Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av cyprox:

Vet inte om det är drivrutinerna eller spelen som är dåliga, men de flesta spel flyter bättre i windows än osx

Jag skulle nog i första hand skylla på speltillverkarna. Vet inte hur mycket tid andra lägger ner på Mac men Spore är tex ingen native port utan endast windowsversionen emulerad i Cider.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 22:23

Vad jag vet så har Apple valt att skruva ned hastigheten på flera kort i deras bärbara för att få bättre batteritid. Mindre hastighet ger mindre värme som ger mindre fläkt som också ger mer batteri. Så blir det när man designar tunna datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 00:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 01:04

Några saker jag hittade:
• Finder ska nu tydligen vara delvis omskriven i Cocoa. Old news iofs.
• HFS+ har nu fil-kompression.
• Installationen ska vara enklare. Undrar hur den kan bli enklare och vad som menas med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 14:02

HFS+ filkompression gäller systemfiler som är read-only. Där har vi svaret på varför program i Mac OS X 10.6 WWDC-betan var så pass mycket mindre.

Ursprungligen av acke:

HFS+ filkompression gäller systemfiler som är read-only. Där har vi svaret på varför program i Mac OS X 10.6 WWDC-betan var så pass mycket mindre.

Filkompressionen påverkar inte hur stora filerna anges att vara, bara hur många block de tar upp. Att många medföljande program tar mycket mindre plats beror snarare på att Apple har tagit bort designable.nib-filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 16:58
Ursprungligen av Marcus K:

Filkompressionen påverkar inte hur stora filerna anges att vara, bara hur många block de tar upp. Att många medföljande program tar mycket mindre plats beror snarare på att Apple har tagit bort designable.nib-filerna.

Ja, det har du rätt i. Men vad jag har hört så spelar detta in också.

- Compression was designed to be used with Apple System and Application files that are normally read-only/updatable. These files are not normally copied by users, however, if they are, the copies will be expanded to their normal size.

Lite OT kanske … men titta på SVT2 kl 18.00 i kväll så får ni se en snöleopard på riktigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 15:00
Ursprungligen av pick-me-up:

Lite OT kanske … men titta på SVT2 kl 18.00 i kväll så får ni se en snöleopard på riktigt.

Haha, guld.

Här är en fin artikel om man vill lära sig mer om Carbon, Cocoa, Finder och Snow Leopard:

AppleInsider | Apple to sweeten Snow Leopard with more Cocoa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 16:24

Nu snackas det om "Marble", Mac OS X 10.6 nya tema. Gärna för mig säger jag. Tycker inte Aqua saker passar in i Mac OS X längre.

http://www.macrumors.com/2009/01/13/snow-leopard-to-bring-unifying-marble-user-interface/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 05:57

Jag såg en video där OSX presenterades för första gången och då verkade Aqua-temat mer tydligt. Nu känns det som det är halvvägs till något annat ("Marble"?), så gärna för mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-16 10:39

snyggare mapp-ikoner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 16:41

Appleinsider har en ny Road to-artikel.
64-bit security

Hey, vill man ha nytt utseende kommer man en bra bit på DockSwitcher och Candybar. Men heja Marble iaf. Dock är jag mest nyfiken på om 10.6 kan klämma ut ytterligare prestanda ur min MacBook av modell december 2006. Hade hoppats ha kvar den en bra stund, trots att hörlurspluggen är kass.

För övrigt hoppas jag att Apple har hunnit få in USB 3.0 innan 2010 är slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 01:01

Appleinsider skriver att Mac OS X 10.6 inte kommer att komma med skrivardrivrutiner utan att de kommer laddas ned efter hand.

"Sources say the system will review devices attached via USB and will scan the network for any printers advertised as available via Bonjour in order to create a short list of drivers that need to be installed. Any new printers that are attached after the installation of Snow Leopard will cause Software Update to check for drivers online. "

Man undrar vad som händer med IP-skrivare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 01:11

Smutt..
Jag brukar alltid skippa alla drivrutiner för skrivare när jag installerar OSX, det är ganska många GB som går åt.. Men som du säger,, hoppas att den även kan känna av IP skrivare.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 01:20

Förmodligen får man ladda ner och installera drivrutinerna själv.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 01:49

Fast...när du skriver in en skrivares IP-nummer så burkar den hitta rätt drivrutin. Alltså känner den av vilken skrivare den är och där borde väl den kunna ladda ned rätt drivrutin lite snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 17:09

Macrumors.com skriver att Lägga tillbaka (hette det så?) funktionen från Mac OS 9 är tillbaka och att man nu kan jobba sig ned i mappar i dock som visas som Trave.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 09:11
Ursprungligen av acke:

Macrumors.com skriver att Lägga tillbaka (hette det så?) funktionen från Mac OS 9 är tillbaka och att man nu kan jobba sig ned i mappar i dock som visas som Trave.

Två helt klart behövliga funktioner som jag faktiskt båda saknade häromdagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 16:46

10A286 är ute. 3 stora nyheter:
New Content

This seed contains some major new changes in the following areas:

QuickTime Player
The new QuickTime Player has a new minimal UI and is focused on playback.

Finder
Finder includes a new Cocoa Desktop, Info Window and Contextual Menu

Safari
Safari 4 beta is included in the seed as the default browser.

Known Issues

• Remote Installs over Airport may cause panics (A workaround is to install via Ethernet or DVD.)
• Booting from the install DVD can take a long time
• Some settings are not migrated from the previous system when upgrading, including file sharing, sharing name and energy saver settings.
• Finder issues: Icon previews will not appear on the Desktop, selecting Clean Up does not change icon placement on the Desktop. Sometimes the Finder and Desktop will stop responding to input. A workaround is to restart Finder.
• iTunes will sometimes lock up when an iPhone is connected. A workaround is to rename or delete ~/Library/Lockdown)
• Microsoft Office 2004 applications can hang when using the File->Open menu. A workaround is to open the file by opening it in Finder.)
• On newer MacBook Pros, the screen’s backlight will not come on when booting into the installer if the brightness is set below 6.
• Hibernation is not working on machines with Nvidia graphics cards and will result in a frozen machine.
• The Time Machine UI cannot be activated in Finder and Mail in some cases.
• The linker creates a bad image when the minimum OS target is set to Mac OS X 10.5 and weak external symbols are used. (A workaround is to set Mac OS X 10.4 or 10.6 as the minimum OS target.)
• Xcode often crashes when navigating in documentation using the navigation buttons.
• We do not recommended installing this seed on the Nehalem Mac Pros.

http://news.worldofapple.com/archives/2009/03/06/new-snow-leopard-seed-packs-new-quicktime-cocoa-finder/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 12:17
Ursprungligen av acke:

10A286 är ute. 3 stora nyheter:
New Content

This seed contains some major new changes in the following areas:

QuickTime Player
The new QuickTime Player has a new minimal UI and is focused on playback.

Finder
Finder includes a new Cocoa Desktop, Info Window and Contextual Menu

Safari
Safari 4 beta is included in the seed as the default browser.

Known Issues
Lista med buggar

De buggarna var ju ganska "stora". Jag tror inte de hinner få till det till WWDC, det blir nog efter sommaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 14:50
Ursprungligen av doomas:

De buggarna var ju ganska "stora". Jag tror inte de hinner få till det till WWDC, det blir nog efter sommaren.

Jaså, jag tycker de verkar ganska små men jag är inte programmerare så jag vet inte riktigt. Gissar du eller skriver du i egenskap av programmerare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-10 18:44
Ursprungligen av acke:

10A286 är ute. 3 stora nyheter...

Bilder eller film än?

Senast redigerat 2009-03-10 19:54

Blir spännande att få se lite skärmdumpar på detta framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 18:45

En artikel om hur texthanteringen har förbättrats i Mac OS X 10.6. Inga nyheter i Mac OS X 10.6...yeah right..

http://www.appleinsider.com/articles/09/03/06/text_to_get_smarter_in_mac_os_x_10_6_snow_leopard.html

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-06 19:15

Hur långt borta tror ni 10.6 är?

Bevaka tråden