Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beställde Leopard igår tillsammans med iWork'08 och iLife'08. Ser ut att vara en riktigt trevlig uppdatering med godis för alla det här.

Mvh/T

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-10-20 12:11
Ursprungligen av acke:

OK, inte så allvarligt men det skulle vara snygg. De har ju faktiskt en med dimma som är animerad.
Ett litet kvällstips om ni inte sett det. Håll ned Äpple + alt och klicka på väder-widgeten. Sluta inte tills du ser den vackert animerade dimman, lite kort sekvens och lite ryckig men snygg.

In i dimman Acke!

Tror inte det av det jag sett.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 11:06

Beställa eller inte? Det är frågan. Min stora fråga är om processoruppgraderingskort godkända? Min Mac G4 DA från 2001 hade en annan processor mot vad som sitter i den nu. Det var under 867MHZ. Nu sitter det ett Sonnet 1.2GHz-kort i burken.

Fruktansvärt slöseri, förmodligen, men jag är frestad att göra den allra sista uppdateringen genom att installera ett Sonnet 2x1.6GHz-kort. Om det nu är så det ska vara original processor för att 10.5 ska fungera, då blir det inget nytt kort.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-20 12:15

acke: Hm.. Det där tipset förstod jag inte.. När skulle man hålla in äpple + alt och sen klicka på widgeten? :>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 12:20
Ursprungligen av dayweed:

acke: Hm.. Det där tipset förstod jag inte.. När skulle man hålla in äpple + alt och sen klicka på widgeten? :>

Hej, fixa upp väder-widgeten, håll ned äpple och alt samtidigt som du klickar på widgeten ett par gånger så får du upp alla sorters väder som en stödjer.

Inte när den är nere i widget-docken utan uppe i det fria.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-10-20 15:21

Såg att macforum ska ha ett event den 26:e. Har lagt en beställning på applestore redan och där står leverans den 30-31 Oktober, verkar ju trist att man får det efter om man köper det via nätet..Kan det stämma? Ska jag avbeställa och hämta upp ett exemplar nästa vecka hos macforum istället, man vill ju ha så fort som möjligt;)

Ursprungligen av Robban B:

Såg att macforum ska ha ett event den 26:e. Har lagt en beställning på applestore redan och där står leverans den 30-31 Oktober, verkar ju trist att man får det efter om man köper det via nätet..Kan det stämma? Ska jag avbeställa och hämta upp ett exemplar nästa vecka hos macforum istället, man vill ju ha så fort som möjligt;)

När jag var in till min återförsäljare och frågade så kunde de inte ge mig några uppgifter i fall de skulle ha Leopard hemma direkt till den 26:e.

Enligt de hade Apple något förbehåll att tidigast den 26:e börja leverera och skicka ut Leopard till de som beställt.

När jag beställde på Apple store på tisdagen den 16 fick jag veta att den skulle avsändas (!) den 26e. Står visserligen inget leveransdatum, så jag antar att det är den 26 det kommer.

Avsändningsdatum är ju vanligtvis ju vad man kan anta; den dag det skickas. Men i och med att det inte står något leveransdatum alls (inte på mitt kvitto iaf) kan man ju undra vad som gäller.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

När jag beställde på Apple store på tisdagen den 16 fick jag veta att den skulle avsändas (!) den 26e. Står visserligen inget leveransdatum, så jag antar att det är den 26 det kommer.

Avsändningsdatum är ju vanligtvis ju vad man kan anta; den dag det skickas. Men i och med att det inte står något leveransdatum alls (inte på mitt kvitto iaf) kan man ju undra vad som gäller.

Jag var in och frågade på den lokala Macbutiken Postero här i Sundsvall i går. Enligt dem får de inte börja sälja något OS förrän exakt kl. 18 den 26:e, så jag tippar väl att det är ungefär då som ditt OS lämnar packcentralen exakt 18.00.00

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag var in och frågade på den lokala Macbutiken Postero här i Sundsvall i går. Enligt dem får de inte börja sälja något OS förrän exakt kl. 18 den 26:e, så jag tippar väl att det är ungefär då som ditt OS lämnar packcentralen exakt 18.00.00

När Panther kom år 2003 fick återförsäljarna inte heller börja sälja föränn på kvällen, men jag fick ändå paketet med mitt exemplar vid 3-tiden på eftermiddagen.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-10-21 02:44
Ursprungligen av marcushedenstrom:

När Panther kom år 2003 fick återförsäljarna inte heller börja sälja föränn på kvällen, men jag fick ändå paketet med mitt exemplar vid 3-tiden på eftermiddagen.

Kanske är det just därför de inte får börja sälja förrän på kvällen, för att man ska tjäna på att beställa direkt från Apple.

Jag vill inte förstöra er prylglädje här, men som gammal erfaren mac:are kan jag säga att det är nog bäst att vänta på några uppdateringar och inte ha så bråttom att skaffa nyaste systemet på en gång. Många av er kommer få en del bekymmer. Och inte verkar det vara några livsviktiga nyheter direkt i Leopard.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag vill inte förstöra er prylglädje här, men som gammal erfaren mac:are kan jag säga att det är nog bäst att vänta på några uppdateringar och inte ha så bråttom att skaffa nyaste systemet på en gång. Många av er kommer få en del bekymmer. Och inte verkar det vara några livsviktiga nyheter direkt i Leopard.

Uj, det lät bittert! Men naturligtvis ska man ta det lugnt med uppdateringar om man sitter i ett produktionsflöde (eller vill slippa initiala problem).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 18:42

Katten ska gå att köpa och ta med hem från MacExpoLive i London nästa veckoslut. Jag kan ta beställningar. Om en vecka sitter jag här med en stor vacker katt med vässade klor.

Skickas det från Kina eller? Hur distribueras Leopard egentligen? Vilka får det först?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Skickas det från Kina eller? Hur distribueras Leopard egentligen? Vilka får det först?

Iaf vad gäller hårdvara så har det som jag köpt från Apple levererats från Irland, fast det beror nog på att det är där de sätter ihop de Macar som ska till vissa delar av Europa. MacOS vet jag inte hur de gör men de kanske har någon hemligt utvecklad leksak som arbetats fram i samarbete mellan NASA och Gene Roddenberry - PTP transport

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-20 21:35

En liten fråga. Nyligen lagt en order, och det står att den kommer den 30;e. Vad jag har läst tidigare i denna tråd så säger de flesta att man SKA HA Leoparden den 26:e, men det är alltså den skickas iväg?

Ursprungligen av joakimd:

En liten fråga. Nyligen lagt en order, och det står att den kommer den 30;e. Vad jag har läst tidigare i denna tråd så säger de flesta att man SKA HA Leoparden den 26:e, men det är alltså den skickas iväg?

Jag har inte läst de inlägg du snackar om men jag tror knappast att Apple kan garantera att var och en som beställer får sitt ex den 26:e då den officiella releasedagen är på samma datum. Möjligen är det återförsäljarna som kan/ska ha Leoparden den 26:e.

Jag tror det är mer troligt att det börjar skickas ut på det datumet. Sedan beroende på hur många ordrar man fått in och hur många ex man beräknar sig ha i lager den 26:e så räknar de säkert ut en dag då just du skulle få ditt ex. Med tanke på att den 26:e är en fredag så tycker inte jag det är så orimligt om man fick det först tisdagen efter.

Jag känner mig lite förvirrad kring "resolution independence", kommer det att vara implementerat i Leopard eller inte?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-21 16:49

Sitter här på min macbook och funderar om det är värt de, att köpa Leopard nu. Vad är det som blir bättre för min macbook, 1200 kr för leopard eller 1200kr nytt ram-minne... :S Vad hade ni gjort ?

Ursprungligen av beccu:

Sitter här på min macbook och funderar om det är värt de, att köpa Leopard nu. Vad är det som blir bättre för min macbook, 1200 kr för leopard eller 1200kr nytt ram-minne... :S Vad hade ni gjort ?

Om Leopard blir lika minneshungrigt som Vista är det minne du ska köpa.* Själv har jag 3Gb och tycker att det är i minsta laget för Tiger (men så gör jag även mycket och många saker samtidigt).

*Bevare mig väl om Leopard blir lika minnessjukt som Vista! Hjälp mig bekräfta att så inte är fallet är ni snälla!

Ursprungligen av Snabeldrake:

*Bevare mig väl om Leopard blir lika minnessjukt som Vista! Hjälp mig bekräfta att så inte är fallet är ni snälla!

De flesta verkar tycka att Leopard är ungefär som Tiger, så du kan nog vara lugn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-21 19:40
Ursprungligen av Snabeldrake:

*Bevare mig väl om Leopard blir lika minnessjukt som Vista! Hjälp mig bekräfta att så inte är fallet är ni snälla!

Jah, det blir nog minne först ändå, så kanske man kan snylta till sig ett Leopard i Julklapp av flickvännen.

Klickade genom de 300 features som Leopard ska få och för första gången är jag imponerad över klienten och vad den ska få, ett flertal av de funktioner den ska få är efterlängtade och välkomna. Det är för många att lista här men en sak:
SMB Package Signing.
Det betyder att Leopard kommer smälta in perfekt i ett Win 2004 nät.

Sedan Leopard server - mums!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-22 11:53
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det betyder att Leopard kommer smälta in perfekt i ett Win 2004 nät.

Hoppas finders nätverkssystem funkar så friktionsfritt som möjligt. För det ser riktigt fränt och lätt ut.
http://www.youtube.com/watch?v=1ZKHmbf7PVM

Beställning gjord. Köpte en Tucano cable pouch till min iPod också - bra att ha kablar i.

...jag kommer dock inte få det levererat förrän om cirka två veckor (kan ändras) därför att den planerade byggtiden (står så på bekräftelsen ) för väskan är 1-2 veckor. Funkar bra för mig iofs eftersom jag även ska köpa till lite ram samt en WD Mybook Studio som backupdisk.

Senast redigerat 2007-10-22 19:12
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-23 11:54

Borde det inte bli rejält mycket billigare att beställa leopard från t ex USA?
Ebay några dagar efter släppet kanske?
Eller bryter man mot något då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-23 12:04
Ursprungligen av Json_81:

Borde det inte bli rejält mycket billigare att beställa leopard från t ex USA?
Ebay några dagar efter släppet kanske?
Eller bryter man mot något då?

Satt och funderade på liknande faktiskt...
ska ändå till päronen i hartford och fira jul, så det blir nog ett köp då kanske. .
Dock vill jag iof att OS ska vara svenskt... gah, dilemman.

Ursprungligen av beccu:

Satt och funderade på liknande faktiskt...
ska ändå till päronen i hartford och fira jul, så det blir nog ett köp då kanske. .
Dock vill jag iof att OS ska vara svenskt... gah, dilemman.

Hur många gånger ska den frågan behöva komma upp innan alla förstår?
ALLA språk finns på ALLA OSX-installationsskivor.

Det spelar ingen roll var i världen du köper din OSX-skiva. Du väljer språk vid installationen. Och du kan när som helst gå in i Systeminställningar och byta språk. Du kan t.o.m ha olika språk för olika användare på samma dator.

Det enda som möjligtvis kan skilja om du köper i ett annat land, är språket på själva kartongen.

Bevaka tråden