Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

ALLA språk finns på ALLA OSX-installationsskivor.

Det spelar ingen roll var i världen du köper din OSX-skiva. Du väljer språk vid installationen. Och du kan när som helst gå in i Systeminställningar och byta språk. Du kan t.o.m ha olika språk för olika användare på samma dator.

Ännu en sak som är så trevlig med Mac OS X. En version, ett pris, en skiva, inget krångel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-23 17:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur många gånger ska den frågan behöva komma upp innan alla förstår?
ALLA språk finns på ALLA OSX-installationsskivor.

Aha, prima.
Då blir det ett i USA när man ändå är där.
Dollarn är ju gratis numer

Single: 129 cowboy stålars = 835 svenska
Family: 199 = 1290 kr.

Då är ju familjepaketet riktigt värt det.
För de som kan vänta till i jul så kan jag köpa "ut" år er i staterna, så tar jag
10% extra för leverans inom sverige sen.

Ursprungligen av Json_81:

Borde det inte bli rejält mycket billigare att beställa leopard från t ex USA?
Ebay några dagar efter släppet kanske?
Eller bryter man mot något då?

Tror inte du bryter mot några regler men även om dollarn är låg så måste du räkna med den svenska momsen som inte är det. Har du tur fastnar inte ditt paket i tullen men om du har otur så kostar det moms.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-23 20:28
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tror inte du bryter mot några regler men även om dollarn är låg så måste du räkna med den svenska momsen som inte är det. Har du tur fastnar inte ditt paket i tullen men om du har otur så kostar det moms.

Jag har inga planer på att betala vare sig tull eller moms.
Antingen får någon som ändå är över köpa det eller så får nån jag känner på plats köpa (om jag inte själv ska över).

Ursprungligen av Json_81:

Jag har inga planer på att betala vare sig tull eller moms.
Antingen får någon som ändå är över köpa det eller så får nån jag känner på plats köpa (om jag inte själv ska över).

Ja det är förstås smidigt om man kan göra så. Jag trodde du skulle beställa från någon butik på nätet. En fallande dollar passar mig bra och om den sjunker än mer, vilket jag hört att den ska, så kanske jag börjar handla prylar från OWC/Macsales igen - de har ett underbart utbud till bra priser och prima service.

har inte riktigt kollat igenom tråden här. För er som tror att man måste betala 2000 spänn eller vad det nu kostade, så kan jag säga att för er som köpte någon mac efter 1/10-07 behöver bara lägga ut 85 spänn på att få Leopard. http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/

Fixa det nu...gjorde detta själv igår

Ursprungligen av Dragonstd:

har inte riktigt kollat igenom tråden här. För er som tror att man måste betala 2000 spänn eller vad det nu kostade, så kan jag säga att för er som köpte någon mac efter 1/10-07 behöver bara lägga ut 85 spänn på att få Leopard. http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/

Och då var det fjärde eller femte gången som detta nämns i den här tråden.
Och det finns dessutom en egen tråd om "Up-to-date".
Och "full-priset" är ganska långt från 2000 kr - det kostar 1195 kr.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-10-23 14:36

Går det att göra en kopia på skivan från familjelicensen. Är det inget kopieringsskydd? Skulle ju vara skönt att ha en extra os x-skiva med sig i datorväskan när man är på resande fot!

Ursprungligen av djdawn:

Går det att göra en kopia på skivan från familjelicensen. Är det inget kopieringsskydd? Skulle ju vara skönt att ha en extra os x-skiva med sig i datorväskan när man är på resande fot!

Ja, det går.
Nej, inget kopieringsskydd.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-10-23 14:52

En kompis påstår att en single licens av tiger idag går att installera på flera datorer. Naturligtvis inte lagligt! Det låter ju rätt konstigt om det stämmer. Då skulle ju alla kunna köpa en single licens istället för en familje licens!? Apple måste väl vilja skydda sitt OS X från piratkopiering på något sätt!

Ursprungligen av djdawn:

En kompis påstår att en single licens av tiger idag går att installera på flera datorer. Naturligtvis inte lagligt! Det låter ju rätt konstigt om det stämmer. Då skulle ju alla kunna köpa en single licens istället för en familje licens!? Apple måste väl vilja skydda sitt OS X från piratkopiering på något sätt!

Det har diskuterats redan i den här tråden, se till exempel mitt inlägg här:
http://www.99.se/1372807-post129.html

Kontentan är att Apple litar på folk, och att kopieringen ändå inte går att stoppa så varför straffa dom som vill göra rätt ifrån sig? Plus att Apple tjänar sina stora pengar på hårdvara, inte på att sälja OS.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 19:12
Ursprungligen av djdawn:

En kompis påstår att en single licens av tiger idag går att installera på flera datorer. Naturligtvis inte lagligt! Det låter ju rätt konstigt om det stämmer. Då skulle ju alla kunna köpa en single licens istället för en familje licens!? Apple måste väl vilja skydda sitt OS X från piratkopiering på något sätt!

Reaktioner av den här typen är intressanta, skrämmande och samtidigt lustiga. Nej, Apple använder sig inte av piratkopieringskydd i någon vidare utsträckning. De gör avvägningen att minskat strul för kunderna är värt mer än en hetsjakt på pirater som de ändå inte kan vinna. Läskigt att Apple är den enda stora aktör som når den slutsatsen.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-10-23 14:59

Nu har jag beställt min familjelicens...känns underbart! Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-23 19:18

Jag ska köpa Macbooken från Apple Store.... Så ni tror att jag får med Leopard direkt om jag skulle beställa nu i helgen?

Ursprungligen av Lazon:

Jag ska köpa Macbooken från Apple Store.... Så ni tror att jag får med Leopard direkt om jag skulle beställa nu i helgen?

Det skulle jag tro (men säkert vet jag förstås inte).

Mac OS X 10.5 GM som torrent...

Jahopp, det gick ju snabbt den här gången... Leopard GM finns uppe på torrentsajter från idag.

Inte illa pinkat med tanke på att det släpps om 3 dagar!
Själv väntar jag till fredag kl 18 och skaffar mig en skiva i fin låda med ett stort "X" på

Ursprungligen av Fredrik_s:

Jahopp, det gick ju snabbt den här gången... Leopard GM finns uppe på torrentsajter från idag.

Inte illa pinkat med tanke på att det släpps om 3 dagar!
Själv väntar jag till fredag kl 18 och skaffar mig en skiva i fin låda med ett stort "X" på

Man får se det som en backup om leveransen inte kommer på fredag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 23:45

De har ändrat Dock i senaste utveckarversionen.
http://images.macrumors.com/article/2007/10/23/leopardleft.png

Ursprungligen av acke:

De har ändrat Dock i senaste utveckarversionen.
http://images.macrumors.com/article/2007/10/23/leopardleft.png

Men vafan... Får man göra så?

Ser ju riktigt läckert ut, men vad händer då med speglingen i dockan som de snackat så mycket om?

Ursprungligen av Fredrik_s:

Men vafan... Får man göra så?

Ser ju riktigt läckert ut, men vad händer då med speglingen i dockan som de snackat så mycket om?

Det gäller bara om man har dock på höger eller vänster sida.

Ursprungligen av stefanduberg:

Det gäller bara om man har dock på höger eller vänster sida.

Vad är finessen (meningen) med detta? Undrar en okunnig.. Är det inte snyggt med grafiska effekter på sidorna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 00:27
Ursprungligen av Snabeldrake:

Vad är finessen (meningen) med detta? Undrar en okunnig.. Är det inte snyggt med grafiska effekter på sidorna?

Blir väl fel med skuggor osv. Skulle gärna använda det utseendet på min Dock på botten av skärmen. Tycker den andra är to much och spretar iväg desigmässigt lite.

Tycker för övrigt att Mac OS X 10.5 fortfarande spretar åt olika håll lite väl. Mycket bättre än Mac OS X 10.4 men varför tex ha kvar Aqua-delarna i Findern?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vad är finessen (meningen) med detta? Undrar en okunnig.. Är det inte snyggt med grafiska effekter på sidorna?

Nope, kolla här:
http://www.rogueamoeba.com/utm/posts/Thoughts/sidedock-2007-08-29-16-00.html

Lite lustigt hur den tidiga versionen gör att perspektivet blir helt fel även om skuggorna egentligen inte blir det. Med den nya versionen för sidplacering öppnas nog möjligheten att någon kommer på hur man kan ändra dockans bakgrund i "normalt" läge till den i sidläget och sedan applicera transparenseffekten på det. Själv är jag inget förtjust i att ha dockan på sidan, har annat där, men jag vill gärna ha den genomskinlig.

Ursprungligen av stefanduberg:

Det gäller bara om man har dock på höger eller vänster sida.

Nej.

http://www.macrumors.com/2007/10/23/mac-os-x-leopard-9a581s-dock-visual-tweaks/
http://lime.quickshareit.com/share/picture1d2a37.png

Hehe Macvärlden är underbar. Det dröjer som sagt inte lång tid innan någon kommer på hur man förändrar utseendet, om man sedan bara kunde få bort ramen också...

NAJS!

Den är riktigt läcker! Så enkel och så... underbar.
Synd att ramen inte var lite mindre bara. Man måste ju alltid hitta nåt att gnälla på!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-24 17:19

Hallelujah! Detta blir det första jag gör i Leopard - skriva i Terminal

(någon på Apple har flippat ut - någon måste söka hjälp eller kickas omedelbart - perspektivspegel-docken är en styggelse som smutsar ner Apples rykte som smakfullhetens och design/formgivningens ledande företag)

Kan man få bort de runda/avrundade hörnen på docken? Jag gillar (det gamla) fyrkantiga..

Ursprungligen av acke:

De har ändrat Dock i senaste utveckarversionen.
http://images.macrumors.com/article/2007/10/23/leopardleft.png

Wow, det var ju grymt bra faktiskt, för mig som är en Dockan-på-sidan-kille! Den förra dockan såg ju inte klok ut på sidan. Tack Apple!

Bevaka tråden