Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Undrar vad de väljer för bakgrundsbild i 10.6 egentligen förresten, de brukar ju alltid ha något nytt och snyggt att bjuda på

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-14 11:07

Jag önskar mig ett bättre och effektivare nätverksstöd. Idag känns det som att enheter och datorer kommer och går, slumpmässigt. Ibland har du alla datorer i Finder, ibland inte och jag är osäker på om det är Samba eller något annat som spökar. Oavsett vilket så bör nätverksdelen ses över. Idag sitter de flesta av oss i blandade miljöer med Unix, Linux och Windows och då bör Mac OS X kunna hantera datorer, diskar och andra enheter bättre. Jag vet inte om det kan vara så att Mac OS X kör på cachefiler och att det är det som gör att det strular lite. Är det så skulle en "refresh" funktion uppskattas.

Låter ju som om en hel del nytt kommer. Låter ju fint, speciellt det där med en accelererad QuickTime X. Tycker att nuvarande QT är överdrivet tungdrivet. Jag hoppas de bakar in en "Advanced Mode" i nya iMovie sen också, så att de som vill våga sig på iMovie '06-funktionaliteten får göra det i ett modernare program.

Antagligen kommer jag fortsätta köra Tiger tills Snöleoparden kommer, låter ju som en ordentlig uppgradering isf och kommer kännas därefter.

Screenshots people!

Snow Leopard: Die Entwicklerversion privat - Apfeltalk

Verkar som man kan göra "web applications" i Snow Leopard. 99.se i Dockan kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 15:21

Tack för detta Apple.

Hela artikeln här:
Ten Big New Features in Mac OS X Snow Leopard — RoughlyDrafted Magazine

Vad fanken mäter de i då?

Mail.app använder 24Mb och Safari runt 120mb hos mig för tillfället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-23 16:27
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Vad fanken mäter de i då?

Mail.app använder 24Mb och Safari runt 120mb hos mig för tillfället.

Det är själva storleken på programmet det handlar om, inte vad det använder av arbetsminnet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-23 16:25
Ursprungligen av acke:

[Iurlhttp://www.roughlydrafted.com/wp-content/uploads/2008/06/200806182326.jpg[/url]

Tack för detta Apple.

Hela artikeln här:
Ten Big New Features in Mac OS X Snow Leopard — RoughlyDrafted Magazine

Att allt är mindre är väl dock självklart om det inte finns någon PPC-kod där.
Efter man gjort en rensning av ppc-koden med ett 3epartsapp blir storleken liknande med det där.

Aha! Då har jag missuppfattat det
Hade dock iofs varit bra om program inte slukat så mycket minne heller

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-23 16:58
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Aha! Då har jag missuppfattat det
Hade dock iofs varit bra om program inte slukat så mycket minne heller

Mitt Mail i 10.4.8 tar 49 MB. Tar det 287 MB i Leopard??

Till och med 288.9mb här, dock filstorleken och inte i ram storleken som jag trodde det handlade om först.

Edit: Hittade en sak för att minska programmet. Tog bort alla språk förrutom svenska och engelska från det, och nu ligger programmet på 43mb.

Senast redigerat 2008-06-23 17:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 17:48

Fast de kan ju inte jämföra 10.5-program med alla språk och sedan 10.6-program med några språk. Då är ju jämförelsen värdelös.

Rimligtvis borde det inte heller ha att göra med PPC-kod då det ibland för sig om 5ggr mindre program. Något annat är i görningen mina vänner!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-23 18:06

Jag sk**er i filstorleken på hdd:n, men om de håller på och optimerar koden så att den blir säkrare och snabbare så blir jag glad. Tog fram en gammal 10.3 idag som vi har färgstyrningsprogram på. Blev förbluffad över hur snabbt programmen gick igång och då ligger den på en gammal G4!
Har en känsla av att det ligger gammal skit och skräpar och tar kraft ifrån datorn. Slappa programmerare som inte kan städa lite i koden!

Ursprungligen av tobbehj:

Jag sk**er i filstorleken på hdd:n, men om de håller på och optimerar koden så att den blir säkrare och snabbare så blir jag glad. Tog fram en gammal 10.3 idag som vi har färgstyrningsprogram på. Blev förbluffad över hur snabbt programmen gick igång och då ligger den på en gammal G4!
Har en känsla av att det ligger gammal skit och skräpar och tar kraft ifrån datorn. Slappa programmerare som inte kan städa lite i koden!

Kan inte riktigt hålla med här bara. Runt 100gb används till operativsystemet hos mig. Känns bara "lite" för mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 21:08
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kan inte riktigt hålla med här bara. Runt 100gb används till operativsystemet hos mig. Känns bara "lite" för mycket

100GB, då är det fel på dig och inte Mac OS X.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-23 20:30

Skönt med viktminskningen på Mail ändå. Det programmet är i full rulle för mig. Men om spekulationerna av att SL skulle vara en "liten" uppdatering, så hoppas jag på att programmet inte kostar skjortan. Gav 129 USD för vanliga leopard. Hoppas inte detta ligger på samma eller högre kostnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 20:48

Man kan undra över priset. Hur mycket ändringar som än ingår under huven och hur mycket det än är värt 129 USD tycker jag att det är för mycket. Inte så mycket att folk inte kommer använda det, mer att fler kommer att piratkopiera istället för att köpa det.

Appleinsider skriver för övrigt om programstorleken. Anledningen är mer av språkfilerna är centraliserade och att bitmap-bilder är ersatta med vektorgrafik.

Ursprungligen av acke:

Appleinsider skriver för övrigt om programstorleken. Anledningen är mer av språkfilerna är centraliserade och att bitmap-bilder är ersatta med vektorgrafik.

I fallet Mail.app spelar sannolikt övergång till vektorgrafik mindre roll eftersom det innehåller förhållandevis få och små grafiska element (totalt c:a 1,4 Mb tiff, png...).

Däremot är språkmapparna feta men att bara lägga dem någon annanstans, t.ex. i bibliotek istället för i .app, tycker jag inte är särskilt revolutionerande (eller värt 129$). De tar ju fortfarande plats på hårddisken, eller hur? Om det nu inte handlar om att olika program kan använda samma språkfiler. "Är du säker på att du vill kasta/stänga/spara/stänga av filen/programmet/fönstret/datorn"

Kan den nya kompilatorn som lär ha vassare optimering bidra till att program blir mindre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 08:55
Ursprungligen av M. Sundbom:

Om det nu inte handlar om att olika program kan använda samma språkfiler.

Står så i texten.

Ursprungligen av acke:

Står så i texten.

Nja, inte att olika program använder samma språkfiler men att de kan hämta de filer de behöver från samma ställe. Originalartikeln låter lite mindre säker på saken än appleinsider, och menar att det snarare kan röra sig om ett centraliserat sätt att bli av med språk man inte vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 10:02
Ursprungligen av M. Sundbom:

Nja, inte att olika program använder samma språkfiler men att de kan hämta de filer de behöver från samma ställe. Originalartikeln låter lite mindre säker på saken än appleinsider, och menar att det snarare kan röra sig om ett centraliserat sätt att bli av med språk man inte vill ha.

Har du rätt i.

I tillägg till önskningar på denna lista önskar jag:
Inbyggd Cisco VPN stöd. iPhone OS X v.2.0 kommer att ha det, så det borde bli enkelt att föra över det till Mac OS X 10.6 (Snöleopard).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 23:02
Ursprungligen av The Real Viking:

I tillägg till önskningar på denna lista önskar jag:
Inbyggd Cisco VPN stöd. iPhone OS X v.2.0 kommer att ha det, så det borde bli enkelt att föra över det till Mac OS X 10.6 (Snöleopard).

Cisco har ju en client till mac. Fulaste programmet till mac men har för mig att den funkar bra. Vad saknas?

Ursprungligen av acke:

Cisco har ju en client till mac. Fulaste programmet till mac men har för mig att den funkar bra. Vad saknas?

Vad jag hört från flera av mina vänner: Många gånger när man uppdaterar systemet blir det strul och man måste ladda ner en ny version av Cisco klient. En inbyggd är enklare, stabilare (förhoppningsvis) och enklare underhåll för administratörer.

Kruxet är, vad jag förstått, att det inte finns en gemensam standard för VPN i stil med Ethernet eller WiFi, därför blir det strul mellan olika program och router märken.

Ursprungligen av acke:

Cisco har ju en client till mac. Fulaste programmet till mac men har för mig att den funkar bra. Vad saknas?

Det som saknas är oförmåga att orsaka Kernel Panic efter längre tids uppkoppling och/eller när det är mycket data som tankas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 14:46
Ursprungligen av The Real Viking:

I tillägg till önskningar på denna lista önskar jag:
Inbyggd Cisco VPN stöd. iPhone OS X v.2.0 kommer att ha det, så det borde bli enkelt att föra över det till Mac OS X 10.6 (Snöleopard).

Kanske redan har sagts men din önskan är uppfylld i Mac OS X 10.6

Ursprungligen av acke:

Kanske redan har sagts men din önskan är uppfylld i Mac OS X 10.6

Dock är det klassisk Cisco "IPSEC" VPN och inte nyare Cisco SSL VPN klient (Anyconnect) stöd såvitt jag har sett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 15:29
Ursprungligen av lilledanne:

Dock är det klassisk Cisco "IPSEC" VPN och inte nyare Cisco SSL VPN klient (Anyconnect) stöd såvitt jag har sett.

Ajdå, så mycket visste jag.

Ursprungligen av mista:

Jag ær fortfarande lite bitter att utvecklingen av ZFS verkar ha lagts ner. Tycker det hade varit kanon i server-versionen, men æven fantastiskt i "vanliga" OSX.

Läste någonstans att Oracle också utvecklar ett filsystem. Antagligen kommer de två att smälta ihop till ett. Känns dumt att ha två som utvecklas samtidigt kan man tänka.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 20:27
Ursprungligen av acke:

Ajdå, så mycket visste jag.

Läste någonstans att Oracle också utvecklar ett filsystem. Antagligen kommer de två att smälta ihop till ett. Känns dumt att ha två som utvecklas samtidigt kan man tänka.

Det ær nog brtfs du tænker på. Småintressant filsystem om man ær en linuxman, men tycker ZFS har så mycket mer att erbjuda. De båda kommer kommer nog inte "smælta ihop" just eftersom det utvecklas framførallt før att ZFS utvecklas enligt Suns licens och inte GPL.

Apple har inga problem øverhuvudtaget att anvønda ZFS och borde dærfør gøra det, tydligen satt det en ensam tjej och fick ansvaret att koda ZFS før OSX, vilket kænns lite hårt. Lite sammarbete med Sun skulle inte skada, och så kan man byta ut Apples filsystem mot något lite modernare och bættre.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 03:53
Ursprungligen av acke:

Man kan undra över priset. Hur mycket ändringar som än ingår under huven och hur mycket det än är värt 129 USD tycker jag att det är för mycket. Inte så mycket att folk inte kommer använda det, mer att fler kommer att piratkopiera istället för att köpa det.

Möjligt.
Vanliga Leopard var värt 129 USD helt klart (för min del). Men då var det ju en stor uppdatering.

Bevaka tråden