Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 12:56
Ursprungligen av Timber:

Skulle jag egentligen tvinga morsan tillbaka till Panther?

Ja, om du inte är utflyttad student som fortfarande kan sägas befinna sig under din moders beskyddande vingar och tillhöra familjen
Läs: http://www.apple.com/legal/sla/macosxfamily.html

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2007-10-17 12:48

Jag beställde (up-to-date) för ett par timmar sedan och fick beräknat avsändningsdatum 26 Oktober (antar att det tar några dagar innan det kommer fram).

Hej. Jag har en 10.3.9, processer 1,6 GHz Power G5, 512 i minne. Kan jag då gradera upp till nya versionen? Är det många fördelar med den eller är det mest för finlirare? Jag skriver mest på min dator och hanterar en del bilder. Ge mig gärna råd. Ska jag tacka ja eller...
Mvh

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-17 13:43

Dumfråga:
Om jag köper en MBP med förinstallerad Leopard, kan jag då använda installations-DVD'n till att installera systemet på andra datorer än just MBP? En MB och en iMac f ö.
Nu bortser jag alltså från den legala apekten.

Konstigt, jag beställde mitt exemplar igår, men har fortfarande inte fått någon bekräftelse på mail, men pengarna är dragna..

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-18 13:24
Ursprungligen av jonas.larsson:

Konstigt, jag beställde mitt exemplar igår, men har fortfarande inte fått någon bekräftelse på mail, men pengarna är dragna..

Samma här. Skulle skippat strulstore och gått till butik istället

Ursprungligen av jonas.larsson:

Konstigt, jag beställde mitt exemplar igår, men har fortfarande inte fått någon bekräftelse på mail, men pengarna är dragna..

Ursprungligen av elwiz:

Samma här. Skulle skippat strulstore och gått till butik istället

Pengarna är nog inte "dragna". Det är nog en s.k. reservation som förekommer vid många kortköp på nätet. Den försvinner om 3-4 bank-dagar, och sedan dras pengarna "på riktigt" när varan faktiskt skickas.

Ursprungligen av elwiz:

Samma här. Skulle skippat strulstore och gått till butik istället

Nej, nej. Tålamod är nyckeln till disciplinens tempel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-17 14:23

Hm, en liten fråga. Om jag beställer det idag, och det skickas på fredagen då det lanseras, när har jag det i min hand? Det är inget som skall byggas, eller så.. och därför borde det gå betydligt snabbare än vad det gör då Applestore skickar iväg en dator som skall byggas. Dessutom lär ju det skickas från Irland, och inte Kina denna gång.

Hur många dagar tror ni det är på leveransen - 2 arbetsdagar?

Bara för att göra saker ännu mer trassliga så står det en sak i licenstexten och sedan vad som man kan göra rent lagligt är lite annorlunda. Problemet är att du köper en låda och sen när du installerar programvaran så får du mer eller mindre påståendet att genom att öppna lådan så gick du med på följande licenstext.
Det har varit en laglig gråzon i Sverige rätt länge om detta och det var lite spännande när man för ett tag sedan läste att det var en gråzon även i USA. Autodesk har blivit stämda för att de i sina licenstexter skriver att man inte får sälja programvaran vidare.
http://www.boingboing.net/2007/09/13/ebay-seller-sues-aut.html

Det är inte en gråzon. Eula gäller inte i Sverige. Däremot lag om upphovsrätt för att förhindra spridning. Apple kan hävda avtalsbrott och stämma näringsidkare men inte privatpersoner.
Så länge det inte uppenbart är piratat så handlar det bara om moral, typ gå mot röd gubbe när det inte kommer någon bil.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-17 15:55

Skilling: Det är inte pengarna som är problemet i mitt fall. Jag kommer få pengar snart, så. Jag får väl klaga på hur prissättningen är, andra gör ju det också. Det får man göra. Du behöver inte "tycka synd" om mig om du nu inte vill. Och faktiskt, jag vill ha Leopard för att jag har väntat på Leopard, inte för att det är det senaste operativsystemet. Jag har inte beställt Leopard än om det är det du tror, utan jag väntar tills jag får pengarna, men hela mitt argument handlade om familjepaketet och singel-licenserna. Punkt slut. Men tack för din åsikt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-10-17 16:22

Tycker listan med 300+ nya features känns väldigt löjlig. Det verkar som att dom har ansträngt sig för att komma över just 300 st.

T.ex: Stacks är en ny feature, Download stack är en annan och sortering av Stacks är en tredje feature.

Front Row är ingen ny feature, DVD Playback i Front Row är ingen ny feature, Streaming iTunes content är ingen ny feature och Movie Previews är ingen ny feature.

Jag har inte läst igenom allt noga, men ska man vara ordentlig ligger nog nya features närmare 200 än 300.

Ursprungligen av etna:

Tycker listan med 300+ nya features känns väldigt löjlig. Det verkar som att dom har ansträngt sig för att komma över just 300 st.

Det kanske är lite krystad och det är ju PR-språk, men för den som vill ta till sig allt möjligt nytt kan det vara bra.

Ursprungligen av etna:

Front Row är ingen ny feature, DVD Playback i Front Row är ingen ny feature, Streaming iTunes content är ingen ny feature och Movie Previews är ingen ny feature.

Front Row har inte funnits med i Mac OS X förut, så det är visst en ny feature.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-10-18 09:26
Ursprungligen av Adrian B:

Front Row har inte funnits med i Mac OS X förut, så det är visst en ny feature.

Just det, där har du ju faktiskt rätt. Har alltid tänkt på det som en del av OS X även idag, men det är ju fel.

http://www.idg.se/2.1085/1.126342

Gör mig lite.. nervös?

Ursprungligen av Snabeldrake:

http://www.idg.se/2.1085/1.126342

Gör mig lite.. nervös?

Det känns konstigt att ha denna debatt nu, det var ju aktuellt vid WWDC i somras. Ja, det kom inte så mycket häftigt och många var lite besvikna av att "Top Secret" inte verkade bli så mycket. Men de flesta - dock ej Jimmy Lee Skrufve på MacWorld uppenbarligen - förstod att nu kommer det inte mer än såhär. I och med att Apple börjar släppa betaversioner så måste dessa betaversioner innehåll allting som den slutgiltiga versionen ska innehålla, i stort.

Apple har ju sin betaperiod för att utvecklare ska kunna testa sina program och hjälpa Apple att hitta buggar. Om Apple då skulle komma med någon helt ny jättehäftig grej dagarna efter att sist betaversionen gått ut, då måste de ju börja om hela betaperioden, alltså kommer det inte att hända.

Den betaversion som till slut klassas som Golden Master är just en master, dvs den kopia som sen ligger till grund för riktiga versionen. Det känns rätt självklart att det är så det fungerar, så jag förstår inte varför en del kommer nu och upptäcker att det saknas Top Secret-finesser.

Ursprungligen av Adrian B:

Den betaversion som till slut klassas som Golden Master är just en master, dvs den kopia som sen ligger till grund för riktiga versionen. Det känns rätt självklart att det är så det fungerar, så jag förstår inte varför en del kommer nu och upptäcker att det saknas Top Secret-finesser.

Det känns nästan som att någon kanske haft lite för stora förväntningar på Leopard?

Ni som förbokat Leopard kanske vill veta när era försändelser anländer? Ladda hem den här fräcka widgeten: http://www.apple.com/downloads/dashboard/shopping/deliverystatus.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 14:45
Ursprungligen av Adrian B:

Det känns konstigt att ha denna debatt nu, det var ju aktuellt vid WWDC i somras. Ja, det kom inte så mycket häftigt och många var lite besvikna av att "Top Secret" inte verkade bli så mycket. Men de flesta - dock ej Jimmy Lee Skrufve på MacWorld uppenbarligen - förstod att nu kommer det inte mer än såhär. I och med att Apple börjar släppa betaversioner så måste dessa betaversioner innehåll allting som den slutgiltiga versionen ska innehålla, i stort.

Apple har ju sin betaperiod för att utvecklare ska kunna testa sina program och hjälpa Apple att hitta buggar. Om Apple då skulle komma med någon helt ny jättehäftig grej dagarna efter att sist betaversionen gått ut, då måste de ju börja om hela betaperioden, alltså kommer det inte att hända.

Den betaversion som till slut klassas som Golden Master är just en master, dvs den kopia som sen ligger till grund för riktiga versionen. Det känns rätt självklart att det är så det fungerar, så jag förstår inte varför en del kommer nu och upptäcker att det saknas Top Secret-finesser.

Precis detta jag pratade om förut. Kändes lite som de glömt något

Ursprungligen av 20hz:

Precis detta jag pratade om förut. Kändes lite som de glömt något

Jo, jag vet att du gjorde det, men min poäng är att man 1) inte förstår hur mjukvaruutvecklingen går till och 2) inte hängde med i diskussionerna om Leopard i samband med WWDC i somars om man kommer nu och undrar var Top Secret tog vägen. För det skulle aldrig hända att Apple lade till stora förändringar i Leopard i detta läge. Då skulle dom ha gjort det till WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 19:20
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, jag vet att du gjorde det, men min poäng är att man 1) inte förstår hur mjukvaruutvecklingen går till och 2) inte hängde med i diskussionerna om Leopard i samband med WWDC i somars om man kommer nu och undrar var Top Secret tog vägen. För det skulle aldrig hända att Apple lade till stora förändringar i Leopard i detta läge. Då skulle dom ha gjort det till WWDC.

eeh, ja? jag ifrågasatte det endast. jag tycker det hela var lite märkligt och vi alla vet att förseningen av os:et och säkert en del funktioner tappades på vägen för att apple hade problem med systemet till iphone, då de lade fokus på få ut den så snabbt det bara gick hamnade leopard lite mellan stolarna ... så det är _därför_ jag undrade lite om någon hade samma funderingar som jag har/hade.

och ja jo, jag vet hur mjukvaruutveckling går till, inte proffs, men jag har varit med på en hel del större produktioner. sedan om den skiljer sig från upplägget för ett os vet jag inte i och med att jag inte jobbar på ex. microsoft eller apple. vi lägger ner pratet om detta i och med att du redan svarat på det.

Senast redigerat 2007-10-18 23:27
Ursprungligen av Snabeldrake:

http://www.idg.se/2.1085/1.126342

Gör mig lite.. nervös?

WTF? Har någon sovit det senaste halvåret? Eller vad babblas det om?

Ursprungligen av thevil:

WTF? Har någon sovit det senaste halvåret? Eller vad babblas det om?

Ja, precis vad min reaktion också var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 11:44
Ursprungligen av Snabeldrake:

http://www.idg.se/2.1085/1.126342

Gör mig lite.. nervös?

Tanken var väl att iWork '08 skulle släppas samtidigt som Leopard, men nu kom ju Numbers tidigare. Och Numbers var ju såväl topphemligt som stort!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 18:08

Med kod så menar jag licens. Alltså en licens i OS X går väll att jämnföra med en serialnyckel som man använder i windows. Ursäkta för missförståndet.

Och när jag menar jämför med Vista så måste man ju jämnföra med Ultimate för där får du allt som VIsta erbjuder... . OS X Lepoard finns bara i en version

Ursprungligen av Kajan:

Med kod så menar jag licens. Alltså en licens i OS X går väll att jämnföra med en serialnyckel som man använder i windows. Ursäkta för missförståndet.

"

Så varje OS X media har ett licensnummer? Hur många ínstallationer av OS:et får man i så fall göra under varje licensnummer?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-19 12:17
Ursprungligen av Macce65:

Så varje OS X media har ett licensnummer? Hur många ínstallationer av OS:et får man i så fall göra under varje licensnummer?

Isåfall är detta något helt nytt från Apple som aldrig brytt sig om att serienummerkoppla OS (har man ett Apple-OS så behöver man en Apple-dator och det är sådana man lever på att sälja).

Man kan - om man vill och skiter i avtal - installera samma Panter/Tiger-OS-skiva på 3000 Macar i ett nätverk och detta nätverk är dessutom uppkopplat på internet. Nema problema. Panter/Tiger kollar inte runt för att se om man kör samma licens på flera burkar - varken genom intra- eller internet. Det verkar inte som Panter/Tiger har något "fingeravtryck" alls - inte är unika exemplar utan bara kloner.

Det skulle förvåna mig om Apple lämnat denna princip med Leopard. Fördelen med denna princip är att en miljard problem undviks. Apple kör samma rejs med sina applikationer - dom tog t.o.m. bort dongeln på nya Logic (det enda programmet som hade dongel - ett arv som följde med när dom köpte det tyska företaget).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 18:44

Har en praktisk fråga till er alla som jag tänkte ställa innan jag ringer Apple. Bor i UK, men vill ha Svenska som språk i Leopard. Svenska Apple kan inte leverera till adresser utanför Sverige. Är det så enkelt att det inte spelar någon roll var jag köper Leopard utan kan man välja valfritt språk vid installationen oavsett om jag har köpt min version av Leopard i UK eller tex Sverige?

Vore ganska dumt o inse vid en istallation att det bara finns engelskt språk, inte hela världen kanske men jag vill ha svenska, jag är ju Svensk

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-17 19:12

Man väljer språk vid installationen, så det spelar ingen roll var nu i hela världen du köper ditt operativsystem.

Bevaka tråden