Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-24 21:25

Jag ska boka 2 exemplar av Snow Leopard imorgon tänkte jag i alla fall. En till mig och en till min polare. Det där med Personal får väl visa sig om det fungerar eller inte.. Det blir nog bra. Allt löser sig sig oftast!

Ursprungligen av dayweed:

Jag ska boka 2 exemplar av Snow Leopard imorgon tänkte jag i alla fall. En till mig och en till min polare. Det där med Personal får väl visa sig om det fungerar eller inte.. Det blir nog bra. Allt löser sig sig oftast!

Då väntar jag med spänning på rapport hur det fungerar. (Du råkar inte köra Handelsbanken och desas lösning med kortläsare kopplad till datorn?)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-24 22:19
Ursprungligen av Mikael E:

Då väntar jag med spänning på rapport hur det fungerar. (Du råkar inte köra Handelsbanken och desas lösning med kortläsare kopplad till datorn?)

Ja, jag ska prova senare hade jag tänkt. Både med bank och deklarations-login.

Nej, jag kör Nordea, med kortläsaren, dock inte kopplad till datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 21:45

Jag tror inte en sekund på att Snow Leopard behöver några filer från Leopard, eller att det är nödvändigt att installera om Leopard om man vill ha en ren installation.

Det är med största sannolikt helt enkelt så att Snow Leoaprd (för 319 kr) kollar om Leopard är installerad och är den det så kan du sedan välja vilken typ av installation du vill göra, även en ren installation. Snow Leopard-skivan kommer att innehålla ett komplett system.

Däremot finns det nog en viss risk att up-to-date-versionerna är låsta till den datormodell man har.

Ursprungligen av maca:

Däremot finns det nog en viss risk att up-to-date-versionerna är låsta till den datormodell man har.

Den risken är nog försumbar. Jag är helt säker på att up-to-date-skivan är samma som den skiva som säljs på AppleStore. Möjligtvis med annan förpackning, men samma skiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 21:42

Skickas det med bud som vanligt, eller kommer det med posten tror ni? Jag överväger till vilken adress jag ska beställa: hem eller jobb..

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-24 21:48
Ursprungligen av doomas:

Skickas det med bud som vanligt, eller kommer det med posten tror ni? Jag överväger till vilken adress jag ska beställa: hem eller jobb..

På min sammanfattning står det "Postal" som leveransmetod (detta har redan diskuterats tidigare i denna tråden ). Så min gissning är att det är via post, notera att jag beställde en Up To Date-version och inte en uppgradering som nu är till salu via Apple Store.

För skojs skull provade jag att ändra vilket kort det skulle betalas med och fick följande meddelande:

Ursprungligen av Apple Store:

Din beställning kan inte ändras eftersom dina varor har förberetts för avsändning eller redan skickats. Det kan hända att du kan returnera dem från sidan Beställningsinfo.

Intressant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 22:04
Ursprungligen av Drakfot:

På min sammanfattning står det "Postal" som leveransmetod (detta har redan diskuterats tidigare i denna tråden ). Så min gissning är att det är via post, notera att jag beställde en Up To Date-version och inte en uppgradering som nu är till salu via Apple Store.

För skojs skull provade jag att ändra vilket kort det skulle betalas med och fick följande meddelande:

Intressant

Men åh, jag kunde ju klickat vidare till sidan efter. Där får man välja den gratis leveransmetoden (posten) eller betala 140 kr för bud.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-24 22:06

Haha, då var nog den frågan löst ;D

Ursprungligen av doomas:

Men åh, jag kunde ju klickat vidare till sidan efter. Där får man välja den gratis leveransmetoden (posten) eller betala 140 kr för bud.

När jag beställde Leopard 2007 så fick jag det i handen (levererat av Jetpak) samma dag som det officiellt släpptes i butik. Då hade jag beställt någon dag innan (precis som nu alltså), så jag förväntar mig nästan att det snart är här.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-24 21:55

Jag funderar på om man skall slå dem en signal imorgon och verkligen kolla av hur det levereras, så att man inte kommer hem och hittar en lapp om att de sökt en och inte fått tag på en så man måste vänta hela helgen =S

Näe, man måste ju vara hemma så klart! Orka missa leveransen liksom.. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 22:05

Funderar på om det finns i butik på Fredag. Vad tror ni? Skiljer sig update versionen från den vanliga, dvs. kan man inte göra en ren installation från updaten, eller måste man alltid börja med Leopard för att sedan uppdatera till Snow Leopard. Kan ju bli lite omständigt om man någon gång måste installera om oset i framtiden. Hur funkar det annars liksom? Behöver man ha något bevis på att man har Leopard för att få köpa update versionen.

  • Medlem
  • 2009-08-24 22:41

Kommer man att kunna ominstallera SL helt och hållet från skivan? Eller måste man först installera Leopard och sedan uppgradera? Om man kan ominstallera direkt från SL-skivan, kommer man då att kunna använda Time Machine backupen från Leopard? Eller ska man först ominstallera Leopard, köra TM-backupen och sedan installera SL?
Någon som vet?

Vill ha ett "rent" system, inte en massa uppdateringar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 23:18
Ursprungligen av Dalle:

Någon som vet?

Jag skulle ringa dom och höra.

Hihihi...kom just på att jag bara använder Persona när jag anmäler sjukt barn (VAB) hos Försäkringskassan - och det är ju inte ofta...och man kan ju ringa istället om det fuckar upp. Mina bankbizniz och girobizniz har ju ingenting att göra med Persona.
Så - jag slår till direkt SL kommer till butiken runt hörnet :-). Jag är ute efter Exchange-stödet och Grand Central Dispatch.

Om man inte har Leopard innan utan tiger, måste man då köpa vanliga leopard först för att sen uppgradera det till snow? Finns det inget sätt att köpa Snow direkt, känns ju jäkla krångligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 02:57
Ursprungligen av jokarlsson:

Om man inte har Leopard innan utan tiger, måste man då köpa vanliga leopard först för att sen uppgradera det till snow? Finns det inget sätt att köpa Snow direkt, känns ju jäkla krångligt?

Klart det går: Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)

Har de ändrat i texten? Stod det inte att man behövde köpa Mac Box Set om man använde Tiger?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Har de ändrat i texten? Stod det inte att man behövde köpa Mac Box Set om man använde Tiger?

Mac Box Set är lite för dyrt för min plånbok och det känns som SL för 319 kr är lite för billigt för att vara sant. Men man borde kunna köpa SL med hela leopard inkluderat för runt 1000 kr eller?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-25 11:10
Ursprungligen av jokarlsson:

Mac Box Set är lite för dyrt för min plånbok och det känns som SL för 319 kr är lite för billigt för att vara sant. Men man borde kunna köpa SL med hela leopard inkluderat för runt 1000 kr eller?

Saken är ju att om du har en Mac som klarar SL så kör du redan Tiger = MBS eller Leopard = SL uppdatering.

Därför behövs inget mer alternativ. "Enbart" SL (även om det är samma som L+SL) får du när du köper en ny Mac nu efter lanseringen.

Så de enda som behöver en standalone SL skiva är de som har 10.5 och ingen skiva till sitt system. Dags att betala mao.

Ursprungligen av MatsOlov:

Saken är ju att om du har en Mac som klarar SL så kör du redan Tiger = MBS eller Leopard = SL uppdatering.

Ja, men man kanske är bara intresserad att uppgradera från Tiger til SL utan iLife09 och iWork09.

OSX stand alone har kostat ung 1200 kr, Mac Box kostar 1800 kr... det är en del pengar om man inte har användning för iLife och iWork hur bra de än är. När möjligheten har funnits tidigare att köpa stand alone så förstår jag att man saknar den nu.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-25 13:44
Ursprungligen av elsevero:

Ja, men man kanske är bara intresserad att uppgradera från Tiger til SL utan iLife09 och iWork09.

OSX stand alone har kostat ung 1200 kr, Mac Box kostar 1800 kr... det är en del pengar om man inte har användning för iLife och iWork hur bra de än är. När möjligheten har funnits tidigare att köpa stand alone så förstår jag att man saknar den nu.

Men det är betydligt fler som gillar iLife och ser fram emot en uppgradering än tvärt om. Som minoritet i demokratier får man ibland bita i det "sura" Äpplet.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men det är betydligt fler som gillar iLife och ser fram emot en uppgradering än tvärt om. Som minoritet i demokratier får man ibland bita i det "sura" Äpplet.

Det ena exkluderar inte det andra. Om de ville skulle de kunna trycka stand-alone skivor och MacBox skivor eller vilka kombinationer du vill och öka valfriheten. Nu har de inte gjort det, så är det. Det kanske är kostnadseffektivt att köra så, att trycka 3 sorters skivor är säkert dyrare än 2 med tanke på målgruppernas storlek.

Jag håller med att man får gilla läget. Apple bestämmer hur de säljer sina produkter, men låt oss inte låtsas att det handlar om demokrati. Apple drivs inte i första hand av sådana ideal, de vill få in pengar och 1800 kr (för MacBoxen) är bättre än 1200 (för MacOS stand-alone licens).

Det är det folk reagerar på tror jag. Men jag är glad att jag får uppgradera för 319 kr

  • Medlem
  • 2009-08-25 11:58

Inte riktigt, om man vill salja sin beggade 10.5 da, och bara ha kvar SL... det gar inte i sa fall...

/hpe

Ursprungligen av MatsOlov:

Saken är ju att om du har en Mac som klarar SL så kör du redan Tiger = MBS eller Leopard = SL uppdatering.

Därför behövs inget mer alternativ. "Enbart" SL (även om det är samma som L+SL) får du när du köper en ny Mac nu efter lanseringen.

Så de enda som behöver en standalone SL skiva är de som har 10.5 och ingen skiva till sitt system. Dags att betala mao.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 14:04
Ursprungligen av hpe:

Inte riktigt, om man vill salja sin beggade 10.5 da, och bara ha kvar SL... det gar inte i sa fall...

/hpe

Du får köpa Mac OS X 10.6 för 29 dollar för att du köpt Mac OS X 10.5 redan. Inte meningen att du ska kunna sälja din Mac OS X 10.5-skiva.

Förövrigt, är så korkat att man inte kan köpa en clean Mac OS X 10.6-skiva utan iLife 09 och iWork. Det vill lång ifrån alla betala extra för. Mircosoft fasoner att trycka med mer saker än man fråga efter och höja priset.

Vad har hänt med Apple? Har dom flippat ur totalt?
Kan detta vara ett sätt att försvåra piratiseringen av deras OS-skivor? Kanske själva OS-installationen är svår att plocka ur Box-klustret? Det ska då inte finnas clean-OS-installationsskivor helt enkelt. Dom existerar inte. Bara updateskivor och boxklusterskivor. Detta är nytt. Har Apple börjat bry sig om piratisering av sitt OS?! Skumt. Dom har aldrig förr brytt sig av den enkla anledningen att man behöver en Mac för att köra deras OS...och dom lever på att sälja Macar - inte OS. Dom är ju ett hårdvaruföretag.
Jag är chockad. Ett paradigmskifte har skett i Apples policy. Jag tror dock inte dom faller så djupt att dom börjar med serienummer och aktivering av OS.

Om OS-skivan är separerad från iLife-skivorna så har vi ju där en clean-OS-skiva. Då är bundlingen bara vanlig brutal girighet. Och det är ju i.o.f.s. ingen stor nyhet :-D.

Å andra sidan...piratiseringen kan dom ju inte göra något åt denna gång i alla fall. Alla som har en Leopard-skiva - legal eller pirat (dom är ju identiska) - kan ju köpa updaten.

Ursprungligen av acke:

Förövrigt, är så korkat att man inte kan köpa en clean Mac OS X 10.6-skiva utan iLife 09 och iWork. Det vill lång ifrån alla betala extra för. Mircosoft fasoner att trycka med mer saker än man fråga efter och höja priset.

Ursprungligen av MatsOlov:

Saken är ju att om du har en Mac som klarar SL så kör du redan Tiger = MBS eller Leopard = SL uppdatering.

Därför behövs inget mer alternativ. "Enbart" SL (även om det är samma som L+SL) får du när du köper en ny Mac nu efter lanseringen.

Så de enda som behöver en standalone SL skiva är de som har 10.5 och ingen skiva till sitt system. Dags att betala mao.

jag förstår inte riktigt resonemanget - om man vill ha bekvämligheten att ha en "riktig" installationskiva är det inte mer än rimligt att man ska köpa onödiga(?) extraprogram eller en helt ny dator - är det så du menar...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 12:21
Ursprungligen av MatsOlov:

Saken är ju att om du har en Mac som klarar SL så kör du redan Tiger = MBS eller Leopard = SL uppdatering.

Därför behövs inget mer alternativ. "Enbart" SL (även om det är samma som L+SL) får du när du köper en ny Mac nu efter lanseringen.

Så de enda som behöver en standalone SL skiva är de som har 10.5 och ingen skiva till sitt system. Dags att betala mao.

Vad är mbs?

Ursprungligen av sodemus:

Vad är mbs?

Han menar nog "Mac Box Set".

Bevaka tråden