Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av boris91:

Man väljer språk vid installationen, så det spelar ingen roll var nu i hela världen du köper ditt operativsystem.

Och skulle man ändå ångra sig kan man ändra språk i Systeminställningar, logga ut och sedan in igen så är allt på det nya språket.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-17 23:08
Ursprungligen av Marcus K:

Och skulle man ändå ångra sig kan man ändra språk i Systeminställningar, logga ut och sedan in igen så är allt på det nya språket.

Kan man ha olika språkinställning för olika användare på samma Mac utan att behöva ändra i Systeminställningar mellan inloggningar?

Ursprungligen av sll:

Kan man ha olika språkinställning för olika användare på samma Mac utan att behöva ändra i Systeminställningar mellan inloggningar?

Ja, det kan man.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 20:00

Kanon! Tack för svaret!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-17 21:03

Undrar om man kan få köpa det billigare nu när man precis har fått nya iMac´n med Tiger.. eller är det fullpris som gäller är iof bara 1100 spänn men ändå... Typ en repa på krogen...

Ursprungligen av Politan:

Undrar om man kan få köpa det billigare nu när man precis har fått nya iMac´n med Tiger.. eller är det fullpris som gäller är iof bara 1100 spänn men ändå... Typ en repa på krogen...

Den frågan har besvarats minst 3ggr bara i denna tråd. Kolla sida 4 t ex.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-17 22:11
Ursprungligen av Rickard A:

Den frågan har besvarats minst 3ggr bara i denna tråd. Kolla sida 4 t ex.

Såg detta sedan, blev lite ivrig bara....

Lev väl...

Med hjärtliga hälsningar
//Micke

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-10-18 10:30

Det är inte jag...Steve har säkert sparat något riktigt gött att berätta nästa fredag...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 10:58
Ursprungligen av lasselu:

Det är inte jag...Steve har säkert sparat något riktigt gött att berätta nästa fredag...:)

En ny tuff bakgrundsbild då folk redan tröttnat på gräset...

Ursprungligen av lasselu:

Det är inte jag...Steve har säkert sparat något riktigt gött att berätta nästa fredag...:)

Ja, om ett knippe nya iPod:s!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-18 11:12
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, om ett knippe nya iPod:s!

Det vore sannerligen konstigt, man vafalls Alla som köpt nya iPodarna kommer att känna sig utdaterade, för hör och häpna, nu kommer även iPhone med 64GB minne, 3G, 5 Mpix kamera och WiMAX för samma pris som tidigare.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-10-18 12:57

Plus att man får med en sådan när man köper Leopard...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-18 13:04

Hårdvaru-uppdatering?

Kan man förvänta sig att Apple ökar prestandan något i maskinerna nu när Leopard släpps? Typ mer ram? Är nämligen nära ett köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 14:41

Archive Mailbox
Create an archive of your mailbox to back up important messages or to transfer your mail to another computer.

Äntligen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-19 07:26

Ve inte om det skrivits tidigare i denna tråd men det verkar som att apple har en betydligt större studentrabatt på så kallade campusbutiker ( vet inte om sådana finns i Sverige ) pga dessa ofta kräver studentlegitimation för att få handla och således gör det svårare för folk att kalla sig student utan vara det.
http://www.tuaw.com/2007/10/18/leopard-education-pricing-update/

/thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 07:58

suck ...

Senast redigerat 2007-10-19 21:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 09:59
Ursprungligen av thevil:

Det som jag har problem med i texten är dels den idiotiska rubriken (men det kan ju vara någon rubriksättare på IDG.se som har roat sig med att skruva upp volymen), men dels det här stycket (speciellt första och andra meningen)

"Får du också en Déjà vu-upplevelse? Jo, det där fick vi se på WWDC 2006. Tar man sig en noggrannare titt i Apples lista över nyheter hittar vi mycket smått och gott - men inget som är så där revolutionerande i sig. Och inget som skulle kunna vara det där superhemliga som Steve Jobs lovade oss? "

Kan du vara så vänlig och berätta hur det står i dina researchpapper om vad som visades på wwdc 2006 och vad som visades på wwdc 2007? När du har gjort det kan du väl vara hygglig och berätta en gång till, gärna "övertydligt" vad det är du menar?

för det första har jag inga papper på detta för det andra så som jag sade i tidigare inlägg jag ifrågasatte jag detta. jag och många av mina kollegor & vänner (som är väldigt mycket inne i "macvärlden") har även påpekat detta. därav jag ställde frågan då detta är ett forum (?) så hoppades jag lite på att någon kunde besvara detta vilket det gjordes.

jag har köpt systemet och har suttit på mac sedan version 7. jobbar dagligen på mac och äger flertalet datorer från dem. sååååå ... jag lämnar det här ämnet och nu räknar jag dagarna då jag får min lilla leverans.

Kanske är det en liten förvirring i tråden? För OSX Server har man alltid behövt ett serienummer. Dock inte för Klient-versionen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-19 13:45
Ursprungligen av Johan S:

Kanske är det en liten förvirring i tråden? För OSX Server har man alltid behövt ett serienummer. Dock inte för Klient-versionen.

Japp, fast typ det enda serienumret gör på OS X Server är att kolla så att det inte är flera servrar på samma nätverk som installeras på samma licens (servrarna pratar ju med varandra och jämför serienummer, hittas en dublett så slutar servern fungera).

Men visst, OS X Server har serienummer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 15:28

Alltså... för att klargöra ännumer vad jag menar iallafall. Jag har inte så stor erfarenhet av OS X. Men folk snackar om Licenser, Single-user Licenser och Family licenser. Även om där inte är någon kod att skriva in för att kunna installera, och även om Apple INTE sitter o söker upp felaktikt använda OS X kopior, så är väll ändå tanken att EN licens tillhör EN person och EN av hans datorer. Så därför kan man ju jämnföra EN licens med EN serialnyckel som windows använder sig av.

För Windows kan man också lägga in på hur många datorer man vill, och om jag inte minns fel så kan man också använda olika serialer, bara det är till rätt OS Version, för att installera det.

Så Leopard kommer säkerligen fungera precis likadant som alla de andra har gjort.

MIn jämnförelse var enbart ett försök att förklara att en licens går att jämnföra med en serial. Använder olika personer samma licens eller serial, så är det olagligt. Sen hur mycket tid tillverkaren lägger ner på att försöka hitta sånna personer spelar ingen som helst roll.

Ursprungligen av Kajan:

Använder olika personer samma licens eller serial, så är det olagligt. Sen hur mycket tid tillverkaren lägger ner på att försöka hitta sånna personer spelar ingen som helst roll.

Otillåtet, avtalsbrott, licensbrott kanske. Det är INTE olagligt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-19 16:52
Ursprungligen av Code Red:

Otillåtet, avtalsbrott, licensbrott kanske. Det är INTE olagligt.

Då du bara har rätt att använda 1 (ETT) exemplar av programvaran så har du inte rätt att installera det på fler än en dator och ha dom installerade på båda samtidigt. (kan ju dra det så att du kan ha det på båda men inte får ha båda igång samtidigt, men det struntar vi i nu). Då du då bryter mot din avtalade rätt att utnyttja ett upphovsrättsskyddat program (du köper ju inte programmet, bara en licens att få bruka det) så bryter du mot upphovsrättslagen om du utnyttjar det mer än vad ditt avtal säger att du får utnyttja det till.

Slår du fast ett avtal med EMI om att du får ta en av deras låtar och ha på din hemsida och sen lägger upp den på din brorsas hemsida också så har du ju brytit mot upphovsrättslagen då avtalet gällde Din hemsida. Samma sak blir det med datorprogram/operativssystem om du installerar dom på fler än det antalet maskiner avtalet/licensen anger.

Om då dessutom flera personer använder samma licens (som då gäller en installation) så bryter ju alla utom den ursprungliga köparen mot upphovsrättslagen då bara en har licens att bruka/"äga" programvaran.

Ursprungligen av bogg:

Då du bara har rätt att använda 1 (ETT) exemplar av programvaran så har du inte rätt att installera det på fler än en dator och ha dom installerade på båda samtidigt. (kan ju dra det så att du kan ha det på båda men inte får ha båda igång samtidigt, men det struntar vi i nu). Då du då bryter mot din avtalade rätt att utnyttja ett upphovsrättsskyddat program (du köper ju inte programmet, bara en licens att få bruka det) så bryter du mot upphovsrättslagen om du utnyttjar det mer än vad ditt avtal säger att du får utnyttja det till.

Slår du fast ett avtal med EMI om att du får ta en av deras låtar och ha på din hemsida och sen lägger upp den på din brorsas hemsida också så har du ju brytit mot upphovsrättslagen då avtalet gällde Din hemsida. Samma sak blir det med datorprogram/operativssystem om du installerar dom på fler än det antalet maskiner avtalet/licensen anger.

Om då dessutom flera personer använder samma licens (som då gäller en installation) så bryter ju alla utom den ursprungliga köparen mot upphovsrättslagen då bara en har licens att bruka/"äga" programvaran.

Du är ute och snurrar. Det rör inte upphovsrätt. Upphovsrätten rör spridning. Installerar jag med en licens på flera av mina datorer så har det inget med spridning att göra.

Ett ex, i upphovsrätten får jag framställa ett par extra ex av min köpta skia för att ge bort till någon i bekantskapskretsen. Det får man inte med licenser direkt.

Edit: Kanske jag som är ute och snurrar lite men efter läst berörda paragrafer av upphovsrätten så tror jag det berör spridning av själva koden i första hand. Det ska också villkoras att man följer överenskommelsen.
Här är problemet, en EULA är inte en överenskommelse. Sluter man inte ett avtal annat än vanligt köp så gäller det inte. Lovar man inte handlaren så är det inte värt något. Då är det konsumentköplagen som gäller.

Senast redigerat 2007-10-19 17:19
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-19 17:14
Ursprungligen av Code Red:

Du är ute och snurrar. Det rör inte upphovsrätt. Upphovsrätten rör spridning. Installerar jag med en licens på flera av mina datorer så har det inget med spridning att göra.

Ett ex, i upphovsrätten får jag framställa ett par extra ex av min köpta skia för att ge bort till någon i bekantskapskretsen. Det får man inte med licenser direkt.

Om flera personer använder samma "licens" på sina datorer så är det väl för bövelen spridning.

Dessutom utesluter Kap.2 12§ i upphovsrättslagen (1960:729) datorprogram.
Det är alltså den paragrafen som reglerar rätt att kopiera saker för privat bruk, det du drog upp med "bekantskapskretsen" är alltså inte applicerbart för datorprogram.

Det du HAR rätt till enligt lag är att göra en säkerhetskopia på skivan för att kunna förhindra att du sitter där och inte kunna använda din licens. Du får INTE ge bort denna säkerhetskopia.

Enligt samma kapitel och 26g § (d.v.s den som reglerar säkerhetskopieringen och annat av datorprogram "särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.") så:

"Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört."

Enligt licensen så gäller inte din rätt att använda programvaran utöver det antal datorer du har köpt licens för. Du får alltså inte installera och bruka det på andra datorer utan att bryta mot upphovsrättslagen då du inte har licens för det.

Så sluta säg att jag cyklar då du kommer dragandes med saker du uppenbarligen inte ens läst om på andra sidor än piratbyrån och piratpartiet...

Här är problemet, en EULA är inte en överenskommelse. Sluter man inte ett avtal annat än vanligt köp så gäller det inte. Lovar man inte handlaren så är det inte värt något. Då är det konsumentköplagen som gäller.

Då faller det tillbaka på de andra pararaferna att man inte får sprida, skapa kopior etc. Men det går ju inte att sprida till sig själv eller inom hushållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 19:18

Mitt i detta allvar har jag bara en fråga, troligen den viktigaste. Kommer samtliga väderlekar i Dashboard vara animerade?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-19 22:59
Ursprungligen av acke:

Mitt i detta allvar har jag bara en fråga, troligen den viktigaste. Kommer samtliga väderlekar i Dashboard vara animerade?

Jag ser allvaret i denna undran....men djupaste allvaret gäller dock nya Notes-funktionen i Mail: Kan man byta ut det vedervärdiga typsnittet som används på alla demo-bilder? Om inte - är Leopard värd sitt pris (eller mödan att fixa på annat sätt)???

Tja, det är väl värt sitt pris? Du får ju en äkta programvara och ett äkta inköpsbevis. Kanske till och med en äkta installationsmanual om du letar riktigt noga?

Fördelarna med äkta programvara är således många!

http://www.microsoft.com/genuine/downloads/WhyValidate.aspx?displaylang=sv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 23:23
Ursprungligen av mjg:

Jag ser allvaret i denna undran....men djupaste allvaret gäller dock nya Notes-funktionen i Mail: Kan man byta ut det vedervärdiga typsnittet som används på alla demo-bilder? Om inte - är Leopard värd sitt pris (eller mödan att fixa på annat sätt)???

OK, inte så allvarligt men det skulle vara snygg. De har ju faktiskt en med dimma som är animerad.
Ett litet kvällstips om ni inte sett det. Håll ned Äpple + alt och klicka på väder-widgeten. Sluta inte tills du ser den vackert animerade dimman, lite kort sekvens och lite ryckig men snygg.

Bevaka tråden