Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 18:12

swek: Varför ska jag köpa en licens? Jag har två Macar.

  • Medlem
  • 2007-10-16 18:19
Ursprungligen av dayweed:

swek: Varför ska jag köpa en licens? Jag har två Macar.

"That's beside the point" så att säga..

Jag sa inget om hur många gånger du skulle installera din licens på din(a) mac(ar)..

Kan det vara så svårt..

När börjar nya Macar levereras med Leopart förinstallerat? Den 26:e? Jag antar att man måste se till att datorn verkligen har Leopard installerat så länge man inte beställer direkt från Apple.

Undra när nån upptäcker att Leopard inte finns på cd och börjar gnälla på det?

Tiger fick man ju skicka in dvd-skivan så fick man tillbaka några cd-skivor. Det erbjudandet verkar inte gälla för Leopard.

Ursprungligen av Rickard A:

Undra när nån upptäcker att Leopard inte finns på cd och börjar gnälla på det?

Tiger fick man ju skicka in dvd-skivan så fick man tillbaka några cd-skivor. Det erbjudandet verkar inte gälla för Leopard.

Bör inte vara något problem. Minimi-kravet för Leopard är 867 MHz G4, och alla datorer som klarar det kravet har DVD-spelare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 18:38
Ursprungligen av Rickard A:

Undra när nån upptäcker att Leopard inte finns på cd och börjar gnälla på det?

Tiger fick man ju skicka in dvd-skivan så fick man tillbaka några cd-skivor. Det erbjudandet verkar inte gälla för Leopard.

Under systemkraven står det att en DVD-läsare krävs för installation. Så, de som skulle gnälla borde läsa lite nogare. Och alla äldre macar som inte har DVD kan klarar nog inte ens av att köra Leopard.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-16 18:19

Härligt - det enda trista är att jag inte vågar brasha på med iWork också, barnen kanske blir sura om de får äta ris och krossad tomat för att pappsen köper sig en Mac och ett nytt OS OCH en officesvit i en och samma månad...

Får vänta en löning

Ursprungligen av elwiz:

Härligt - det enda trista är att jag inte vågar brasha på med iWork också, barnen kanske blir sura om de får äta ris och krossad tomat för att pappsen köper sig en Mac och ett nytt OS OCH en officesvit i en och samma månad...

Får vänta en löning

Du kan ju köpa Leopard nu och sen ladda ner demoversionen av iWork. Den gäller i 30 dagar och så när nästa lön kommer köper du bara ett serienummer. På så vis får du också testa om det verkligen är något för dig.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-16 18:24
Ursprungligen av Rickard A:

Du kan ju köpa Leopard nu och sen ladda ner demoversionen av iWork. Den gäller i 30 dagar och så när nästa lön kommer köper du bara ett serienummer. På så vis får du också testa om det verkligen är något för dig.

Redan gjort, demon var installerad på min mini. Oh jepp, det är definitivt Good Enough för mig, så det får allt vara värt de där ynka hundringarna

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 18:21

swek: Ja, det kan vara så svårt eftersom jag inte kan köpa EN licens och sen installera det igen. Jag vill ju ha två skivor till mina två Macar, men nu får jag som ni säger bränna ut en till om jag behöver det. Ska det vara så svårt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 18:25

Antagligen har Apple sänkt rabatten pga många köper ut mjukvara till andra som inte har t.ex CSN-kortet. Se om man får en bekräftelse om det sen. Men det är nog värt 300 kr mer men jag får nog vänta 1-2 extra månader så jag inte blir helt tom i plånboken :).

Dayweed, om du har tänkt sälja en av dina mac(ar) som är installerad med dina familjelicenser, så får du ju ta och skicka med orginalskivorna (Tiger?) som du fick till den mac(en)

Tror du bryter mot användaravtalet om du bränner en kopia av leopard och säljer "en av dina 5" licenser.

Men om du nu har tänkt sälja en snart, varför köpa familjepaketet då? Köp en licens och spara 800.-

Jag fick min Imac "24 i dag (har inte kommit hem och fått öppna lådan än). Kommer jag att få någon typ av rabattkupong eller vad tror ni?

Ursprungligen av funkybruno:

Kommer jag att få någon typ av rabattkupong eller vad tror ni?

http://www.99.se/nyhetstips-mac/226806-koept-mac-efter-1-10-far-leopard-gratis.html

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-10-16 20:17

Kom precis upp http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-16 19:34

Dayweed: Såvitt jag har förstått så har du 2 eller 3 macs. Du vill göra detta på det lagliga sättet. Om jag hade varit i din sits så hade jag köpt Family alltså 5 licenser för 1900.

Du uttnyttjar de licenser du behöver de andra lägger du i en låda. Skulle du sen vilja sälja en av macarna, så vet inte jag om det e olagligt att sälja en mac med din licensierade version av OS X. OM det är så hade jag avinstallerat OS X på den datorn och sen sålt den tom, eller eventuellt med ett gammalt OS t.ex. Tiger som någon föreslog.

Visst det kan kännas dumt att köpa 5 licenser när du kanske bara behöver 2. Men eftersom det är billigare så varför inte.

Sen kan jag tycka att det är dumt att sälja 5 licenser billigare än 2 för vem är dum nog att då bara köpa 2 licenser. Men bättre det än att höja priset för 5 licenser givetvis för det gynnar ju oss.

Köp 3 betala för 2 eller köp 2 och betala för 3 känns det som. Även om jag bara behöver 2 så köper jag hellre 3 och betaler för 2 än köper 2 och betaler för 3...

Sen till er studenter som har klagat lite på studentrabatterna på vissa saker, vad är ert problem egentligen? Nöj er med det lilla. Där är inte en jäkel i hela världen som har något BEHOV av att ge er någon rabatt men dem gör det av så kallad "good-will" så tacka o ta emot. Även om det så bara är 1 Kr eller 1000 Kr.

Förstår mycket väl att där är inte mycket klirr i kassan när man studerar därför tycker jag att dem e skitbra att dem överhuvudtaget ger er rabatt.

Att sälja ett OS för 1200 spänn tycker jag är billigt. Billigt är kanske fel ord att använda, prisvärt är kanske bättre. Men i min värld så är det ungefär sammasak. Kan jag köpa en ferrari för 200 000 så är det billigt även om det e på tok förmycket pengar för mig.

Jämför med Vistas Ultimate? Vad kostar den? Över 5000 Kr på OnOff sist jag tittade ialllafall. Har visserligen hört att man numera kan köpa OEM-skivor men till och med dem var dyrare än OS X, för mig att dem låg nånnstans runt 1900.

Ursprungligen av Kajan:

Jämför med Vistas Ultimate? .

Snarare jämförbar med Home Premium OEM, ca 1000kr:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66599

Ursprungligen av Macce65:

Snarare jämförbar med Home Premium OEM, ca 1100kr:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66600

Det här kommer urarta i en riktigt muppdiskussion men varför inte.

Du kan inte jämföra en OEM-version med en "fullversion".
- En OEM-version får inte installeras på en dator som sen tidigare har ett operativsystem installerat
- En OEM-version får man inte support på. Det får du på en "fullversion".
- En OEM-version får inte flyttas från en dator till en annan om man t ex köper ny.

Att det sen går att göra det har inte med saken att göra. Jämföra priser måste du alltså göra mot "fullversionen" av Vista Home Premium som kostar ca 2800kr. För att vara snälla kan vi jämföra mot en uppdatering som kostar ca 1900kr.

Ursprungligen av Rickard A:

Det här kommer urarta i en riktigt muppdiskussion men varför inte.

Du kan inte jämföra en OEM-version med en "fullversion".
- En OEM-version får inte installeras på en dator som sen tidigare har ett operativsystem installerat
- En OEM-version får man inte support på. Det får du på en "fullversion".
- En OEM-version får inte flyttas från en dator till en annan om man t ex köper ny.

Att det sen går att göra det har inte med saken att göra. Jämföra priser måste du alltså göra mot "fullversionen" av Vista Home Premium som kostar ca 2800kr. För att vara snälla kan vi jämföra mot en uppdatering som kostar ca 1900kr.

Du kan installera en OEM-version på en dator om du köper ett tillbehör samtidigt, t ex en mus eller en HD.

Du får support från OEM-tillverkaren, om du vill ha support från MS måste du köpa en fullicens, ja.

Flyttar man vanligen OS mellan datorer? Oftast köps datorer med ett OS.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 19:44

Kajan: Tack, du har uppfattat mig rätt! Vad jag har hört från andra håll kan jag göra en image-fil av Leopard-skivan och därifrån göra en ny skiva så att säga med Leopard på. Självklart är detta lagligt (borde det ju vara) eftersom jag har betalat för 5 licenser. Då borde jag få nyttja att bränna ut en till, lagligt.

Jag har tänkt så, att jag köper en familjelicens för 1995 kr och sen om jag behöver en skiva till, då gör jag bara en ny image-fil av den skivan jag redan har.

Precis, om detta inte är lagligt så säljer jag datorn med Tiger som det var från början. Tack för att du tänker som mig Kajan!

man 'får' bara en licens även om man köper familjepaketet.
familje-licensen tillåter visserligen installation på upp till 5 burkar (med vissa begränsningar), men är iallafall endast en licens och kan därför inte 'delas' som om det vore 5 'vanliga' licenser.

det är alltså inte tillåtet att sälja en mac med mac os installerat från en familje-licens, om inte hela licensen följer med i köpet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 20:09

gabriela: Vad menar du med det sista? "..om inte hela licensen följer med i köpet."

Så, hur ska jag då göra då? Vad har jag för val, om jag nu har två Macar och kanske vill sälja en av de senare? Jag måste ju få behålla en skiva/licens själv, och sen ge en annan skiva/licens till den som ska ha datorn!

Vilka svåra problem det verkar bli :/
Då låter det ju mycket lättare att köpa två stycken single-user licenser för 2190 kronor med CSN-kortet då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 20:23
Ursprungligen av dayweed:

Så, hur ska jag då göra då? Vad har jag för val, om jag nu har två Macar och kanske vill sälja en av de senare? Jag måste ju få behålla en skiva/licens själv, och sen ge en annan skiva/licens till den som ska ha datorn!

Köp en familjelicens och bränn en kopia om du säljer.

Att tänka som du gör verkar rent av skadligt. Jag tror inte att lagen eller någon annan bryr sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-16 20:35

Ah härligt.. hur ska vi nu fördriva tiden fram till 26e :-/

Ursprungligen av SqdLdr:

Ah härligt.. hur ska vi nu fördriva tiden fram till 26e :-/

Genom bön och avhållsamhet!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 20:38

Alex Lindquist: Trevligt bemötande man får. Jag undrar ju bara hur sjutton jag ska göra. Sen att du kanske skiter fullständigt i det, det skiter jag också i faktiskt. Skit skit skit.

Att du vill vara olaglig och bränna ut, det är ju din ensak. Lagen är en sak, och vad du tycker är en sak. That's it.

Jag köper två singellicenser, så får det bli. EFTERSOM JAG VILL HA EN SKIVA FÖR VARJE DATOR.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 21:19
Ursprungligen av dayweed:

Alex Lindquist: Trevligt bemötande man får. Jag undrar ju bara hur sjutton jag ska göra. Sen att du kanske skiter fullständigt i det, det skiter jag också i faktiskt. Skit skit skit.

Att du vill vara olaglig och bränna ut, det är ju din ensak. Lagen är en sak, och vad du tycker är en sak. That's it.

Jag köper två singellicenser, så får det bli. EFTERSOM JAG VILL HA EN SKIVA FÖR VARJE DATOR.

Det var verkligen inte meningen att vara otrevlig. Jag kanske skulle ha satt en smiley i slutet av ditt tänkande

Jag vill verkligen inte vara olaglig, och tänker inte vara det heller!

Ursprungligen av dayweed:

Alex Lindquist: Trevligt bemötande man får. Jag undrar ju bara hur sjutton jag ska göra. Sen att du kanske skiter fullständigt i det, det skiter jag också i faktiskt. Skit skit skit.

Att du vill vara olaglig och bränna ut, det är ju din ensak. Lagen är en sak, och vad du tycker är en sak. That's it.

Jag köper två singellicenser, så får det bli. EFTERSOM JAG VILL HA EN SKIVA FÖR VARJE DATOR.

Men det handlar inte om lag. Licenserna är inte lag i sverige, speciellt inte för privatpersoner. Du får installera hur mycket du vill men du får inte framställa o sprida kopior av din skiva. Köper jag Leopard så blir det bara en skiva.

Automator kommer få "Watch Me Do"-funktion, där den s.a.s. spelar in det man visar den. Detta tror jag är något som kan bli riktigt användbart. Hittills så är det något som fattats i Automator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-16 20:44

Alltså göra en kopia på en skiva du har är inte olagligt. Men du får inte sälja den vidare. Så i mina ögon så finns där bara 2 saker du får lov att göra är att antingen sälja datorn tom eller nån gammal version av OS X, eller sälja datorn med hela din family-licens, skivan + licens. Och du får alltså inte då fortsätta använda samma licens själv.

Och det kan ju stämma som gabriela säger. Att du får bara EN licens alltså bara en kod, men som får lov att användas på 5 datorer inom det egna hushållet. Så du får liksom inte 5 olika licenser en för varje dator.

Så samma som jag sa innan köp family, ska du sälja så sälj den tom eller gammal version. Gör ingen kopia och behåll en själv om det ska vara helt lagligt.

Men som sagt så får du lov o göra en kopia om du själv äger orginalet. Du får alltså inte sälja kopian, eller sälja orginalet och behålla kopian.

Jag måste erkänna att jag hade själv bara köpt en skiva och en licens, även om jag hade haft 28 macar i mitt boende... För jag tycker det är svinigt att det ska behöva köpas en till varje dator. Men en lösning med 5 licenser och inte så mycket dyrare är väll OK.

Men att dayweed vill göra det på det lagliga sättet tycker jag inte vi ska sätta stopp för.

Men ändå. VIVA LA RESISTANCE

Bevaka tråden