hekst, de försvinner snabbt!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-03-10 19:10

Err, de där filmerna var ju lamare än lamast?
Gamla betor och visar inte nått nytt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-25 18:56

Här står det att Apple snart ska visa upp Mac OS X 10.6 GUI. Hoppas på att all Aqua försvinner nu en gång för alla.

En liten länk också kanske...
http://www.appleinsider.com/articles/09/03/25/apple_close_to_unveiling_guarded_snow_leopard_ui_overhaul.html

Senast redigerat 2009-03-25 20:10

Var ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-25 20:14

...adoption of the smoother iTunes-style scrollbars and a move towards a darker chrome motif for application windows alongside an inverted menubar with light text on a dark background.

Mums!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-25 20:16
Ursprungligen av acke:

...adoption of the smoother iTunes-style scrollbars and a move towards a darker chrome motif for application windows alongside an inverted menubar with light text on a dark background.

Mums!

Hoppas man kan välja mellan ljus eller mörk menubar.

Ursprungligen av acke:

...adoption of the smoother iTunes-style scrollbars and a move towards a darker chrome motif for application windows alongside an inverted menubar with light text on a dark background.

Mums!

Låter ju kanon. Kanske lite Spotify men med Apples touch?

http://appaholic.co.uk/wp-content/uploads/2009/02/2009-02-28-115721-spotify.png

Gud vad jag längtar.

Men när jag installerar snow leopard förlorar jag väl inte allt på datorn, eller?

Ursprungligen av Hellojocke:

Gud vad jag längtar.

Men när jag installerar snow leopard förlorar jag väl inte allt på datorn, eller?

Kjell och company (säkert andra ställen också) har billiga backup diskar! 1 TB för under 1500 kr... vad skall du göra innan du ny installerar? backa upp dina filer..

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Kjell och company (säkert andra ställen också) har billiga backup diskar! 1 TB för under 1500 kr... vad skall du göra innan du ny installerar? backa upp dina filer..

Installationsprogrammet uppgraderar automatiskt en gammal installation och gör det bra. Om man ändå vill ha ett "rent" system väljer man alternativet "arkivera och installera" så flyttas den gamla systemmappen till en annan mapp och en ny skapas men man får möjlighet att behålla alla användarkonton, filer och program.

Ominstallationer är för Windows-folk.

Men backup är ändå bra att ha.

Ursprungligen av Hellojocke:

Men när jag installerar snow leopard förlorar jag väl inte allt på datorn, eller?

Det beror på hur du väljer att installera det nya systemet.

Sök lite - det finns många trådar om detta.

Tips på sökord: ominstallera, ominstallation, arkivera, klona

Och har du fler frågor i det ämnet, fortsätt gärna i någon av de trådar du hittar.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 13:33

Build 10A314 är ute. Mer info här.

Har flyttat 1, och raderat 4, offtopic-inlägg.

RockyMontanas inlägg om 10.5.7 finns i 10.5.7-tråden.

/Mod

Senast redigerat 2009-04-16 12:07
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-17 17:41

Kan man kanske hoppas på bättre säkerhet i 10.6?

256-Bit AES jämfört med nuvarande 128-Bit AES till FileVault? Plus att dom fixat "header problemet" med bara 1024-Bit RSA.

Kan vi kanske få ett alternativ för krypterat filsystem?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-18 12:26

Vad tror ni om hårdvarukraven för 10.6? Alla Macar som säljs idag bör utan tvekan kunna köra systemet. Men det är ju skillnad på att kunna köra det och att kunna köra det bra.

Jag är inte insatt i nyheterna i 10.6 men jag har för mig att jag läste någonstans att fokus från Apples sida skulle vara på att optimera operativsystemets hastighet. Kanske var det bara 64-bitshanteringen som avsågs, men det vore helt klart ett schysst drag om Apple istället för att ösa in nya funktioner optimerade de som redan finns.

Ursprungligen av nightjar:

Vad tror ni om hårdvarukraven för 10.6?

Hittills har de varit en Mac med 32- eller 64-bit x86-processor och minst 512 MB minne. Så alla Macar sedan omkring 2006 borde kunna köra Snow Leopard när det skeppas.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-18 22:22
Ursprungligen av Marcus K:

Hittills har de varit en Mac med 32- eller 64-bit x86-processor och minst 512 MB minne. Så alla Macar sedan omkring 2006 borde kunna köra Snow Leopard när det skeppas.

Frågan är väl hur bra det går att köra med minimumkonfigurationen. På jobbet har jag en Mac Pro med 2x2 3.0 GHz kärnor, där jag kör Leopard, och jag kan i ärlighetens namn inte säga att OS X är något fartvidunder på den konfigurationen. Det rullar på helt okej, men någon fartupplevelse är det inte.

Det är ju då man känner behovet av ett lite mer slimmat system, för på en sådan konfiguration borde vilket operativsystem som helst flyga snabbt som en raket.

Ursprungligen av nightjar:

Frågan är väl hur bra det går att köra med minimumkonfigurationen. På jobbet har jag en Mac Pro med 2x2 3.0 GHz kärnor, där jag kör Leopard, och jag kan i ärlighetens namn inte säga att OS X är något fartvidunder på den konfigurationen. Det rullar på helt okej, men någon fartupplevelse är det inte.

Det är ju då man känner behovet av ett lite mer slimmat system, för på en sådan konfiguration borde vilket operativsystem som helst flyga snabbt som en raket.

Därav 10.6 eller hur? Det ska lösa dessa knutar..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-19 12:42
Ursprungligen av jurassic579:

Därav 10.6 eller hur? Det ska lösa dessa knutar..

Det återstår väl att se Jag tror aldrig att jag har varit med om en uppdatering som har fått min dator att gå snabbare. Eller jo förresten, uppdateringen mellan 10.1 och 10.2 upplevde jag som en stor hastighetsförbättring. Uppdateringen mellan 10.3 och 10.4, av min privata gamla burk, var däremot mest ett nödvändigt ont pga att allt fler program krävde det.

Men efter 10.3 har det bara gått utför

Det är bara att hålla tummarna att Apple nu gör tvärtom mot resten av mjukvaruvärlden. Istället för att lasta på med ännu mer grafiskt/funktionsmässigt lull-lull - som har varit fallet fram tills nu, något som Microsoft mfl relativt nyligen har apat efter - så tar man istället bort saker och effektiviserar det som finns.

Först bygger man upp, sedan plockar man bort (effektiviserar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-24 10:13

10A335 är ute.
Uppdateringen ska gälla både klient och server. Några buggfixar som nämns är krascher i Quicktime X, program som kraschar under Rosetta, problem med Flyttassistenten och underliga felmeddelanden från den nya versionen av Skivverktyg.

jag hoppas att 10.6 kommer gå bra på min PowerMac G5 (dual 2.3 ghz, nvidia 6600, 4gb ram) och min 2.2 ghz core2duo MacBook. Men hur var det med ppc och 10.6?

10.6 är väll intel only?

Då alla Snow Leopard-byggen hittills har krävt x86-processor skulle jag bli väldigt förvånad om det blev en ändring så nära inpå en lansering. Det vore säkert inga problem för Apple att ha stöd för PowerPC-baserade Macar. Två-tre arkitekturer är ingenting för ett modernt operativsystem som i grunden är byggt för att vara lätt att porta. Det finns massor med andra operativsystem som klarar av betydligt fler arkitekturer än så.

Antagligen vill Apple att man köper en ny Mac istället för att kosta på de gamla även om de skulle kunna köra Snow Leopard utan problem bara det skeppades för PowerPC-arkitekturen.

Bevaka tråden