Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredric:

En fråga
Hur är det, finns det någon som vet om Snow leopard kommer att ha stöd för datorer med Power PC proppar, vissa tidigare rykten säger att det inte kommer att ha det. Vi har nämligen lite gamla G5or som skulle behöva få en uppdatering, så frågan är om man ska springa och köpa en 10.5 skiva nu så man inte står utan.

SL kommer inte ha stöd för PowerPC, och det är nog lika bra det. Gammteknik.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

SL kommer inte ha stöd för PowerPC, och det är nog lika bra det. Gammteknik.

PowerPC är en betydligt mer sofistikerad arkitektur än gamla x86, däremot finns det flera marknadsmässiga fördelar med att använda x86 och som även ser ut att ha en bättre framtid hos bärbara datorer.

Ursprungligen av Marcus K:

PowerPC är en betydligt mer sofistikerad arkitektur än gamla x86, däremot finns det flera marknadsmässiga fördelar med att använda x86 och som även ser ut att ha en bättre framtid hos bärbara datorer.

Tack för denna minnenas afton. Det var länge sedan jag hörde Apples struntprat om Risc. Risc is dead, let it rest. För att återgå till ämnet så kan det mycket väl vara att G5 får 10.6 oxå bara inte all teknik.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-01 00:07
Ursprungligen av pepparkaka:

Tack för denna minnenas afton. Det var länge sedan jag hörde Apples struntprat om Risc. Risc is dead, let it rest. För att återgå till ämnet så kan det mycket väl vara att G5 får 10.6 oxå bara inte all teknik.

Erm, du är medveten om att nyare x86or (typ P4 och framåt) är CISC-proppar med en RISC-tolk framför?

(Lite förenklat, jag vet, CISC-tolken är väldigt avancerad, men huvudsaken är att det är "RISC-core". Sen är det ju inte direkt en Power-typ av RISC som sitter i kärnan, men ändå )

Ursprungligen av Fredric:

En fråga
Hur är det, finns det någon som vet om Snow leopard kommer att ha stöd för datorer med Power PC proppar, vissa tidigare rykten säger att det inte kommer att ha det. Vi har nämligen lite gamla G5or som skulle behöva få en uppdatering, så frågan är om man ska springa och köpa en 10.5 skiva nu så man inte står utan.

God idé. Kan meddela att 10.5 är smoooooooth på min PowerMac (dual 2.3) G5.

Ursprungligen av henkebarn:

God idé. Kan meddela att 10.5 är smoooooooth på min PowerMac (dual 2.3) G5.

Det går fint på min iBook G4 också. Jag tror inte att det handlar om att det inte skulle gå, för så mycket är det inte som gör att Snow Leopard skulle ta mer resurser än Leopard. Power Mac G5 borde definitivt inte ha något problem med det, till och med underlättas av de Snow Leopards nya möjligheter att bättre dra nytta av datorns hårdvara.

Ursprungligen av pepparkaka:

Tack för denna minnenas afton. Det var länge sedan jag hörde Apples struntprat om Risc. Risc is dead, let it rest.

RISC är allt annat än död. RISC-baserad arkitektur är idag en av de populäraste bland stordatorer och inbyggda system, spelkonsoller, marslandare och mobiltelefoner. Till och med iPod och iPhone använder sig av RISC. Att Apple använder x86 i sina persondatorer är mer en praktisk fråga då det finns en större efterfrågan av processorer för bärbara datorer där.

Ursprungligen av Marcus K:

Det går fint på min iBook G4 också. Jag tror inte att det handlar om att det inte skulle gå, för så mycket är det inte som gör att Snow Leopard skulle ta mer resurser än Leopard. Power Mac G5 borde definitivt inte ha något problem med det, till och med underlättas av de Snow Leopards nya möjligheter att bättre dra nytta av datorns hårdvara.

Det är nog inte det det handlar om. Det är snarare att Apple vill släppa stödet så att vi som sitter med PowerMacar och andra PPC-datorer köper nya datorer iochmed 10.6.

Vad hände med den nya designen det talades om skulle komma i Snow Leopard? De sista screenshotsen ser väl ut typ precis som Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 22:16

Dom väntar väl med GUI-delen till WWDC eller lanseringen av 10.6, så vi kan sitta och förundras över hur trevligt det ser ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 11:02
Ursprungligen av doomas:

Dom väntar väl med GUI-delen till WWDC eller lanseringen av 10.6, så vi kan sitta och förundras över hur trevligt det ser ut

Tror ni att vi får se Snow Leopards nya GUI vid WWDC?

Ursprungligen av zAjben:

Tror ni att vi får se Snow Leopards nya GUI vid WWDC?

Om det kommer något nytt GUI så får vi se det då.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Om det kommer något nytt GUI så får vi se det då.

Tror ni att det finns nån chans att vi får se upplösningsoberoende också?

Ursprungligen av gluttonous:

Tror ni att det finns nån chans att vi får se upplösningsoberoende också?

Det tror inte jag, jag tror det där med upplösningsoberoende är en helig graal som egentligen är ouppnåeligt. Däremot tror jag det är möjligt att det stöder högre upplösningar.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det tror inte jag, jag tror det där med upplösningsoberoende är en helig graal som egentligen är ouppnåeligt. Däremot tror jag det är möjligt att det stöder högre upplösningar.

Vissa patent som apple ansökt om antyder att skärmen skall känna av var dina fingrar är i förhållande till skärmen och göra grafiken i närheten "förstorad" typ som "dockan" fast över hela skärmen. Inget bekräftat dock. Den här typen aeffekt går redan i dag att se i fler applikationer på iphone men den är inte funktionell över hela skärmen utan bara vid specifika element, knappar etc.. Det går även att idag göra liknande funktion med java programmering och säkert med andra språk..

Vektoriserat grafiskt gränssnitt kommer och då kommer en typ av upplösning oberoende, det är ganska säkert tror jag. Flera mobil telefoners GUI baseras i dag på en blandning av flash och andra vektor baserade tekniker. Titta exempelvis på sony ericsson "project capuchin telefoner".

Rykten om att Snow Leopard snart är klart att släppas:

http://www.macrumors.com/2009/06/04/apple-nearing-completion-of-snow-leopard/

Måste fråga... Skulle det vara en "game changer" om apple som default i snowleopard skickade med ett vässat sandboxat Virtual box från SUN? - SUN (numera uppköpt av OSX vänliga Oracle) Ett virtual box optimerat för flera processorer och kärnor samt drog full nytta av Open CL och Open GL?

Jag tycker det låter som ett intressant koncept vad tror ni?

För som inte vet vad virtual box är så finns info här
http://www.sun.com/software/products/virtualbox/index.jsp

Tydligen bilder på SL

Det rycker inte i baguetten på mig iaf.

Det är ju typ dessa bilder jag menar, inget nytt GUI över huvudtaget. Kan de va så att de inte lagt in nya GIUt trots att det typ verkar färdigt?

Ursprungligen av Anders Båth:

Det är ju typ dessa bilder jag menar, inget nytt GUI över huvudtaget. Kan de va så att de inte lagt in nya GIUt trots att det typ verkar färdigt?

Apple brukar vilja presentera nya grafiska gränssnitt på en presskonferens eller keynote. De vet ju att om de släpper det till utvecklare så letar sig bilder ut på nätet och det vill Apple inte. Det blir bättre om det blir en wow-effekt på en presskonferens.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Apple brukar vilja presentera nya grafiska gränssnitt på en presskonferens eller keynote. De vet ju att om de släpper det till utvecklare så letar sig bilder ut på nätet och det vill Apple inte. Det blir bättre om det blir en wow-effekt på en presskonferens.

Men var det inte tanken med SL att inte göra ett nytt gränssnitt? Det nya, som jag uppfattade det, kommer eventuellt ifrån att man pga av införandet av tekniker för upplösnings oberoende gränssnitt kanske måste göra vissa justeringar i utseende, men ett helt nytt GUI?

Jag hoppas bara att SL blir en screamer för flerkärniga processorer typ som hastighets skillnader i paritet med vad nya G3:an var mot 604:an på sin tid samt att grafik drivisar bli världsklass i sin optimering. . Förväntningar på galet optimerat (blixtsnabbt OS) är höga. Sen att säkerheten blir generell världsklass- sandboxing för varje applikation mm.
SL - Världsklass helt enkelt - Allt annat är en ren bonus för mig

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 01:09

Läste precis att Microsoft kommer att släppa Win 7 den 22 oktober. Det är vid samma tidpunkt som Apple brukar släppa nya versioner utav Mac OS X. Jag trodde att Snow Leopard kommer fredagen den 23 eller veckan därpå. Förmodligen vill MS att Apple flyttar datumet eller för att få bort publiciteten från Apple.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

...den 22 oktober. Det är vid samma tidpunkt som Apple brukar släppa nya versioner utav Mac OS X...

Nja, brukar och brukar...

Jo, 10.5 släpptes ju i oktober, och 10.3 släpptes i oktober...
Men 10.4 släpptes i april, 10.2 i augusti, 10.1 i september, och 10.0 i mars.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_os_x#Versions

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 08:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, brukar och brukar...

Jo, 10.5 släpptes ju i oktober, och 10.3 släpptes i oktober...
Men 10.4 släpptes i april, 10.2 i augusti, 10.1 i september, och 10.0 i mars.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_os_x#Versions

Vi får se. Men det skulle förvåna mig rätt mycket om apple släpper snow leopard före oktober.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 12:42

Apropå att använda GPU:n för lite av varje så var det en intressant artikel i Computer Sweden igår 2/6...

Ursprungligen av nightjar:

Apropå att använda GPU:n för lite av varje så var det en intressant artikel i Computer Sweden igår 2/6...

Okej, vad handlade den om?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-03 13:08
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Okej, vad handlade den om?

Om ett företag i Huddinge (vid namn Impetus Afea) som genom att använda grafikkort, istället för vanliga processorer, kan minska kostnaden från ca 500 000 till 4 000, och ändå utföra lika mycket beräkningar.

Det nämns att ett grafikkort idag kan ha 800 kärnor, att jämföra med en "vanlig" processor med 6 kärnor. Tydligen har både Nvidia och AMD åtagit sig att stödja Apples Open CL.

Hittade även artikeln här:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.233133/99-procent-billigare

Vore skoj med mer än 1280x800 i 13"-MacBookarna.men det kanske inte kan lösas med mjukvara i efterhand?

Ursprungligen av henkebarn:

...men det kanske inte kan lösas med mjukvara i efterhand?

Nej, det kan inte lösas i efterhand. LCD-panelen kan inte visa fler pixlar än vad som fysiskt finns där.

en "macigare" version av virtual box är hur som helst mycket välkommen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-06 21:44

http://www.macrumors.com/2009/06/06/more-rumors-snow-leopard-10a380/
Troligtvis ny build(10A380) på måndag. Marble?

Bevaka tråden