Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dayweed:

Jesper Olsson: Självklart blir det prisvärt (1995 kr) OM jag nu kan använda mina tre licenser, till tre helt andra datorer i min närhet, dock inte hemmet.

Hur kan det vara mindre prisvärt att betala 1995 för de två licenser du ska använda, än att betala 2190??????

Det blir väl inte mindre prisvärt bara för att du "kastar bort" de andra 3 licenserna i familjelicensen? Jag förstår ingenting...

Du är nog ganska ensam om att tycka att ett lägre pris per exemplar är ett problem.

Ursprungligen av dayweed:

Jesper Olsson: Självklart blir det prisvärt (1995 kr) OM jag nu kan använda mina tre licenser, till tre helt andra datorer i min närhet, dock inte hemmet.

Tror du glömde ett "MER" där För prisvärt är det även om du bara kan använda 2 licenser, men MER prisvärt om du kan använda alla. Då förstår vi dig

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-10-16 16:28

Då var det beställt, längtar

Citat:

Nåja, ni har fortfarande inte övertygat mig. Men det är väl så det är. Det jag är mest sur över är att jag inte kan använda mina tre licenser som jag då har kvar.

Men inse.. 1995 är billigare än 2190.-
Skit i hur många licenser det blir över, se det som en bonus!

Tjejen köpte en iMac den 29/9.. Är det någon som vet om vi kan få Leopard på det köpet?

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Tjejen köpte en iMac den 29/9.. Är det någon som vet om vi kan få Leopard på det köpet?

Nej.

http://www.99.se/nyhetstips-mac/226806-koept-mac-efter-1-10-far-leopard-gratis.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 16:52

Vad alla är negativa här.. kom igen nu, de har äntligen gett oss datum, det är massa roliga nyheter, vi som nyss köpt en dator får uppgraderingen i stort sett gratis. Ni andra kan köpa familjelicens och spara massa penger... Var glada, vi väntar på något gott

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Tjejen köpte en iMac den 29/9.. Är det någon som vet om vi kan få Leopard på det köpet?

Min kollega var med om samma "problem", han fick dock sin dator efter den 1/10 och det skulle inte vara något problem. Så ring och prata med dom så borde de lösa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 16:39

Dayweed: Problemet är ju faktiskt att det inte är DU som skall använda den tredje licensen utan din polare. Du verkar bara vara sur för att du enligt reglerna inte kan komma undan skitbilligt.
Inse att programmet kostar pengar men inte så farligt mycket pengar, och var glad att du är macfreak för på PC sidan hade kostat betydligt mer att hålla sig uppdaterad.

Det du snackar om att det är dåligt, jag tror du bara snöat in dig i din egen värld. Det står klart och tydligt familjepaket, det handlar om att göra det inte fullt så dyrt för en familj att uppgradera sina datorer och man har satt det antalet till 5 datorer som förmodligen är ett bra genomsnitt i USA eller nåt.

Du kan istället vara glad att du bara behöver betala 1995:- istället för 2190:-... men det är klart, i girighetens tecken så kan man aldrig vara nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 16:58

Jag undrar om det är någon som en beta av leopard på sin bärbara G4 (1-1,5GHz) och kan dela med sig av erfarenheter angående hastigheten?
Jag är på jakt efter en sådan bärbar men har också en imac 24" (2,16 core2duo/2GB) som referens. Hur mycket sämre kommer os:et att flyta? Jag antar att ett Radon 9550 kan accelerera grafiken rätt bra? Hade tänkt en G4 på 1,33GHz/1,5GB, tror ni att det flyter?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tyckte tiger inte flöt bra på min G4 cube... (men nästan..)

Och snälla sluta upp med tjatet om att familjelicensen skulle vara ett dåligt erbjudande, skapa en egen tråd istället!

  • Medlem
  • 2007-10-16 17:14

När kan man beställa en imac och få Leopard på köpet? Den 26:e?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-16 17:43
Ursprungligen av swek:

När kan man beställa en imac och få Leopard på köpet? Den 26:e?

Fr o m den 1:e oktober.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 17:18

Okej, okej. Det ni har sagt stämmer ju. Jag borde inte vara så sur egentligen. Det är ju Leopard vi pratar om! Så visst är jag glad, det är jag. Men som sagt, jag vill gärna ha ett annat svar än det rikard.agren gav mig om hur jag gör med skivorna så att säga, om jag nu i framtiden tänkte sälja en av mina datorer.. Hm.

Eh, en liten fråga bara.. Leopard låter ju fint å bra på alla sätt å vis - men hur blir det med iLife '08? iLife '08 har jag ju nu här i Tiger (som jag fick installerat på datorn vid köp). Vad händer när jag gör en ren installation av Leopard? Försvinner iLife '08 då? Det borde det ju göra eftersom jag inte uppdaterar Tiger?

Hur ska man göra liksom? Jag vill ju behålla iLife '08..

.. får jag inte behålla iLife '08 blir jag märkt för livet.

(Fast å andra sidan så släpps ju Gutsy Gibbon den 18:e. Det kanske räcker med underhållning där? )

Ursprungligen av Snabeldrake:

.. får jag inte behålla iLife '08 blir jag märkt för livet.

(Fast å andra sidan så släpps ju Gutsy Gibbon den 18:e. Det kanske räcker med underhållning där? )

Du kan ju behålla iLife '08 om du kör uppdatera eller vad det nu heter när du får leopardskivan, då behåller du alla program du har, och alla inställningar, användare osv.. Väll?

Om man beställer en MBP idag, är det då någon som vet om man är berättigad till kostnadsfri eller rabatterad uppgradering till Leopard?

Tråkigt med den snålt tilltagna studentrabatten, vilken man får hoppas korrigeras framöver. Visst, en tusenlapp är inte enormt mycket pengar, men så pass mycket att det för tillfället gör en uppgradering svårare att berättiga för min egen del. Samtidigt så vill jag väldigt gärna testa Leopard omgående.. Alla dessa val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 17:44

Min MBP levereras den 23:e tror jag. Alltså inget Leopard.. trist. Men... behöver man verkligen leopard? Sneglade på funktionerna o det var inte så mkt som såg intressant ut. Har jag fel?

Kommer använda datorn till att köra Logic och lite småsurf.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 17:45

glitchpunk: Tack för att du står på min sida! Det är ingen stor studentrabatt här, nej. Men visst, man ska vara glad.. Jaja.

Detta gör i alla fall att jag har bestämt mig för att köpa familjepaketet eftersom jag har två Macar.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-16 17:49

Är det bara jag som tycker det känns som at macfolk är snabbare på att uppdatera till nya OS än windowsfolk..

Och ja, iLife måste man väl för böfvelen få behålla - om man gör en uppdateringar och inte en nyinstallation.. *darrar på underläppen*

Ja, jag darrar. Se hur jag sitter å skakar nu!

Så här gör man för att behålla iLife:

1. Installera Mac OS X 10.5
2. Sätt i skivan som kom med datorn. Välj "Install Bundled Software Only". Klicka er vidare och välj "Anpassa". Klicka i de program du vill installera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 17:56

Meeen, hur blir det med skivorna då om man köper familjetpaketet?

Att det är en skiva förstår jag, men om jag nu vill sälja en av mina Macar sen då? Då har jag ju ingen skiva kvar till den andra datorn. Hm.

Ursprungligen av dayweed:

Meeen, hur blir det med skivorna då om man köper familjetpaketet?

Att det är en skiva förstår jag, men om jag nu vill sälja en av mina Macar sen då? Då har jag ju ingen skiva kvar till den andra datorn. Hm.

Lite kreativ kan du väl vara? Du får 1 skiva och behöver du flera får du väl ta kopia på den. Svårare än så är det inte.

  • Medlem
  • 2007-10-16 17:59

Varför skulle man inte få "behålla" iLife '08? Har du köpt datorn med det, så har du ju en skiva med det..?

Ursprungligen av swek:

Varför skulle man inte få "behålla" iLife '08? Har du köpt datorn med det, så har du ju en skiva med det..?

Ja fast ingen separat installationsskiva med bara iLife på. Det brukar förvirra folk som tror iLife hör till operativet och inte går att installera separat. Men det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 19:12

Tjohoo! Nu är en familjelicens beställd! Jag är så lycklig...

  • Medlem
  • 2007-10-16 18:09

dayweed. Köp en licens. Installera den..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 18:11

Rickard A: Fan, vad är ditt problem egentligen? Du behöver inte vara så förbannat spydig mot mig bara för att jag inte tänker på ditt jävla sätt. Herregud.

Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Fan, vad är ditt problem egentligen? Du behöver inte vara så förbannat spydig mot mig bara för att jag inte tänker på ditt jävla sätt. Herregud.

Haha. Du är bra rolig du.

Bevaka tråden