Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kajan:

"du får bara EN licens alltså bara en kod, men som får lov att användas på 5 datorer inom det egna hushållet. Så du får liksom inte 5 olika licenser en för varje dator."

Vaddå kod?

Ursprungligen av Macce65:

Vaddå kod?

Kajan svamlar lite. Apple har visserligen fått mycket skit i samband med iPhone och lite annat nyligen, men generellt sett så tänker Apple på användaren och som användare vill man inte tjafsa med koder, aktiveringar och annat. Och på den punkter gör Apple helt rätt. Varför ska man straffa dom som försöker göra rätt för sig genom att göra livet så surt som möjligt med koperingsskydd bara för försöka förhindra piratkoperingen som ändå inte går att stoppa?

(Till saken hör att Apple tjänar sina pengar på hårdvaran hursomhelst, så dom står inte och faller med Leopardförsäljningen. Priset på Leopard är ändå rätt lågt, jag kan inte tänka mig att det motsvarar utvecklingen dom lagt ner på det, utan det tas från hårdvaruvinsten.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-16 20:46

1095 kronor med rabatt för att få transparent menyrad och en finder som ser ut som iTunes? Det motsvarar 157 kilo pasta för mig som student och då har de ändå höjt pastapriset med 40% på två år...

Hej igen, Tiger...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-16 21:05
Ursprungligen av xerent:

1095 kronor med rabatt för att få transparent menyrad och en finder som ser ut som iTunes? Det motsvarar 157 kilo pasta för mig som student och då har de ändå höjt pastapriset med 40% på två år...

Hej igen, Tiger...

Ja du.
Det borde såklart vara gratis. Pasta också, för den delen.
Och öl.
Och studentlitteratur.
Och ...
... det mesta.
För studenter.

Alltid.

Men ok, visst vore det gott med lite generösare studentrabatt.

(Kom ju på att jag själv är student för tillfället!! )

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 21:30
Ursprungligen av xerent:

1095 kronor med rabatt för att få transparent menyrad och en finder som ser ut som iTunes? Det motsvarar 157 kilo pasta för mig som student och då har de ändå höjt pastapriset med 40% på två år...

Hej igen, Tiger...

Oh life, huh??

Snygg ironi... men jag håller med. Säg vad man vill men den här 300 kr höjning (rabatterad Tiger gick på 795, Leopard med rabatt 1095) hade inte jag räknat med faktiskt.

dayweed, om du har 2 datorer nu, och vill ha leopard på dom, så köp familjepaketet.

Du kan ju inte sitta och tänka "om" hela tiden, det är ju nu det är. Det är nu du behöver minst 2. Säljer du sen så skickar du ju orginalskivorna till just den datorn (Tiger).

Har du tur så kanske det är en köpare som redan köpt familjepaketet, men bara har 2 datorer...

En snabb tanke bara.. Vad händer om man bara köper en licens, men installerar det på båda sina datorer? Kommer polisen och hämtar en då? Märker dom det? Hur funkar det?

Ursprungligen av jonas.larsson:

En snabb tanke bara.. Vad händer om man bara köper en licens, men installerar det på båda sina datorer? Kommer polisen och hämtar en då? Märker dom det? Hur funkar det?

Nej, det finns ingen kontroll alls utan Apple litar helt enkelt på dig.

läste precis http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/ vilket svarade på min fråga

Var tog flmerna om Leopard vägen på Apples sajt? Försvann de i samma ögonblick den officiella informationen släpptes? Nu hittar jag bara skärmavbildningar.. Förvirrad! :">

  • Medlem
  • 2007-10-16 22:36

Jag undrar om den snåla hundrakronorsrabatten bara gäller de som förhandsbeställer. Tidigare har man haft 50% rabatt på all Applemjukvara. Har tidigare själv beställt både tiger och iLife 06 till exakt halva priset. Hoppas att bättre priser kommer när releasehysterin lagt sig. Apple borde värna om sina studentkunder. Är trots allt vi som till stor del betalar deras löner.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag undrar om den snåla hundrakronorsrabatten bara gäller de som förhandsbeställer. Tidigare har man haft 50% rabatt på all Applemjukvara. Har tidigare själv beställt både tiger och iLife 06 till exakt halva priset.

Tidigare är ordet. Loggar du in på Applestore Mecenat t ex kan du se att iLife '08 kostar 671,25kr jämfört med 745kr på vanliga Applestore. Det var ett tag sedan Apple slopade 50% rabatten på mjukvaran.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 22:40

Ska som sagt köpa två singellicenser av Leopard (1095*2) oavsett om ni tycker att jag ska köpa family-paketet istället. Mitt beslut, så. Nu har jag fått höra vad ni tycker i alla fall, och jag har accepterat hur ni tänker.

Alex Lindquist: Jag undrar det ja, om du nu inte var otrevlig. För jag läste det bokstavligt och ja, det lät särskilt trevligt. Men okej, en smiley.

En skiva till varje dator, det är så jag tycker det ska vara.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-17 20:32
Ursprungligen av dayweed:

Ska som sagt köpa två singellicenser av Leopard (1095*2) oavsett om ni tycker att jag ska köpa family-paketet istället. Mitt beslut, så. Nu har jag fått höra vad ni tycker i alla fall, och jag har accepterat hur ni tänker.

Alex Lindquist: Jag undrar det ja, om du nu inte var otrevlig. För jag läste det bokstavligt och ja, det lät särskilt trevligt. Men okej, en smiley.

En skiva till varje dator, det är så jag tycker det ska vara.

Japp, bättre att köpa 2st singel-licenser om du vill kunna sälja datorerna med Leopard senare.

Köper du en familjelicens gäller bara licensen så länge du har datorerna inom hushållet, säljer du en dator ligger den inte längre inom hushållet och leopard måste alltså avinstalleras från den. Så om du ska sälja datorn i framtiden är det bättre med 2st licenser som sagt

Bränna ut skivor från familjelicensen får du såklart göra för att ha en till varje dator, men bara så länge du (eller någon i hushållet) äger datorerna du bränt skivorna till.

Ubuntu är ju gratis... Iofs kanske det kostar om man vill ha support.

Kommer det någon mer feature vi inte hört något än? Kommer alla program att fungera?

Ursprungligen av Code Red:

Kommer det någon mer feature vi inte hört något än?

Nej, inget är direkt nytt nu, men du kanske ändå inte hunnit ta till dig de över 300 nyheterna i Leopard?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-16 23:57

En tanke till moderatorerna...

Underhållande läsning angående licenser, föranleder en stilla tanke till moderatorerna inför framtida bedömningar:

Innan Leopard släpptes fördes en diskussion om lämpligheten i diskussioner om funktioner i det kommande operativet som Apple ej publicerat ännu. Tanken var att dessa funktioner endast är kända av de som fått förhandstesta Leopard och därmed skrivit på ett avtal med Apple att inte sprida dessa uppgifter. Om uppgifterna är kända har någon bevisligen brutit sitt avtal. Därför bör 99.se inte befatta sig med sådana uppgifter. (om de inte redan publicerats på ett annat forum, men hur konsekvent är det?)

I denna tråden förekommer flera direkta förslag till att bryta mot det avtal med Apple vi alla accepterat när vi vid OS-installation tryckt på "Godkännes" knappen. Ännu ingen ingen "tillrättavisning".

Vad vill jag ha sagt? Ja, jag antar att jag tycker att den hårda linjen i första exemplet gällande en helt annan tråd är lite väl hård och inkonsekvent. Däremot skulle jag själv som forumägare inte vilja ha ett forum fyllt med direkta uppmaningar att man skall bryta avtal.

Slutligen vill jag i detta dubbelmoralens minfält innan jag blir anklagad för just det klart och tydligt offentliggöra att jag vid ett flertal tillfällen använt en enanvändarlicens på en annan dator utan att avinstallera på den första.

  • Medlem
  • 2007-10-17 00:38

Vad busigt...

Ursprungligen av IngoX:

Slutligen vill jag i detta dubbelmoralens minfält innan jag blir anklagad för just det klart och tydligt offentliggöra att jag vid ett flertal tillfällen använt en enanvändarlicens på en annan dator utan att avinstallera på den första.

Ursprungligen av Code Red:

Kommer alla program att fungera?

Det är inte säkert. Men den absoluta majoriteten ska fungera. Det är inget man ska vara orolig för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-16 23:50
Ursprungligen av dayweed:

Meeen, hur blir det med skivorna då om man köper familjetpaketet?
Att det är en skiva förstår jag, men om jag nu vill sälja en av mina Macar sen då? Då har jag ju ingen skiva kvar till den andra datorn. Hm.

Ursprungligen av Rickard A:

Lite kreativ kan du väl vara? Du får 1 skiva och behöver du flera får du väl ta kopia på den. Svårare än så är det inte.

Hoppsan Rickard A, där blev du lite inkonsekvent i din vanligtvis rättskaffens argumentering, men du kanske bara tröttnade?

Dayweed: hur du än resonerat är du den som visar minst dubbelmoral i denna diskussion. Heder!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-17 15:53
Ursprungligen av IngoX:

Hoppsan Rickard A, där blev du lite inkonsekvent i din vanligtvis rättskaffens argumentering, men du kanske bara tröttnade?

Dayweed: hur du än resonerat är du den som visar minst dubbelmoral i denna diskussion. Heder!

Hehe, tack för det IngoX! Jag har som sagt gjort mitt beslut här.. Det blir bra som det blir helt enkelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 01:58

jag tycker tiger funkar bra, de sakerna som kommer till i leopard känns inte sådär jätteviktiga

  • Medlem
  • London
  • 2007-10-17 03:03

Om du köper en licens som säger att du får installera på fem datorer i ditt hushåll, säljer du då datorn har du inte längre rätt att ha det OSet på den datorn. Köper du däremot en annan dator, låt säga begagnad (som dessutom uppfyller kraven hoppas vi) då får du installera det på den också. Så länge du inte har OS X installerat på några andra datorer än dina egna (max fem) i ditt hushåll, och inte har sålt en dator med OS X på (utan att hela familjelicensen följde med), så har du inte brutit mot avtalet. Apple vill att hela familjen ska ha samma OS, inte att du ska installera OS X på en dator som du sen säljer till nån, som då slipper köpa OS X. Köper du singel licenser av Apple så får du sälja vidare dom hur som helst, du får sälja två singellicenser till en person som bara köper en dator av dig osv. När du köper en dator ny så följer en licens t OS X med, den kan du ju lämna med när du säljer datorn. Samma sak gäller med Office t privatpersoner. Du får installera på tre datorer i ditt hushåll, men inte lämna med Office om du säljer en dator, då får du snällt avinstallera och låta den personen köpa en egen licens (eller skicka med hela paketet med tre licenser). När man säljer en dator säljer man bara hårdvaran, sen kan man skicka med licenser på olika program när man säljer den, men det är ju helt skiljt från hårdvaran. Du kan sälja en dator utan OS överhuvudtaget om du vill. Sen att de flesta låter alla program mm vara kvar när datorn byter ägare, det är en annan femma, men det är egentligen inte tillåtet (om inte licensen ingår i köpet såklart).
Jag ska iaf vara med när det släpps den 26:e och få en t-shirt när jag köper en familjelicens till hela min familj (fem datorer, perfekt!).
dayweed: Om du vill köpa en licens av OS X som du sen ska sälja vidare när du säljer din dator, då ska du nog köpa singellicenser. Jag vill instämma i att du låter som en väldigt ärlig person i din diskussion, bra det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 08:45

Hur ordnar man Leopard till "Up-to-date" pris, hittar inget om det på varken apple.se eller apple.com?
Köpte i lördags en iMac till mor o far nämligen.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-10-17 08:51
Ursprungligen av Trineo:

Hur ordnar man Leopard till "Up-to-date" pris, hittar inget om det på varken apple.se eller apple.com?
Köpte i lördags en iMac till mor o far nämligen.

http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/ Fyll i beställningsblanketten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 08:58

Kanon, tackar.
Leopard beställt.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-10-17 09:04
Ursprungligen av Trineo:

Kanon, tackar.
Leopard beställt.

Härligt Bara 9,8 dagar kvar! Vi skall nog får vårt exemplar av Leopard den 26:e om inte båten sjunker och flyget störtar och tåget spårar ur!

Det finns en egen tråd om "Up-to-date". Länk till den tråden finns tidigare i den här tråden.

Och länken direkt till Apples "Up-to-date"-sida finns nu 3 gånger i den här tråden.

Är det ingen som orkar läsa igenom tråden innan de ställer sin fråga?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 10:46

När vi pratar om moral och licenser undrar jag följande:

Jag köpte en familjelicens av Tiger när det släpptes och jag fortfarande bodde hemma. Denna licens installerades på ytterligare en dator, som skeppades med Panther ursprungligen.

Jag flyttade hemifrån och tog med min dator, men en dator med licensen finns kvar i gamla hushållet. Hur skulle jag egentligen agera i det fallet, om jag vill att allt ska vara korrekt och INTE vill köpa ytterligare en licens? Finns det någon special-klausul i detta fallet? Skulle jag egentligen tvinga morsan tillbaka till Panther? (Antar i så fall att det inte är alltför lätt att backa utan att installera om)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 11:25

Leveransdatum?

Får ni alla som beställt den 26 oktober som leveransdatum? En kollega fick 15 november!!!

Bevaka tråden