Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-01 12:11
Ursprungligen av Patric08:

Hittills har ingen kunnat konfirmera om man kan använda 319:- skivan på en ny (formaterad) hårddisk utan leopard.
Verkar ju sjukt att man vi ev hd-krash ska behöva ha 2 skivor framme, först installera leopard för att sedan SL och spara in 6 gb.

Inte för att vara sån men nu är det 10e gången jag läser konfirmera. Det finns inget som heter så i svenska språket, det heter confirm på engelska och bekräfta på svenska.

Ang din fråga så tyckte jag mig ha läst att det går alldeles utmärkt att köra in SL på en tom hårddisk eller har jag drömt det?
Hur som helst kommer jag prova detta om jag får min SL skiva med posten någon gång.

Ursprungligen av kainen:

Inte för att vara sån men nu är det 10e gången jag läser konfirmera. Det finns inget som heter så i svenska språket, det heter confirm på engelska och bekräfta på svenska.

Ang din fråga så tyckte jag mig ha läst att det går alldeles utmärkt att köra in SL på en tom hårddisk eller har jag drömt det?
Hur som helst kommer jag prova detta om jag får min SL skiva med posten någon gång.

Alla som har sagt att det går i denna tråd gjorde det innan de hade prövat. Jag kan ha missat någon som sagt det gjort det och lyckats, ursäkta mig. Ibland vill man ha info utan att behöva läsa spaltmil av text. Varför är folk så känsliga? Jag måste säga att det är mer tröttsamt att se alla som anmärker på att man ställer en fråga som råkar ha ställts tidigare än själva upprepandet av frågan.

Angående konfirmera går det mkt bra att säga så på svenska (Svenska Akademiens ordbok - SAOB) sök konfirmera.
(enligt saob)

kon¹firme⁴ra, i Sveal. äv. -e³ra², v.
-ade. vhalsbst. -ANDE, -ING; jfr KONFIR.MATION.
(förr äv. skrivet con-. -ferm- c. 1597. -firm- 1526 osv.)
[fsv. konfirmera; jfr t. konfirmieren, eng. con.firm, fr. comfirmer; av lat. confirmare, befästa, bestyrka, av com (se KON-) o. firmare (jfr FIRMA. FIRMERA)]

1) bekräfta, stadfästa, godkänna

Ursprungligen av Patric08:

Alla som har sagt att det går i denna tråd gjorde det innan de hade prövat. Jag kan ha missat någon som sagt det gjort det och lyckats, ursäkta mig. Ibland vill man ha info utan att behöva läsa spaltmil av text. Varför är folk så känsliga? Jag måste säga att det är mer tröttsamt att se alla som anmärker på att man ställer en fråga som råkar ha ställts tidigare än själva upprepandet av frågan.

OK, hoppas jag inte lät allt för barsk. Jag borde naturligtvis hänvisat till den tråden: http://www.99.se/mac-os-x/269461-traden-foer-oss-har-installerat-mac-os-x-10-6-snow-leopard-6.html

Att många storknar över ständiga upprepningar av samma fråga är naturligt. När man försöker hjälpa till genom att själv testa och skriva långa inlägg som sen ignoreras med "jag orkar inte läsa, så därför frågar jag igen" då blir man lite matt. Det är så många som vill ha svar direkt på sin tallrik och inte ens bemödar sig att kolla om frågan eventuellt besvarats redan. Därmed inte sagt att du nödvändigtvis hör till den gruppen.

Moderator: jag tycker fortfarande att den här ryktestråden kan stängas och hänvisas till den ovan. Behövs det en ny tråd för "vi som vill prata om varför posten inte kommer och kolla på bilder av andras kartonger" så kommer den nog som ett brev på posten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 12:48
Ursprungligen av Patric08:

Alla som har sagt att det går i denna tråd gjorde det innan de hade prövat. Jag kan ha missat någon som sagt det gjort det och lyckats, ursäkta mig. Ibland vill man ha info utan att behöva läsa spaltmil av text. Varför är folk så känsliga? Jag måste säga att det är mer tröttsamt att se alla som anmärker på att man ställer en fråga som råkar ha ställts tidigare än själva upprepandet av frågan.

Fast kom igen nu. Det har nämnts massor med gånger. Ena sekunden säger du att du kan ha missat och nästa att du inte orkar med att läsa genom spaltmil av text.
Handlar inte om känslighet utan irritation över en massa extra brus i trådarna. Att då säga att det inte är ok får förhoppningsvis frågaren att tänka efter en extra gång till nästa gång. Allt för att forumet ska bli så lättläst och effektivt som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 12:08

För er som vill diskutera installation, eller redan har installerat det, gå till denna tråden:
http://www.99.se/mac-os-x/269461-traden-foer-oss-har-installerat-mac-os-x-10-6-snow-leopard-6.html

Tog bort Off-topic inlägg, håll er till ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-01 12:24
Ursprungligen av Patrik D:

Tog bort Off-topic inlägg, håll er till ämnet.

Då finns det en hel del att radera den här tråden. Läs igenom så kan du få det "konfirmerat".O:-)

Konfirmera. Det är latin. Engelskan är ju fullproppad med latin, men även svenskan har ju en hel del.

Sagt och gjort: Vi stänger denna tråd och hänvisar till tråden nedan, lättare med allt i en tråd:
http://www.99.se/mac-os-x/269461-traden-foer-oss-har-installerat-mac-os-x-10-6-snow-leopard-6.html

Bevaka tråden