Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Delvis? Så inget zfs på startdisken då eller?

Ursprungligen av pepparkaka:

Delvis? Så inget zfs på startdisken då eller?

Inte på klient OSet i alla fall kommer inte riktigt ihåg vad de sa om server OSet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 15:41
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inte på klient OSet i alla fall kommer inte riktigt ihåg vad de sa om server OSet.

Läsa och skriva i Mac OS X Server 10.6 är sagt. Antagligen får man det i Mac OS X client 10.6 också. Men att man i Mac OS X Server 10.6 får stöd för att formatera i Skivverktyg.

Okej, tack för svaren!

Då har jag en fundering till. Tror ni att SL kommer att kunna köras på ALLA Intel-macar? Jag har nämligen en 1:a generationens MBP med Core Duo som inte är 64-bitars.

Ja, det tror jag.

Är detta sant? i så fall tycker jag att snow leopard kan ha kommit en bit på vägen att snabbt rensa upp fönster röran som lätt blir. Helt klart en feature jag kommer att digga - Hoppas att videon inte är fake.

En funktion jag saknat länge som nu kommer är reglage för storlek på ikoner.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-05-23 09:44

Erm, va? Äpple-J har funnits i flera versioner tillbaka?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-23 17:53
Ursprungligen av bollman:

Erm, va? Äpple-J har funnits i flera versioner tillbaka?

Fast det fungerar annorlunda i Snöleoparden.

Ursprungligen av Konrad:

Fast det fungerar annorlunda i Snöleoparden.

Spännande!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-05-24 09:17
Ursprungligen av Konrad:

Fast det fungerar annorlunda i Snöleoparden.

Öh, nä.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 12:47
Ursprungligen av bollman:

Öh, nä.

Öh, jo.

Ursprungligen av Konrad:

Öh, jo.

Det ser ut som att du kan dra upp ikonerna till 512 pixlar där. Kommer bli häftigt.

Ursprungligen av bollman:

Erm, va? Äpple-J har funnits i flera versioner tillbaka?

Ja men ingen möjlighet direkt i Findern som det nu blir i Snow Leopard, som jag nu ser att Konrad visar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-24 16:04
Ursprungligen av draags:

Ja men ingen möjlighet direkt i Findern som det nu blir i Snow Leopard.

I Leopard kan man göra en tvåfingerzoom direkt i Finder, det är väl enklare än att dra i det där lilla reglaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 16:58
Ursprungligen av Mija:

I Leopard kan man göra en tvåfingerzoom direkt i Finder, det är väl enklare än att dra i det där lilla reglaget.

Kan man?
Inte så vitt jag kan se. Inte i Finder i alla fall.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-24 17:03
Ursprungligen av Konrad:

Kan man?
Inte så vitt jag kan se. Inte i Finder i alla fall.

Sätt bock i rutan för "Zooma med styrplattan". Den slår även på zoom för ikonerna på skrivbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 17:06
Ursprungligen av Mija:

Sätt bock i rutan för "Zooma med styrplattan". Den slår även på zoom för ikonerna på skrivbordet.

Ja jävlar du! Det hade jag inte sett förut.
Men det finns ju faktiskt en liten vits med reglaget, stationära Macar har ju ingen styrplatta.

Senast redigerat 2009-05-24 17:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 18:06

Inte för mig...

Jag har OS X 10.5.7.

Är det här ett straff för att jag kör G4 och inte intel? Min Powerbook klarar ju tvåfingers-scroll...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-24 18:11
Ursprungligen av pesc:

Är det här ett straff för att jag kör G4 och inte intel? Min Powerbook klarar ju tvåfingers-scroll...

Precis så är det. Du måste ha en modernare dator med stöd för just tvåfingerzoom, så då får du väl nöja dig med det lila reglaget i Snöleoparden (när den kommer, men den fungerar inte med G4...).

Senast redigerat 2009-05-24 18:34

Är det bara jag som tycker att det ser animerat ut? Se hur stela och linjära rörelserna är.

Ursprungligen av henkebarn:

Är det bara jag som tycker att det ser animerat ut? Se hur stela och linjära rörelserna är.

Nej, det är inte bara du. Och funktionen, när det finns Exposé, känns onödig.

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, det är inte bara du. Och funktionen, när det finns Exposé, känns onödig.

Njae, onödigt skulle jag inte kalla det. Om windows 7 kommer med funktioner som http://www.youtube.com/watch?v=0JdV0sG6sFI, http://www.youtube.com/watch?v=8jI89JSeR2g&feature=related och YouTube - Windows 7 New Desktop (Clip 2): auto-arrange windows/Fenster parallel anordnen så måste nog Apple addera lite schyssta moves också för att inte tappa. Med tanke på multi touch-plattorna kan sådana "gestures" bli jävligt bra!

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej, det är inte bara du. Och funktionen, när det finns Exposé, känns onödig.

Hur en sådan funktion som demonstreras i filmen skulle kunna liknas vid exposé är för mig en gåta. Men intressant att höra en ny infalls vinkel på detta. Jag ser inte att dessa funktioner fyller samma syfte. Om det var lite stelt och animerat så kanske det beror på att snowleopards animations system inte är fin trimmat för att denna funktion skall ha timingen/känslan än?

Smart Fönster hantering tror jag blir allt viktigare när mus och stor skärm ( konventionell dator) inte är den enda hårdvaran som man vill kunna använda sitt operativ med.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Hur en sådan funktion som demonstreras i filmen skulle kunna liknas vid exposé är för mig en gåta. Men intressant att höra en ny infalls vinkel på detta. Jag ser inte att dessa funktioner fyller samma syfte. Om det var lite stelt och animerat så kanske det beror på att snowleopards animations system inte är fin trimmat för att denna funktion skall ha timingen/känslan än?

Smart Fönster hantering tror jag blir allt viktigare när mus och stor skärm ( konventionell dator) inte är den enda hårdvaran som man vill kunna använda sitt operativ med.

Jovisst, skala om fönstret köper jag, men fortfarande; hur skulle "knackningnen" av fönstret under det större vara bättre än ett snabbt exposé-klick? Och visst, med tryckkänsliga skärmar, sure, men inte vill jag köra OS X direkt på en sådan pekdator, då vill jag ha som iPhone; ett utseende som från grunden är anpassat till den typen av styrning. Detta är för mig den stora anledningen varför pekdatorer inte slagit igenom stort trots stora ansträngningar; köra vanliga XP med en pekskärm är inte ergonomiskt eller genomtänkt.

Nåväl, jag ska inte klaga, älskar ögongodis.

Ursprungligen av Leftrustle:

Jovisst, skala om fönstret köper jag, men fortfarande; hur skulle "knackningnen" av fönstret under det större vara bättre än ett snabbt exposé-klick? Och visst, med tryckkänsliga skärmar, sure, men inte vill jag köra OS X direkt på en sådan pekdator, då vill jag ha som iPhone; ett utseende som från grunden är anpassat till den typen av styrning. Detta är för mig den stora anledningen varför pekdatorer inte slagit igenom stort trots stora ansträngningar; köra vanliga XP med en pekskärm är inte ergonomiskt eller genomtänkt.

Nåväl, jag ska inte klaga, älskar ögongodis.

jag tror att knackningen kan ha varit en demonstration av "collison detection", typ att nu kan fönstrena känna av när dessa kommer i närheten eller rör varandra och agera på något sätt utifrån det. Kan användas till många smarta saker, inte bara ögon godis om du frågar mig :). Vad gäller Iphone - Iphone OS baseras på stora delar av OSX operativet för datorer om jag inte har helt fel, så... det nya som kommer till snowleoparden kommer sannolikt till Iphone os i någon form vid rätt tillfälle. Jag har inte riktigt pejl på om Iphone os driver osx eller tvärt om eller att de inte driver varandra utan jobbar parallellt med sin utveckling. Dock verkar samarbete mellan dessa team sannolikt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-05-24 23:57

Det där reglaget hade jag inte sett, men det kan ju bero på att jag kräks på ikon-vyn ändå.
Ikoner är snyggt första gången man tittar på dem, sen är de bara i vägen.
Jag är inte _så_ mycket för WIMP-enviroments

Mina språk kunskaper saknas men jag hörde definitivt "performance formidable" i denna video - låt det gå ett tag, han visar först vad som står på hemsidan sedan kör han 10.6 på skärmen. http://www.youtube.com/watch?v=u8pgsTPgwuc&feature=related

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 16:04

En fråga
Hur är det, finns det någon som vet om Snow leopard kommer att ha stöd för datorer med Power PC proppar, vissa tidigare rykten säger att det inte kommer att ha det. Vi har nämligen lite gamla G5or som skulle behöva få en uppdatering, så frågan är om man ska springa och köpa en 10.5 skiva nu så man inte står utan.

Bevaka tråden