Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

De har ändrat Dock i senaste utveckarversionen.
http://images.macrumors.com/article/2007/10/23/leopardleft.png

Sjusst!! Fast 9A581 är väl också den version som blev GM och snart finns i butik?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-24 00:32

Jag hoppas verkligen att speglingspsykosen och perspektivsjukan går över snart hos Apple. Jag förutsätter att dockan kan se ut så smakfullt minimalistiskt som när den är på sidan - även när den är längst ner. I alla fall efter första updaten.
Annars får jag börja ha dockan på sidan...vilket egentligen är vrickat...onaturligt...

Trött jag blir.. Jag beställde min ex den 16e, pengarna på mitt konto reserverades direkt osv. Men jag har fortfarande inte fått ett bekräftelse mail, att dom har fått min beställning.

Bud på att avbeställa, och köra dom 7 milen till Pc City i HBG på fredag..

Det är samma för mig Jonas..

Hur tidigt bör man räkna med att ställa sig i kö utanför affären för att kunna få sitt exemplar med sig hem förresten? Räcker det med en timme innan eller? Funderar på att dra upp till MacSupport i Växjö för att fixa ett ex. nämligen..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 16:20

Har inte hunnit med att läsa riktigt alla poster här, så det kanske redan har sagts, men är det sant att det släpps i butikerna först kl. 18?

Tror att det blir under butikstid. Finns väl knappast någon Apple butik som har öppet längre än till 18? Det är ju ingen Halo 3 release

Vi får väl se.....

Ursprungligen av gondolen:

Tror att det blir under butikstid. Finns väl knappast någon Apple butik som har öppet längre än till 18? Det är ju ingen Halo 3 release

Vi får väl se.....

Precis som Ztaafen säger ovan så har Postero i Sundsvall öppet för releasen. De har öppet två extra timmar bara för detta. Finns säkert fler återförsäljare som gör samma sak.

Postero i Sundsvall har specialöppet två timmar för Leopard på fredag.

MacSupport i Växjö har öppet 18-20 på fredag för releasen. Jag och en polare kommer att vara där och plocka våra ex. Vi kanske möts då Snabeldrake. Med tanke på Växjös storlek borde man väl inte behöva vara där alltför tidigt...?

Ursprungligen av Capeman:

MacSupport i Växjö har öppet 18-20 på fredag för releasen. Jag och en polare kommer att vara där och plocka våra ex. Vi kanske möts då Snabeldrake. Med tanke på Växjös storlek borde man väl inte behöva vara där alltför tidigt...?

Jag har redan förbeställt en licens på AppleStore och hoppas att den dyker upp fredag, tidig eftermiddag. Om den inte gör det funderar jag på att dra, men det är 25 mil.. :/

Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag har redan förbeställt en licens på AppleStore och hoppas att den dyker upp fredag, tidig eftermiddag. Om den inte gör det funderar jag på att dra, men det är 25 mil.. :/

Ajdå! Ja det är ju en bit... Jag har inte ens förbokat på MacSupport.. Kanske borde ringa dem imorgon och kolla hur intresset ser ut.

Ursprungligen av Capeman:

Ajdå! Ja det är ju en bit... Jag har inte ens förbokat på MacSupport.. Kanske borde ringa dem imorgon och kolla hur intresset ser ut.

Gör så! Fram till igår (23/10) hade 14 förbeställt. Med lite tur är det "luft" i kön!

MacRent Birger Jarlsgatan 108 har öppet en timma extra på fredag till kl 19.00

Varför säljer de inte OS X via iTunes?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 21:45
Ursprungligen av mendezzz:

Varför säljer de inte OS X via iTunes?

Förhoppningsvis för att iTunes inte behöver bli mer bloated än det redan är.

Ursprungligen av Jogin:

Förhoppningsvis för att iTunes inte behöver bli mer bloated än det redan är.

Är det iTunes eller iTunes store du tycker är bloated?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 11:11
Ursprungligen av mendezzz:

Är det iTunes eller iTunes store du tycker är bloated?

Framförallt iTunes. Jag gillar inte att Apple har valt att låta iTunes vara mer än bara musikspelare — därutöver är ju iTunes även konfigurerare för iPod/iPhone, samt synkroniserare för foton, kalender, kontakter, etc, samt på ett rätt konstlat sätt även en videouppspelare. Detta är inte likt Apple.

Historiskt så har Apples applikationer varit ytterst begränsade i sin iver att tillskansa sig ytterligare ansvarsområden; exempelvis så har ju inte Apple samlat adressbok, kalender, mail och synkronisering i en och samma applikation (Mail, AddressBook, iCal, iSync istället för att som Microsoft låta otympliga Outlook dra hela lasset). Apples filosofi har åtminstonde tidigare varit att applikationer bara ska göra en eller ett fåtal saker, och göra dem väl, istället för det motsatta där en applikation får dra ett stort lass med spridda uppgifter och användarupplevelsen ofelbart blir lidande.

Jag skulle föredra om iPod/iPhone-synkronisering skedde i en separat applikation (typ iSync 2) som hämtar in både musik, kalender, foton, videos, kontakter, etc, istället för att låta iTunes dra det lasset. Därtill anser jag att video-uppspelning/samling inte hör hemma i iTunes utan bör hamna i en separat applikation.

Ursprungligen av Jogin:

Framförallt iTunes. Jag gillar inte att Apple har valt att låta iTunes vara mer än bara musikspelare — därutöver är ju iTunes även konfigurerare för iPod/iPhone, samt synkroniserare för foton, kalender, kontakter, etc, samt på ett rätt konstlat sätt även en videouppspelare. Detta är inte likt Apple.

Historiskt så har Apples applikationer varit ytterst begränsade i sin iver att tillskansa sig ytterligare ansvarsområden; exempelvis så har ju inte Apple samlat adressbok, kalender, mail och synkronisering i en och samma applikation (Mail, AddressBook, iCal, iSync istället för att som Microsoft låta otympliga Outlook dra hela lasset). Apples filosofi har åtminstonde tidigare varit att applikationer bara ska göra en eller ett fåtal saker, och göra dem väl, istället för det motsatta där en applikation får dra ett stort lass med spridda uppgifter och användarupplevelsen ofelbart blir lidande.

Jag skulle föredra om iPod/iPhone-synkronisering skedde i en separat applikation (typ iSync 2) som hämtar in både musik, kalender, foton, videos, kontakter, etc, istället för att låta iTunes dra det lasset. Därtill anser jag att video-uppspelning/samling inte hör hemma i iTunes utan bör hamna i en separat applikation.

Jag menade att man skulle sälja det via iTunes store, skulle vara skönt att bara kunna ladda ner det klocka 18:00 imorgon, så slår man även ett slag för miljön, inga transporter, förpackningar, etc etc... Kan hålla med om att iTunes blivit bloatat, däremot tycker jag att Office Outlook är riktigt bra och hoppas på att nya Entourage tar efter.

Ursprungligen av mendezzz:

Jag menade att man skulle sälja det via iTunes store, skulle vara skönt att bara kunna ladda ner det klocka 18:00 imorgon, så slår man även ett slag för miljön, inga transporter, förpackningar, etc etc...

Det hade ju varit kungligt, kryptera filen och låt folk ladda ner några dagar i förväg. På releasedagen distribuerar man nyckeln till de som köpt OS X via iTunes. Distributionsmodellen finns ju redan, så det borde inte vara allt för svårt att implementera. Det gäller dock att krypteringen är stark nog så att man inte kan låsa upp leveransen i förväg...

Ursprungligen av Jogin:

Framförallt iTunes. Jag gillar inte att Apple har valt att låta iTunes vara mer än bara musikspelare — därutöver är ju iTunes även konfigurerare för iPod/iPhone, samt synkroniserare för foton, kalender, kontakter, etc, samt på ett rätt konstlat sätt även en videouppspelare. Detta är inte likt Apple.

Jag förstår din kritik, men jag tror många ovana iPod/datoranvändare är väldigt tacksamma för att allt är samlat på ett ställe.

Jag tror också det har att göra med iTunes för Windows, att Apple samlar allting i ett kontrollcenter så att säga.

iTunes är ett litet OS i sig nästan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-26 18:15
Ursprungligen av Adrian B:

iTunes är ett litet OS i sig nästan.

Precis, det är hemskt! Näe, jag föredrar Apples vanliga approach än den här Microsoft-stilen de har kört med iTunes.

Här finns länkar till några amerikanska tidningars reviews av Leopard:

Reviews-Mac-OS-X-Leopard

Ursprungligen av Malakim:

Här finns länkar till några amerikanska tidningars reviews av Leopard…

Tack Malakim! Tjusig avatar förresten!

Snabeldrake, nu har jag förbeställt mitt ex på MacSupport, så nu är man (förhoppningsvis) garanterad sin Leopard imorgon.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 23:33

Ta betalt för din distrubitionsidé ! Det hade faktiskt inte varit så dåligt. Så kan de ju dra av lite från summan om man bara köper nyckeln såklart. -Transport, -cd, manual, lådtillverkning osv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-25 23:44

Nej, det är inte vackert, men intelligent och logiskt att Apple kopplar mer och mer till ITunes. Detta innebär att miljoner Windowsanvändare skaffar iTunes - ty dom vill aktivera/synka sina iPhones och synka sina iPods. Så - på detta sätt har Apple alltså lirkat in konsumenterna till den gigantiska butiken ITS där enorma mängder godis finns en knapptryckning bort. Dom är plötsligt inne och hyllorna dignar.
Genialt. Inget företag i världen kan motstå en sådan idé - den förverkligas så snabbt som möjligt. Allt annat väger lätt. Mycket lätt.

Ska till New York imorgon lördag. Tänkte ta en sväng till 767 Fifth ave. Hur funkar det om jag köper Leopard där och installerar på mina datorer här hemma? Är operativsystemet på engelska eller kan jag välja språk vid installationen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-26 08:36
Ursprungligen av Jonas Olsson:

Ska till New York imorgon lördag. Tänkte ta en sväng till 767 Fifth ave. Hur funkar det om jag köper Leopard där och installerar på mina datorer här hemma? Är operativsystemet på engelska eller kan jag välja språk vid installationen?

Skivan innehåller alla språk, man väljer i installationen.

Ursprungligen av Jonas Olsson:

Ska till New York imorgon lördag. Tänkte ta en sväng till 767 Fifth ave. Hur funkar det om jag köper Leopard där och installerar på mina datorer här hemma? Är operativsystemet på engelska eller kan jag välja språk vid installationen?

Är det ingen som orkar söka innan de ställer en fråga? Den frågan är besvarad hur många gånger som helst - den finns t.o.m besvarad tidigare i den här tråden (se sid 7)!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det ingen som orkar söka innan de ställer en fråga? Den frågan är besvarad hur många gånger som helst - den finns t.o.m besvarad tidigare i den här tråden (se sid 7)!

Jag brukar säga så här...

Citat:

Människan är av naturen lat vissa mer än andra...

Bevaka tråden