Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inget mer info om leverans den 26e eller skickas den 26e? Det är där det klämmer för mig

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:15

Rickard A: Det är inte konstigt, det är snarare förbannat dyrt! Men jag läste att de som beställt efter 1/10 får Leopard gratis? Då behöver jag ju 'bara' beställa 2 licenser = 2190 kr

Då har jag ju betalat mer för 2 licenser än vad jag kan göra för 5 licenser för 1995 kr. Helt otroligt.

Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Det är inte konstigt, det är snarare förbannat dyrt! Men jag läste att de som beställt efter 1/10 får Leopard gratis? Då behöver jag ju 'bara' beställa 2 licenser = 2190 kr

Då har jag ju betalat mer för 2 licenser än vad jag kan göra för 5 licenser för 1995 kr. Helt otroligt.

Jag förstår fortfarande inte problemet eller hur du tänker.

1995kr är ruggigt billigt för att uppgradera hela familjens datorer. Det gör ju inte 1095kr dyrt. Vill din kompis ha Leopard är det bara att hosta upp pengarna. Så enkelt är det.

En uppgradering av Vista kostar 1900kr. En fullicens 2900kr. Det är dyrt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-16 15:32
Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Det är inte konstigt, det är snarare förbannat dyrt! Men jag läste att de som beställt efter 1/10 får Leopard gratis? Då behöver jag ju 'bara' beställa 2 licenser = 2190 kr

Då har jag ju betalat mer för 2 licenser än vad jag kan göra för 5 licenser för 1995 kr. Helt otroligt.

Låt mig se om jag förstått det här rätt, Apple kommer med ett erbjudande som gör det billigare att köpa flera licenser och du tycker det är fel?

/McW

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 15:23

Hur mycket ledigt utrymme på hårddisken måste man ha? Klickar på teknisk info på apple store men då kommer jag till tiger istället där det står 4 gb.

Ursprungligen av tompa747:

Hur mycket ledigt utrymme på hårddisken måste man ha? Klickar på teknisk info på apple store men då kommer jag till tiger istället där det står 4 gb.

http://www.apple.com/macosx/techspecs/
9GB of available disk space

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 00:11
Ursprungligen av Rickard A:

http://www.apple.com/macosx/techspecs/
9GB of available disk space

Tar en uppgardering också 9 GB eller betydligt mindre? Har bara 15 GB kvar, funderar på om jag behöver rensa mer.(Vill ha Xcode oxå)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:29

Rickard A: Jag har skrivit hur jag tänker. "Familjens datorer" Det är bara jag inom min familj (syster, mor och jag) som kör Mac. Och jag har två datorer. Så visst, jag kan köpa en familjelicens, men vad gör jag då med de andra tre licenserna? Slöseri med pengar.
För dig kanske det är lätt att "hosta upp" pengar, men här handlar det om att två licenser av Leopard med CSN-kort kostar mer än vad det gör med 5 licenser (family pack). Och då kan jag fortfarande inte använda de tre andra licenserna jag har kvar, till att dela med mig av till min kompis även om han betalar mig en licens (1095 kr)

Spelar ingen roll vad Vista kostar, för mig är det dyrt.

Som sagt, problemet är att jag kan köpa 5 licenser (family pack) av Leopard, vilket kostar 1995 kr. Då har jag kvar tre licenser som jag inte kan använda eftersom jag har två Macar.
Jag kan köpa 2 single-user licenser men då kostar de 2190 kr (mer än vad det kostar än 5 licenser family pack) .. Förstår du mitt problem nu?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-16 15:36
Ursprungligen av dayweed:

Så visst, jag kan köpa en familjelicens, men vad gör jag då med de andra tre licenserna? Slöseri med pengar

Eh.. nej, det är fortfarande billigare än att köpa två löst. Ingen tvingar dig att använda de tre andra licenserna till något. Det blir självklart MER prisvärt om du hade kunnat använda dem också, men det är fortfarande ett bra erbjudande även om du bara kan använda två av dem.

Tycker du att det fortfarande är för dyrt (och du vill vara laglig) så är den gängse metoden att vänta tills man har råd. Tråkigt, jag vet, men det är så det är.

McW

Ursprungligen av McWolfe:

Eh.. nej, det är fortfarande billigare än att köpa två löst. Ingen tvingar dig att använda de tre andra licenserna till något. Det blir självklart MER prisvärt om du hade kunnat använda dem också, men det är fortfarande ett bra erbjudande även om du bara kan använda två av dem.

Tycker du att det fortfarande är för dyrt (och du vill vara laglig) så är den gängse metoden att vänta tills man har råd. Tråkigt, jag vet, men det är så det är.

McW

Skönt med en till som fattat.

Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Jag har skrivit hur jag tänker. "Familjens datorer" Det är bara jag inom min familj (syster, mor och jag) som kör Mac. Och jag har två datorer. Så visst, jag kan köpa en familjelicens, men vad gör jag då med de andra tre licenserna? Slöseri med pengar.

2 licenser kostar dig 2190kr.

5 licenser till dina macar kostar dig 1995kr. Alltså är det slöseri att betala mindre för mer?

Ursprungligen av dayweed:

Som sagt, problemet är att jag kan köpa 5 licenser (family pack) av Leopard, vilket kostar 1995 kr. Då har jag kvar tre licenser som jag inte kan använda eftersom jag har två Macar. ?

Köp 3 macar till. Problemet löst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-17 14:22
Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Jag har skrivit hur jag tänker. "Familjens datorer" Det är bara jag inom min familj (syster, mor och jag) som kör Mac. Och jag har två datorer. Så visst, jag kan köpa en familjelicens, men vad gör jag då med de andra tre licenserna? Slöseri med pengar.
För dig kanske det är lätt att "hosta upp" pengar, men här handlar det om att två licenser av Leopard med CSN-kort kostar mer än vad det gör med 5 licenser (family pack). Och då kan jag fortfarande inte använda de tre andra licenserna jag har kvar, till att dela med mig av till min kompis även om han betalar mig en licens (1095 kr)

Spelar ingen roll vad Vista kostar, för mig är det dyrt.

Som sagt, problemet är att jag kan köpa 5 licenser (family pack) av Leopard, vilket kostar 1995 kr. Då har jag kvar tre licenser som jag inte kan använda eftersom jag har två Macar.
Jag kan köpa 2 single-user licenser men då kostar de 2190 kr (mer än vad det kostar än 5 licenser family pack) .. Förstår du mitt problem nu?

Men för... fortsätt på Tiger som är ett alldeles lysande OS då. Vad är problemet? Du och dina polare måste ha det senaste bara för att det är det senaste, fast ni inte har råd? Vad är det med studenterna nu för tiden..? Klagar mer än både pensionärer och bönder.

Jag brukar tycka att mjukvarutillverkare fläskar på väl mycket i prissättningen, men i det här fallet är det inte så. Snarare billigt.

Spara under fyra månader och skaffa Leopard efter det då. Har svårt att tycka synd om dig, måste jag säga.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:34

McWolfe: Har jag sagt att det är fel? Läs vad jag har skrivit om mitt problem som jag har så kanske du förstår lite bättre. Det är aldrig fel, men här tjänar jag ju inget på att köpa två single-user licenser av Leopard som jag tänkte från början.

Köp familjelicensen, du kanske får för dig att köpa en beg. Mac en dag, och då kan dom komma till användning.

Familjelicensen kanske inte riktar sig till dig, dayweed

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 15:47

Var nånstans har ni hittat det där med studentrabatten? Kollade runt på mecanat.se men det ser inte ut att ha kommit in ännu.
Men 1095.. får vi bara 100 kr rabatt? Det blir ju allt snålare med studentrabatterna från Apple.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-16 15:49
Ursprungligen av qnx:

Var nånstans har ni hittat det där med studentrabatten? Kollade runt på mecanat.se men det ser inte ut att ha kommit in ännu.
Men 1095.. får vi bara 100 kr rabatt? Det blir ju allt snålare med studentrabatterna från Apple.

Gå i på Apple Educational Store, där hittar du student/lärarpriser om man beställer direkt från Apple

/McW

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 15:52
Ursprungligen av McWolfe:

Gå i på Apple Educational Store, där hittar du student/lärarpriser om man beställer direkt från Apple

/McW

OK. Men kanske värt att vänta lite. Brukar inte svenska CSN/Mecenat ordna rabatter för oss studenter? För ett tag sen var det någon från CSN som brukade skriva vad priserna skulle bli med deras rabatt...

Är du kvar?

beställde en iMac den 4okt. den skickades från Nederländerna den 15:e oktober och ska anlända den 18:e. Känns ju nu lite surt i efterhand att jag inte hade is i magen och väntade så att jag fick Leopard installerat på datorn. Min fråga är nu: Tror ni att precis som man gjorde med Logic Studio (de som hade köpt Pro Logic 7 under perioden 1 aug - 28 sept, kunde få en gratis uppdatering till Logic Studio) tror ni att det kommer att hände med Mac OS???

Annars kanske man ska skicka tillbaka datorn och beställa en ny. (dock tar ju det sjukt lång tid och är ju bara krångligt för Apple)

/Daniel

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:54

McWolfe: Var står det att det är billigare att köpa två löst? 2190 kr blir det ju. 5 licenser 1995 kr. Exakt, det blir mer prisvärt om jag nu kan använda alla licenser.

Så är det väl antar jag. Jag har snart råd och då får jag väl tänka ut hur jag ska göra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:55

rikard.agren: Nej, det kanske den inte gör. Men det är ju det bästa alternativet, eftersom jag har fler Macar än en.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:55

Rickard A: Haha, riktigt kul. Eller inte faktiskt. Alls. Du vill ju inte inse mitt problem för du inte ser det som ett, men andra kanske gör det?

Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Haha, riktigt kul. Eller inte faktiskt. Alls. Du vill ju inte inse mitt problem för du inte ser det som ett, men andra kanske gör det?

Ser inget som helst problem i det. Du får ju 5 licenser billigare än 2. Att du sen bara har två datorer att installera på är väl något helt annat än ett problem. Du har fortfarande tjänat på köpet.

Och att din polare inte kan utnyttja dina licenser är ju faktiskt hans problem

Ursprungligen av dayweed:

McWolfe: Var står det att det är billigare att köpa två löst? 2190 kr blir det ju. 5 licenser 1995 kr. Exakt, det blir mer prisvärt om jag nu kan använda alla licenser.

Jag förstår inte den meningen: "...om jag nu kan använda alla..."

1995 är väl alltid mer prisvärt än 2190, oavsett om du ska använda 2 eller 5 av licenserna?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-16 16:20
Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Haha, riktigt kul. Eller inte faktiskt. Alls. Du vill ju inte inse mitt problem för du inte ser det som ett, men andra kanske gör det?

Jajamen;)

Så här kan man göra:
a) Du köper min och min systers macar för en symbolisk summa (typ 1,25 kr).

b) Du köper ett ""family pack"

c) Du installerar missarna på 4 datorer.

d) Du säljer tillbaka macarna för 500 kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-16 16:11

dayweed: Jag ser fortfarande inte problemet? En så populär liknelse:

Om du skulle kunna köpa ett passfoto för 10kr, två för 20kr..

Sedan kan du köpa en karta med fyra foton för 18kr.

Är det priset på kartan som är för litet? Vill du ha två eller tre foton (exempelvis ett för körkortet och ett för passet) köper du såklart kartan och antingen struntar i, kastar eller sparar resterande... Du har inte förlorat något på att köpa den, du har helt enkelt bara inte utnyttjat den helt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-10-16 16:21

Någon som har koll på systemkraven? Apple har 867MHz G4 som minimikrav - och jag sitter med futtiga 800Mhz iBook G4 - är Leoparden mycker mer krävande än Tigern?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 16:22

Nåja, ni har fortfarande inte övertygat mig. Men det är väl så det är. Det jag är mest sur över är att jag inte kan använda mina tre licenser som jag då har kvar.

Visst är 1995 mer prisvärt än 2190 kr, men som sagt.. Då har jag tre licenser kvar.

Och om jag nu skulle köpa family packet, hur blir det med skivorna då? Nu till iMacen har jag ju en skiva för den datorn, och för MacBooken har jag ju en skiva för den datorn. Hm.

Ursprungligen av dayweed:

Och om jag nu skulle köpa family packet, hur blir det med skivorna då? Nu till iMacen har jag ju en skiva för den datorn, och för MacBooken har jag ju en skiva för den datorn. Hm.

Bränn fem kopior. De tre du har över kan du spika upp på väggen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 16:25

Jesper Olsson: Självklart blir det prisvärt (1995 kr) OM jag nu kan använda mina tre licenser, till tre helt andra datorer i min närhet, dock inte hemmet.

Bevaka tråden