Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tror nog inte det blir någon Marble i 10.6. Men jag har haft fel förr.

Nej det ser ju inte ljust ut. Bara de skippar det där Vista-skiter på Quicktime....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-08 11:49

Vore konstigt om inte resterna av aqua rensas bort nu. Det mörka, trista Leopard-utseendet haltar ihop med det ljusa, klara, upplyftande aqua.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 18:20
Ursprungligen av planB:

Vore konstigt om inte resterna av aqua rensas bort nu. Det mörka, trista Leopard-utseendet haltar ihop med det ljusa, klara, upplyftande aqua.

Vi kan väl hoppas, hehe. Ett säkert tecken är att Quicktime-symbolen har ändrats. Från Aqua till...metall? Känns inte helt ok det heller iofs.

Ursprungligen av acke:

Vi kan väl hoppas, hehe. Ett säkert tecken är att Quicktime-symbolen har ändrats. Från Aqua till...metall? Känns inte helt ok det heller iofs.

Tyckte inte nya Quicktimeloggan var något att jubla över... Men nytt datum på iCal? Varför?

senaste SL-betan är äckligt stabil, kör den som main och fungerar väldigt, väldigt bra.

Ursprungligen av ratorinak1:

senaste SL-betan är äckligt stabil, kör den som main och fungerar väldigt, väldigt bra.

Kan du inte utveckla lite?
Vad är det som är bättre än Leo?
Märkbart snabbare? I vilka lägen?

En (lite bagatellartad kan tyckas) sak jag undrar är om grafiken fortfarande verkar vara snabbare accelererad på övre halvan av skärmen. I Leopard märks detta, i alla fall på en 1920 x 1200-skärm. Det gör faktiskt lite för känslan när man använder operativet.

För att se vad jag menar: ta fram ett Finder-fönster som täcker cirka 40% av skärmen i höjdled (bredden är inte så noga, men helst inte bredare än skärmen).
Kör sen igång ”Programuppdatering” från Apple-menyn och medans den ”kollar”, flytta fönstret fram och tillbaka i sidled. Börja med över halvan och gå sen över till nedre.

Det blir ett märkbart lagg på nedre halvan, men inte på övre.
Varför är det så?
Verkar bli så så fort datorn är det minsta belastad och det händer även på nya fräsiga datorer.

Men i Windows 7 är det inte så...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-04 23:35
Ursprungligen av star-affinity:

I Leopard märks detta, i alla fall på en 1920 x 1200-skärm.

Jag kan då inte återskapa det du beskriver alls.
Vad har du för hårdvara?
(sitter själv på en 1a gen MacPro.)

Ursprungligen av kainen:

Jag kan då inte återskapa det du beskriver alls.
Vad har du för hårdvara?
(sitter själv på en 1a gen MacPro.)

Det kan du visst, det är bara att du kanske inte ser det.

Nej, men seriöst – jag kan återskapa det på alla maskiner jag har testat på. Från MacBook Pro kopplad till Apple Cinema-skärm till iMac 24", senaste 8-kärniga Mac Pro, ja t.o.m. på en 4-kärnig Hackintosh.

Det är inte jätteuppenbart, bara att uppdateringen av fönstret är ”hoppigare” på nedre halvan. Inte samma konstant ”mjuka svep” som på övre.

Fungerar uppgradering via Applestore?

Köpte en "berättigad" MBP (med edu-rabatt) nu i augusti via Applestore...

Enligt uptodate-sidan ska man klicka på en länk på sidan om man vill beställa
uppgraderingen och har handlat via Applestore. När jag gör så kommer jag till
en inloggning via apple-id. När jag loggat in kommer jag till en tom kundvagn,
utan möjlighet att lägga till någon uppdatering - utan endast det vanliga utbudet.

Kontot visar rätt (levererad) beställning så jag borde vara inne i systemet...
Jag kan lägga till andra varor så det verkar inte vara fel på cookies eller sånt.

Ringer Applestore via 020 och kommer så småningom till någon som tycker
det är "konstigt" och att jag annars minsann kan beställa via snigelpost

Är det någon som lyckats beställa uppgraderingen via applestore-inloggning?

/Hasse

Ursprungligen av hasse_fx:

...Enligt uptodate-sidan ska man klicka på en länk på sidan om man vill beställa uppgraderingen och har handlat via Applestore...

Prova den andra länken i stället. Det kanske funkar där. Priset är ju samma (99 kr) på båda, så det borde inte spela någon roll för Apple vilken väg man går för att göra beställningen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova den andra länken i stället. Det kanske funkar där. Priset är ju samma (99 kr) på båda, så det borde inte spela någon roll för Apple vilken väg man går för att göra beställningen.

Tack - den vägen fungerade med kundvagn och allt! Vet inte hur de skiljer ut berättigade
Maccar - om de går på det angivna serienumret, eller inte bryr sig alls Har fått alla
vederbörliga bekräftelser i alla fall!

/Hasse

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-19 15:08

Nog för att detta redan "besvarats", men jag hade inga problem med att gå via denna sidan. Dock tyckte den att jag skulle köpa ytterligaren en MacBook Pro i samband med denna uppgradering. Efter att jag tagit bort datorn ur kundvagnen så funkade allt

Ursprungligen av hasse_fx:

Är det någon som lyckats beställa uppgraderingen via applestore-inloggning?

/Hasse

Ursprungligen av Drakfot:

Nog för att detta redan "besvarats", men jag hade inga problem med att gå via denna sidan. Dock tyckte den att jag skulle köpa ytterligaren en MacBook Pro i samband med denna uppgradering. Efter att jag tagit bort datorn ur kundvagnen så funkade allt

...OK det verkar en aning chansartat m.a.o... Men en SL-uppgradering OCH en MBP för
99:- Det hade jag slagit till på

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-19 15:30

Haha, det hade jag med. Dock hade den justerat priset så det var inte 99:- för hela packen ;D

Ursprungligen av hasse_fx:

...OK det verkar en aning chansartat m.a.o... Men en SL-uppgradering OCH en MBP för
99:- Det hade jag slagit till på

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-19 22:46

Snow Leopard släpps 19 juni?

September.
29 dollar för en uppgradering.
49 dollar för en familjelicens

En fundering. Om man skaffar snow leopard. Betyder det då att jag kan mata in 8 gig minne i min Imac (early 2008) ? eller är det fysisk omöjligt? Det finns ju iaf 4gb stickor till den...

Ursprungligen av shrimpii:

...Om man skaffar snow leopard. Betyder det då att jag kan mata in 8 gig minne i min Imac (early 2008) ?...

Hur skulle operativsystemet kunna göra någon skillnad angående hur mycket minne en viss datormodell klarar av?

Enligt Apple är det max 4 GB som gäller för den modellen. Det är möjligt att det funkar att sätta i 2 st 4GB-stickor, men i så fall har detta ingenting med operativsystemversionen att göra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur skulle operativsystemet kunna göra någon skillnad angående hur mycket minne en viss datormodell klarar av?

Genom att begränsa adressutrymmet. Du kan ju prova att använda ett 16-bitars operativsystem på en modern dator och se hur mycket minne du kan använda.

Senast redigerat 2009-06-09 12:23
Ursprungligen av Marcus K:

Genom att begränsa adressutrymmet. Du kan ju prova att använda ett 16-bitars operativsystem på en modern dator och se hur mycket minne du kan använda.

Jo, men om datormodellen hårdvarumässigt har en begränsning, så spelar ju operativsystemversionen ingen roll.

10.5 kan ju redan adressera de 8GB han önskar. Det är ju inte där begränsningen ligger i hans iMac. Och den begränsningen ändras inte för att han uppgraderar till 10.6.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 12:12

Men det kan väl också vara en hårdvaru begränsning. Det går t ex inte att använda 8GB med Santa Rosa Macbooks Pro.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-09 21:52
Ursprungligen av Robo-X:

Men det kan väl också vara en hårdvaru begränsning. Det går t ex inte att använda 8GB med Santa Rosa Macbooks Pro.

Inte officiellt nej... men

http://blogs.technet.com/keithcombs/archive/2008/07/05/testing-my-apple-macbook-pro-with-8gb-of-ram.aspx

Nej stämmer inte.

"Monday, July 21, 2008 11:38 AM by Keith Combs
# re: Testing My Apple MacBook Pro with 8GB of RAM

Although my tests failed, it's probably just a matter of the memory makers and Apple figuring out what is needs for things to be compatible with the current Macs.

The future Macs will most likely be based on the Montevina chipsets and thus have quad core, 8-64GB of ram supported, etc.

What Apple decides to certify and sell is an entirely different matter."

http://blogs.technet.com/keithcombs/archive/2008/07/09/pity-os-x-doesn-t-like-8gb-of-memory-in-my-macbook-pro.aspx

Jag tycker det är lite synd att lite äldre Mac:ar får långa näsan av Apple iom den kommande lanseringen av Snow Leopard. Men någon gång måste man släppa PPC-stödet för att gå vidare med intel och satsa på framtiden. Men Leopard är inte fy skam heller. Jag kan tänka mig att Apple inte släpper stödet för Leopard inom det närmaste året.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-09 22:27
Ursprungligen av Christian S:

Jag tycker det är lite synd att lite äldre Mac:ar får långa näsan av Apple iom den kommande lanseringen av Snow Leopard. Men någon gång måste man släppa PPC-stödet för att gå vidare med intel och satsa på framtiden. Men Leopard är inte fy skam heller. Jag kan tänka mig att Apple inte släpper stödet för Leopard inom det närmaste året.

Vad menar du med "släppa stödet"? Jag kör med Tiger och det lirar för fullt med det mesta fortfarande. Leopard kommer vara användbart under säkert fyra, fem år minst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 22:28
Ursprungligen av Christian S:

JJag kan tänka mig att Apple inte släpper stödet för Leopard inom det närmaste året.

Det tror jag, i alla fall när de kommer till Mac OS X 10.5.x-uppdateringar. När Mac OS X 10.6 kommer ut så är det slut med Mac OS X-uppdateringar för Mac OS X 10.5.

Det beror såväl på processor som komponenter såsom minnescontroller. Processorn pratar 64 bitar sedan länge fast det kan ändå hända att hårdvaran inte adresserar mer än ett par GB. Men det gäller också att operativsystemets minneshantering klarar av att dra nytta av allt adresserbart minne, så val av operativsystem kan också ha betydelse. Nu är operativsystemet naturligtvis inte det enda som är av betydelse, men dock en lika viktig del.

Bevaka tråden